Iohannis a criticat universitatile care permit plagiate si profesorii care predau dupa dictare: Universitatile sa-si defineasca mai bine misiunea si contextul economico-social caruia ii raspund

de Red. Stiri     HotNews.ro
Marţi, 9 august 2016, 12:24 Actualitate | Esenţial

Iohannis la o dezbatere despre educatie
Foto: Presidency.ro
Presedintele Klaus Iohannis a criticat dur profesorii universitari care "încă dictează după capitole din cărți", dar si universitatile incapabile sa atraga studenti si sa stopeze fenomenul plagiatului. Iohannis a vorbit marti despre "cultura plagiatului" care se manifesta nu doar la lucrarile de doctorat, ci si in primii ani de facultate.

Iohannis a insistat intr-un discurs sustinut la Universitatea Dunarea de Jos din Galati asupra calitatii invatamantului universitar. Presedintele a spus ca nu doar subfinantarea invatamantului este o problema, ci si calitatea procesului educational, citand incapacitatea universităților de a atrage potențiali studenți valoroși din medii socio-economice defavorizate sau din afara țării, prin strategii de internaționalizare a învățământului superior.

"Este nevoie ca universitățile să își definească mai bine misiunea și contextul economico-social căruia îi răspund", a mai spus Iohannis, care a atentionat si asupra scaderii numarului de studenti.

Presedintele a vorbit in discursul sau si despre integritatea academica si a spus ca verdictele de plagiat in cazul anumitor doctorate reprezinta "doar varful icebergului": "Lucrările de licență, tezele de masterat, dar și lucrările din timpul anilor de studiu ar trebui, la rândul lor, să respecte o serie de norme clare, aplicate în mod consecvent în practica din mediul universitar. Astfel, am putea preveni «cultura plagiatului» încă din primii ani", a spus Iohannis in deschiderea Forumului Organizațiilor Studențești din România.

Klaus Iohannis a anuntat si evaluarea in premiera a școlilor doctorale, acuzand insa intarzierea cu care e realizata: "recunosc că nu înțeleg exact de ce a trebuit să așteptăm cinci ani de la promulgarea Legii educației pentru a demara acest proces".

Citeste mai jos discursul complet al lui Klaus Iohannis:

„Domnule Președinte al Alianței Naționale a Organizațiilor Studențești din România,
Dragi studenți,
Domnule Ministru,
Domnule Rector,
Domnule Președinte al Consiliului Național al Rectorilor,
Onorați reprezentanți ai autorităților locale,
Stimați invitați,
Doamnelor și domnilor,

Vă mulțumesc în primul rând pentru invitația de a participa astăzi la deschiderea Forumului Organizațiilor Studențești din România. Apreciez faptul că sunt aici atât de mulți tineri care, în plină vară, au găsit timpul și resursele necesare pentru a se implica în viața societății. Misiunea asumată de voi, ca reprezentanți ai studenților, cu toate responsabilitățile și eforturile pe care le presupune, este esențială într-o societate deschisă și participativă.

Implicarea studenților nu doar ca beneficiari, ci mai ales ca parteneri în elaborarea politicilor publice din educație, este, cred eu, esențială dacă ne dorim un sistem mai performant și mai activ. Tocmai de aceea mă bucur să văd împreună aici, alături de studenți, și reprezentanți ai mediului universitar și ai executivului.

Este ușor să identificăm problemele din sistemul nostru de educație. Mulți le cunosc din interior, iar unele sunt foarte evidente, se văd cu ochiul liber, cum se spune. Diferența o va face însă atitudinea noastră, voința de a le rezolva, curajul de a asuma responsabilități și lucrul împreună pe termen lung al tuturor - comunitatea școlară, mediul academic, experți, decidenți și autorități.

Aceasta este abordarea pe care am propus-o pentru proiectul România Educată și mă bucur că aud de la dumneavoastră abordări realiste, propuneri și soluții.

Am ascultat cu atenție temele ridicate de dumneavoastră și vă cunosc preocupările. Sunt și ale mele.

Dați-mi voie, așadar, să mă refer la trei chestiuni concrete: finanțarea, calitatea procesului educațional și responsabilitatea instituțiilor de învățământ superior.

Faptul că educația și cercetarea din România au fost subfinanțate în mod constant și supuse unei așa-numite «reformite cronice» știm cu toții. Totuși, creșterea finanțării, în sine, nu va rezolva problemele. Susțin deci alocarea unui procent mai mare din PIB pentru educație și cercetare, concomitent cu asumarea unui plan clar de investiții și priorități pe termen lung, respectat de toți cei responsabili.

În plus, pentru a garanta susținerea unui astfel de demers, este nevoie ca sistemul educațional și cel de cercetare să demonstreze valoarea pentru societate, prin transparență, evaluare reală a progresului și a performanței.

O a doua remarcă se referă la calitatea procesului educațional din universitățile românești. Iar aici am în vedere învățământul centrat pe student, atractivitatea profesiei didactice și calitatea procesului de predare.

Există, din păcate, programe de licență și masterat în cadrul cărora profesorii încă dictează după capitole din cărți, în loc să stimuleze creativitatea studenților și spiritul critic. Nu pierdem potențial doar prin abandon școlar sau nepromovarea evaluării naționale sau a Bacalaureatului, ci și prin lipsa accesului la programe de învățământ superior de calitate, care să dea studenților capacitatea de a-și genera propria formare pe tot parcursul vieții.

Numărul studenților din România continuă să scadă, din motive care țin de demografie, dar și de capacitatea universităților de a atrage potențiali studenți valoroși din medii socio-economice defavorizate sau din afara țării, prin strategii de internaționalizare a învățământului superior. Este nevoie ca universitățile să își definească mai bine misiunea și contextul economico-social căruia îi răspund. De aceea, cred că realizarea unei clasificări a universităților care să oglindească diversitatea firească a misiunilor asumate ar trebui să stea la baza oricărei reforme viitoare.

Un învățământ de calitate reprezintă cheia pentru o Românie competitivă, o Românie care oferă cetățenilor săi oportunități reale în propria țară, exportând inovație. Avem datoria de a găsi soluții pentru a le oferi tuturor, prin educație, șansa la un viitor mai bun. Lipsa banilor nu ar trebui să mai reprezinte automat și lipsa șanselor de acces și de finalizare a studiilor în învățământul superior. Costul lipsei de investiție în educația de calitate este mult mai mare decât poate România să își permită.

Doamnelor și domnilor,

Una dintre valorile unui învățământ modern este autonomia universitară. Ea înseamnă, de fapt, încredere în instituțiile de învățământ superior, dar și o responsabilitate crescută a acestora - faţă de formarea academică, faţă de contribuţia la cercetarea ştiinţifică şi faţă de societate în ansamblu. Cred în necesitatea unei noi abordări a guvernanţei academice, în deschiderea universităţilor către societate şi asumarea aşa-numitei «a treia misiuni».

Universitățile au o importantă responsabilitate socială. Ele trebuie să reprezinte cu adevărat modele de transparență și integritate, devenind repere pentru alte instituții și, în același timp, făuritori de destine pentru tinerii care le trec pragul.

Presa a titrat zilele acestea despre verdictele de plagiat în cazul anumitor doctorate. Ele sunt doar vârful icebergului atunci când vorbim despre etica și integritatea academică. Este un prim pas, dar, în mod cert, nu trebuie, nu poate să fie unicul. Lucrările de licență, tezele de masterat, dar și lucrările din timpul anilor de studiu ar trebui, la rândul lor, să respecte o serie de norme clare, aplicate în mod consecvent în practica din mediul universitar. Astfel, am putea preveni «cultura plagiatului» încă din primii ani. Vă asigur de întregul meu sprijin în a readuce corectitudinea și valoarea în mediul academic, sub toate aspectele sale.

Mă bucur că va fi realizată pentru prima oară o evaluare a școlilor doctorale, deși recunosc că nu înțeleg exact de ce a trebuit să așteptăm cinci ani de la promulgarea Legii educației pentru a demara acest proces.

Am speranța că Ministerul Educației va reuși să găsească cele mai bune instrumente pentru a asigura corectitudinea și calitatea acestui proces. Este în interesul nostru, al tuturor, ca sistemul de învățământ superior românesc să fie deasupra oricăror îndoieli privind calitatea și integritatea sa.

Dragi studenți,

Vă felicit pentru implicarea voastră de până acum în proiectul România Educată. Cele șase dezbateri organizate de voi au oferit un conţinut valoros pentru demersul de construire a viziunii și obiectivelor de țară privind educația și cercetarea din România. Sper că implicarea voastră va continua și în etapele următoare. De-a lungul timpului, voi, studenții, ați reprezentat unul dintre principalii vectori de schimbare și sunt convins că vă veți asuma acest rol și în viitor.

Vă mulțumesc!”













Material sustinut de Provident

​INTERVIU Stefan Liiceanu - trecerea de la carti la produse japoneze traditionale via piata financiara

Dupa 17 ani petrecuti in Japonia, timp in care a lucrat in domeniul financiar, Stefan Liiceanu a decis sa deschida in locul fostei Librarii Humanitas din Fundul Curtii, Takumi - un magazin in care sunt comercializate produse japoneze traditionale. In cadrul, proiectului "10 ani", Provident vrea sa arate cum se vede Romania ultimilor 10 ani, dar si Romania urmatorilor 10 ani, prin ochii unor tineri care au avut succes. "Cred ca cel mai important este sa faci ce iti place. Productivitatea se vede atunci cand faci ceva cu pasiune, nu cand faci ceva pentru ca trebuie."
5571 vizualizari
  • -31 (41 voturi)    
    uite cine vorbeste.... (Marţi, 9 august 2016, 12:31)

    king david hotel [utilizator]

    oare el cum preda in particular de a facut bani de casa? Dupa ce a platit taxele si impozitele aferente, desigur!
    • +17 (19 voturi)    
      fa ce zice popa, nu ce face popa ! (Marţi, 9 august 2016, 12:43)

      OnePiece [utilizator] i-a raspuns lui king david hotel

      presupunerea c-ar fi ipocrit nu inseamna ca n-are dreptate..
    • -5 (21 voturi)    
      Plagia ? (Marţi, 9 august 2016, 12:47)

      Bogdan_100 [utilizator] i-a raspuns lui king david hotel

      Ce ineptii postate doar ca sa murdareasca o persoana politica, duce in derizoriu problema centrala a invatamantului superior Romanesc
      • -7 (7 voturi)    
        uf, scuze! (Marţi, 9 august 2016, 13:32)

        Codruta N [utilizator] i-a raspuns lui Bogdan_100

        Ti-am dat un "minus" din greseala :(
    • +9 (13 voturi)    
      Este religie... (Marţi, 9 august 2016, 12:50)

      midumi [utilizator] i-a raspuns lui king david hotel

      Nu ne uitam la ce spune omul, noi o tinem in continuu:

      "Batman, Batman!"

      Parca imi pare rau ca nu a iesit Pontaciul.... ce nebunie ar fi fost in tara asta.....ai ai ai :)
  • -18 (28 voturi)    
    Da,buna critica,dar ar trebui sa laude si (Marţi, 9 august 2016, 12:35)

    xrogo [utilizator]

    profesorii care din meditatii si-au cumparat5-6 case,dracu le tine numarul !!!
  • +6 (14 voturi)    
    ce uom rau! (Marţi, 9 august 2016, 12:49)

    Codruta N [utilizator]

    Pai CUM sa predea bietii "universitari" decat dupa dictare? Pai CE? ei chiar STIU materia aia de o predau? Pai ei n-au ajuns acolo tot pe baza de plagiate si de "spate politic"? nu s-au inventat Universitati (in orasele de nici 15.000 locuitori!!!) doar pentru EI? ca sa poa' partidu' sa le mai dea 2 - 3 firfirei? >:

    Pai numai daca ma uit la "profesorii universitari" de la mine din oras - si ma apuca... Brrrrrrr...!!! >:
  • +6 (14 voturi)    
    Sa le ia dreptul de a acorda doctorate (Marţi, 9 august 2016, 12:56)

    CezarN [utilizator]

    Simplu!
    • +5 (9 voturi)    
      Simplu zici tu! (Marţi, 9 august 2016, 13:19)

      midumi [utilizator] i-a raspuns lui CezarN

      Pai daca universitatile nu mai dau doctorate, ce treaba mai au univesritarile?

      Ceea ce mi se pare cu totul uluitor, totusi, e ca lumea iti da + la vot in veselie. 2/2 :))

      Ca si cum ai zice: sa nu mai stinga pompierii incendiile, ca nu se pricep grozav!
      • 0 (2 voturi)    
        Eu credeam.... (Marţi, 9 august 2016, 14:44)

        CezarN [utilizator] i-a raspuns lui midumi

        ...ca intelegi si se subintelege ca acest drept trebuie luat acelor, si numai acelor, universitati si specializari care acorda doctorate trucate (evident trucate) si la un numar semnificativ de doctoranzi astfel incat sa nu poata fi data pe "a fost o scapare". Vezi cazul Academiei "Mihai Viteazu" care a acordat doctorate pe banda rulanta, pana si celor care si-au luat bacalaureatul la 3 de ani.

        Pai. la ce bun sa avem universitati care acorda doctorate pe bani si pe pile? Mai bine lipsa. Se pot lua doctorate si in afara, pe bune, la unversitati de top.
        • +1 (1 vot)    
          ..bacul la 31 de ani, Robert Negoita (Marţi, 9 august 2016, 16:18)

          CezarN [utilizator] i-a raspuns lui CezarN

          Scuze!
          • +1 (1 vot)    
            Si cat o fi trecut... (Marţi, 9 august 2016, 16:46)

            man_and_twin [utilizator] i-a raspuns lui CezarN

            ...pana si-o fi luat si doctoratul?
            Ca doar e si el doctor, ca tot politicianul.

            Noroc cu Funeriu, ca i-a obligat sa semneze pe proprie rspundere ca n-au plagiat. Inclusiv pe conducatorul de doctorat. Acum si Negoita si conducatorul de plagiat au dosare penale.
    • +1 (1 vot)    
      De unde vrei calitate.... (Marţi, 9 august 2016, 21:41)

      cartofil [utilizator] i-a raspuns lui CezarN

      Prin anii 50 au intrat la facultate o gramada de strungari, frezori, lacatusi, etc fara liceu, doar cu scoala profesionala, cu origine sanatoasa si loialitate absoluta fata de partid (la momentul respectiv subordonat 100% ocupantului rus). In paralel cu facultatea au facut si liceul la cursuri serale, unii in doi ani, altii, cu dosar mai bun, intr-un an, dupa care si-au luat si bacalaureatul. In acest sistem numit Facultate muncitoreasca studentii activisti erau izolati, in grupe separate, de cei intrati normal (sau aproape normal) in facultate, ca sa poata trece, bine-nteles prin examene trucate tinute de profesori binevoitori cu partidul sau, pur si simplu, speriati de ce se intampla atunci. Toti acesti politruci au ajuns sefi iar unii dintre ei profesori universitari, decani, rectori si apoi parlamentari. Toata aceasta generatie s-a pensionat cam dupa 2005 dar au lasat in urma lor sistemul pe care il vedem. Cum poti face curatenie aici??? Doar cu bomba atomica.
  • -6 (16 voturi)    
    Intrebare (Marţi, 9 august 2016, 13:18)

    Mihai1985 [utilizator]

    Daca Iohannis iubea atat de mult educatia nu pleca din invatamant pentru a castiga mai mult in alte functii! Deci, el nu este un exemplu de daruire pentru educatie!
    Eu nu stiu ce competenta are el legata de invatamantul universitar? Daca s-ar fi pronuntat Academia Romana era alta situatie!
    Ideile reflecate sunt totusi apropiate de realitate! Ar trebui sa gasim solutii si sa renuntatm la polemici!
    Pentru ca invatamantul universitar sa creasca, trebuie sa asiguram conditii si sa reducem numarul de locuri la facultati! Dar atunci sa nu se mai supere parintii ca unii dintre copi nu vor avea loc la faculttate! La ora actuala parintii, si societatea in ansamblul ei, vor toti copii or sa aiba diploma de facultate, si vor si calitate in invatamant! Invatamantul de masa, cel actual, nu poate fi realizat in parameterii de calitate!
  • +5 (11 voturi)    
    Buna critica (Marţi, 9 august 2016, 13:40)

    man_and_twin [utilizator]

    O pozitie corecta din partea lui Iohannis. A punctat bine si cu lucrarile de licenta si fenomenul merge mult mai adanc, din pacate, pana in scoala generala si orele de limba romana.

    Dar ma intreb si eu, rautacios, cine ii scrie discursurile pe care le tot citeste la televizor. Fiindca extrem de rar il ascultam vorbind liber. Oare ar trebui sa citeasca si notele?
    Hmmm
    Mai e si apropiata lui din campanie, ulterior propulsata brusc la varf. Si ea exponenta facultatilor particulare si doctoratelor politice.
    O fi public doctoratul ei?
  • +4 (12 voturi)    
    Groparii (Marţi, 9 august 2016, 13:43)

    Ochii_pe_voi [utilizator]

    Groparii invatamintului romanesc, cei care au instalat hotia, impostura si clientelismul sunt liberi, in frunte cu CRIMINALA politruca ECATERINA ANDRONESCU. Aceasta mafioata trebuia trimisa de mult la ocna pentru raul imens facut tarii de ea si de junta criminalului ILIESCU
  • +6 (12 voturi)    
    Vorbe goale domnule Presedinte (Marţi, 9 august 2016, 13:54)

    radu_cel_frumos [utilizator]

    Oricine poate scoate din gura vorbe. Politicienii sunt maestrii. Dumneavoastra, cu parere de rau, sunteti la fel. Am sperat altceva de la dumneavoastra.

    Nepotismul? - neatins pentru ca e autonomie universitara

    Plagiatele? - neatinse pentru ca e autonomie universitara

    Meritocratie? Vax albina - cifra de scolarizare sa fie cit mai mare si aia cu sacose la minister se obtine

    Procentajul absolvantilor angajati in primul an? - randem cu zece burti! Absolventi pe banda sa iasa - dupa aia vand halva in piata.

    Deci: Vorbe domnule Presedinte. Vorbe. Apa de ploaie multa. Zero fapte. Zero prioritate educatia. Zero curatirea universitatilor de mafiile locale. Zero curat, domnule Presedinte!
    • +3 (5 voturi)    
      mda (Marţi, 9 august 2016, 15:00)

      man_and_twin [utilizator] i-a raspuns lui radu_cel_frumos

      Un presedinte nu are decat vorbele ca arme, cel putin in domeniul educatiei.
      As fi inceput cu "sa fim corecti", dar adevarul e ca Iohannis a fost mut cat timp vorbele lui ar fi contat. Cat timp disputa a fost publica si inversunata. Acum vorbeste, cand situatia s-a asezat si a fost reparata (nu e nimic ireversibil) si face parada cu lupta altora.
  • -1 (9 voturi)    
    Nimic ??? (Marţi, 9 august 2016, 13:56)

    LegatusAugusti [utilizator]

    Nimic despre oprirea taierilor de paduri (adica HALT) !
    Sau nu dau voie "structurile" ?????
  • +6 (6 voturi)    
    Vreau (Marţi, 9 august 2016, 14:33)

    Toni_Romania [utilizator]

    Vreau o lista cu profesorii universitari ce au dat Ok pe tezele plagiate ale politicenilor, macar cele depistate pana acum. Si confirnarea faptului ca au fost scosi din invatamant.
  • 0 (2 voturi)    
    Lasand deoparte caraiala (Marţi, 9 august 2016, 15:35)

    Locke Lamora [utilizator]

    Cam are dreptate. La curs se discuta, detaliile si chestiile neintelese....cursul in general trebuie sa fie in format pdf si il toaca marunt studentul acasa cand se pregateste, pt seminar sau lecture.
  • 0 (0 voturi)    
    Rupere de realitate (Miercuri, 10 august 2016, 11:00)

    Tambrian [utilizator]

    Ca unul ce provine din lumea meditatorilor de liceeni, presedintele nu poate sa spuna ca mai exista un astfel de sistem de predare( dupa dictare). Un astfel de sistem, fost specific meditatorilor de liceeni , este tot mai rar, iar in invatamantul superior nu mai este de mult intalnit. Ce sa ne facem cu scoala cand ea este dirijata de politruci ca Johanis sau Ecaterina.....


Abonare la comentarii cu RSS

Top 5 articole cele mai ...



Hotnews
Agenţii de ştiri

Siteul Hotnews.ro foloseste cookie-uri. Cookie-urile ne ajută să imbunatatim serviciile noastre. Mai multe detalii, aici.
hosted by
powered by
developed by
mobile version
Vineri