​DOCUMENT Analisti de la Washington: Propunerea Romaniei pentru o flotila NATO formidabila in Marea Neagra pare "moarta in apa". Combateti coruptia si dezvoltati-va economic!

de Claudiu Zamfir     HotNews.ro
Miercuri, 27 iulie 2016, 20:51 Actualitate | Esenţial

Apararea la Marea Neagra
Foto: CEPA
Propunerea Bucurestiului ca NATO sa constituie in Marea Neagra o flotila formidabila pare a nu avea nicio sansa de succes, in conditiile actuale in care Turcia nu isi doreste o confruntare cu Rusia, iar Romania si Bulgaria sunt slabe - arata expertii unui think -tank cu sediul la Washington, intr-o analiza transmisa miercuri HotNews. Lucrarea ralizata de Centrul pentru Analiza Politicilor Europene (CEPA) face apel la Romania si Bulgaria sa se intareasca si din interior, prin combaterea coruptiei si prin dezvoltarea economica.

Center for European Policy Analysis, sub semnatura expertilor sai Janusz Bugajski si Peter Doran, publica o analiza ampla cu titlul "Marea Neagra Aparata - NATO raspunde la ofensiva Rusiei la Marea Neagra".

documente
(27 Iul 2016) PDF, 3MB
Analistii mentioneaza decizia luata la Summitul NATO de la Varsovia, de constituire a unei brigazi multinationale de aparare in Europa de Sud-Est, gazduite de Romania, insa avertizeaza ca nici macar o prezenta navala prin rotatie a SUA si a altor aliati, in Marea Neagra, nu este suficienta pentru a descuraja o agresiune ruseasca, dupa anexarea Crimeii de la Ucraina.

"Chiar si o prezenta maritima prin rotatie, modernizata, a SUA si a altor aliati se poate dovedi insuficienta pentru a descuraja in continuare agresiunea Kremlinului, avand in vedere slabiciunea capacitatilor navale ale Romaniei si Bulgariei, precum si reticenta aparenta a Turciei de a se confrunta cu Moscova. Pentru moment, propunerea Romaniei pentru o flotila mai formidabila in Marea Neagra pare a fi moarta in apa" - atrage atentia CEPA.

Din cauza Conventiei de la Montreaux, care limiteaza accesul navelor militare ale statelor neriverane in Marea Neagra, NATO se confrunta cu restrictii in a mobiliza forte navale ale aliatilor in zona, avand in vedere ultimele evolutii politice din Turcia si lipsa de capacitate a Romaniei si Bulgariei - acestea fiind singurele 3 tari membre ale organizatiei cu deschidere la Marea Neagra.

In context, expertii de la Washington amintesc de o propunere a Romaniei privind prezenta navala a statelor NATO la Marea Neagra si despre refuzul premierului bulgar Boiko Borissov, care l-a pus pe presedintele roman Klaus Iohannis intr-o "situatie incomoda".

"Munca pentru crearea unui grup de lucru maritim regional era in desfasurare si salutata de oficialii apararii, pana cand insa  Borissov a declarat, pe 16 iunie 2016, ca Bulgaria nu isi isi va uni fortele cu Romania si Turcia, pentru a infiinta o flota comuna. Observatiile sale au trimis un semnal negativ la Bucuresti si l-au pus pe presedintele roman, Klaus Iohannis, intr-o pozitie incomoda, care tocmai facuse o vizita oficiala la Sofia pentru a discuta despre cooperarea in domeniul apararii la Marea Neagra" - mai scriu analistii CEPA.

Grupul de reflectie cu sediul la Washington enumera si alte neajunsuri ale apararii NATO la Marea Neagra:

  • NATO nu are in prezent un plan de urgenta de-a lungul teritoriului sau la Marea Neagra, unde Rusia reprezinta o amenintare imediata la libertatea de navigatie si de survol si este gata sa se angajeze in actiuni ostile impotriva unuia sau mai multora dintre statele riverane.
  • In loc sa-si construiasca baze permanente NATO, oficialii Aliantei au propus brigazi dislocate de pana la 1.000 de militari in fiecare dintre statele-cheie din prima linie: Lituania, Letonia, Estonia, Polonia, Bulgaria si Romania. Secretarul american al Apararii, Ash Carter, spune ca planul isi propune sa treaca NATO intr-o "postura de descurajare deplina" pentru a contracara orice agresiune din afara. Cu toate acestea, propunerea fost criticata ca fiind neadecvata, iar forta de reactie rapida planificata - incluzand unitati aeriene, navale si de operatiuni speciale de pana la 40.000 de oameni care sa ofere intariri brigazilor initiale in caz de urgena - nu este inca mobilizata.
  • Abordarea Adaptativa in Etape a Sistemului de Aparare Antiracheta (EPAA) a SUA, care cuprinde si elementele de scut anti-balistic de la Deveselu, ofera tarilor NATO de la Marea Neagra multe avantaje. Cu toate astea, trebuie tratate cu realism si "limitarile fizice ale sistemului". Intr-o criza reala mondiala, numarul de interceptori EPAA dislocati in prezent ar fi limitat. Rachete balistice de distrugere in masa (ADM) sunt capabile sa penetreze apararea EPAA. Acest lucru este profund ingrijorator.
  • Stratul de protectie oferit populatiilor europene este periculos de subtire. In mod ideal, membrii NATO ar putea aborda aceasta deficienta prin desfasurarea in teren a unei  prezente prin rotatie a activelor nationale (nivel intermediar) de aparare anti-racheta in regiunea Marii Negre, cum ar fi sistemul de aparare antiracheta Patriot, folosit de armata SUA. Membrii NATO din vecinatate, precum Polonia, sunt pe cale sa obtina si ei acest tip de capabilitate.
  • In realitate, apararea antiracheta de nivel superior a EPAA, de la sol, este proiectata pentru a detecta, urmari si distruge amenintarile balistice din afara atmosferei si care provin din Iran. Acest lucru inseamna ca nu este capabila sa intercepteze rachete balistice rusesti. Instalatiile de la Deveselu ofera, totusi, un element psihologic pentru apararea membrilor NATO, prin intermediul unei prezente permanente a SUA in zona. De asemenea, EPAA creste importanta streategica a Romaniei pentru Washington.

Centrul pentru Analiza Politicilor Europene propune si o serie de masuri pe care NATO ar trebuie sa le adopte:

  • 1. Elaborarea unor planuri de urgenta ale NATO. Este necesara o evaluare comuna a amenintarii pentru flancul estic al NATO, la Marea Neagra, care sa clasifice gradul de vulnerabilitate al fiecarui stat membru in parte. Atat Romania, cat si Bulgaria trebuie sa-si identifice vulnerabilitatile interne care ar putea fi vizate de catre Moscova si sa pregateasca un cadru cuprinzator si credibil de raspuns.

  • 2. Intensificarea prezentei NATO. Planurile de a mentine exercitii comune frecvente, in rotatie, la Marea Neagra, ca raspuns la afirmarea Moscovei, trebuie sa fie reunite printr-o comanda regionala, care sa coordoneze toate activitatile defensive in regiune. Aceasta ar trebui sa includa cei trei membri ai NATO de la Marea Neagra - Bulgaria, Romania si Turcia - impreuna cu puteri majore ale NATO, cum ar fi SUA, Franta, Germania, Marea Britanie si Italia. Alianta poate creste, de asemenea, capacitatile grupurilor sale maritime permanente. NATO detine doua astfel de grupuri multinationale de reactie rapida. Alianta poate oferi o mai buna protectie militara pentru baza navala din Constanta, ca infrastructura maritima critica nu doar pentru Romania, ci si pentru intregul flanc estic al NATO.

  • 3. Imbunatatirea capacitatilor militare. Un element esential in dezvoltarea unei posturi eficiente de securitate este punerea in aplicare a Strategiei Maritime Aliate, ca fundament pentru capacitatile de constructie intr-un mediu maritim. Strategia trebuie revizuita si actualizata in lumina mediului de securitate in schimbare al Europei. Domeniul maritim va creste in importanta strategica in urmatorii zece ani datorita unei cresteri a numarului de noi puteri navale, recrudescentei concurentei geopolitice si intensificarii globalizarii comertului.

Romania si Bulgaria ar trebui sa-si modernizeze fortele armate. Acest lucru trebuie sa fie un proces sistematic, care sa atraga dupa sine o evaluare a capacitatilor si a prioritatilor, precum si infiinarea unei forte de aparare teritoriale mai puternice, cu planuri detaliate de urgenta, si care sa urmareasca integrarea mai stransa cu alti membri ai NATO.

Romania are nevoie de sprijin in construirea unei forte navale mai semnificative, care ar include, de asemenea, nave-amfibie si drone.

  • 4. Stimularea cooperarii regionale. Tarile NATO de la Marea Neagra trebuie sa dezvolte o strategie de securitate comuna sustinuta printr-o cooperare militara regulata. Romania sau Bulgaria ar putea deveni tari pentru intalnirea reprezentantilor  statelor riverane NATO si a satelor partenere. Pentru a stimula cooperarea in regiune, Romania ar trebui sa-si rezolve disputele cu Ucraina, cum ar fi Canalul Bastroe. In plus, s-ar putea dezvolta mai departe exercitii comune romano-moldovenesti si forte comune angrenate sa combata insurgente externe in regiuni de la granitele Romaniei. In plus, Georgia si Ucraina trebuie implicate in proces, acestea putand sa ofere gazduire portuara pentru fortele NATO.

  • 5. Consolidarea instrumenelor de Soft Security. Statele NATO trebuie sa isi consolideze propriile institutii nationale pentru a combate influentele rusesti corozive si destabilizatoare. Consolidarea instututiilor trebuie sa includa combaterea coruptiei, combaterea dezinformarii, protectia impotriva infiltrarilor in serviciile de securitate, precum si paza impotriva influentelor economice viciate de factori politici.

Diversificarea surselor de energie si materii prime ar reduce, de asemenea, dependenta de Moscova si interferenta politica.

Dezvoltarea economica este cruciala in randul statelor NATO de la Marea Neagra, deoarece acest lucru ar apara fiecare societate impotriva dezinformarii dirijate de Rusia, precum si a penetrarii politice si apelurilor populiste in setoarele de societate care nu au beneficiat semnificativ de aparteneta la Uniunea Europeana (in cazul Romaniei si Bulgariei).

Porturile Constanta (Romania) si Batumi (Georgia) ar putea juca, de asemenea, un rol important ca porturi-cheie in domeniul comertului si investitiilor economice.

Investitii mai mari ar trebui sa fie alocate pentru securitatea cibernetica, profitand de dibacia tehnologica din Romania si Bulgaria.

Descarca de AICI studiul Black Sea defended, realizat de CEPA, Washington.


Citeste mai multe despre   











[P] Ultimele zile de inscrieri la conferinta RIUF YouForum

Conferinta YouForum are loc la Bucuresti, la Sala Palatului, in perioada 1-2 octombrie si propune elevilor si studentilor sesiuni de discutii, ateliere, seminarii si prezentari ale universitatilor din Romania si din strainatate care au drept scop informarea si orientarea tinerilor cu privire la viitoarele alegeri educationale.
15656 vizualizari
  • -10 (20 voturi)    
    analisti (Miercuri, 27 iulie 2016, 20:58)

    Snitzelvienez [utilizator]

    Si analistii astia au Doreii lor..
    • +3 (5 voturi)    
      Da, da! Iohannis il face pe Nicolicea revolutionar (Joi, 28 iulie 2016, 9:12)

      Spirt [utilizator] i-a raspuns lui Snitzelvienez

      Romania trebuie sa usureze modul de a face bussines, cei 2 milioane de inspectori, inspectorasi, inspectorei si inspectoroi care exista trebui sa se decupleze de Mafia, sa renunte la spaga, si daca vin in inspectii sa incerce sa dirijeze afacerile acolo unde nu intrunesc conditiile, nu sa le inchida!
      Daca dispare mafia ANAF-Inspectori-Militie-Securisti deja lasa loc afacerilor oneste sa prospere. Acestea vor plati mult la stat si statul va avea din ce sa isi faca el o flota formidabila, nu sa ceara pomana!
      Avem oameni inteligenti, care prospera in conditii de sistem normal. De ce in Romania nu exista un start-up de peste un miliard de euro? Pentru ca e o tara bananiera, corupta, care doar aparent asigura conditii de afaceri, dar prin inspectori e Mafia.
      Daca nu iesim din mlastina coruptiei dezmembrare scrie pe noi. Vin timpuri grele, nu suntem prieteni cu nimeni si aliatii ne spun ca nu ne pot ajuta.
    • -2 (4 voturi)    
      economic (Joi, 28 iulie 2016, 10:23)

      DimijoareiObt [anonim] i-a raspuns lui Snitzelvienez

      Romania este sub cizma Krem Linului !
  • +4 (18 voturi)    
    Hotarat lucru, Iohannis a tras cartea cea mai mica (Miercuri, 27 iulie 2016, 21:13)

    Susufler0 [utilizator]

    Isi legase si Presedintele nostru numele de un obiectiv maret si indraznet de politica externa, a carui realizare i-ar fi asigurat intrarea in cartea de istorie si - automat - cel de-al doilea mandat prezidential : flota de la Marea Neagra.

    N-a fost sa fie !

    Mai intai l-au sabotat bulgarii. Apoi s-au trezit si turcii sa-si gaseasca lucruri mai importante de facut pe plan intern decat sa se gandeasca la politica de aparare maritima a granitelor UE, respectiv NATO. Si, in fine americanii i-au transmis sa se preocupe de problemele curente stringente, recte, de lupta impotriva coruptiei.

    Si uite-asa se vede nevoit Iohannis sa inceapa sa caute alta "chestie" tare care sa il propulseze in postura de om politic important nu numai pe plan intern ci si pe plan regional.

    PS. La munca, consilieri !
    • -19 (25 voturi)    
      te faci ca nu stii... (Joi, 28 iulie 2016, 0:09)

      NumaiLaNoi [utilizator] i-a raspuns lui Susufler0

      Ce il paste pe Iohannis este MANDATUL DE ADUCERE....lasati vrajeala
      S-a dovedit frauda de la alegerile prezidentiale turul 2, Frunzaverde condamnat, alti PNLisit de asemenea in parnaie pt voturi false
      MANDATUL DE ADUCERE e tot ce il asteapta pe Iohannis
      • +8 (12 voturi)    
        Voi pesedacii lui Ponta iar aveti vise umede ? (Joi, 28 iulie 2016, 1:45)

        Susufler0 [utilizator] i-a raspuns lui NumaiLaNoi

        Pe Iohannis nu il asteapta niciun mandat de aducere.

        Vrei sa spui poate ca pe Petrache, presedintele penelist al Consiliului Judetean Ilfov il paste asa ceva.

        PS. Acum, serios : daca o sa apara vreo dovada ca Iohannis le-a cerut liberalilor sa fure alegerile prezidentiale in favoarea lui, atunci sa mearga la puscarie.

        Dar probabilitatea e de 1 la 1 milion !!!

        Dincoace, la Dragnea, desi "patit" asta inca ar mai fi in stare de asa ceva ! Doar e roman de-al nostru verde, de pe Vedea, nu sasalau de pe Cibin !
    • +1 (17 voturi)    
      Din păcate pentru tine (Joi, 28 iulie 2016, 1:25)

      andreitr [utilizator] i-a raspuns lui Susufler0

      Iohannis chiar este un om politic, probabil singurul din România. Flota de la Marea Neagra n-a fost nicicand mai actuală în condițiile în care bulgarii pupa poala lui putler iar turcaletii eșuează în dictatura. România rămâne singură tara pe care US si Nato se poate baza. Hai US! Hai România!
      • 0 (6 voturi)    
        raspuns comentariu (Joi, 28 iulie 2016, 13:13)

        capcaun [utilizator] i-a raspuns lui andreitr

        din pacate pentru tine,
        esti visator ....
      • -1 (5 voturi)    
        Ce faci, Klause ? Ti-au murit laudatorii (Joi, 28 iulie 2016, 15:43)

        Susufler0 [utilizator] i-a raspuns lui andreitr

        si-atunci ai inceput sa folosesti IP-urile de la Cotroceni, dandu-te drept cine nu esti ?

        PS. Btw, nimeni, (cel putin nu eu) nu a spus ca Flota de la Marea Neagra nu ar fi necesara. Ba este, aici sunt de acord cu tine.

        Nenorocirea este alta. Si anume ca problema Flotei este moarta si ingropata pt mult timp de-acum incolo. Si datorita lui Iohannis si oamenilor sai, prea grabiti ,dar si independent de vointa lor, datorita conjuncturilor nefericite. Si aici nu ma gandesc neaparat la Bulgaria, cat mai ales la Turcia.

        PPS. Pt marii politicieni joaca si conjuncturile, pt ceilalti...
    • 0 (2 voturi)    
      Really? (Joi, 28 iulie 2016, 23:29)

      andreitr [utilizator] i-a raspuns lui Susufler0

      Președintele a tras cartea cea mai mică? Ar trebui să știi că în politică internațională nimic nu pica din cer. Trebuiesc ani întregi, poate zeci de ani sa atingi un target. Începutul a fost făcut, trebuie perseverat iar noi oamenii simpli trebuie sa-l sprijinim pe președinte. Dar de la tine n-am ce să-ți cer...Altul care crede că totul se face bătând din palme și intră să se refuleze pe site-uri.
  • -1 (9 voturi)    
    nu cred (Miercuri, 27 iulie 2016, 21:32)

    mihai12 [utilizator]

    ca a fost o propunere a romaniei
  • 0 (12 voturi)    
    De cat mult de un fel, mai bine putzin din fiecare (Miercuri, 27 iulie 2016, 22:01)

    Miky113 [utilizator]

    Adica decat o flotila formidabila cu un sumarin delfin, nu mai bine : putzina coruptie, putzina economie, putzin parlamentari, putzin plagiate, putzin kva, ...
  • +9 (15 voturi)    
    Cum sa te dezvolti cand oile voteaza hoti? (Miercuri, 27 iulie 2016, 22:02)

    UnOarecare [utilizator]

    ...
  • +7 (17 voturi)    
    Combateti coruptia si dezvoltati-va economic! (Miercuri, 27 iulie 2016, 22:23)

    Trojan.H [utilizator]

    Cine incurajeaza coruptia si saboteaza permanent dezvoltarea Romaniei? Cine a furat tot?
    1) Donald Duck
    2) Ku Klux Klan
    3) PSD + satelitii
    • 0 (2 voturi)    
      corupţii noştri (Joi, 28 iulie 2016, 6:45)

      AdrianSurubaru [anonim] i-a raspuns lui Trojan.H

      De câte ori n-am auzit, mai ales imediat după Rebeliune că x,y corupt a fugit în USA, poliţia căutându-l la disperare abia la vreo săptămână de la ieşirea frauduloasă (?!) peste graniţă, unde acesta deja trecuse de vreo 2 săptămâni, pierzându-se în masa fraţilor săi mafioţi americani!...Ipocrizie pe faţă şi mai multe nu!
  • 0 (2 voturi)    
    Pai da (Miercuri, 27 iulie 2016, 22:40)

    Popandau [utilizator]

    Dar oare ce visau conducatorii nostri?
  • +4 (16 voturi)    
    Anulati vanzarea noastra catre rusi si ne dezvolta (Miercuri, 27 iulie 2016, 23:03)

    andipetre [utilizator]

    Da, domnilor ganditori din cutie, daca puteti anula actul abominabil prin care la sfarsitul razboiului ne-ati cedat rusilor, impreuna cu toate efectele sale economice, o sa ne dezvoltam si noi si o sa va aparam interesele in Marea Neagra.
  • -16 (26 voturi)    
    Unde sunt capitalistii pro occidentali? (Miercuri, 27 iulie 2016, 23:42)

    galeo [utilizator]

    Unde sunt capitalistii pro occidentali care injura zi de zi Rusia crezand ca ii au "ca spate" pe americani.
    Poate ar trebui sa-l reevaluam pe ursul de la rasarit, sa ii intram in gratii, ca sa nu ne dea o laba peste ochi daca mai suntem asa agresivi in zona asta de lume
    • +9 (19 voturi)    
      Intra-i tu in gratii, daca-ti place tirania, (Joi, 28 iulie 2016, 0:19)

      ProLibertate-AntiMerkel [utilizator] i-a raspuns lui galeo

      eu vreau sa fiu liber.
    • +9 (13 voturi)    
      Halatele sa vina halatele ! (Joi, 28 iulie 2016, 1:51)

      math_2 [utilizator] i-a raspuns lui galeo

      Opriti romanii agresori care hartuiesc si vor sa cucereasca pe pasnicul vecin Vladimir Putin - salvatorul si eliberatorul neamurilor !
    • +3 (5 voturi)    
      Lu' ursu' de la rasarit ... (Joi, 28 iulie 2016, 8:21)

      Eu the first [utilizator] i-a raspuns lui galeo

      ... si daca-i intri in gratii tot te mananca cu papuci cu tot. Crezi ca se impiedica ei de ceva obligatii legale sau de conventii internationale, daca li se arata de razboi? Au demonstrat in mod repetat, in trecutul apropiat, ca lor nu le pasa de nimic, si ca nici macar nu gandesc pe termen lung. Daca declanseaza un razboi, praful se alege de federatia rusa, doar ca pe termen scurt Romania si probabil si Polonia vor fi probabil camp de lupta, cum a fost tot timpul cand s-au batut imperiile in jurul nostru.

      De-aia, singura varianta convenabila pentru Romania e ca razboiul sa se amane suficient de mult incat Rusia sa ajunga atat de in sapa de cauciuc dpv ecnomic incat sa nu mai poata sustina nici un fel de efort militar de cat de mica durata. Aia inseamna o capacitate militara cat de cat decenta, masuri de contracarare a influentei rusesti in economie si mai ales in politica, si aplicarea in continuare a sanctiunilor economice impotriva Rusiei.
      • +1 (1 vot)    
        nu s-ar impiedica de nimic (Joi, 28 iulie 2016, 23:37)

        MosTeaca_ [utilizator] i-a raspuns lui Eu the first

        "Daca declanseaza un razboi, praful se alege de federatia rusa...". Etc.

        Bine analizat !
    • -2 (2 voturi)    
      Hahaha ce sclav esti :) (Joi, 28 iulie 2016, 14:33)

      Primul [utilizator] i-a raspuns lui galeo

      Ma intreb cum de ai nimerit literele latine, obisnuit doar cu chirilice.
  • +6 (12 voturi)    
    Teatru si circ (Joi, 28 iulie 2016, 0:55)

    takada [utilizator]

    S-ar parea ca am ramas ai nimanui in fata furtunii.
    Ursul de la Moscova de abia asteapta sa aiba gurile Dunarii si toata Marea Neagra.
    Turcii mereu au fost in razboi cu rusii,dar vad ca Erdogan uita si se aliaza cu dusmanul lor.

    Vom vedea ce va aduce noua administratie americana din ianuarie 2017.
    • -1 (1 vot)    
      Posibil ca Erdogan nu uita ... (Joi, 28 iulie 2016, 8:29)

      Eu the first [utilizator] i-a raspuns lui takada

      ... da' isi face socoteala ca tre' sa se faca frate cu dracu' pana trece puntea.

      Erdogan e amenintat din mai multe parti. Intern, are parte de o opozitie puternica, din cauza deviatiei grave de la democratie si a afacerilor corupte pe care le face familia sa. Mai are si problema ca kurzii din Turcia sunt mai vizibili si mai activi politic, avand in vedere importanta kurzilor din afara Turciei pentru occident, intr-o zona calamitata de statul islamic. Si evident, prezenta militara tot mai pregnanta a Rusiei in Marea Neagra nu-l lasa nici pe el sa doarma linistit. Ce tre' el sa faca e sa balanseze toate chestiile astea. Cumva sa-i convinga pe americani sa se detaseze de kurzi, sa isi consolideze pozitia interna, si sa se puna cel putin la adapost de ofensiva militara a Rusiei in Marea Neagra.

      Intern a cam rezolvat-o, cu puciul esuat. Extern, cu SUA si kurzii, daca ca stat NATO se da tot mai aproape de rusi, spera ca americanii sa-i propuna ceva troc - ei nu se mai uita la ce se intampla cu kurzii, Turcia isi joaca in continuare mai hotarat rolul in NATO. Cu Rusia, daca se da prieten cu ei, iar a rezolvat-o. Interesele strategice ale Rusiei la Marea Neagra nu-s militare, ci economice. Daca Marea Neagra devine lac rusesc, nici un strop de gaz din Asia centrala nu ajunge in Europa fara sa fie controlat de rusi. Pt. aia, Rusia n-are nevoie de o Turcie subordonata, ii ajunge o Turcie pasiva. Are nevoie doar de Siria si Ucraina - statele prin care inevitabil astfel de conducte ar trece. Sau chiar credeai ca Rusia s-a implicat in Siria de dragu' lu' Asad?
      • -1 (1 vot)    
        trocul șantajistului (Joi, 28 iulie 2016, 23:34)

        MosTeaca_ [utilizator] i-a raspuns lui Eu the first

        În general,sunt de acord cu ce spui.

        Derbadeul șantajist dictator, Erdogan, escroc ordinar, amicul ISIS, devoalat chiar de rusi, vrea, probabil, un troc _incirlik - Gulen.
  • -5 (21 voturi)    
    mega lol (Joi, 28 iulie 2016, 2:04)

    voxpopulix [utilizator]

    Americanii au simtul umorului. Da, Romania are o problema mare cu coruptia dar America ar trebui sa-si rezolve problemele ei inainte a putea da lectii altor tari.

    Coruptie mai mare decat in sistemul lor politic exista doar in Corea de Nord.

    Hillary CLinton si toata mafia ei tocmai au demonstrat cum se fura alegerile in america asa ca sa ne mai scuteasca politicienii in care corporatiile scriu legile si aleg presedintele tarii.

    Mi-ar fi rusine sa mai scot un cuvant dupa ce s-a intamplat in partidul democrat in timpul acestor alegeri, au ajuns de rasul planetei.

    Tara care are de ales intre Hillary Clinton si Donald Trump, pentru ca pe Jill Stein o blocheaza toata media, este sub nivelul Romaniei la transparenta si procesul democratic cand vine vorba de procesul electoral, cu toate neajunsurile si furtisagurile pe care le vedem si la noi. Suntem mici copii fata de ei.
    • -1 (3 voturi)    
      Lasa (Joi, 28 iulie 2016, 8:03)

      xolv [utilizator] i-a raspuns lui voxpopulix

      votca cand tastezi
    • +1 (1 vot)    
      Om fi mici copii, ... (Joi, 28 iulie 2016, 8:30)

      Eu the first [utilizator] i-a raspuns lui voxpopulix

      ... da e o mare mica diferenta intre ei si noi: indiferent care corupt castiga alegerile si cum, politica externa si cea de aparare sunt urmarite cu aceeasi consecventa. La noi ... lipsa.
  • +3 (3 voturi)    
    Compatibilitate (Joi, 28 iulie 2016, 7:42)

    NaftuliVasile1 [anonim]

    „Combateti coruptia si dezvoltati-va economic!
    Politicienii și politica din România post răscoluție nu sunt compatibile cu aceste percepte.
    Se dezvoltă „vânzarea” pentru a lua impozitul pe consum, dar ne vindem și pe noi; idioții.
  • +3 (3 voturi)    
    Dublarea capacitatii a DNA creste ECONOMIA! (Joi, 28 iulie 2016, 7:56)

    JohnAnticoruption [anonim]

    Economia romaneasca a fost si este sufocata de coruptia POST-Comunista -Post securista FSN si Partidele mostenitoare al PCR-KGB !

    PSD-ALDE-PMP si PNL ul PDL ist au contribuit cu mare succes la Hotie si Coruptie Organizata in Parlamentul al Romaniei .

    Doar la ANRP sau furat peste 3,7 miliarde de Euro cu aprobare Presidentiala si acoperire SRI (G. Maior) .

    Asta da APARARE romaneasca !
  • 0 (2 voturi)    
    Inteligenti (Joi, 28 iulie 2016, 7:57)

    nahir [utilizator]

    rau de tot, analistii astia americani.
    le-as cere un curs intensiv cu privire la functionarea sistemului de aparare in fata invaziei rusesti, utilizand metoda recomandata, aceea a combaterii coruptiei si dezvoltarii armonioase (mai lipsea sa zica "spre comunism in zbor").
  • +1 (3 voturi)    
    Compatibilitate (Joi, 28 iulie 2016, 8:59)

    NaftuliVasile1 [anonim]

    „Combateti coruptia si dezvoltati-va economic!”
    Percepte incompatibile cu politicienii și politica din România post răscoluție.
    Dezvoltare economică? Vânzările; impozitul pe consum este bucuria „politicienilor” români; idioții.


Abonare la comentarii cu RSS

Top 5 articole cele mai ...



Hotnews
Agenţii de ştiri

Siteul Hotnews.ro foloseste cookie-uri. Cookie-urile ne ajută să imbunatatim serviciile noastre. Mai multe detalii, aici.
hosted by
powered by
developed by
mobile version
Miercuri