APADOR-CH acuza Guvernul ca, sub pretextul armonizarii Codului Penal si acelui de Procedura Penala cu ultimele decizii ale CCR si cu unele directive europene, a adoptat in secret o ordonanta prin care aduce si alte modificari periculoase celor doua Coduri, afectand drepturi prevazute in Constitutie. Potrivit oganizatiei, ordonanta opereaza peste 150 de modificari in cele doua Coduri, printre care si abilitarea procurorului de a cere direct de la banci, fara incuviintarea judecatorului, datele financiare ale unei persoane.

Dreptul la viata privataFoto: APADOR-CH

Organizatia subliniaza ca unele nmodificari facute de Guvern in cele doua Coduri nu sunt solicitate prin vreo decizie a Curtii Constitutionale si nici prin vreo directiva europeana, ba mai mult, unele sunt neconstitutionale, fiind vorba de incalcarea unor drepturi si libertati prevazute in Constitutie.

Asociatia pentru Apararea Drepturilor Omului in Romania (APADOR-CH) cere Guvernului sa remedieze "aceste incalcari ale Constitutiei si aminteste faptul ca legiferarea pe ascuns, netransparenta si neloiala nu este o cale democratica de urmat".

Comunicatul APADOR-CH

Guvernul mai taie, in secret, din dreptul la viata privata si la informare, modificand Codul penal si Codul de procedura penala

Sub pretextul armonizarii Codurilor cu ultimele decizii ale CCR si cu unele directive europene, Guvernul a adoptat in secret o ordonanta prin care aduce si alte modificari periculoase celor doua Coduri, afectand astfel grav drepturi prevazute in Constitutie

APADOR-CH protesteaza fata de modul neloial in care Guvernul a procedat la modificarea legislatiei penale (Codul penal si Codul de procedura penala), printr-o ordonanta de urgenta tinuta cu strictete "la secret" pana in momentul adoptarii, mai ales in conditiile unor modificari de amploare (peste 150 de modificari, in total).

Este adevarat ca e rezonabila o interventie legislativa de urgenta in privinta punerii in acord a codurilor cu deciziile Curtii Constitutionale si pentru implementarea unor directive europene pentru care procedura de infringement este iminenta, in conditiile in care Parlamentul nu poate sau nu doreste sa-si exercite functia de legiuitor.

Dar, printre numeroasele modificari ale Codului de procedura penala au fost "strecurate" si unele texte pentru care nu se poate justifica nici necesitatea corelarii cu deciziile Curtii Constitutionale si nici necesitatea implementarii urgente a unor directive. Mai mult, unele dintre modificari afecteaza drepturi fundamentale cum ar fi dreptul la viata privata si dreptul la un proces echitabil.

Spre exemplu, modificarea art. 153 din codul de procedura penala, constand in eliminarea filtrului judecatoresc, ce era prevazut, si in abilitarea procurorului de a cere direct de la banci, fara incuviintarea judecatorului, datele financiare ale unei persoane, nu a fost ceruta in nicio decizie a Curtii Constitutionale si nici prin vreo directiva europeana ce trebuie implementata.

Modificarea art. 153, care elimina filtrul judecatoresc atunci cand se dispune o masura care afecteaza grav un drept fundamental al omului, dreptul la viata privata, garantat in art. 26 din Constitutie si in art. 8 din Conventia Europeana a Drepturilor Omului este in acelasi timp si o masura vadit neconstitutionala, intrucat art. 115 al. 6 din Constitutie interzice adoptarea de ordonante de urgenta prin care sunt afectate drepturile si libertatile prevazute de Constitutie.

Aceeasi este si situatia abrogarii prin ordonanta de urgenta a alineatului 1 al art. 228 din Codul de procedura penala, care prevedea ca dupa luarea masurii arestarii preventive, inculpatului i se aduc la cunostinta, de indata, in limba pe care o intelege, motivele pentru care s-a dispus aceasta masura. Intrebarea care se pune in mod firesc este care era urgenta abrogarii acestui text de lege care reglementa dreptul la informare al persoanei arestate, componenta esentiala a dreptului la un proces echitabil? Abrogarea acestui text nu a fost ceruta nici prin vreo decizie a Curtii Constitutionale si nici prin vreo directiva europeana.

APADOR-CH solicita Guvernului sa remedieze aceste incalcari ale Constitutiei si aminteste faptul ca legiferarea pe ascuns, netransparenta si neloiala nu este o cale democratica de urmat. Asociatia isi anunta intentia de a folosi procedurile legale pentru eliminarea acestor excese.

Maria-Nicoleta Andreescu

Director Executiv APADOR-CH