Curtea de Conturi trage un semnat de alarma cu privire la faptul ca modelul de business axat pe economii de scala nu va garanta supravietuirea organizationala a universitatilor, nici competitivitatea economica nationala, astfel incat institutiile de invatamant superior vor fi nevoite sa recurga la o profilare reala si sa atraga categorii de studenti cu care nu sunt obisnuiti - studentii maturi si studentii din medii dezavantajate - apreciaza Universitatea de Vest din Timisoara. Pe de alta parte, institutia se arata rezervata fata de concluziile Raportului, aratand ca "misiunea universitatilor contemporane este mult mai cuprinzatoare decat simpla instruire a fortei de munca."

HotNews.roFoto: Hotnews

"UVT retine atentia asupra faptului ca Raportul contine si unele elemente conceptuale inadecvate scopului sau aplicate cu o oarecare stangacie. Institutia nu doreste sa faca o trecere in revista exhaustiva a acestora, ci mentioneaza doar ca misiunea universitatilor contemporane este mult mai cuprinzatoare decat simpla instruire a fortei de munca. De la universitatea din ziua de azi se pretinde dezvoltarea personalitatii, a caracterului studentilor, educatia stiintifica, democratica, extinderea cunoasterii stiintifice prin cercetare, chiar validarea cunoasterii stiintifice, serviciul adus comunitatii prin fundamentarea stiintifica a politicilor publice, economice si sociale, subliniaza acestia. De asemenea, UVT subliniaza faptul ca universitatile au avut si au autonomie, doar in perioada comunista au fost parte din aparatul birocratic al statului: aceasta este o practica peste tot in tarile democratice si dezvoltate, iar exercitiile de autoevaluare, de evaluare externa si de planificare strategica trebuie intelese in aceasta cheie", noteaza Universitatea de Vest.

Universitatea de Vest considera ca raportul de audit contine o sinteza interesanta a datelor specifice despre educatie, dar si a unor aspecte ce tin de contextul national, "aceasta abordarea contextualizata a invatamantului superior fiind de apreciat".

Un punct important din raport este declinul demografic, o unda de soc resimtita de mai multi ani la nivel preuniversitar si care de cativa ani afecteaza si universitatile.

"Dezvoltarea invatamantului superior din tara noastra a depins decisiv in anii din urma de natalitate si migratie. Raportul observa in mod corect ca transformarile educatiei, inclusiv cele legate de calitatea actului educational, au fost legate de volumele generatiilor de studenti. Raportul ridica semne de intrebare serioase legate de viitor. Declinul demografic va continua, generatiile viitoare de studenti vor fi si mai mici, chiar daca scaderea nu va mai avea ritmul din ultimii 7 - 8 ani. Populatia Romaniei va imbatrani in continuare. In conditiile unor generatii viitoare mai mici, abandonul scolar din preuniversitar devine o problema si mai grava. Riscam nu doar sa pierdem elanul cresterii economice, ci chiar sa nu fim in stare sa asiguram reproducerea la nivelul actual al fortei de munca calificate si inalt calificate. Asa cum se observa in raport, un procent de 7% din grupa de varsta 7 - 10 ani nu e cuprinsa in vreo forma de scolarizare. Astfel, capacitatea lor de a contribui la bunastarea generala este nesemnificativa, iar calitatea vietii lor, cel mai probabil, deplorabila, fapt extrem de ingrijorator. La acesta se adauga scaderea ponderii celor scolarizati odata cu varsta. Raportul arata ca la nivelul anului 2013/2014, 18,5% din populatia de 15-18 ani nu urma vreo forma de invatamant", a declarat rectorul UVT Marilen Pirtea.

Rectorul UVT apreciaza ca initiativa Curtii de Conturi este de bun augur, prin faptul ca a nascut dezbateri de substanta legate de politicile de invatamant superior.

"Pentru UVT, implicarea in societate este o prioritate, de aceea am demarat propriile exercitii de evaluare a impactului economic si social al universitatii noastre. Vizate sunt dimensiunile privind angajabilitatea absolventilor si capitalul social. Salutam faptul ca Registrul Matricol Unic a devenit functional. Consideram ca reprezinta atat un element de transparenta, cat si o sursa de informatii pentru astfel de analize. In acelasi timp, atragem atentia ca o analiza pertinenta legata de angajabilitate necesita o interconectare cu Revisal si cu baza de date a Registrului Comertului, precum si o regandire a modului in care INS realizeaza statisticile legate de forta de munca.

Consider ca a sosit momentul pentru o dezbatere informata pe aceste teme si fac un apel general la cei interesati de viitorul Romaniei sa continue initiativa Curtii de Conturi, cerandu-le universitarilor sa reflecteze si sa evalueze aportul lor la dezvoltarea societatii", a concluzionat rectorul UVT,

Curtea de Conturi a dat publicitatii la inceputul lunii mai o analiza a evolutiei si situatiei invatamantului superior din Romania, in perioada 2011-2015, in care constata o scadere dramatica a numarului de studenti, ca urmare a scaderii natalitatii, o slaba pregatire a elevilor in sistemul preuniversitar ceea ce se resimte in universitati, mai ales dupa scoaterea examenelor de admitere, si un invatamant superior neadecvat pietii muncii si nevoilor economiei actuale.

Mai mult decat atat, raportul evidentiaza ca s-a inregistrat o crestere majora a numarului de universitati, facultati si programe de studii, insa calitatea educatiei oferite de acestea este indoielnica. Astfel, desi Romania are 103 institutii de invatamant superior, doar 5 sau 6 din ele au o oarecare vizibilitate in topurile care ierarhizeaza un numar mare de universitati, peste 1000, inca vreo 10 apar in topurile care evalueaza 2000 de universitati, iar restul exista doar in evidentele nationale. Nu in ultimul rand, raportul atrage atentia ca desi, potrivit Legii Educatiei Nationale 1/2011, fondurile bugetare ar trebui distribuite universitatilor pe criterii de performanta, pricipiul nu a fost aplicat. Curtea de Conturi avertizeaza ca tendinta de contractare a sistemului de invatamant superior nu poate fi contracarata prin ajutoare financiare, ceea ce a facut pana acum Guvernul, ci numai printr-o restructurare.

Principalele constatari ale Curtii de Conturi:

  • Scaderea drastica a natalitatii, o unda de soc resimtita in invatamantul preuniversitar si apoi in cel universitar. Chiar si efectivele studentesti din anul universitar 2013/2014 vor ramane o amintire
  • Performantele reduse ale invatamantului primar si gimnazial. O buna parte din acesti elevi au ajuns in invatamintul superior
  • Avem multe universitati si facultati, insa calitatea lasa de dorit. Statul, restant si el; nu a urmarit crearea unei piete competitive a serviciilor educationale
  • Inadecvari intre oferta universitara si cerintele angajatorilor
  • Dupa 4 ani de la adoptarea Legii Educatiei Nationale, lipseste o reforma reala. Este necesara restructurarea sistemului de finantare al invatamantului superior
  • Eforturile Romaniei de a scolariza la nivel superior populatia tanara, anihilate de emigratia absolventilor. Romania internalizeaza costurile  acestei pregatiri si externalizeaza beneficiile