Ministrul Justitiei, Raluca Pruna, a afirmat ca avertizor de integritate poate fi oricine, mai exact "un cetatean informat care, in exercitarea profesiei lui, a functiei lui, constata ca anumite acte, fapte din institutia in care lucreaza se fac cu incalcarea flagranta a legii", informeaza Agerpres.

Raluca PrunaFoto: Hotnews

"Avertizorul de integritate poate fi oricare dintre noi, indiferent ca lucram in sectorul public sau in sectorul privat. (...) Nu e o profesie sa fii avertizor, este un rol pe care ti-l asumi intr-un anumit context in masura in care acesta avertizeaza, se bucura de garantii pe care legea le ofera. Ramane insa sa vedem cum anume se aplica legea. Aici mai avem de lucru, pentru ca institutia asta a avertizorului de integritate nu este inca foarte bine cunoscuta. Asta este vestea mai putin buna. Vestea buna este ca nu suntem singuri in aceasta materie. Sunt si alte tari. Nu e simplu sa fii avertizor. E un lucru destul de elaborat, care trebuie sa vina impreuna cu un complex de garantii. Ele exista in lege si trebuie sa fie aplicate", a afirmat Pruna, marti, la Parlament, la Forumul Administratie Publice Locale.

Ministrul sustine ca trebuie facuta distinctia intre avertizorul de integritate si consilierul de etica.

"Avertizorul de integritate nu este un post in sine, trebuie sa facem distinctia intre avertizorul de integritate si consilierul de etica. Avertizorul de integritate poate fi oricine. Poate fi primarul, consilierul juridic din primarie, secretara, orice angajat, poate fi orice functie la nivel central sau local si care, in exercitarea acestei functii si in obligatia care ii revine de la lege de a denunta fapte care nu sunt conforme cu legea, decide sa avertizeze esalonul administrativ superior despre acte si fapte care se fac cu incalcarea voita a legislatiei in vigoare", a adaugat Pruna.

Ea a respins propunerea de rediscutare a intregului cadru legislativ si s-a pronuntat pentru corectarea neclaritatilor prin modificarea actelor normative in vigoare.

"Putem modifica acele prevederi legislative care nu sunt clare. Avem in Romania, care este un stat de drept, toate mecanismele si institutiile care pot corecta neclaritati ale legii. (...) Parerea mea de jurist, de ministru, de cetatean este ca trebuie sa lasam mecanismele si institutiile competente pentru interpretarea si clarificarea acelor dispozitii care nu se ridica la nivelul principiului sa fie riguros, exact, neechivoc, sa isi faca treaba. A relua acum toate aceste discutii si a reinventa o legislatie nu ar duce decat la incalcarea unui alt principiu, si anume al stabilitatii legislative", a spus Pruna.