Raport: Un sistem de educatie neperformant genereaza vulnerabilitati pentru siguranta cetatenilor, contribuind la excluziune sociala, coruptie, declin demografic, brain drain

de I.C.     HotNews.ro
Marţi, 21 iunie 2016, 17:04 Actualitate | Esenţial

Elevi la scoala
Foto: Agerpres
​Siguranta nationala si calitatea educatiei sunt strans legate, iar un sistem de educatie neperformant genereaza vulnerabilitati pentru siguranta cetatenilor romani, contribuind la excluziune sociala, coruptie, declin demografic, brain drain, arata raportul "Educatie, buna guvernare, securitate nationala", lansat marti Centrul pentru Studiul Democratiei. Raportul identifica 11 zone deficitare in sistemul de educatie - printre care capacitatea administrativa scazuta a statului, finantarea deficitara, dezvoltarea redusa a educatiei pe parcursul vietii si neadaptarea politicilor educationale la un context demografic dinamic si la o piata a muncii in schimbare - si propune solutii pentru acestea.

Raportul a fost realizat in urma conferintei "Educatie, buna guvernare, securitate nationala" organizata de Centrul pentru Studiul Democratiei in perioada 24-26 martie la Cluj - Napoca.

CSD informeaza ca opiniile exprimate in raport apartin autorilor din cadrul Centrului, iar in elaborarea documentului au fost consultati 50 de experti, membri ai societatii civile si reprezentanti ai unor institutii ale statului.

Conferinta si raportul rezultat se afla sub egida Dezbaterii Nationale "Romania Educata", lansata de Administratia Prezidentiala la inceputul acestui an.

Cele 11 zone probleme identificate in raport:

1. Capacitatea administrativa scazuta a statului, in special a Ministerului Educatiei Nationale si a Cercetarii Stiintifice

2. Finantarea deficitara si ineficienta

3. Utilizarea insuficienta a cercetarii bazate pe date empirice in procesul de creare a politicilor educationale.

4. Definirea, operationalizarea si stimularea deficitara a performantei educationale

5. Modul deficitar de recrutare si motivare a personalului din educatie

6. Nivelul ridicat al inegalitatii de sanse scolare

7. Nivelul ridicat al abandonului scolar

8. Invatarea deficitara a normelor si competentelor democratice

9. Dezvoltarea redusa a educatiei pe parcursul vietii

10. Utilizarea redusa a resurselor educationale deschise si accesul limitat la rezultatele cercetarii finantate din fonduri publice

11. Politicile educationale putin adaptate unui context demografic dinamic si unei piete a muncii in schimbare


Autorii raportului arata ca scoala romaneasca are nevoie de schimbare, indica o serie de directii principale ale schimbarii si prezinta recomandari de transformari pe termen scurt si mediu in cadrul sistemului educational si a contextului in care acesta opereaza.

Potrivit raportului, in absenta unor schimbari substantiale neincrederea in sistemul educational romanesc va creste si mai mult, contribuind la declinul lui. In aceasta situatie, este necesara o intensificare a dezbaterilor despre educatie dar si o crestere a gradulului de cuprindere a actorilor implicati, astfel incat schimbarile sa se produca cat mai repde.

Totodata, CSD subliniaza ca "schimbarile semnificative din educatie sunt posibile doar in conditiile alocarii unor resurse suplimentare, intr-un mod eficient si echitabil. Pe termen lung, insa, costurile realizarii unui sistem educational performant vor fi mult mai mici decat cele ale nereformarii sistemului actual".

"Procesul educational este un determinant puternic al stabilitatii si calitatii democratiei, iar invatamantul superior are un rol major, datorita contributiei sale la selectia si formarea elitei politice, economice si sociale. Obiectivele cuprinse in documentele oficiale cuprind aproape de fiecare data referiri la invatarea de valori si deprinderi democratice. Calitatea democratiei este data de gradul de participare activa a cetatenilor in rezolvarea de probleme comune, calitati achizitionate in principal pe parcursul procesului educational, iar studiile desfasurate de-a lungul mai multor decenii indica adesea, chiar si in cazul democratiilor consolidate, tendinte de crestere a neimplicarii si dezinteresului fata de politica. Romania a avut si continua sa aiba o evolutie ezitanta din punctul de vedere al dezvoltarii democratice, in timp ce evolutiile recente din tari precum Ungaria si Polonia arata cum integrarea in Uniunea Europeana nu ofera garantia rezolvarii rapide, fara efort sau ireversibile a acestei probleme", arata raportul CSD.

White Paper Educatie Buna Guvernare Securitate Nationala



Citeste mai multe despre   























[P] 1000 inseamna mai mult decat un numar

Angajatii sunt resursa cea mai importanta in orice companie, iar in cazul unui business de servicii, succesul se bazeaza pe resurse umane competente si implicate, care aduc plus valoare in relatia cu clientii. Societe Generale European Business Services, centrul care ofera servicii profesionale cu valoare adaugata in domenii precum finante, achizitii, resurse umane, KYC (Know Your Customers) si servicii de IT pentru grupul Societe Generale, a ajuns la pragul de 1000 de angajati in doar 6 ani de la infiintare.

1383 vizualizari

  • +1 (3 voturi)    
    in sfarsit un studiu care spune lucrurilor pe nume (Marţi, 21 iunie 2016, 17:36)

    stefansb [utilizator]

    Educatia e cea care genereaza bunastare. Am scris si la articolul despre consumul de alcool: cu nimic nu se compara mai bine harta saraciei decat cu harta centrelor universitare puternice.
    Diferenta dintre Ardeal si restul tarii nu e data neaparat de proximitatea granitei de vest, nici de faptul ca aici s-au facut cei mai multi km de autostrada, ci de faptul ca aici sunt cele mai multe centre universitare. Sibiu, Cluj, Timisoara, Brasov, Tg Mures, chiar Oradea si Arad sunt centre universitare puternice, ce atrag studenti din multe regiuni. Si nici nu prea pleaca studenti din aceste orase in alte zone. Nu prea o sa vedeti un elev din Cluj care sa vrea sa ajunga student in alt oras.
    In restul oraselor saracia e la fel de mare ca si in alte parti din tara, nefiind diferente intre Zalau, Miercurea Ciuc, Hunedoara sau Bistrita si Piatra Neamt, Slatina sau Buzau. Doar ca proportia de judete ce nu au un centru universitar puternic e mult mai mica in Transilvania decat in restul regiunilor. In Moldova doar Iasi e centru puternic, in Oltenia doar Craiova, si si ala cam slab, pt ca Bucurestiul atrage mare parte din cei mai capabili studenti din zona. In Muntenia nu e nici un centru univeristar puternic, exceptand Bucurestiul, care nu conteaza in statistici pt Muntenia ci e luat separat.
    Ei bine iata ca saracia e data de lipsa de educatie performanta dintr-un anumit judet, iar saracia unei zone e data de cat de putine centre universitare are.
    De-asta e important sa avem o educatie mai performanta, capabila sa puna in valoare mai bine potentialul elevilor, astfel incat sa putem avea suficienti oameni bine pregatiti in mai multe orase, sa putem crea mai multe centre universitare puternice.
    Cand 50% din elevi iti pica bac-ul, si ala fiind un examen slab, prost gandit, e clar ca nu ai de unde alimenta mai multe centre universitare. Deci trebuie sa o luam de la baza, de la scoli si licee, sa putem scoate mai multi studenti capabili, sa putem avea mai multe facultati performante.


Abonare la comentarii cu RSS
SONDAJ Este invatamantul profesional o solutie pentru lipsa fortei de munca calificate pe piata din Romania?

SONDAJ Este invatamantul profesional o solutie pentru lipsa fortei de munca calificate pe piata din Romania?

Invatamantul profesional a fost vazut in Romania ca o optiune care nu iti ofera foarte multe perspective de viitor. Astfel, foarte multi parinti si elevi prefera calea liceului si apoi a unei facultati care, de cele mai multe ori, produce someri pe banda rulanta.
(Sondaj sustinut de Asociatia Nationala a Industriei Textilelor din Romania)
1. Sunteti pro sau contra invatamantului profesional din Romania?
(Un singur răspuns posibil)
  • Pro - mi se pare o alternativa buna
  • Contra - nu iti ofera prea multe posibilitati profesionale pe piata muncii
  • Nu ma intereseaza, oricum voi trai pe banii parintilor
2. Considerati ca scoala profesionala ar putea fi o solutie pe termen mediu si lung pentru reducerea somajului?
(Un singur răspuns posibil)
  • Da
  • Nu
  • Nu stiu, nu ma intereseaza
3. Considerati viabila alegerea unei scoli profesionale in detrimentul unui liceu, mai ales in zonele unde economia nu este foarte diversificata?
(Un singur răspuns posibil)
  • Da
  • Nu
  • Nu stiu, nu ma intereseaza
4. Credeti ca este mai utila o scoala profesionala axata pe domenii unde exista o lipsa acuta de personal calificat sau o universitate care produce pe banda rulanta absolventi intr-un domeniu fara cautare pe piata muncii?
(Un singur răspuns posibil)
  • O scoala profesionala - sanse mai mari de angajare
  • Universitatea ramane universitate - diploma e importanta
  • Nu stiu, nu ma intereseaza


Top 5 articole cele mai ...



Hotnews
Agenţii de ştiri

Siteul Hotnews.ro foloseste cookie-uri. Cookie-urile ne ajută să imbunatatim serviciile noastre. Mai multe detalii, aici.
hosted by
powered by
developed by
mobile version
Sâmbătă