Coalitia pentru Educatie, despre protestul profesorilor: Este necesara o dezbatere transparenta despre principiile care stau la baza salarizarii si cadrul mai larg de finantare a educatiei din Romania

de I.C.     HotNews.ro
Vineri, 3 iunie 2016, 14:25 Actualitate | Esenţial

Elevii
Foto: Agerpres
Federatia Coalitia pentru Educatie arata ca este necesara desfasurarea unui proces transparent de dezbatere despre principiile care stau la baza salarizarii si despre cadrul mai larg de finantare a educatiei din Romania. Coalitia pentru Educatie isi arata sustinerea fata de solicitarea de alocare a 6% din PIB pentru educatie, in conditiile in care "o tara care nu investeste in educatie nu are viitor".

Potrivit Coalitiei, "profesorii trebuie sa fie (mult) mai bine platiti, ca o forma de respect a profesiei si ca o forma de investitie".

"Astazi, pe lista revendicarilor de pe masa negocierilor dintre Guvern si sindicate, se vorbeste despre bani si costuri, mai degraba decat despre copii si viitorul lor. Calitatea nu va veni automat doar din cresterea salariilor cu un procent de 5% sau 10%, care se aplica pe o grila a carei filozofie de constructie nu a fost chestionata de zeci de ani", arata federatia formata din 17 organizatii neguvernamentale.

  • Redam integral pozitia Coalitiei pentru Educatie
Punct de vedere al Coalitiei pentru Educatie referitor la protestul din educatie

Federatia Coalitia pentru Educatie a luat act de Lista de revendicari care a stat la baza protestului din data de 1 iunie. 

Ca una dintre partile cointeresate, sustinem si noi ca este nevoie de alocarea a 6% din PIB pentru educatie, considerand, in primul rand, ca o tara care nu investeste in educatie nu are viitor. Credem in echitate, intr-un interes comun, mai presus de interese individuale trecatoare si consideram ca echitatea din sistemul de salarizare trebuie sa se reflecte in accesul egal la aceeasi calitate a educatiei primite de toti copiii din Romania.

Sustinem, in primul rand, ca este nevoie de o viziune comuna, asumata de toate partile cointeresate, o strategie cu tinte specifice si un plan pe termen mediu si lung, prin care sa ne asiguram ca elevii din Romania primesc o educatie mai buna de la an la an.

Da, profesorii trebuie sa fie (mult) mai bine platiti, ca o forma de respect a profesiei si ca o forma de investitie. Ministerul Muncii a prezentat sindicatelor o solutie documentata care sa rezolve disfunctionalitati existente deja in sistem, au fost propuse trei scenarii si a fost aleasa o solutie care poate fi suportata financiar in contextul de organizare si functionare ale sistemului actual.

La nivelul opiniei publice, se cunosc prea putin principiile care fundamenteaza salarizarea din educatie si constatam ca, la aceasta ora, functionarilor si demnitarilor din Romania le este greu sa afirme principii care ar insemna nepopularitate. Solicitarea noastra este ca sistemul de salarizare din educatie - vorbim de cea mai mare familie ocupationala din Romania - este sa aiba logica, sa fie fundamentat pe un set de principii si valori, sa rezolve parte din nevoia de calitate si sa fie transparent si asumat la nivel de tara, cu participarea activa a sindicatelor din educatie.

De aceea, Federatia Coalitia pentru Educatie isi exprima disponibilitatea de a contribui la un proces transparent de dezbatere despre principiile care stau la baza salarizarii si cadrului mai larg de finantare a educatiei din Romania. Ultimii ani au insemnat multe abuzuri - inclusiv reducerea de 25% "peste noapte" a salariilor, dar si multe negocieri netransparente purtate in spatele unor usi inchise.

Astazi, pe lista revendicarilor de pe masa negocierilor dintre Guvern si sindicate, se vorbeste despre bani si costuri, mai degraba decat despre copii si viitorul lor. Calitatea nu va veni automat doar din cresterea salariilor cu un procent de 5% sau 10%, care se aplica pe o grila a carei filozofie de constructie nu a fost chestionata de zeci de ani. De altfel, Coalitia pentru Educatie a adus in discutie si anul trecut, in contextul discutiilor pe OUG 57/2015, posibilitatea corelarii cu rezultatele dovedite (intelese ca progres scolar) a unei parti din salariul "in plata". Ca se vor numi sporuri, salarii de merit, granturi care recompenseaza rezultatele obtinute de scoli, este nevoie de masuri combinate care sa contribuie la atenuarea disparitatilor dintre comunitatile sarace fata de cele bogate, dintre rural si urban, care sa recompenseze acele scoli care, prin cultura lor, faciliteaza incluziunea celor vulnerabili, fie ei copii de alta etnie decat cea majoritara sau copii cu cerinte educationale speciale.

In plus, repetam ca avem nevoie de:
    -    transparenta - un sistem de finantare transparent permite comunitatii sa inteleaga nevoile, sa vada cum sunt gestionate in comunitatea vecina, la nivel judetean, national;
    -    revizuirea sistemului de finantare per elev si introducerea unor mecanisme care sa compenseze disparitatile existente;
    -    descentralizare si solutii locale - sunt comunitati care si-au asumat un rol puternic in dezvoltarea scolilor si au deja practici de succes;
    -    prioritizarea strategica a politicilor publice, in contextul unor resurse limitate.

Eric Hanushek, economist la Stanford, confirma ca toate celelalte variabile din scoala (marimea claselor, curriculumul, finantarea per elev s.a.) nu sunt atat de importante ca nivelul inalt al calitatii cadrelor didactice. Este necesar sa investim in profesori si avem nevoie de profesori care sa aiba incredere in elevi, care sa aiba rol de ghizi, consilieri, modele, facilitatori. In respect pentru nevoia de solutii strategice se inscrie si demersul Coalitiei pentru Educatie de organizare a audierii publice dedicate formarii initiale a profesorilor, ale carei concluzii vor fi prezentate in a doua parte a lunii iunie.

Toate marile organizatii ca UNESCO, OECD, Comisia Europeana au publicat studii recente despre rolul profesorului si cum se schimba acesta. Nivelul scazut al salariilor si conditiile de munca raman o provocare majora, la nivel mondial. In proiectul de Ordonanta pentru salarizarea personalului platit din fonduri publice, Guvernul spune explicit ca propunerea "nu rezolva problema saraciei in munca".

Desi anul trecut au fost elaborate multe strategii nationale in domeniul educatiei, lipsesc raspunsuri/politici publice cu dimensiune strategica, care sa raspunda la intrebari de tipul: in cati ani putem ajunge la 6%? Cat ar trebui sa fie salariul de intrare in sistemul de educatie si cat va dura pana cand se va apropia de salariul mediu? Care este raportul optim intre salariul minim si cel maxim? Cati ani ar trebui sa dureze invatamantul obligatoriu din Romania? Cum este validata vocatia pentru cariera didactica inainte de intrarea in sistemul de formare initiala?

Daca problemele din educatie nu sunt adresate strategic, Romania va continua sa caute multi ani de acum incolo loc in anvelopa bugetara, cu proteste pe strada sau fara. Bugetul se construieste din munca cu valoare adaugata mare, nu din saracie in munca, iar a genera mai multa valoare si aceasta presupune o educatie de cat mai buna calitate pentru fiecare cetatean. Tocmai de aceea, in acest context, potrivit misiunii sale, Coalitia pentru Educatie isi asuma sa contribuie la asigurarea unui cadru neutru si transparent de dezbatere.


Fondata in iunie 2015, Coalitia pentru Educatie (www.coalitiaedu.ro) isi propune sa coaguleze energii si resurse pentru a sustine dezvoltarea scolii in care fiecare vrea si poate sa isi implineasca potentialul. In Coalitia include ca membri 17 organizatii neguvernamentale cu activitate recunoscuta in domeniu.


Nota: Sublinierile apartin Coalitiei pentru Educatie


Citeste mai multe despre   











[P] ​Accepta provocarea unui business fara hartii! E mai simplu decat crezi               

Activitatile noastre zilnice sunt din ce in ce mai orientate catre mediul electronic si online. Traim intr-un ritm care ne-a impus sa adoptam solutii eficiente si sigure pentru a plati facturi si taxe, a face cumparaturi, a verifica soldurile bancare, etc. Este o practica pe care am ales-o din dorinta de a simplifica lucrurile si pe care multi dintre noi ne dorim sa o regasim si in viata profesionala, unde cautam solutii pentru a depasi constrangerile de timp si spatiu atunci cand trebuie sa obtinem  o aprobare, sa  semnam rapid un contract sau sa accesam un document de la distanta.
755 vizualizari
  • -2 (4 voturi)    
    6% din PIB.... (Vineri, 3 iunie 2016, 14:56)

    basilicus [utilizator]

    de cand se promite.......
  • +5 (7 voturi)    
    gindire tipic bugetara (Vineri, 3 iunie 2016, 15:16)

    bogdan1477 [utilizator]

    "profesorii trebuie sa fie (mult) mai bine platiti, ca o forma de respect a profesiei si ca o forma de investitie".

    Adica trebuie sa primeasca mai multi bani, pentru ca ei oricum sunt valorosi si trebuie sa fim recunoscatori ca respira acelasi oxigen ca si noi.

    In lumea rwala, mai multi bani vin in contra-partida cu mai multa performanta. Nu asha, pen'ca eu sunt oricum valoros...

    Daca e sa ne uitam ca jumate din copii nu iau examenul de capacitate care e de nivelul clasei a 4-a, ar trebui ca jumate din profesori sa fie platit cu salariul minim pe economie, sau chiar trimisi acasa. Pentru ca un copil care dupa 8 ani de scoala nu stie sa rezolve probleme cu "Ana are mere" a pierdut efectiv 8 ani din viata aiurea. iar un profesor care l-a trecut clasa doar ca sa-si faca norma nu merita nici un salariu.

    Dar bineinteles, despre chestiunile astea nu discuta distinsii dascali. Ei ne spun doar despre cit de prost sunt platiti in comparatie cu valoarea lor inestimabila. Nu spun ca nu exista profesori de valoare, care pun pasiune in ceea ce fac. Dar marea majoritate a dascalilor sunt interesati doar de banii de la pregatire. Si alora chiar de le dublezi salariul, tot nu obtii nimic.
  • +3 (3 voturi)    
    Problemele din educatie (Vineri, 3 iunie 2016, 15:37)

    Caron_93 [utilizator]

    Problemele din educatie nu se termina la bani si la salariile mizere; niciodata nu vor fi destui bani.
    De faptul ca scolile noastre au ramas total in urma nu discuta nimeni; dascalii se plang ca nu au bani, dar nu discuta nimeni despre metode noi de invatare, predare mai eficienta, introducerea de specializari care se cer pe piata muncii.
    La noi nu stie nimeni exact care este structura pietei muncii si nici care va fi in 15-20 de ani; totul e o supa amorfa in care fiecare se descurca cum poate.

    Rezultatele de la bac/capacitate arata care e starea reala a invatamantului; si aceasta nu are nici o legatura cu salariile.
  • +2 (2 voturi)    
    my 2 cents (Vineri, 3 iunie 2016, 17:02)

    cvi [utilizator]

    Uite un lucru pe care nu are curaj sa il zica nimeni la tv, sau in spatiul public:
    Un profesor are 80 zile de concediu pe an. Nu 22 ca un alt bugetar. Daca luam ziua de munca de 8 ore pentru toti si facem 3 calcule simple, rezulta ca un profesor munceste 75% din orele pe care le munceste un alt bugetar, intr-un an.
    Insa un profesor nu preda 40 de ore pe saptamana, ci maxim 18-20. Cunosc personal profesori care fac mai multe ore, insa majoritatea au mult mai putine.
    Va rog sa apelati la bun simt si sa aproximati, luand in calcul pregatirea si corectarea lucrarilor, cate ore lucreaza un profesor intr-o saptamana. Raportati apoi la cele 40 de ore ale unui alt bugetar, nu mai zic de unul care lucreaza la privat, si nu uitati sa aplicati si procentul de 75%.
    Si apoi intreb, cu precizarea ca am foarte multi prieteni buni in invatamant, de unde/de ce mai multi bani decat ceilalti bugetari?
    Stiu ca e greu, e greu pentru toti, dar nu mi se pare corect sa ceri , sa tot ceri, fara discernamant.
  • +1 (1 vot)    
    Criterii de performanta! (Vineri, 3 iunie 2016, 18:44)

    Dan D. [utilizator]

    Da, sa creasca salariile, dar doar pe criterii de performanta!

    De la stirile ProTV de aseara, de la miting.
    Reporter: "Ce predati?"
    Profesor: "Engleza!"
    Reporter: "For how long have you been teaching english? (n. r. De cat timp predati engleza?)"
    Profesor: "Yes, yes."
    Reporter: "For how long have you been teaching english?"
    Profesor: "Aaa, lasati ca mi-e rau."
    Reporter: "Can you understand what I'm saying? (n. r. Intelegeti ce spun?)"
    Profesor: "Lasati."

    http://stirileprotv.ro/stiri/actualitate/protest-cu-15-000-de-profesori-miercuri-in-centrul-capitalei-zonele-in-care-va-fi-restrictionat-traficul-rutier.html


Abonare la comentarii cu RSS





ESRI

Top 5 articole cele mai ...



Hotnews
Agenţii de ştiri

Siteul Hotnews.ro foloseste cookie-uri. Cookie-urile ne ajută să imbunatatim serviciile noastre. Mai multe detalii, aici.
hosted by
powered by
developed by
mobile version