Consiliul National pentru Combaterea Discriminarii a constatat ca prevederile unui alineat din Ordinul ministrului Educatiei prin care se stabileste metodologia de desfasurare a concursului de directori si directori adjuncti de scoli discrimineaza direct, pe criteriul rudeniei. Alineatul in discutie prevede ca persoanele care se afla in relatie de soti si rude de gradul I nu pot ocupa concomitent functii, astfel incat unul dintre ei sa se afle intr-o pozitie de conducere fata de celalalt.

CNCD a sanctionat Ministerul Educatiei prin avertisment si a dispus monitorizarea punerii in aplicare a acestei hotarari.

"Colegiul director constata ca prevederile art. 21, alin. (5) din Ordinul MENCS nr. 5080/2016 constituie discriminare directa, pe criteriul rudeniei (rude de gradul I si sot/sotie), prin care se limiteaza accesul in conditii de egalitate la ocuptarea functiei de director/director adjunct al unei unitati de invatamant preuniversitar", potrivit unui comunicat de presa al CNCD.

Decizia a fost luata de Colegiul director al CNCD, in sedinta de miercuri, prin vot in unanimitate

Ce spune ordinul ministrului Educatiei nr. 5080/2016

Art 21, alin. (5) "Persoanele care se afla in relatie de soti si rude de gradul I nu pot ocupa concomitent functii, astfel incat unul sau una sa se afle fata de celalalt, ori cealalta intr-o pozitie de conducere, indrumare si control, la orice nivel, intr-o unitate de invatamant preuniversitar, inspectorat scolar, Casa Corpului Didactic, palatele si cluburile copiilor si elevilor, cluburile sportive scolare".

Acest alineat a fost reclamat la CNCD pe motiv ca "limiteaza accesul la concurs pe criteriul de rudenie."

CNCD precizeaza ca in analiza sesizarii a avut in vedere prevederile Legii Nationale a Educatiei 1/2010, constatand ca alineatul din Ordinul privind concursurile de directori de scoli adauga la lege "incompatibilitati nejustificate de un scop legitim".

Ce prevede Legea Educatiei Nationale

Legea Educatiei Nationale reglementeaza la art. 257 alin. (4) singurele incompatibilitati pe perioada de exercitare a unui mandat de director sau director adjunct al unei unitati scolare din invatamantul preuniversitar, astfel:

Art. 257 alin. (4) "Directorul si directorul adjunct din unitatile de invatamant preuniversitar nu pot avea, pe perioada exercitarii mandatului, functia de presedinte sau vicepresedinte in cadrul unui partid politic, la nivel local, judetean sau national."

In luna octombrie se desfasoara un concurs de director si director adjunct in toata unitatile din invatamantul preuniversitar, de la gradinite, la licee. Concursul are doua parti: proba scrisa, organizata la nivel national, cu subiecte de timp test grila elaborate de minister, si doua probe la nivel judetean, monitorizate de observatori de la minister.

In sedinta de miercuri, Consiliul director al CNCD a mai discutat si o sesizarea care a vizat o hotarare a Inspectoratului Scolar Judetean Mures, prin care se stabileste si se aproba lista functiilor vacante de director si director adjunct din unitatile de invatamant din judetul Mures.

"Hotararea Inspectoratului Scolar Judetean Mures nr. 46 din data de 19 septembrie 2016, prin care se stabileste si se aproba lista functiilor vacante de director si director adjunct din unitatile de invatamant din judetul Mures, cu precizarea functiilor pentru care candidatii trebuie sa indeplineasca cerintele prevazute de art. 3 alin. (6) din OMECS nr. 5080/2016 constituie discriminare directa pe criteriul de limba potrivit prevederilor art.2 alin.1 coroborat cu art.6 din O.G. nr. 137/2000, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare", potrivit CNCD.

Ordinul ministrului Educatiei prevede:

Art. 3 alin. (6) "In cazul unititatilor de invatamant cu sectii de predare in limbile minoritatilor nationale, unul dintre directori are obligatia cunoasterii limbii respective, dovedite cu documente justificative".

CNCD arata ca Hotararea ISJ Mures nr. 46/2016 prin care foloseste criteriul numarul claselor cu predare in limba romana si in limbile minoritatilor nationale pentru desemnarea functiilor de director / director adjunct pentru care trebuie indeplinite cerintele art. 3 alin.(6) constutie discriminare directa pe criteriul de limba.

Singurul criteriu prevazut de lege si in ordinul ministrului Educatiei pentru stabilirea functiei de conducere (director sau director adjunct) este rezultatul concursului, arata CNCD: "Doar ca urmare a concursului se poate decide care dintre functii trebuie sa indeplineasca cerinta din art. 3 alin. (6) din OMECS nr. 5080/2016".

CNCD a sanctionat ISJ Mures prin avertisment, a recomandat retragerea hotararii in cauza si a dispus monitorizarea punerii in aplicare a hotararii, cu precizarea ca "in cazul neaplicarii hotararii, CNCD se va autosesiza".