​Provident Financial Romania oferă de 10 ani credite de consum negarantate cu opțiunea plății la domiciliu, după un model vechi de 130 de ani, introdus pentru prima dată în Marea Britanie. Pe masura ce piata romaneasca se maturizeaza, Provident lansează noi produse, adaptate nevoilor locale. Venit acum doi ani la conducerea Provident Romania din Ungaria, Viktor Boczan a supervizat cea mai ampla campanie de recrutare din istoria sucursalei locale si pregateste terenul pentru provocarile aduse de noile tehnologii unui model de business mai vechi de un secol.

Viktor BoczánFoto: Provident

1. Provident implineste anul acesta 10 ani de prezența pe piața romaneasca. Cum a evoluat piața creditelor de consum in ultimii zece ani?

Ce se intampla acum in Romania urmeaza un tipar regasit si in alte țari din regiune. Dupa entuziasmul consumului si al creditarii de acum 10 ani, acum clienții sunt mult mai atenți la cheltuieli și la finanțele personale. Ne dorim și avem nevoie de consumatori informați, de aceea avem și proiecte CSR în acest domeniu, cum ar fi platforma de educație siguranțafinanciară.ro dedicată tuturor celor care sunt interesați de finanțele personale.

Clienții nostri se imprumuta pentru nevoi urgente sau pentru a cumpara lucruri importante pentru ei si familia lor. In ceea ce priveste destinatia banilor imprumutati, clientii nostri folosesc banii pentru a-si echilibra bugetele familiale, atunci cand au cheltuieli neprevazute – 32%, pentru a aduce imbunatatiri in locuinta – 24%, pentru diverse cheltuieli medicale – 18% sau pentru educatie – 9%, conform unui studiu intern, realizat anul trecut impreuna cu GfK Romania.

2. Care este imprumutul tipic oferit de Provident si ce tendințe observați pe piața?

Provident ofera clienților din Romania exclusiv credite de consum, negarantate. Ne adresam cu precadere persoanelor cu venituri mici si medii, care doresc sa imprumute sume modice pentru nevoi specifice, rapide si pe care sa le poata restitui fara a se impovara, in rate potrivite propriilor posibilitati. Cea mai mare parte a clientilor nostri au venituri disponibile, adica diferenta dintre veniturile familiale si cheltuielile lunare, cuprinse intre 800 si 1200 lei. In același timp, acordam o foarte mare atentie cat si cui împrumută. În permanenta ne asiguram ca imprumutam doar sume potrivite situației financiare a clientului. Valoarea medie a imprumuturilor acordate în 2015 a fost de circa 1.800 lei, desi suma maxima din oferta noastră de produse este de 10.000 de lei. In plus, imprumuturile noastre sunt acordate exclusiv in lei si cu o rata fixa a dobanzii.

De anul trecut, am introdus in oferta noastra si imprumuturi cu valori mai mari, intre 6.000 si 10.000 de lei, cu rambursare in rate fixe lunare, pe perioade de pana la 18 luni, imprumuturi saptamanale extra scurte, cu sume mai mici de pana la 800 de lei si perioade de rambursare mai scurte, de 14 saptamani, precum si imprumuturi suplimentare, care permit extinderea sumelor si termenelor creditului saptamanal deja contractat cu valori cuprinse intre 4.000 si 6.000 de lei, cu rambursare in maximum 90 de saptamani.

Valoarea medie a imprumuturilor acordate anul trecut a fost de 1.832 de lei, cu 5% mai mare fața de nivelul din 2014, desi valoarea maxima pe care o pot imprumuta clienții este de 10.000 de lei. Practic, clienții imprumuta sume potrivite nevoilor pe care le au si au o abordare responsabila cu privire la creditul Provident. Astfel, 52% dintre creditele acordate in 2015 au avut valori cuprinse intre 500 si 1.500 de lei, din care imprumutul in valoare de 500 de lei acordat pe o perioada de 40 de saptamani a avut cea mai mare pondere, de 17% din numarul total.

3. De ce se imprumuta romanii? Ce planuri au ei pentru viitor?

La 10 ani de prezența pe piața romaneasca am facut un studiu care sa surprinda tocmai aceste lucruri. Am constatat astfel ca peste 50% din respondenți au luat intre unul si patru credite in ultimul deceniu. In cazul sumei imprumutate si a destinației banilor, 30,7% din respondenți au luat un imprumut personal, mai mare de 10 mii de lei. Unul din cinci respondenți a afirmat ca a contractat un credit mai mic de 10 mii de lei.

Cu alte cuvinte, creditul de consum a fost o parte importanta din planurile romanilor, fie ca ne referim la bunastarea familiei fie la indeplinirea unor dorințe personale.

Pentru urmatorii 10 ani, cel mai important plan al romanilor este sa asigure succesul in viața al copilului/ copiilor (26,7% din raspunsuri), sa isi intemeieze o familie (20,9%), sa avanseze in cariera (15,9%) sau sa isi deschida propria afacere (14,3%).

4. Prin ce se deosebeste Provident de alte IFN-uri care ofera credite de consum?

Provident a adus in Romania o rețeta veche de 130 de ani, aplicata pentru prima data in Marea Britanie - creditul oferit la domiciliu, adica imprumuturi de valori mici, pe termen scurt, care sunt aduse de catre un agent de vanzari Provident la domiciliul clientilor. Acestia platesc apoi ratele saptamanal tot din confortul propriei locuinte, dupa un program stabilit impreuna cu agentul Provident. Un lucru important de mentionat aici este faptul ca serviciul de gestionare a creditului la domiciliu este optional si oferit contra cost. Cu alte cuvinte, clientii pot opta pentru acest serviciu sau pot primi si plati imprumutul prin transfer bancar, dupa metoda clasica. Multi clienti aleg insa acest serviciu in primul rand datorita relatiei pe care o au cu agentii nostri. Este comod pentru ei sa aiba o singura persoana de contact, disponibila non-stop si care sa se deplaseze ea la client.

Este mult mai simplu pentru ei sa intre in contact cu o singura persoana, care este disponibilă non-stop și care le poate face o vizită la domiciliul lor. De altfel, calitatea serviciilor se află în centrul afacerii noastre. Departamentul de Customer Care evalueaza constant calitatea serviciilor prin măsurarea satisfactiei clienților, viteza de răspuns și de rezolvare a reclamațiilor și alti indicatori. Suntem una din puținele companii mari care au inca un departament de call center in-house, ceea ce a avut ca rezultat o creștere semnificativă a calității serviciilor și satisfacției clienților comparativ cu companiile care au externalizat aceste servicii.

În fiecare an primim premii pentru calitatea serviciilor în cadrul Galei Premiilor de Call Center. Anul acesta am castigat doua categorii, pentru Cel mai Bun Manager de Call Center și Cel mai Bun Manager de Colectare.

5. Provident a angajat la finele anului trecut totii agentii de vanzari – peste 3500 de persoane, devenind astfel cel mai mare angajator britanic din Romania. Cum ati luat aceasta decizie si ce impact a avut ea asupra business-ului?

Decizia de angajare a agentilor de vanzari a venit pe fondul schimbarilor legislative – angajarea lor a reprezentat o atenuare a impactului modificarilor Codului fiscal asupra veniturilor lor – si a reprezentat in acelasi timp o oportunitate de a ne consolida si motiva echipa de vanzari, astfel incat clientii nostri sa beneficieze in final de sevicii mai bune. Pentru angajati si pentru noi aceasta schimbare inseamna mai multa stabilitate si responsabilitate.

Eu am avut ocazia sa vad rezultatele unei astfel de schimbari strategice. Inainte de a veni in Romania, am condus operatiunile de vanzari din Ungaria, unde agentii au fost angajati in urma cu 10 ani si am avut o evidenta clara a avantajelor cooptarii lor in echipa, cel mai important fiind imbunatatirea serviciilor pentru clienti cu 23% dupa primul an.

6. Ce tendințe in domeniul financiar vedeti pentru urmatorii 10 ani?

Romania este mult mai atractiva pentru investitorii straini, iar cresterea economica generata de acestia va aduce cu sine si ridicarea nivelului de trai. In acelasi timp, observam ca noile tehnologii, legate in special de internetul mobil, sunt asimilate rapid in Romania. Prin urmare, vedem la orizont oportunitatea de a oferi produse adaptate noului stil de viața. Vizam atat modernizarea modelului de business si integrarea noilor tehnologii in procesele operaționale cat si dezvoltarea portofoliului cu produse conexe sau noi.

Cred cu tarie ca ne indreptam catre un model hibrid, de servicii mobile combinate cu interacțiunea umana oferita de rețeaua extinsa a agenților nostri, care va ramane si in viitor esențiala pentru modelul nostru de business.