Klaus Iohannis a vizitat vineri Scoala Gimnaziala "Gheorghe Nechita" din Motoseni, judetul Bacau, in care a fost implementat un program UNICEF de incluziune sociala si care are o rata de abandon scolar zero. Cu aceasta ocazie, presedintele a aratat ca succesul scolii si programului se datoreaza profesorilor care predau in institutie si nu "dotarile deosebite, salile de sport sau laboratoarele impresionante, nu sunt nici investitiile importante in infrastructura scolara", adaugand ca "este un model care merita extins la nivel national". Iohannis a mai afirmat ca astfel de reusite ar trebui sa reprezinte, si ele, un criteriu de performanta in evaluarea si salarizarea cadrelor didactice.

Klaus Iohannis, la o scoala din jud. BacauFoto: Presidency.ro

Redam integral discursul sustinut de Klaus Iohannis (sursa: Administratia Prezidentiala):

Dragi elevi, profesori si parinti,

Excelentele voastre doamnelor ambasador,

Domnule Director,

Stimati reprezentanti ai autoritatilor locale,

Este o bucurie pentru mine sa fim astazi impreuna la Scoala Gimnaziala "Gheorghe Nechita" din Motoseni, o scoala aparte din mediul rural. Ceea ce va recomanda nu sunt dotarile deosebite, salile de sport sau laboratoarele impresionante, nu sunt nici investitiile importante in infrastructura scolara. Cadrele didactice insa fac ca Scoala Gimnaziala din Motoseni sa fie un exemplu remarcabil. Prin dedicarea lor au atras si mentinut in scoala din ce in ce mai multi copii, ajutandu-i sa-si dezvolte potentialul individual, sa devina cetateni implicati si activi.

Alaturi de echipa UNICEF, implementati proiectul "Incluziune sociala prin servicii integrate la nivel comunitar", un demers care si-a demonstrat eficacitatea prin colaborarea intre autoritatile care pot ajuta copiii sa ramana in scoala si parintii care au inteles importanta educatiei scolare. Este un model care merita extins la nivel national.

Doamnelor si domnilor,

Va felicit pe toti, profesori, elevi, parinti si reprezentanti ai comunitatii locale, pentru indarjirea cu care ati luptat pentru a creste participarea la educatie a copiilor din comunitatea dumneavoastra, aratandu-le ca viitorul lor depinde de fortele si de potentialul propriu. Cu o rata de cuprindere de 100% si zero, repet zero, abandon scolar, ati demonstrat ca se poate si ca omul sfinteste locul. Cred ca astfel de reusite ar trebui sa reprezinte, si ele, un criteriu de performanta in evaluarea si salarizarea cadrelor didactice.

Asigurarea unei educatii de calitate, indiferent de mediul de provenienta este esentiala pentru a reduce abandonul scolar. In tot acest demers, scoala, prin cadrele sale didactice, joaca un rol decisiv. Scoala trebuie sa ofere un mediu sigur si motivant pentru elevi, un proces educational in care ei sunt dornici sa se implice, in care participa cu bucurie si nu cu teama, in care primeaza respectul si aprecierea intre ei si dascalii lor.

Doamnelor si domnilor,

La nivel national, abandonul scolar reprezinta o realitate pe care nu o putem ignora. Este un fenomen din ce in ce mai prezent, cu implicatii sociale si economice severe. Conform prognozelor, doar unul din 10 locuri de munca va putea fi accesat in viitor de catre o persoana care a parasit de timpuriu scoala.

Din pacate, statisticile ne arata ca in Romania, aproape 12% dintre copiii cu varste intre 3 si 18 ani nu sunt cuprinsi in invatamantul preuniversitar, iar la nivelul invatamantului gimnazial, diferentele de participare la educatie intre mediul urban si mediul rural ajung pana la valori de 24 de procente. Concret, un copil din mediul rural studiaza in invatamantul primar si gimnazial cu aproximativ , vorbesc in medie, sigur, un an mai putin decat un copil din mediul urban.

Am mai spus-o si o repet: Romania nu isi permite sa mai piarda potential, iar comunitatile dezavantajate au tot dreptul la o educatie incluziva, de calitate, in spatii de invatamant sigure, cu un personal didactic centrat pe elev.

In luna iunie 2016, Guvernul a aprobat Strategia privind reducerea parasirii timpurii a scolii. Imi exprim speranta ca masurile asumate vor fi sustinute prin activitati cu o finantare adecvata, in care sa primeze interesul educational al copiilor si nu limitarile strict contabile. Extinderea unor programe cum sunt "Scoala dupa scoala", "A doua sansa" si dezvoltarea serviciilor de educatie timpurie sunt extrem de importante si trebuie sustinute si in viitor.

Dragi elevi,

Imi face placere sa fiu astazi aici, alaturi de voi, la acest moment festiv, la absolvirea clasei a VIII-a. Ma bucur sa vad pe chipurile voastre dorinta de a continua studiile, de a merge la liceu si apoi la facultate sau in sistemul de educatie profesionala. Este important sa nu renuntati si sa credeti in sansa voastra. Fiti convinsi ca prin perseverenta si munca va veti indeplini fiecare visul de a ajunge cineva cand veti fi mari. Voi sunteti speranta pentru un viitor mai bun, nu doar pentru comunitatea din Motoseni, ci pentru intreaga tara. Voi sunteti profesionistii de maine, viitorii profesori, medici, ingineri sau, de ce nu, cei care veti lua decizii, ca oameni politici, pentru Romania.

Va doresc mult succes in clasa a IX-a!

Dragi colegi, profesori si diriginti,

Fizica nu este pe placul tuturor, ba chiar as spune, fizica nu este pe placul multora, dar pentru mine ea a devenit vocatie mai ales datorita dascalului meu, care prin modul de predare a transformat-o intr-o poveste vie, motivanta. Este, daca il pot numi astfel, exemplul care mi-a demonstrat cum profesia didactica ghideaza destinele copiilor si le deschide drumul catre viitor, indiferent de cariera aleasa.

Dumneavoastra ati reusit la Motoseni sa transformati intreaga programa scolara intr-o poveste care a captivat si inspirat toti acesti copii. Mai mult, ati reusit prin cursurile de educatie parentala sa formati si sa implicati in tot acest demers parintii si intreaga comunitate.

Va felicit pentru reusitele dumneavoastra si sper ca ecoul acestor rezultate sa inspire si alte povesti de succes, demonstrand ca schimbarea este posibila cu si prin educatie.

Va multumesc.