Ministerul Justitiei a lasat in proiectul de modificare a legii 303 privind statutul magistratilor, pus in dezbatere publica vineri seara, doua variante in ce priveste numirea viitorilor seefi din parchete, inclusiv DNA: una propusa de CSM si alta de minister. In varianta propusa de CSM, viitori sefi de parchete ar urma sa fie numiti in functie de presedinte la propunerea CSM. In varianta ministerului, propunerea o face ministrul justitiei. In varianta CSM, procurorii trebuie sa aiba o vechime minima de 15 ani, pe cand in varianta miniterului vechimea coboara la 10 ani. De notat ca in varianta CSM, presedintele nu poate respinge motivat propunerea, ca in varianta ministerului, care reflecta regulile aflate acum in vigoare.

Dezbaterea despre titularul propunerii catre presedinte este mai veche si aici se confrunta doua viziuni diferite. Unii magistrati sustin ca propunerile sunt politizate cata vreme sunt facute de ministerul justiei, care face parte dintr-un guvern politic. A se vedea trocul dintre presedintele Basescu si premierul Ponta la numirea sefilor din justitie in 2013. Prin urmare, propunerile ar trebui sa treaca din mana executivului la reprezentantii magistratilor (CSM).

Cealalta viziune se bazeaza pe faptul ca raspunderea pentru politica penala se rasfrange in primul rand asupra guvernului si presedintelui, care trebuie sa-si asume propunerile. Pe de alta parte, CSM n-a dat dovada, cu rare exceptie, de spirit reformist in activitatea ultimilor ani si a jucat discutabil rolul de gestionar al carierelor magistratilor.

Redam mai jos cele doua propuneri de modificare a legii 303 privind statutul judecatorului si procurorului asa cum apar in proiectul pus in dezbatere publica.

Articolul 54 alin. (1) si (4) se modifica si vor avea urmatorul cuprins:

Varianta I (a Consiliului Superior al Magistraturii)

Art. 54 (1) Procurorul general al Parchetului de pe langa Inalta Curte de Casatie si Justitie, prim - adjunctul si adjunctul acestuia, procurorul sef al Directiei Nationale Anticoruptie, adjunctii acestuia, procurorii sefi de sectie ai acestor parchete, precum si procurorul sef al Directiei de Investigare a Infractiunilor de Criminalitate Organizata si Terorism si adjunctii acestora sunt numiti de Presedintele Romaniei, la propunerea Consiliului Superior al Magistraturii, dintre procurorii care au o vechime minima de 15 ani in functia de judecator sau procuror, au cel putin gradul de parchet de pe langa tribunal, care au indeplinit efectiv cel putin 5 ani functia de procuror la un parchet de pe langa tribunal sau la un parchet ierarhic superior, pe o perioada de 4 ani, cu posibilitatea reinvestirii o singura data. (4) Revocarea procurorilor din functiile de conducere prevazute la alin. (1) se face de catre Presedintele Romaniei, la propunerea Consiliului Superior al Magistraturii care se poate sesiza din oficiu, la cererea unei treimi din numarul membrilor sai sau la cererea a doua treimi din numarul total al membrilor adunarii generale corespunzatoare unitatii de parchet la care se exercita functia de conducere, pentru motivele prevazute la art. 51 alin. (2) care se aplica in mod corespunzator.

Varianta II (a Ministerului Justitiei, text in vigoare):

Art. 54 (1) Procurorul general al Parchetului de pe langa Inalta Curte de Casatie si Justitie, prim-adjunctul si adjunctul acestuia, procurorul general al Parchetului National Anticoruptie, adjunctii acestuia, procurorii sefi de sectie ai acestor parchete, precum si procurorul sef al Directiei de Investigare a Infractiunilor de Criminalitate Organizata si Terorism si adjunctii acestora sunt numiti de Presedintele Romaniei, la propunerea ministrului justitiei, cu avizul Consiliului Superior al Magistraturii, dintre procurorii care au o vechime minima de 10 ani in functia de judecator sau procuror, pe o perioada de 4 ani, cu posibilitatea reinvestirii o singura data. (2) Dispozitiile art. 48 alin. (10) - (12) se aplica in mod corespunzator. (3) Presedintele Romaniei poate refuza motivat numirea in functiile de conducere prevazute la alin. (1), aducand la cunostinta publicului motivele refuzului. (4) Revocarea procurorilor din functiile de conducere prevazute la alin. (1) se face de catre Presedintele Romaniei, la propunerea ministrului justitiei care se poate sesiza din oficiu, la cererea adunarii generale sau, dupa caz, a procurorului general al Parchetului de pe langa Inalta Curte de Casatie si Justitie ori a procurorului general al Parchetului National Anticoruptie, cu avizul Consiliului Superior al Magistraturii, pentru motivele prevazute la art. 51 alin. (2) care se aplica in mod corespunzator.

Ministerul Justitiei a lansat vineri, 7 octombrie 2016, procesul de informare si consultare publica privind modificarea si completarea principalelor legi care guverneaza domeniul justitiei. Este un pachet legislativ esential, care aduce modificari majore in mecanismele de functionare a sistemului de justitie.

Pachetul propus aduce modificari pentru urmatoarele legi:

  • Legea nr. 303/ 2004 privind statutul judecatorilor si procurorilor,
  • Legea nr. 304/ 2004 privind organizarea judiciara si
  • Legea nr. 317/ 2004 privind Consiliul Superior al Magistraturii.

Propunerile de modificari pot fi gasite aici:http://www.just.ro/proiect-de-modificare-si-completare-a-legilor-justitiei/

Consultarea publica include si o serie de intalniri regionale la Timisoara, Cluj-Napoca, Iasi si Bucuresti cu magistrati, reprezentanti ai altor profesii juridice, parteneri institutionali si ONG-uri.

Data limita pana la care sunt asteptate propuneri din partea cetatenilor este 11 noiembrie 2016.