​Siguranta nationala si calitatea educatiei sunt strans legate, iar un sistem de educatie neperformant genereaza vulnerabilitati pentru siguranta cetatenilor romani, contribuind la excluziune sociala, coruptie, declin demografic, brain drain, arata raportul "Educatie, buna guvernare, securitate nationala", lansat marti Centrul pentru Studiul Democratiei. Raportul identifica 11 zone deficitare in sistemul de educatie - printre care capacitatea administrativa scazuta a statului, finantarea deficitara, dezvoltarea redusa a educatiei pe parcursul vietii si neadaptarea politicilor educationale la un context demografic dinamic si la o piata a muncii in schimbare - si propune solutii pentru acestea.

Elevi la scoalaFoto: Agerpres

Raportul a fost realizat in urma conferintei "Educatie, buna guvernare, securitate nationala" organizata de Centrul pentru Studiul Democratiei in perioada 24-26 martie la Cluj - Napoca.

CSD informeaza ca opiniile exprimate in raport apartin autorilor din cadrul Centrului, iar in elaborarea documentului au fost consultati 50 de experti, membri ai societatii civile si reprezentanti ai unor institutii ale statului.

Conferinta si raportul rezultat se afla sub egida Dezbaterii Nationale "Romania Educata", lansata de Administratia Prezidentiala la inceputul acestui an.

Cele 11 zone probleme identificate in raport:

1. Capacitatea administrativa scazuta a statului, in special a Ministerului Educatiei Nationale si a Cercetarii Stiintifice

2. Finantarea deficitara si ineficienta

3. Utilizarea insuficienta a cercetarii bazate pe date empirice in procesul de creare a politicilor educationale.

4. Definirea, operationalizarea si stimularea deficitara a performantei educationale

5. Modul deficitar de recrutare si motivare a personalului din educatie

6. Nivelul ridicat al inegalitatii de sanse scolare

7. Nivelul ridicat al abandonului scolar

8. Invatarea deficitara a normelor si competentelor democratice

9. Dezvoltarea redusa a educatiei pe parcursul vietii

10. Utilizarea redusa a resurselor educationale deschise si accesul limitat la rezultatele cercetarii finantate din fonduri publice

11. Politicile educationale putin adaptate unui context demografic dinamic si unei piete a muncii in schimbare

Autorii raportului arata ca scoala romaneasca are nevoie de schimbare, indica o serie de directii principale ale schimbarii si prezinta recomandari de transformari pe termen scurt si mediu in cadrul sistemului educational si a contextului in care acesta opereaza.

Potrivit raportului, in absenta unor schimbari substantiale neincrederea in sistemul educational romanesc va creste si mai mult, contribuind la declinul lui. In aceasta situatie, este necesara o intensificare a dezbaterilor despre educatie dar si o crestere a gradulului de cuprindere a actorilor implicati, astfel incat schimbarile sa se produca cat mai repde.

Totodata, CSD subliniaza ca "schimbarile semnificative din educatie sunt posibile doar in conditiile alocarii unor resurse suplimentare, intr-un mod eficient si echitabil. Pe termen lung, insa, costurile realizarii unui sistem educational performant vor fi mult mai mici decat cele ale nereformarii sistemului actual".

"Procesul educational este un determinant puternic al stabilitatii si calitatii democratiei, iar invatamantul superior are un rol major, datorita contributiei sale la selectia si formarea elitei politice, economice si sociale. Obiectivele cuprinse in documentele oficiale cuprind aproape de fiecare data referiri la invatarea de valori si deprinderi democratice. Calitatea democratiei este data de gradul de participare activa a cetatenilor in rezolvarea de probleme comune, calitati achizitionate in principal pe parcursul procesului educational, iar studiile desfasurate de-a lungul mai multor decenii indica adesea, chiar si in cazul democratiilor consolidate, tendinte de crestere a neimplicarii si dezinteresului fata de politica. Romania a avut si continua sa aiba o evolutie ezitanta din punctul de vedere al dezvoltarii democratice, in timp ce evolutiile recente din tari precum Ungaria si Polonia arata cum integrarea in Uniunea Europeana nu ofera garantia rezolvarii rapide, fara efort sau ireversibile a acestei probleme", arata raportul CSD.

White Paper Educatie Buna Guvernare Securitate Nationala