Ministrul Educatiei Mircea Dumitru a anuntat joi, la Digi24, ca in aceasta toamna va fi demarat procesul de clasificare a universitatilor. Ministrul a mai precizat, in contextul unei discutii despre problema plagiatelor, ca trebuie facuta o evaluarea a scolilor doctorale si o evaluare cel putin statistica a tezelor de doctorat sustinute in ultimii 20 de ani pentru a se vedea care este situatia.

HotNews.roFoto: Hotnews

Principalele declaratii ale ministrului Mircea Dumitru

Despre acuzatiile de plagiat la adresa lui Kovesi:

  • CNATDCU nu se poate autosesiza. Potrivit regulamentului nu exista procedura de autosesizare.
  • Cand a fost facut noul regulament, in timpul mandatului lu Adrian Curaj, a fost scoasa procedura autosesizarii pornind de la ideea ca institutia care va analiza teza nu poate sa se si autosesizeze si sa aiba o idee despre lucrare inainte. S-a considerat ca asa este mai obiectiva institutia.
  • Nici in cazul Ponta nu a fost vorba de o autosesizare deoarece Universitatea din Bucuresti a cerut analizarea tezei de doctorat.
  • Si in cazul Oprea si Toba a fost o sesizara in baza careia s-a demarat intreaga procedura.
  • Orice persoana poate sesiza CNATDCU.
  • Daca persoana care se autodenunta face si o sesizare catre CNATDCU prin UEFISCDI aducand niste argumente privind presupusul plagiat atunci CNATDCU poate analiza.
  • (Intrebat daca Parchetul poate sa faca o sesizare catre CNATDCU in aceasta privinta) Orice cerere care vine din partea unei persoane fizice sau juridice.

Despre problema plagiatelor:

  • Consiliul National de Etica s-a restructurat, a fost o perioada in care am facut selectia pentru membri, sunt pusi in dezbatere publica. In curand isi va prelua atributiile si Consiliul National de Etica.
  • Cred ca faptul ca acum exista o discutie publica despre plagiat fata de anul 2012 arata ca exista un interes national fata de aceasta problema.
  • Este un interes national fata de aceasta tema ce tradeaza lipsa de increderea oamenilor in capacitatea noastra de a gestiona acest fenomen.
  • Sunt oameni care considera ca dimensiunea acestui fenoment este mai mare decar dredeam noi la inceput. Si e posibil sa aiba dreptate.
  • Speram ca prin regulile impuse acum acest fenomen sa intre intr-o descrestere vizibila.
  • In ceea ce priveste cazurile care s-au petrecut inainte de 2010 -2011, trebuie facuta o evaluarea a scolilor doctorale si o evaluare cel putin statistica a tezelor de doctorat sustinute in ultimii 20 de ani ca sa vedem, cel putin statistic, chiar daca nu avem capacitatea de a verifica fiecare teza care a fost facuta in ultimii 20-25 de ani, care este situatia.
  • Ea trebuie sa porneasca foarte repede si sa se incheie repede.
  • Potrivit legii ar fi trebuit ca scolile doctorale din universitatile din Romania sa fie deja evaluate pana in luna august a acestui an.
  • Nici Ministerul Educatiei si nici celelalte agentii si organisme care trebuiau sa fie implicate in aceasta evaluare nu si-au facut temele astfel ca acum vorbim despre inexistenta scolilor doctorale.
  • Va trebui ca printr-un ordin de ministru sa acordam scolilor doctoralecare functionau pana acum, o autorizatie provizorie, prin care vom autoriza temporar, pentru un an, scolile doctorale pana in vara anului 2017. In acest interval trebuie terminata evaluarea.
  • Vom demara in aceasta toamna procesul de evaluarea a calitatii invatamantului superior si clasificare a universitatilor insa nu se va termina repede.

Despre modificarea Legii Educatiei:

  • (Stiu ca sunteti pentru reintroduecrea interdictiei de cumulare a functiei de rector cu... ) Da, functia de rector cu functie politica.
  • (Intentionati sa faceti ceva in aceasta privinta?) Ne-am propus la minister sa facem acest lucru introducand un proiect care va fi discutat de guvern.
  • Nu vrem o reforma mare, nu vrem o noua lege a Educatiei, punctual pe anumite articole care ni se pare ca nu sunt de acord cu ce trebuie sa fie in universitati, sa putem face aceste modificari.
  • Urmeaza sa ma consult cu dl premier. Poate fi un proiect de lege.
  • In primul o tinta ar fi clarificarea chestiunilor care tin de integritatea academica. Tot am pornit aceasta discutie cu problema plagiatelor, E un simptom al unei situatii mai generale care tine de etica, deontologie si integritate academica.
  • Cred ca trebuie reasezata legea actuala a Educatiei a modului in care functioneaza in interiorul universitatilor aceste structuri care trebuie sa asigure o guvernanta buna dar si o respectare a integritatii.
  • Punctual sunt chestiuni legate de integritati, intedictia de a cumula o functie executiva si de conducere in universitate cu o functie politica sau o functie in Parlamentul Romaniei. Avem in vedere ceva similara si pentru invatamantul preuniversitar. Si acolo sunt, prin analogie, aceleasi probleme, directiunile scolilor si cu incompatibilitati de natura politica.
  • Saptamana viitoare vom avea un proiect.

Despre concursul de diectori si vice-directori de scoli:

  • Avem 6600 de candidati pentru posturi de directori de scoli
  • Personalitati politice, organizatii sindicale intr-un fel sau altul, mai direct sau voalat, au incercat sa saboteze acest concurs.
  • Trebuie sa clarificam ideea ca metodologia ar interzice anumitor persoane sa se inscrie la concurs. E o mare neintelegere.
  • Articolul incriminat ne spune ca daca ai castigat concursul si e o incompatibilitate de rude atunci nu poti fi numit. Articolul nu spune ca nu te poti inscrie la concurs. Problema este ce se intampla dupa.
  •  In invatamantul superior chestiunea este deja rezolvata. Nu avem situatii in care pe functii de conducere sa fie membri de familie. Nu poti sa ai sot si sotie in postul de conducere in aceeasi universitate, precum rector si prorector.
  • Daca nu se respecta conditiile legale si niste membri care de drept trebuie sa fie acolo, atunci avem o problem de respectarea legii.
  • Desfid pe oricine imi spune ca ne-am grabit cu acest concurs cat timp 4 ani de zile nu s-a gasit timp pentru acest concurs.
  • Ultimul concurs a avut loc acum opt ani, mandatul unui director obtinut in urma unui director dureaza patru ani. Timp de patru ani de zile Ministerul nu a gasit timp sa organizeze acest concurs.
  • De ce in octombrie? Pentru ca asa s-a facut si in anii trecuti.
  • De ce nu la anul? Pentru ca acum mi-au fost semnalate de profesorii din sistemul preuniversitar mi-au semnalat ca unii directori care au fost numiti cu delegatie de multe ori cu interes politic nu au avut legitimitatea de a gestiona institutia de invatamant.
  • Vreau sa intram in normalitate. Va aduceti aminte ce discutii au fost in 2011 despre organizarea Bacalaureatului (introducerea camerelor de luat vederi in salile de examen)
  • De partea mea este legea, au fost elevi care, prin asociatiile de profil s-au exprimat extrede articulat si cal, in privinta concursului), de partea mea sunt cei care se inscriu la concurs.
  • Pana la inceputul lunii decembrie va trebui sa fie incheiata aceasta chestiune cu concursul.

Despre problemele din Educatie:

  • De asemenea, trebuie sa rezolvam problema avizelor pentru scoli.
  • Comunicand cu ISU si MDRAP vrem sa simplificam ca sa fie mai clar. Am facut un protocol cu MDRAP sa prezentam un memorandul ca sa stim din ce scoli lipsesc avizele.
  • Nu este normal ca scoala sa inceapa fara ca elevii sa aiba manuale si cu siguranta nu este gratuita scoala daca parintii trebuie sa plateasca pentru aceste manuale.
  • Clasele a XI-a si a XII-a vor avea manuale gratuite.
  • Contractul a fost incheiat si ne dorim ca pana la jumatatea lunii octombrie sa fie manualele in clase.
  • La clasa a IV-a o parte din manuale sunt pe banci.
  • Mai sunt litigii, pe masura ce se rezolva noi vom debloca si vom trimite manual
  • Au fost contestatii. Nu stim cand o sa avem solutiile. Speram sa se dea decizia cat mai reped.
  • Exista o discutie despre (reintroducerea admiterii la liceu). daca se dovedeste ca este o parere care prevaleaza o vom sustine si ii vom da curs.