Dupa o intalnire secreta la Harvard, oamenii de stiinta anunta planuri pentru un genom uman sintetic

de I.C.     HotNews.ro
Vineri, 3 iunie 2016, 19:23 Actualitate | Esenţial

ADN
Foto: Genome.gov
130 de oameni de stiinta, antreprenori si actori importanti in realizare de politici s-au intalnit in urma cu 3 saptamani la Universitatea Harvard, la un eveniment cu acces doar pe baza de invitatie si cu usile inchise, pentru a discuta despre un plan ambitios de a crea un genom uman sintetic, scrie Washington Post.

Dupa un val de critici la adresa caracterului ascuns al intalnirii, participantii si-au publicat ideea, anuntand ca lanseaza un proiect pentru a reduce radical costurile sintetizarii genomurilor -  un efort de dezvoltare biotehnologica revolutionar, care le-ar putea permite tehnicienilor sa creeze organe umane pentru transplanturi.

Anuntul, publicat joi in revista de specialitate Science, este cel mai recent semn ca biotehnologia avanseaza rapid pe un teren mlastinos din punctul de vedere al eticii.

Oamenii de stiinta si-au antrenat multa vreme tehnicile de manipulare a moleculelor complexe care servesc drept cod pentru toate formele de viata de pe planeta, iar in acelasi numar al revistei stiintifice este anuntat un progres major in editarea ARN, o molecula apropiata de ADN.

Sustinatorii genomurilor sintetice schiteaza un proiect la aceeasi scala ca Proiectul Genomului Uman (HPG) din anii 1990, care a dus la secventierea, in premiera, a genomului uman.

Diferenta de aceasta data ar fi ca, in loc sa "citeasca" codurile genetice - ceea ce face secventierea-, cercetatorii le vor "scrie". Proiectul a fost numit si "Proiectul scrierii Genomului" (HPG-write)

"Scopul HGP-write este de a reduce de peste 1.000 de ori, in 10 ani, costurile de creare si testare a genomurilor mari, inclusiv a genomului uman, in linii celulare, dezvoltand concomitent noi tehnologii si un cadru etic pentru creatii la nivelul unui genom, precum si pentru aplicatii medicale de transformare", a scris grupul de oameni de stiinta intr-un proiect de comunicat de presa obtinut de The Post.

Proiectul va fi administrat de o organizatie non-profit numita Centrul de Excelenta pentru Inginerie Biologica, se precizeaza in informarea de presa.

Seful Institutului National de Sanatate (NIH), Francis Collins, care a condus Proiectul Genomului Uman, a criticat planurile, aratand ca este prematura lansarea unei asemenea initiative.

"NIH nu considera ca este momentul potrivit pentru finantarea unui efort 'HGP-write' de amploare, orientat catre productie, cum apare prezentat in articolul din Science", a declarat Collins.

"Exista doar ingrijorari limitate fata de sintetizarea segmentelor de ADN pentru experimentele de laborator. Insa proiectele care vizeaza intregul genom, care sinteza intregului organism, se extind cu mult dincolo de capacitatile stiintifice curente si ridica imediat numeroase ingrijorari etice si filosofice", a continuat Collins.

Potrivit geneticianului George Church, unul dintre autorii articolului din Science, nimeni nu vorbeste despre crearea unei fiinte umane de la zero. O utilizarea acu cost redus a sintezei genomului ar fi crearea de celule rezistente la virusuri. Aceste celule nu ar urma sa fie folosite direct in terapiile umane, ci in liniile celulare crescute in industria farmaceutica pentru dezvoltarea de medicamente. Astfel de procese sunt vulnerabile, acum, la contaminarea virala.

Articolul din Science ofera o serie de exemple de ceea ce ar putea rezulta din sintetizarea genomului, cu costuri scazute: "cresterea de organe umane pentru transplant; crearea de imunitate la virusi in linii celulare prin recodarea genomului; crearea de rezistenta la cancer in noi linii celulare terapeutice; accelerarea unor vaccinuri care sa fie produse rapid si cu costuri eficiente, dar si dezvoltarea farmaceutica prin folosirea de celule umane".

[P] JYSK Romania plateste 15 lei / zi pentru tichetele de masa ale angajatilor sai

JYSK Romania, parte a grupului scandinav JYSK Nordic, unul dintre cei mai mari retaileri de mobilier si decoratiuni interioare din Europa, a majorat, incepand cu data de 1 decembrie 2016, valoarea tichetelor de masa acordate angajatilor sai. Astfel, valoarea nominala a unui tichet de masa a ajuns la 15 lei, suma maxima prevazuta de lege.
    ! (Vineri, 3 iunie 2016, 20:56)

tudorr [utilizator]

E interesant, stiinta evolueaza, bla, bla, dar sincer eu as luat jumate din cercetatorii aia si i-as pune sa caute leacuri pentru cancer si alte boli extraordinar de mortale, cealalta jumatate n-au decat sa faca Frankensteini..
      pai dupa cum se pare (Vineri, 3 iunie 2016, 22:57)

gopo2016 [utilizator] i-a raspuns lui tudorr

leacul pt cancer exista, dar nu e pt muritori de rind, doar aia "1%" au acces la el, restul sint buni doar sa dea bani pt cercetare , ca nu or fii prost sa isi bage aia bani in asa ceva
        "adicatelea" (Vineri, 3 iunie 2016, 23:39)

#SCHIMBARE [utilizator] i-a raspuns lui gopo2016

deci dupa "imaginatia ta" steve jobs care a murit de cancer NU facea parte din cei 1% ai planetel dupa imaginatia ta..si acu traieste pe vreo insula cu Elvis...din moment ce el nu ar fi avut "saracul "bani de vaccinul asta care crezi tu ca exista pt cancer..>VIVAS ELVIS!!!!!
    ! (Vineri, 3 iunie 2016, 20:56)

tudorr [utilizator]

ce mizerie !!!!! (Vineri, 3 iunie 2016, 20:59)

cartofil [utilizator]

Specia umana va disparea la un moment dat asa cum au disparut in decursul evolutiei nenumaratele specii dominante la un moment dat, local sau global. Depinde noi ca acest lucru sa se intample cat mai tarziu si dupa cum se vede, nu ne astamparam, vrem ca acest lucru sa se intample cat mai repede. Viteza de evolutie a speciei umane a devenit atat de rapida incat nu ne mai asteapta decat extinctia - si asta foarte repede.
    Minune (Vineri, 3 iunie 2016, 21:45)

pencu [utilizator]

Nu sunt putini cei care, fiind experti in domeniul lor, si-au exprimat uimirea a ceea ce au descoperit ca este fiinta numita om. Complexitatea si perfectiunea s-au intalnit magistral pentru a forma minunea numita om. Atat din punct de vedere biologic, cat si psihologic. Acum, ce vor domnii acestia care au hotarat in secret, in spatele usilor inchise? Sa faca ei un al om. Unul mai "bun". Mai bun la ce? Mai bun la a fi sclav? Sau poate mai bun la munca? E o directie extrem de periculoasa care poate pune in pericol existenta omului actual. As spune ca este o bataie de joc la adresa minunii care suntem fiecare dintre noi. De la cine vine aceasta batjocura? Cine isi doreste sa strice perfectiunea umana? Aceasta este, de fapt, intrebarea.
      Nu strica nimeni (Sâmbătă, 4 iunie 2016, 5:30)

dana_s [utilizator] i-a raspuns lui pencu

nici o perfectiune umana.
      Daca omul a inteles cum stau lucrurile si poate, inseamna ca isi valorifica potentialul cu care l-a daruit Dumnezeu/Natura in mod inteligent, si pentru altfel de lucruri, proprii speciei umane: creativitate, macar un pic, pentru a ne inalta la nivelul pentru care am fost 'proiectati'.
      Personal, mi-as dori niste aripi. La propriu...
      Thanks God for evolution.
        + ce modificari vor face (Sâmbătă, 4 iunie 2016, 16:37)

pencu [utilizator] i-a raspuns lui dana_s

In plus, nu stim sigur ce modificari vor face, si chiar daca vom fi anuntati, de unde stim ca efectele preconizate nu vor fi dublate de altele neprevazute? De unde stim ca omul are dreptul sa se joace de-a Dumnezeu, pe "propria piele"? La nivelul de moralitate si corectitudine al umanitatii de azi, care este condusa de lideri egoisti ce nu se sinchisesc de la a recurge la coruptie pentru a obtine ceea ce vor, nu m-ar mira sa fie inceputul sfarsitului raselor umane pe Pamant. Ofera-i unui nebun puterea absoluta, si el va instaura raul absolut. Modificarea genetica isi arata deja efectele nefaste in ceea ce priveste noile culturi agricole: boli ciudate si care nu se pot vindeca pentru cei care consuma (cu stiinta sau fara stiinta) aceste alimente ce contin OMG. PS: Personal, ma simt excelent asa cum sunt acum.
          Te simti excelent datorita minunilor stiintei (Sâmbătă, 4 iunie 2016, 20:51)

Locke Lamora [utilizator] i-a raspuns lui pencu

Ca altfel traiai plin de boli pana undeva la 34-40 de ani maxim cat se traia inainte. Iti place sau nu, stiinta, nu popa te face sa te simti bine acum.
      RASA ARIANA (Sâmbătă, 4 iunie 2016, 9:57)

mariocotan [utilizator] i-a raspuns lui pencu

In sfarsit visul de a avea rasa ariana se implineste!
    sunt îngrijorat (Vineri, 3 iunie 2016, 22:50)

verdeata [utilizator]

nu atât de cefac amricanii ci de ceea ce vor face chinezii după ce le fură tehnologiiile
    Cadru etic? (Sâmbătă, 4 iunie 2016, 1:05)

Romania, tara pomanagiilor [utilizator]

Astia vorbesc serios? Informatiile alea vor disparea in Rusia si China mai repede decat a disparut Condrea in drum spre Cuba.
    cercetare si intelegere nu joaca cu chibritele (Sâmbătă, 4 iunie 2016, 12:23)

gigi1 [utilizator]

Cand incerci sa faci ceva despre care stii foarte putine de obicei iese un dezastru mai ales ca stiinta e finantanta ca orice alt lucru din societatea de azi strict pentru profit, moralitatea din stiinta mai ales cea medicala e de mult apusa din pacate.