Coruptia, coroborata cu indiferenta, poate sa ucida literalmente, iar asta s-a vazut in sanatate, in timp ce, in educatie, aceste doua elemente combinate pot sa ucida social prin alienare, a declarat premierul Dacian Ciolos marti in deschiderea dezbaterii publice privind noua Strategie Nationala Anticoruptie. Premierul a subliniat ca aplicarea masurilor anticoruptie revine fiecaruia dintre noi, nu doar autoritatilor, adaugand ca fiecare act de coruptie, de la cele de dimensiuni mici precum "atentia" acordata la ghiseu sau plicul cu bani bagat in buzunarul medicului, pana la cele mari precum coruptia din marele proiecte de infrastructura, slabesc statul roman.

HotNews.roFoto: Hotnews
  • HotNews.ro a transmis LIVE TEXT principalele declaratii

Premierul Dacian Ciolos a deschis dezbaterea publica privind noua Strategie Nationala Anticoruptie 2016-2020, organizata de Ministerul Justitiei si Cancelaria Prim-Ministrului, marti, la Palatul Victoria.

La dezbaterea "Noua Strategie Nationala Anticoruptie - integritate, transparenta, educatie" vor participa ministrul Justitiei, Raluca Pruna, viceprim-ministrul Vasile Dincu, ministru al Dezvoltarii Regionale si Administratiei Publice, ministrul Sanatatii, Vlad Voiculescu, ministrul Educatiei Nationale si Cercetarii Stiintifice, Mircea Dumitru, si ministrul pentru Consultare Publica si Dialog Civic, Violeta Alexandru, alaturi de reprezentanti ai altor institutii guvernamentale.

Declaratii Dacian Ciolos:

  • Ce se va intampla a dupa acest guvern depinde in mare masura de fiecare dintre noi, de votul pe care il vom da in alegeri, de modul in care ne vom manifesta asteptarile de la oamneii politici si de ce vom face fiecare dintre noi.
  • Trebui sa intram din ce in ce mai mult intr-o democratie participativa de la una pasiva.
  • Statul nu poate face tot ceea ce e de facut in societatea romaneasca fara o implicare individuala si o participare a fiecaruia dintre noi.
  • Coruptia ucide.
  • Va amintiti de acest slogan, in urma doar cu cateva luni, si iata ca vedem astazi, in multe situatii, coruptia coroborata cu indiferenta - si e important sa subliniem acest lucru - poate sa ucida literalmente, am vazut cazuri in sanatate, si poate sa ucida social prin alienare, atunci cand aceste ingrediente - coruptia si indiferenta - le intalnim in educatie.
  • Ca sa dau doar doua exemple din doua domenii in care exista un sentiment clar in societate ca avem nevoie de reforma, dar avem impresia ca aceasta reforma trebuie sa vina doar din partea statului sau a Guvernului.
  • Pot sa va asigur ca in ambele domenii - si in sanatate si in educatie - trebuie luate masuri politice sau guvernamentale ferme, dar in ambele domenii, fara o schimbare de atitudine din partea noastra, ca beneficiari ai serviciilor publice din sanatate si din educatie, nu o sa reusim sa eliminam nici coruptia si mai ales indiferenta.
  • O tara fara coruptie este o tara sanatoasa, insa eliminarea corputiei nu vine doar prin adoptarea de legi si munca justitiei.
  • Trebuie ca fiecare dintre noi sa isi asume asta, individual si profesional.
  • Atat timp cat, inca dupa douazeci si ceva de ani, dupa ce am trecut la democratie inca mai facem diferenta - asta e sentimentul meu personal - intre ce e al meu e al meu si am grija si ce e al statului e al tuturor deci pot sa bag mana pana la cot pentru ca nu e responsabilitatea mea, cata vreme inca mai treneaza in societate mentalitatea aceasta putem lua orice decizii la nivel guvernamental pentru ca ele nu o sa-si faca efectul.
  • Aici ma gandesc de la "atentia" pe care o acordam la ghiseu -pana la bani strecurati in buzunarul medicului - cu sau fara voia lui - aici vorbesc de atitudinea noastra a fiecaruia pana la coruptia din marile proiecte de infrastructura. Fiecare act de coruptie slabeste statul roman si ne indeparteaza de o societate sanatoasa.
  • Lupta anticoruptie nu se limiteaza doar la actiunea institutiilor statului. Aceasta schimbare de paradigma trebuie sa fie insotita si o schimbare de gandire in management. Trebuie sa se inteleaga la nivel de conduecere a institutiilor ca anticoruptie incepe cu un management serios, cu instrumente serioase pentru audit si control intern.
  • In scoaterea la lumina a acestor disfunctionalitati avem nevoie de transparenta, obiectivitatea in a ne asuma aceste disfunctionalitati, aceste greseli.
  • Cred ca va fi nevoie de cativa ani de zile pentru a ne putea asuma obiectiv, pentru a avea rezultate pe termen lung.
  • Din perspectiva noastra, aplicarea masurilor din strategie nu este una optionala. Aceasta strategie vizeaza toate institutiile publice, de la varful administratiei publice centrale pana la baza administratiei publice locale, si (...) aceasta strategie va fi adoptata in asa fel incat ea sa poata sa fie urmarita in aplicarea ei
  • Nu inseamna ca trebuie sa recrutam manageri straini pentru ca romanii nu sunt in stare sa o faca, dupa cum mai aud, ci de a recruta in mod obiectiv si transparent manageri, si de a lua masuri pentru a forma pe viitor manageri buni.
  • Trebuie sa invatam management eficient al resurselor statului cand aceste resurse sunt parte a unor companii care actioneaza pe piata.
  • Mai exista mentalitatea ca aface afaceri custatul este benefic in masura in care ai sustinatori in cadrul statului. Avem cazuri de companii care eficienta unei companii se opreste la a castiga un contract cu statul.
  • Aplicarea acestei strategii este importanta nu doar pentru continuarea procesuui de insanatorisire a noastra ca societate. Ea va contribui semnificativ si la perceptia noastra in exterior.
  • Inca mai avem Mecanismul de Cooperare si Verificare si inca se discuta in societate daca ar trebui sau nu pastrat.
  • Eu vad acest lucru prin prisma capacitatii noastre de a ne insanatosi.
  • In masura in care vom aplica aceasta strategie anticoruptie, vom ajunge cat mai repede - sper eu -  la situatia sa nu mai avem nevoie de aceste verificari din exterior, nu doar din mandrie nationala, ci pentru ca vom fi capabili sa e spalam noi rufele murdare in interior, sa ne asumam greselile.
  • Lupta anticoruptie este un percursor al unei economii sanatoase.

Raluca Pruna

Raluca Pruna

Foto: Agerpres

Ministrul Justitiei, Raluca Pruna:

  • Adoptarea Strategiei Nationale Anticoruptie este un obiectiv asumat de Guvern, de premierul Romaniei si de Ministerul Justitiei in acest mandat.
  • Sunt foarte bucuroasa ca suntem in linie dreapta cu indeplinirea acestui obiectiv.
  • Ministerul Justitiei a lansat acum o luna in dezbatere publica proiectul acestei strategii.
  • Scopul acestei noi strategii este promovarea integritatii printr-o aplicare riguroasa a cadrului normativ existent si a cadrului institutional in vederea prevenirii coruptiei in Romania.
  • Astazi suntem in situatia de aproape adopta a cincea strategie anticoruptie.
  • Am inteles, in elaborarea acestei strategii, ca nu trebuie sa demolam ceea ce s-a facut bine in ultimii ani.
  • E prima care nu demoleaza ceea ce s-a realizat anterior ci construieste peste.
  • Strategia este construita astfel incat toate institutiile publice sa poata atrage fonduri europene deja disponibile.
  • E important asadar ca institutiile sa coopereze, sa initieze parteneriate pentru a atrage cat mai mult din resursele deja alocate pe aceasta tema a integritatii.
  • Bugetul necesar pentru masurile preconizate, masurile noi preconizate de strategie, este de aproximativ 100 de milioane de euro, fara a include aici bugetele minimale pentru masuri anticoruptie deja in vigoare.
  • Noua strategie are un centru mai puternic cu privire la preventie.
  • Combaterea coruptiei numai prin forta coercitiva a statului si actiunea extraordinara a DNA nu este suficienta. Schimbarea de paradigma pe care o propunem este una care implica responsabilitati la nivel managerial.
  • Este important ca, la nivel de conducere de institutii, sa se inteleaga, sa se asume faptul ca anticoruptia incepe cu managementul resurselor publice, cu transparenta decizionala si cu utilizarea instrumentelor de audit si control intern.
  • Promovam prin noua strategie un model de manager de institutie care se implica efectiv in promovarea integritatii, care ofera, daca se poate, propriul exemplu de integritate si sanctioneaza sau gestioneaza adecvat incalcarile regulilor, de la cele mai mici, de tipul abaterilor administrative, pana la cele mai grave de tipul infractiunilor, unde, sigur, managerul de institutie are obligatia sa sesizeze organele competente ale statului
  • Asumarea esecului de management trebuie sa existe in masura in care orice dosar nou pe care il are DNA sau ANI este un esec de management.
  • Ne propunem sa consolidam cel putin 3 masuri care nu au functionat prea mult anterior: interdictiile post-angajare, avertizorul de integritate si consilierul de etica.
  • Avem patru valori centrale: prioritatea interesului public, integritatea, transparenta si vointa politica.
  • Adoptarea acestei strategii, pe care eu, personal, ca ministru imi propun sa o pun pe masa Guvernului spre adoptare pe 10 august, este un obiectiv, intrinsec legat de un alt obiectiv - si anume operationalizarea Agentiei de Administrare a Bunurilor Indisponibilizate.

Vicepremierul Vasile Dincu:

  • De multe ori discursul politic a mers subtil sau direct impotriva mesajului anticoruptie.

Vlad Voiculescu

Vlad Voiculescu

Foto: Privesc.

Ministrul Sanatatii, Vlad Voiculescu:

  • Coruptia ucide si acest lucru nu este nicaieri mai evident decat in sanatate. Ce mai face coruptia este sa slabeasca. Coruptia slabeste, nu in modul in care ne-am dori cu totii, ci ii slabeste pe cei mai slabi dintre noi, societatea in ansamblu si coruptia slabeste statul. Un stat slab este cel care nu construieste spitale, nu asigura medicamente, nu asigura salarii decente, nu asigura conditii decente pentru pacienti si pentru medici, nu-si protejeaza pacientii si medicii de abuzuri.
  • CCR a stabilit deja ca plicul, fie ca e inaintea actului medical, fie ca e dupa, este ilegal. Dincolo de nuantele legale as vrea sa ma refer la cauzele plicului. Nu poti sa vorbesti despre cauzele plicului fara sa vorbesti despre salariile relativ mici ale personalului medical. Efectele plicului nu sunt mici. De multe ori suntem tentati sa credem ca e o chestiune banala. Plicul a structurat sistemul asa cum il vedem in ziua de azi. Plicul ii face pe multi pacienti sa nu ajunga la medic.
  • Plicul ii face pe medicii tineri sa nu aiba acces la pacienti de multe ori pentru ca exista plic. Plicul, de asemenea, duce la existenta absolut insulara a echipelor multidisciplinare in spitalele noastre. Plicul duce si la respingerea ideii de second opinion, second opinion fiind un mecanism care salveaza vieti si care salveaza si bani.
  • Corpul de control al Ministrului Sanatatii are 7 oameni, inspectia sanitara de stat are putin mai multi. Ce am facut zilele trecute e sa aducem inspectorri de la directieii judetene la inspectia sanitara de stat.
  • In ceea ce priveste investitiile. O buna parte din fondurile de investitii vin de la Ministerul Sanatatii, care nu are niciun mecanism de prioritizare a investitiilor, si cred ca nu este singurul.
  • Pana voi plec de la acest minister va exista un emcanism care sa faca imposibila achizitionarea unui mecanism daca nu exista spatiul unde sa il depozitezi si oameni care sa il opereze dupa.
  • Pana la sfarsitul anului vom avea un nou mecanism de selectie a managerilor de spitale, un nou contract de management si vom avea noi indicatori de performanta care vor tine seama de lucrul cel mai important si anume opinia pacientului
  • In cele 2 luni la care am fost la Ministerul Sanatatii a trebuit sa facem, din pacate, numeroase sesizari la Parchet pentru contracte dubioase, pentru licitatii aranjate, pentru angajari ilegale si asa mai departe. Acestea vor continua cu siguranta.
  • Urmarirea investitiilor nu se face in niciun fel. Este motivul pentru care am vazut in lunile din urma o achizitie semnificativa in Bucuresti, unde a existat un singur participat la licitatie.
  • Pana voi pleca de la acest minister va exista un mecanism care sa faca imposibila cumpararea unui echipament daca nu exista spatiul unde sa-l montezi si personalul care sa-l opereze dupa. Strategia anticoruptie este importanta pentru curatenie. Si curatenia este importanta pentru sanatate.
  • Vom face curatenie cat se poate si vom construi cat se poate. Si daca vom construi numai fundatia este ok, daca ea va fi construita pe baze solide, curate

Mircea Dumitru

Mircea Dumitru

Foto: Agerpres

Ministrul Educatiei, Mircea Dumitru:

  • Redobandirea prestigiului scolii necesita reconstituirea increderii in sistemul de invatamant.
  • Unele generalizari in privinta aspectelor negative ale functionarii sistemului au fost alimentate de suspiciunile de coruptie si rezultatele slabe care au marcat in ultimii ani evaluarile nationale de la finalul invatamantului gimnazial sau liceal, dar si examenele corespunzatoare miscarii de personal, de cazurile in care se solicitau parintilor bani de cadouri date cadrelor didactice, precum si de numarul redus al absolventilor care au reusit integrarea pe piata muncii.
  • Reformarea sistemului de invatamant in termeni de eficienta, trebuie facuta printr-un proces asumat unanim.
  • La jumatatea lui 2011, la nivelul Min. Educatiei a fost adoptat un proiect anticoruptie in scoli prin educatie.
  • In intervalul 2016-2020, in cadrul strategiei anticoruptie, Ministerul propune mai multe masuri.
  • A fost restructurat CNATDCU. Deja a dat anumite verdicte.
  • Toate masurile propuse nu vor putea functiona daca nu vom dezvolta o cultura integrata a valorilor a integritatii si a etice.
  • Urmatorul pas este gandirea unei infrastructuri etice pentru institutiile de invatamant si Ministerul Educatiei.
  • Ma voi concentra in urmatoarele saptamana pe reformarea Consiliului National de Etica si a Consiliului de Etica si Management Universitar - CEMU care are atributii pe monitorizarea comisiilor de etica de la nivelul universitatilor.
  • Trebuie sa insistam foarte mult si asupra modificarii modalitatii prin care noi, profesorii, ne apropiem de elevii nostri atunci cand suntem la clasa.
  • Insistam prea mult asupra transferului de informatii si foarte putin pe formarea caracterului si convingerii. Suntem captivi, suntem inca prizonieri ai unui sistem de educatie care valorizeaza la maximum memorizarea, transferul mecanic de informatii si solicitarea ca acele informatii sa fie memorate in mod prompt de catre elevi atunci cand sunt intrebati la diferite forme de testare.
  • Nu putem subestima importanta memoriei, dar memoria este o capacitate cognitiva inferioara altor capacitati care sunt mult mai importante pentru creativitate, cum ar fi imaginatia.
  • Insistam foarte mult pe un tip de scoala care arata foarte mult ca un sistem de comanda aproape cvasimilitar, in care nu avem in vedere ca in fata noastra stau niste fiinte umane, niste persoane care au drepturi.
  • Credem foarte mult in aceasta asimetrie dintre elevi si profesori, in care profesorul este o autoritate deplina si nu intelegem ca trebuie sa fie intr-un gen de parteneriat cu tinerii pe care trebuie sa-i formeze.
  • Scoala romaneasca, punand accent in mare masura pe reproducere si pe memorizare, a fost un mediu in care s-a cultivat involuntar un fel de cultura a copiatului. Copiem de oriunde putem, de pe internet, de pe referate.ro. Ne complacem in aceasta situatie ca profesori, sarcina noastra fiind mai usoara in momentul in care elevul a produs imediat o lucrare si nu ne asumam rolul mult mai dificil, acela al pregatirii reale si a cultivarii mintilor acestor tineri care trebuie sa functioneze mai bine atunci cand ies din scoala.
  • De aceea, nu trebuie sa ne surprinda faptul ca fenomenul plagiatului are aceasta amploare in Romania.
  • Argumentul pe care il prezint aici nu vrea sa relativizeze vina morala reala pe care o au cei care plagiaza. Nu vreau sa spun ca din cauza faptului ca se copiaza in scoala romaneasca plagiatele sunt mai putin vinovate, vreau sa spun ca trebuie sa reasezam invatamantul pe alte traiectorii.
  • Vrem ca elevul sa vina la scoala pentru placerea de a afla si de a invata.
  • Nu ne asumam ca profesor rolul mult mai dificil, acela al pregatirii reale.
  • Asta nu scuza vina morala a celor care plagiaza.
  • Trebuie sa reasezam si sa reechilibram invatamantul pe alte traiectorii, pe care alte sisteme de invatamant l-au gasit.
  • 70% dintre elevi se simt singuri si neajutorati la scoala, deci vin fara placere la scoala.
  • Avem nevoie de o alta scoala pentru copii si fara indoiala aceasta scoala va fi bine servita si de aceasta strategie coordonata de Guvern cu privire la anticoruptie, transparenta si integritate.

Sesiunea de intrebari:

Raluca Pruna:

  • Da, suntem un stat de drept.

Mircea Dumitru:

  • Resmtim faptul ca in momentul de fata avem foarte multi absolventi de liceu care nu reusesc sa termine cu un bacalaureat. Anul acesta in termeni reali, circa 50% dintre absolventii de liceu au absolvit cu bacalaureat.
  • Vom avea in vedere rute alternative care vor fi certificate prin examene alternative, nu doar bacalaureatul.