Masurile de simplificare a relatiei dintre cetateni si administratie adoptate la sfarsitul lunii iunie de Guvernul Dacian Ciolos sunt in proces avansat de implementare, sutine Guvernul care a facut vineri un prim bilant al acestui pachet legislativ. "La numai doua luni de la adoptarea primului pachet pentru simplificare, incepem sa vedem primele rezultate: mai putine documente pe care oamenii trebuie sa le aduca la institutii, mai putine drumuri la ghisee, mai putine cheltuieli. Reducerea birocratiei este un proces de durata si, totodata, un proces ireversibil", a declarat premierul Dacian Ciolos.

Demersurile pentru debirocratizare includ acceptarea copiei dupa buletin prin email, eliminarea copiilor legalizate ale documentelor, furnizarea unor adrese de email pentru comunicarea electronica cu cetatenii, punerea la dispozitie a unor metode alternative de plata pentru serviciile publice, pe langa plata in numerar la ghiseu.

Din centralizarea la nivelul Cancelariei Prim-ministrului reiese ca, in ceea ce priveste serviciile publice furnizate de Ministere si institutii subordonate, predomina in medie plata prin Trezorerie si numerar la locul furnizarii serviciului. Ca masura de eficientizare a furnizarii serviciilor, trebuie diversificate modalitatile de plata puse la dispozitie, incluzand aici POS, plata numerar prin alte mijloace decat la Trezorerie, informatizarea Trezoreriei (proces preconizat a se incheia pana in 2018), plata prin mobil, arata Guvernul.

Potrivit Guvernului, cetatenii trebuie incurajati sa utilizeze mijloacele de plata electronice puse la dispozitie.

Un alt exemplu in acest sens: masurile de simplificare utilizate in cazul serviciilor de pasapoarte si inmatriculari auto. MAI a comunicat inca din luna iulie ca taxele pentru eliberarea pasapoartelor, a permiselor de conducere si pentru alte servicii oferite de serviciile publice comunitare regim permise de conducere si inmatriculare a vehiculelor pot fi acum achitate prin Internet Banking, virament bancar, mandat postal sau in numerar. (http://www.mai.gov.ro/documente/utile/Noutati%20taxe%20pasapoarte%20si%20permise.pdf) Totusi, centralizarea finala arata ca facilitatile electronice au fost utilizate de un numar extrem de mic de beneficiari.

Masuri si rezultate

Publicarea din oficiu a informatiilor si modelelor de formulare sau cereri aferente tuturor serviciilor publice furnizate, in format electronic, pe punctul de contact unic electronic, gestionat de Agentia pentru Agenda Digitala a Romaniei.

  • Rezultate: A fost lansata noua platforma www.edirect.e-guvernare.ro; se stabilesc, cu fiecare minister in parte, metodele prin care vor fi publicate informatiile pe platforma; sunt desemnati administratorii care vor raspunde de publicarea informatiilor, din cadrul ministerelor.

Eliminarea cerintei de depunere a copiilor legalizate dupa documente

  • Rezultate: Ca exemple de buna practica, Ministerul Educatiei (MENCS) a eliminat, prin Ordin de ministru, cerinta copiilor legalizate de catre scoli; masura a fost implementatasi de alte institutii: Ministerul Afacerilor Externe (MAE) a transmis instructiuni in reteaua consulara pentru eliminarea cerintei copiei legalizate; Ministerul Afacerilor Interne (MAI) a implementat total obligatia si si-a schimbat procedurile. Centralizarea la nivelul Cancelariei Prim-ministrului arata ca trebuie modificate peste 400 de Hotarari de Guvern pentru a elimina copiile legalizate la nivelul administratiei centrale.

Masura: Solicitarea extrasului de pecazierul judiciar de la unitatile de politie competente cu acordul expres al persoanei, acolo unde institutia/autoritatea publica solicita cazierul judiciar

  • Rezultate: Ca exemple de buna practica, MAI a informat unitatile de politie cu privire la solicitarea cazierului judiciar de catre institutii direct de la acestea. MAI a trimis ministerelor o solicitare pentru a putea informatiza procedura de obtinere a cazierului intre institutii cu acordul persoanei. Ministerul Muncii, Familiei, Protectiei Sociale si Persoanelor Varstnice (MMFPSPV) a intocmit formulare pentru manifestarea consimtamantului.

Masura: Obligatia folosirii cu precadere de mijloace electronice pentru comunicarea cu beneficiarii serviciilor publice, daca beneficiarul detine o adresa de email si este de acord sa o comunice.

  • Rezultate: Ca exemple de buna practica, Ministerul Justitiei (MJ) a completat formularele proprii solicitand si adresa de e-mail pentru a comunica prin mijloace electronice cu beneficiarul. Oficiul National al Registrului Comertului (ONRC) comunica electronic cu beneficiarii. La MMFPSPV, in cazul solicitarii indemnizatiilor pentru cresterea copilului pot fi furnizate anumite informatii via e-mail. In cadrul MAE, serviciile consulare sunt complet informatizate.

Masura: Obligatia de a oferi metode alternative de plata a serviciilor publice furnizate contra cost, fie prin plata cu cardul, fie prin intermediul altor sisteme de plata.

  • Rezultate: Ca exemple de buna practica, MAE a implementat POS-uri la majoritatea misiunilor diplomatice, urmand instalarea si a altora, in luna septembrie. ONRC definitiveaza un sistem de e-payment pentru plata prin mijloace electronice. Ministerul Finantelor Publice (MFP), prin Trezorerie, a introdus POS-uri la nivel de ghisee, urmand a fi introdusa facilitatea de plata online a taxelor si impozitelor.

Pachetul de masuri de simplificare a relatiei dintre cetatean si administratia publica a fost adoptat la finalul lunii iunie, actele normative care au pus bazele acestui proces fiind OUG 41/2016 si Memorandumul cu tema: "Masuri de simplificare si de coordonare a procedurilor administrative din administratia publica centrala de specialitate".

Pachetul de masuri de simplificare s-a nascut odata cu initiativa Cancelariei Prim-ministrului "Comisia de taiat hartii" si a platformei maisimplu.gov.ro.