Judecatorii au motivat decizia de a sesiza exceptia privind alegerile la Curtea Constitutionala, sustinand ca "sistemul de alegere a primarului este lipsit de reprezentativitate, acesta putand fi ales din primul tur de scrutin cu mai putin de 50% din voturi, nemaiexistand un al doilea tur de scrutin", scrie Mediafax.

Clotilde Armand (USB) a anuntat, miercuri, ca Judecatoria Sectorului 1 a trimis la Curtea Constitutionala cauza referitoare la exceptia de neconstitutionalitatate invocata in legatura cu alegerea primarilor intr-un singur tur de scrutin.

Magistratii au motivat decizia sustinand ca "sistemul de alegere a primarului, prevazut de art.101 alin.(2) si (3) din Legea nr.115/2015, este lipsit de reprezentativitate, acesta putand fi ales din primul tur de scrutin cu mai putin de 50% din voturi, nemaiexistand un al doilea tur de scrutin".

"Instanta constata ca atribuirea mandatului candidatului care nu a obtinut majoritatea voturilor valabil exprimate, dar care a intrunit cel mai mare numar de voturi valabil exprimate (majoritate simpla), deschide calea castigarii alegerilor de catre un candidat care nu reprezinta interesele comune ale majoritatii persoanelor care s-au prezentat la urne", se mai arata in motivare.

Potrivit magistratilor "in masura in care o categorie omogena si majoritara de alegatori este pusa in situatia de a alege intre doi sau mai multi candidati avand un profil asemanator (care au toate trasaturile pentru a duce la indeplinire necesitatile majoritatii absolute a alegatorilor), sansele ca aceasta categorie de alegatori sa desemneze un primar scad direct proportional cu numarul unor astfel de candidati inscrisi pe listele electorale si, ca un corolar al acestei situatii, in ipoteza in care categoriei minoritare de alegatori i se ofera posibilitatea de a alege un singur candidat, sansele acestui candidat de a fi ales primar cresc pe masura ce electoratul majoritar este tot mai divizat".

"Asadar, sistemul de alegere a primarului instituit prin art.101 alin.2 din Legea nr.115/2015 nu are ca efect desemnarea celui mai potrivit si reprezentativ candidat, ci a celui al carui electorat este mai putin divizat, divizare care poate fi influentata si de partidele politice, cum ar fi, cu titlu de exemplu, prin incheierea unor aliante pentru desemnarea unui candidat comun. Prin urmare, sistemul de alegere a primarului prevazut in art.101 alin.2 din Legea nr.115/2015 creeaza premisele ca administrarea unitatii administrativ teritoriale sa se realizeze de catre un candidat nereprezentativ si in dezacord cu interesele majoritatii alegatorilor", mai sustin magistratii in motivarea deciziei de a sesiza CCR.

In acest context, este incalcat atat dreptul de a alege, care este exprimat in Constitutie prin denumirea drept de vot, cat si dreptul candidatilor de a fi alesi primari, data fiind legatura stransa intre cele doua drepturi. Ca o consecinta, acest tip de scrutin este susceptibil de a incalca principiul autonomiei locale, consacrat de art.120 alin.(1) din Constitutie, precum si modul de realizare a acestei autonomii (art.121 din Constitutie).