UPDATE Guvernul introduce mecanisme mai simple pentru obtinerea unui CNP de catre persoanele fara acte de identitate

de CP     HotNews.ro
Marţi, 28 iunie 2016, 17:48 Actualitate | Esenţial

Premierul Dacian Ciolos a anuntat ca Executivul ar putea aproba in sedinta de marti un proiect de act normativ care vizeaza simplificarea si facilitarea obtinerii de identitate de catre persoanele care din "diferite motive, administrative sau anumite circumstante specifice, nu au identitate".  "Cel mai grav este ca avem multi copii fara identitate si care nu pot sa-si asigure un viitor la fel ca si ceilalti. Venim cu niste mecanisme mai simple si mai clare prin care sa se acorde un CNP si un certificat de nastere copiilor, dar si adultilor fara identitate", a precizat Ciolos.

Acesta a precizat ca va fi acordat mai mult timp pentru procedura de declarare a unui nou-nascut, de la 15 zile la 30 de zile, "pentru a da timp suficient pregatirii unor documente, mai ales in situatii mai dificile, cand parintii, la randul lor, nu au acte de identitate, pentru ca ei sa se poata identifica".

Ciolos a mai precizat ca prin actul normativ "pentru adulti si copii fara identitate trecem de la o procedura judecatoreasca, ce era mai complexa in momentul de fata, la o procedura administrativa, care este mai rapida". Cererile pentru certificate de nastere se vor putea depune la primarie, iar aceasta va fi obligata ca in termen de 90 de zile sa elibereze actele de identitate pe baza unor declaratii si colectarii unor date necesare. De asemenea,  pentru copiii institutionalizati si care nu au acte de identitate, acest lucru se va putea face si pe baza declararii domiciliului la institutia in care se afla, a mai precizat premierul.

UPDATE Guvernul a aprobat marti proiectul de Ordonanta de Urgenta privind inregistrarea nasterii copiilor. Modalitatea de intocmire a actului de nastere si inregistrarea tardiva a nasterii au fost simplificate, in scopul reducerii numarului de copii neinregistrati in registrele de stare civila si, implicit, pentru asigurarea accesului minorilor la serviciile de sanatate, asistenta sociala, educatie.

Guvernul a stabilit doua modalitati de inregistrare a nasterii copilului, in functie de termenul in care aceasta se realizeaza.

Prima modalitate presupune ca inregistrarea nasterii copilului se va face, ca regula generala, in termen de 30 de zile de la nastere (comparativ cu 15 zile cat este in prezent).  In acest termen de 30 de zile, ca element de noutate, se stabilesc reguli privind inregistrarea copilului chiar daca, la internarea in unitatea sanitara mama nu poate face dovada identitatii sale cu un act de identitate. Noile reglementari prevad proceduri atat pentru situatia in care mama nu detine act de identitate, din diferite motive (nu s-a eliberat, l-a pierdut sau l-a distrus), cat si pentru situatia in care mama nu a fost inregistraa in evidentele de stare civila si, implicit, nu a detinut niciodata un certificat de nastere.

A doua modalitate este cea prin care inregistrarea nasterii se va putea realiza, ca situatie de exceptie, si dupa termenul de 30 de zile, insa prin parcurgerea unor proceduri administrative. Pe langa faptul ca se elimina limitarea de un an in care era posibila stabilirea starii civile pe cale administrativa, actul normativ adoptat astazi elimina procedura de inregistrare tardiva a nasterii realizata in fata instantelor de judecata. Astfel, inregistrarea nasterii peste termenul de 30 de zile se va putea face printr-o aprobare a primarului unitatii administrativ-teritoriale, cu un aviz prealabil al serviciului public comunitar judetean de evidenta a persoanelor sau, dupa caz, al municipiului Bucuresti. De asemenea, fata de situatia actuala, cand pentru inregistrarea tardiva a nasterii se solicita expertiza medico-legala, ordonanta de urgenta adoptata astazi stabileste ca acest document sa fie solicitat numai daca nu exista un certificat medical constatator al nasterii. Astfel de situatii sunt posibile avand in vedere ca textul referitor la inregistrarea nasterii dupa termenul de 30 de zile vizeaza si solutionarea unor cazuri in care nasterea a avut loc cu mult timp in urma si nu se mai gasesc documente doveditoare ale faptului nasterii.

Totodata, avand in vedere ca una din cauzele care au determinat cresterea numarului copiilor nedeclarati la nastere o reprezinta lipsa inregistrarii nasterii mamei, prin actul normativ se stabileste ca odata identificata mama, autoritatile statului (serviciile publice de asistenta sociala) fac demersurile necesare pentru inregistrarea nasterii si obtinerea unui act de identitate de catre mama.

Un alt aspect vizat de ordonanta de urgenta are in vedere simplificarea procedurii de solutionare a cererilor de eliberare a actelor de identitate pentru persoanele internate intr-o institutie sanitara, prin stabilirea unei competente in seama serviciului public comunitar de evidenta a persoanelor pe raza caruia se afla institutia sanitara.

Aceste modificari legislative au fost decise de Guvern in regim de urgenta avand in vedere situatia copiilor a caror identitate nu poate fi demonstrata si care, astfel, nu pot beneficia de drepturi fundamentale- la sanatate, educatie, asistenta sociala.


Citeste mai multe despre   











[P] ​Accepta provocarea unui business fara hartii! E mai simplu decat crezi               

Activitatile noastre zilnice sunt din ce in ce mai orientate catre mediul electronic si online. Traim intr-un ritm care ne-a impus sa adoptam solutii eficiente si sigure pentru a plati facturi si taxe, a face cumparaturi, a verifica soldurile bancare, etc. Este o practica pe care am ales-o din dorinta de a simplifica lucrurile si pe care multi dintre noi ne dorim sa o regasim si in viata profesionala, unde cautam solutii pentru a depasi constrangerile de timp si spatiu atunci cand trebuie sa obtinem  o aprobare, sa  semnam rapid un contract sau sa accesam un document de la distanta.
1305 vizualizari
  • +3 (3 voturi)    
    n-au adrese (Marţi, 28 iunie 2016, 17:52)

    FFF T [utilizator]

    Ar fi bine ca cei fara adrese sa poata sa-si treaca in buletin adresa Primariei sau a DGASPC-ului. Unii nu au buletin pentru ca nu au adrese (n-au acte de proprietate, inchiriere, comodat, nimic).
    Este strigator la cer ca in secolul XXI sa mai existe cetateni fara acte de identitate.
    • +3 (3 voturi)    
      Adresa (Marţi, 28 iunie 2016, 19:12)

      AdrianBorza [utilizator] i-a raspuns lui FFF T

      E strigator la cer sa nu poti avea un buletin doar pentru ca adresa trebuie sa indeplineasca conditii prea stricte. Sunt tari in Europa in care nici nu exista buletin (ex: UK) si tari in care adresa se declara, la noi trebuie sa vii sa dovedesti cu acte adresa, cu "luare in spatiu". Si daca nu te ia cineva in spatiu nu ai voie sa ai adresa si, deci, buletin?


Abonare la comentarii cu RSS

Top 5 articole cele mai ...



Hotnews
Agenţii de ştiri

Siteul Hotnews.ro foloseste cookie-uri. Cookie-urile ne ajută să imbunatatim serviciile noastre. Mai multe detalii, aici.
hosted by
powered by
developed by
mobile version
Sâmbătă