Ministrul Educatiei, apel catre profesori: Ii invit pe toti acei profesori dedicati care au preferat, ani la rand, sa ramana discreti, dar sa lucreze intens cu elevii lor, sa se implice si in conducerea scolilor lor

de I.C.     HotNews.ro
Luni, 12 septembrie 2016, 16:22 Actualitate | Esenţial

Mircea Dumitru, la deschiderea noului an scolar
Foto: Ministerul Educatiei
Ministrul Educatiei Mircea Dumitru, a lansat luni, la deschiderea noului an scolar, un apel catre "toti acei profesori dedicati care au preferat, ani la rand, sa ramana discreti, dar sa lucreze intens cu elevii lor, sa se implice si in conducerea scolilor lor", in contextul in care  in luna octombrie se organizeaza, la nivel national, un concurs pentru posturile de director si director adjunct in toate unitatile din invatamantul preuniversitar, de la gradinite, la licee, in incercarea de a profesionaliza managementul scolar.

De asemenea, ministrul i-a invitat pe toti profesorii "sa fie parte a unui proces de schimbare profunda a scolii romanesti: acela de a oferi fiecarui copil posibilitatea de a fi el insusi si de a se simti bine si implinit la scoala. Sa transformam scoala in spatiul dezvoltarii armonioase pentru fiecare elev".

Mircea Dumitru a mai declarat ca scoala moderna trebuie sa isi modifice si sa isi adapteze metodele si structura curriculara pentru veni in intampinarea diferentelor reale, a aptitudinilor si aspiratiilor diverse ale elevilor.

Ministrul a aratat ca, in conditiile nevoilor actuale ale societatii romanesti, dezvoltarea invatamantului profesional-dual, alaturi de filierele teoretica si vocationala, poate fi o solutie "consistenta si realista" la diminuarea abandonului scolar si a numarului de elevi care nu obtin diploma de bacalaureat.

Ministrul Educatiei Mircea Dumitru a participat luni la deschiderea festiva a noului an scolar, organizata la Colegiul National "Mihai Eminescu" din Capitala. La festivitatea de la Colegiul Eminescu a luat parte si presedintele Klaus Iohannis.

Citeste mai jos in intregime discursul sustinut de ministrul Educatiei cu ocazia deschiderii anului scolar 2016-2017:

"Excelenta voastra, domnule presedinte,

Stimate domnule primar,

Stimate domnule inspector scolar general,

Stimata doamna director,

Dragi elevi, profesori si parinti,

Reintoarcerea la scoala, in fiecare toamna, este un moment de mare bucurie si de puternice emotii pentru noi toti, cei care suntem in diferite feluri legati de viata scolii. Si cine nu este? De fapt, toti suntem absorbiti si participam intens la experienta transformatoare si pedagogica de zi cu zi a scolii: eleve si elevi, profesori, parinti si familii.

Dragi eleve si elevi, si in mod deosebit voi, cei mai mici elevi, pentru care aceasta este chiar prima zi de scoala din viata voastra: emotia asteptarii nu poate fi comparata cu nimic. Va veti aduce aminte mereu de aceste clipe in care in viata voastra se deschide un drum nou care va va duce oriunde veti dori voi: drumul aventurii cunoasterii literelor si a cifrelor care va va deschide larg cartea adevarurilor despre natura si societate si va va purta, peste ani, in lumea oamenilor mari. Veti gasi in scoala invatatoarele si profesoarele, invatatorii si profesorii care cu tact, devotament si profesionalism va vor calauzi si va vor indruma pe drumul catre autonomie, independenta si maturizare.

Educatia si scoala sunt recunoscute de catre noi toti ca fiind de o importanta vitala pentru socializarea, formarea si pregatirea pentru viata a tinerelor generatii si tocmai pentru aceste temeiuri atentia critica a intregii societati se indreapta catre tot ceea ce inseamna viata scolii: planuri-cadru si curriculum, calitatea stiintifica si accesibilitatea manualelor, pregatirea cadrelor didactice si valoarea educationala a orelor de curs si a pregatirii practice, numarul de elevi intr-o clasa, dar si profesionalismul conducerii si a leadership-ului scolilor, neingradite sau neconditionate de obediente politice, si nu in ultimul rand calitatea si functionalitatea spatiilor de invatamant in tara noastra.

Ei bine, toate acestea la un loc si fiecare in parte merita intreaga noastra atentie si o privire critica obiectiva si onesta. Suntem inca departe de scoala pe care ne-o dorim si pe care copiii nostri merita sa o aiba. Vedem an de an cum, in fiecare generatie, zeci de mii de elevi incheie studiile liceale fara sa poata obtine diploma de bacalaureat si fara sa aiba o calificare sigura care sa le permita sa aiba o cariera semnificativa si sa poata duce o viata decenta si indestulatoare. Iar daca la acest dezolant rezultat mai adaugam procentele alarmante ale celor care abandoneaza scoala inainte chiar de a parcurge ciclul scolar obligatoriu sau pe aceia care in fiecare generatie se plaseaza pe locuri modeste in testarile internationale, se contureaza un tablou ingrijorator al starii scolii si educatiei in Romania. Dar sa fie acesta adevarul intreg despre scoala romaneasca de azi? Sa fim drepti si sa adaugam la aceasta parte a tabloului si pe aceea, poate mai putin reprezentativa statistic, dar fara indoiala existenta in mod real, la care contribuie consistent scolile, liceele si colegiile nationale in care elevii primesc educatie de calitate, talentul si curiozitatea lor pentru cunoastere sunt cultivate, hranite si rasplatite de profesori devotati misiunii lor, pedagogi autentici, impatimiti de munca lor nobila, dar atat de grea si din pacate atat de putin recunoscuta si apreciata de cele mai multe ori.

Iar daca opinia larg impartasita in societatea romaneasca de azi converge, totusi, catre ideea ca distanta care ne separa de scoala pe care o vrem este inca una ingrijoratoare si ca suntem departe de ceea ce ne dorim si putem realiza, atunci este legitim sa ne intrebam cat de departe? Suntem noi, oare, de pilda, mai aproape anul acesta de modelul de scoala pe care dorim sa-l vedem transpus in realitate decat in anii anteriori? Dar stim noi, totusi, ce fel de educatie si ce fel de scoala vrem sa avem in Romania? Care este finalitatea educatiei preuniversitare si profilul sau profilurile absolventilor? Si cat de clar este modelul insusi pentru noi toti? Sau poate ca ar trebui sa fie vorba de mai multe modele si nu doar de un unic model care sa corespunda tuturor nevoilor educative si formative sau care sa acomodeze si sa imbratiseze diversitatea exceptionala a stilurilor cognitive si a trasaturilor de personalitate ale elevilor?

Toate aceste intrebari ne atrag atentia asupra unui fapt important. Este putin probabil ca vom rezolva probleme tehnice, intr-un mod care sa ii satisfaca pe cei mai multi dintre noi, daca nu vom clarifica si nu vom obtine un consens prin suprapunere partiala ("overlapping consensus", John Rawls) asupra valorilor, viziunii si misiunii sistemului de educatie publica din tara noastra. "Romania educata" este exact cadrul si proiectul care ne vor permite sa articulam aceasta viziune si infrastructura valorica de care scoala romaneasca are in mod esential nevoie, pentru a da sens actiunilor noastre si pentru a avea repere si criterii pentru ce anume reprezinta o solutie pentru problemele cu care ne confruntam.

Scoala moderna trebuie sa isi modifice si sa isi adapteze metodele si structura curriculara pentru a celebra diferentele reale, aptitudinile si aspiratiile diverse ale elevilor sai. Fiecare individ este bun la ceva si orice om aspira catre implinire si fericire. Este misiunea scolii sa descopere ce poate face cel mai bine fiecare din noi si sa ne ajute sa punem in acord aspiratiile noastre cu mijloacele, talentul si deprinderile pe care educatia le modeleaza in fiecare din noi. De aceea, nu cred in "scoala industrializata" (expresia provine de la Sir Ken Robinson), acest mod de educatie fundamentat pe sabloane depersonalizate. Dar cred ca, pentru nevoile actuale ale societatii romanesti, dezvoltarea invatamantului profesional-dual, alaturi de filierele teoretica si vocationala, poate fi o solutie consistenta si realista la problema abandonului scolar sau a reducerii numarului de elevi care nu obtin diploma de bacalaureat.

Pentru a isi intari rolul educativ, formator si transformator, pe care noi toti ne dorim ca scoala sa si-l asume cu mai multa energie si cu efecte vizibile cuantificabile, invatamantul nostru trebuie sa treaca prin multe schimbari structurale. Una dintre acestea mi se pare ca iese in evidenta prin importanta generala a consecintelor pe care le va avea asupra felului in care trebuie sa faca educatie scolile. Ne dorim de la scoala sa ii faca pe copii sa gandeasca mai bine, mai clar si mai precis, pentru a putea analiza situatii si a decide ce este cel mai bine si mai potrivit in diverse situatii concrete care apar in viata lor de zi cu zi. Desigur, ne dorim, de asemenea, ca scoala sa formeze atitudini si sa cultive emotii nobile, care sa motiveze comportamente bune si corecte in diverse momente ale vietii noastre.

Doamnelor si domnilor,

Vorbeam de un anume fel de scoala care hraneste visele copiilor si le face posibile. Cum ajungem acolo? Sunt pasi multi, dar nu imposibil de facut, si pentru aceasta educatia are nevoie de implicarea fiecaruia dintre noi: profesori, parinti, comunitate locala. De aceea, ii invit pe toti acei profesori dedicati care au preferat, ani la rand, sa ramana discreti, dar sa lucreze intens cu elevii lor, sa se implice si in conducerea scolilor lor. Totodata, ii invit pe toti profesorii nostri sa fie parte a unui proces de schimbare profunda a scolii romanesti: acela de a oferi fiecarui copil posibilitatea de a fi el insusi si de a se simti bine si implinit la scoala. Sa transformam scoala in spatiul dezvoltarii armonioase pentru fiecare elev.

Suntem intr-un moment emotionant si frumos al inceputului unui nou an scolar, un moment cu o rezonanta aparte in sufletele micilor boboci, care vin astazi pentru prima data la scoala. Va doresc tuturor, elevi, profesori si parinti, un an nou scolar bun! Un an in care provocarile se transforma, prin efort comun, in reusite si experiente frumoase.

Va multumesc!"

Citeste si:




Citeste mai multe despre   









2431 vizualizari
  • +2 (6 voturi)    
    Nu e bine nici asa (Luni, 12 septembrie 2016, 16:41)

    V. Veroiu [utilizator]

    Cunosc personal foarte bine profesori care sunt foarte buni la catedra insa manageri prosti. Eu.

    Prefer sa mai tin inca 2 materii decat sa fac chestiuni administrative. Lasati oamenii sa faca ce le place si sa faca bine. Daca sunt profesori buni si la predat si la management, go for it. A fi insa profesor bun nu implica sa fii si un bun administrator.

    Da, sunt in stare sa fac managementul complet al materiilor pe care le predau si sa ii las pe ceilalti din catedra sa isi faca materiile cum vor atat timp cat livreaza cantitate si calitate. La toate auditurile am iesit superb insa eu NU sunt manager: magem un management distribuit si, in cazul nostru, merge. Dar asta nu e o regula ci mai degraba o exceptie pt ca sunt inconjurat de oameni inteligenti, pasionati si extrem de bine pregatiti.

    Seful unui departament nu trebuie neaparat sa predea ci sa inteleaga la nivel conceptual ce se face, cum se face, la ce e necesar. Culmea, poate exista un singur om sef de catedra la mai multe scoli. Daca il pasioneaza managementul si il face bine, exact asta trebuie sa faca.

    Am vazut cazuri in care un departament merge prost doar pentru ca managerul nu e bun insa e bun ca profesor. Intamplarea a facut sa fie numit sef. De asemenea am vazut cercetatori excelenti care sunt profesori execrabili: stiu sa gandeasca insa nu si sa predea. Lasati-i sa faca cercetare nu predare sau management!
    • -1 (1 vot)    
      sunt si nu sunt de acord (Luni, 12 septembrie 2016, 17:44)

      ipapa [utilizator] i-a raspuns lui V. Veroiu

      Sunt de acord ca sunt cazuri in care profesori buni ajung sa fie manageri prosti insa nu o sa cred niciodata ca un profesor prost o sa fie un manager bun. Din pacate asta e situatia in majoritatea scolilor, si anume sunt o multime de directori care sunt slabi ca profesori si au ajuns la conducere prin tot felul de proptele, la fel in inspectoratele scolare. Cum poate cineva care nu stie sa isi faca treaba ca profesor sa coordoneze pe cei care stiu si isi fac treaba.?? Din pacate metodologia aprobata de minister pentru concursul de directori avatajeaza clar, ca intotdeauna pana acum, pe cei care au fost sau sunt pe functii si acorda prea putine sanse altora.
      • -1 (1 vot)    
        Nu am zis profesori (Luni, 12 septembrie 2016, 19:12)

        V. Veroiu [utilizator] i-a raspuns lui ipapa

        Poti sa nu fii profesor sau sa fii profesor ca factura dar sa fii facut administratie toata viata.

        Sincer vorbind, un manager de cariera, destept, daca i se explica in ce consta structura materiei si cat timp necesita fiecare ora, va putea face defalcarea temporala a materiei. Este necesar sa inteleaga fireste care sunt necesitatile, cat dureaza. Nu e nevoie sa le predea elevilor ecuatiile diferentiale, e nevoie sa inteleaga la ce se folosesc, cat accent e pe ele si cat timp ar trebui alocat. Asta ii spune profesorul.

        Exemplu: Tim Cook care e CEO-ul Apple nu are nevoie sa stie exact procesul de fabricatie al camerei foto de la iPhone. Trebuie sa inteleaga la ce e necesara, de unde poate fi procurata, care sunt limitele, ce putere electrica necesara, etc.

        Cand exista intelegere in ambele tabere un manager bun din contra, motiveaza "lucratorii". Iar managerul poate sa faca asta la mai multe scoli. Sunt mii si mii de firme care merg bine si care au un CEO renumit si carismatic fara ca el sa fi dat la pila niciodata in viata. Crezi ca CEO-ul de la Coca Cola stie cum sa dea drumul a CO2 in amestec? Nu. Dar nici nu trebuie sa stie.
  • 0 (0 voturi)    
    nu trebuie sa faca nici un apel la nimeni (Luni, 12 septembrie 2016, 19:50)

    muvis [utilizator]

    E suficient ca managerii sa fie evaluati o data la doi-trei sau patru ani. Daca evaluarea e corecta, se vor profesionaliza in mod firesc.
  • 0 (0 voturi)    
    nu trebuie sa faca nici un apel la nimeni (Luni, 12 septembrie 2016, 19:50)

    muvis [utilizator]

    E suficient ca managerii sa fie evaluati o data la doi-trei sau patru ani. Daca evaluarea e corecta, se vor profesionaliza in mod firesc.
  • 0 (0 voturi)    
    s-a schimbat politica? (Luni, 12 septembrie 2016, 21:12)

    king david hotel [utilizator]

    Ani de zile ni s-a spus - nu mai zic de catre cine - ca undoctor bun nu poate fi si un director de spital bun, ca un bibliotecar bun nu poate fi si director de biblioteca bun! Si s-a spus ca directorii trebuie sa fie manageri profesionisti astfel incat au inceput sa fie plasati toti baietii buni de la lipit afise in posturi de conducere, indiferent daca se pricepeau sau nu!


    Pai, isi asuma cineva dezastrul facut?
  • +1 (1 vot)    
    un ministru complet rupt de realitate (Marţi, 13 septembrie 2016, 9:34)

    Gobelin [utilizator]

    si o facatura de examen, in care doar o proba din 3 e stabilita de minister.
    restul e evaluarea inspectoratelor.
    deci ramane cum s-a stabilit, directorii sunt pusi si evaluati pe criterii politice, nu pe competente de management.
    si au "frumosul" obicei de a se muta dintr-o barca in alta, in functie de cum bate vantul.
    "sa se modifice, primesc. dar sa nu se schimbe nimic".
    iar profesorii nu candideaza pentru ca le e frica.
    daca nu castiga, vor fi marginalizati si f...ti toata viata lor la acea scoala.
    directorii, daca nu stia honor ministrul, sunt niste mici mosieri pe plantatie.


Abonare la comentarii cu RSS

Top 5 articole cele mai ...



Hotnews
Agenţii de ştiri

Siteul Hotnews.ro foloseste cookie-uri. Cookie-urile ne ajută să imbunatatim serviciile noastre. Mai multe detalii, aici.
hosted by
powered by
developed by
mobile version
Duminică