Dacian Ciolos i-a cerut ministrului culturii, Vlad Alexandrescu, sa-si dea demisia, solicitarea venind in contextul scandalului de la Opera Nationala, au declarat pentru HotNews.ro surse guvernamentale. Alexandrescu si-a anuntat demisia printr-o scrisoare deschisa adresata premierului, in care acuza "ostilitatea nedezmintita a aparatului refractar la regandirea modalitatilor de functionare a institutiilor publice de cultura".

HotNews.roFoto: Hotnews

"In fata rezistentei opace la schimbarea structurala pe care am incercat sa o initiez, sa o dezvolt si sa o pun in practica in institutiile de cultura din Romania, in fata ostilitatii nedezmintite a aparatului refractar la regandirea modalitatilor de functionare a institutiilor publice de cultura, a relatiei dintre sectorul independent si cel public, va prezint demisia mea", afirma Alexandrescu in scrisoarea sa, postata si pe Facebook, prezentata integral la finalul articolului.

"Cred ca, in situatia in care forte dintre cele mai retrograde, ostile schimbarii, care se impotrivesc unor mecanisme firesti de reinnoire si de intinerire a sectorului artistic si muzeal din Romania au devenit atat de sonore in spatiul public, reforma pe care am inceput-o este periclitata si, de aceea, depun in mainile Dvs., domnule Prim-Ministru, mandatul meu de Ministru al Culturii", incheie mesajul sau fostul ministru al culturii.

La Opera s-a declansat in urma cu circa trei saptamani un scandal ce a dus la schimbarea a trei directori, in sanul institutiei de cultura existand o falie intre regizorul Johan Kobborg si balerina Alina Cojocaru, pe de o parte, si alti angajati ce acuza "strainii" si discriminarea fata de acestia.

Este a treia demisie a unui membru al acestui executiv in ultimele doua saptamani dupa cea a ministrului fondurilor europene Aura Raducu - inlocuita cu Cristian Ghinea - si cea a ministrului muncii Ana Costea - inlocuita cu Dragos Pislaru.

Premierul Dacian Ciolos le-a transmis miercuri ministrilor ca dupa Sarbatorile Pascale se va trage o liniesi se va analiza cum au decurs lucrurile de la instalarea Guvernului si pana acum.

Scrisoarea lui Vlad Alexandrescu:

"Domnule Prim-Ministru,

In fata rezistentei opace la schimbarea structurala pe care am incercat sa o initiez, sa o dezvolt si sa o pun in practica in institutiile de cultura din Romania, in fata ostilitatii nedezmintite a aparatului refractar la regandirea modalitatilor de functionare a institutiilor publice de cultura, a relatiei dintre sectorul independent si cel public, va prezint demisia mea.

In mandatul scurt pe care l-am avut, am fost preocupat in primul rand sa redau Ministerului Culturii credibilitatea si importanta pe care administratia culturala trebuie sa o aiba intr-o societate europeana moderna. Punctual, am incercat o reorganizare a Institutului National al Patrimoniului si am cerut criterii precise care sa reglementeze restaurarea patrimoniului national, in situatia urgenta a deteriorarii lui accelerate. Am initiat grupul de lucru pentru redactarea Codului Patrimoniului.

Am creat primul mecanism de finantare prin care Statul Roman poate cumpara opere de arta romaneasca de pe piata libera prin subscriptie publica, iar cea dintai operatiune din cadrul acestui mecanism este campania pentru achizitia lucrarii "Cumintenia Pamantului" a lui Constantin Brancusi. Am cerut refacerea dosarului pentru inscrierea ansamblului Brancusi de la Targu Jiu in patrimoniul UNESCO. Am dat expresie asteptarii a zeci de mii de romani, inscriind situl arheologic si natural de la Rosia Montana in Lista Indicativa UNESCO.

Am intervenit direct in santiere, oprind distrugerea monumentelor istorice din Piata Romana din Bucuresti si din Parcul Romanescu din Craiova. Am creat cadrul strategic pentru transformarea muzeelor romanesti din institutii pasive, in institutii deschise publicului, participative. Pentru prima oara in Romania, muzeele au fost alaturate sectoarelor creative, demarand, sub umbrela Guvernului, un proces amplu de identificare a solutiilor inovatoare care sa relationeze comunitatea muzeala cu cea creativa.

In aria industriilor creative, a dialogului cu societatea civila culturala, a implicarii expertizei existente pentru revitalizarea si relansarea unor subiecte legate de spatiul cultural emergent, am constituit grupuri de lucru, platforme si modalitati concrete si dinamice de consultare publica. Permanentizarea lor este necesara pentru consolidarea unei reforme efective in cultura.

De asemenea, am incercat sa aduc o viziune noua si sa scot managementul institutiilor publice de cultura dintr-o stare anchilozata si letargica.

In domeniul cinematografiei, am lansat un santier vast menit sa reechilibreze distanta dintre reusitele calitative ale cinematografiei romanesti in tara si in lume si disfunctionalitatile unui sistem administrativ si institutional vetust si depasit de viteza exceptionala de evolutie a sectorului. Peste cateva zile, la Cannes, urma sa semnez, o noua conventie intre CNC-ul romanesc si CNC-ul francez. De asemenea, concursul CNC va avea un nou regulament, iar salile de cinema din Romania vor beneficia prin programul "Orase europene" de o relansare a ideii de cinematografie de arta. Aceasta ilustreaza doar o parte din marele santier dedicat filmului derulat in mandatul meu.

Sistematizarea si predictibilizarea instrumentelor de sustinere financiara ale Ministerului Culturii, consolidarea proiectelor prioritare (prin alocare directa), lansarea programelor de finantare prin concurs de proiecte CultIN si ACCES si inceperea unui proces de reformare a AFCN sunt alte fapte ale mandatului meu, in conditiile in care am preluat un minister in care o treime din posturi erau vacante si salariile sunt cele mai mici din intregul sistem central-administrativ.

Strategia culturala sectoriala, legitimarea unor politici culturale pe termen lung au fost si ele pe agenda prioritara a mandatului.

In cele aproape sase luni de ministeriat, am intretinut o comunicare intensa, zilnica, cu spatiul public si partenerii institutionali, dorind astfel sa transparentizez procesul decizional.

Am adus alaturi de mine oameni tineri, dinamici si persoane cu bogata expertiza profesionala, cu certitudinea ca echipa pe care am construit-o va pereniza, in domeniul public, dinamica reformei.

Presiunea timpului, resursele limitate si dorinta de a da un semnal puternic in favoarea reformei au ajuns in acest moment sa fie, din pacate, un handicap major pentru continuarea mandatului meu. Schimbari dictate doar de buna credinta au dus la explozii institutionale neasteptate si la o situatie intolerabila la Opera Nationala, una dintre institutiile publice de cultura care s-au dovedit cel mai rezistente la o functionare moderna, europeana. Aceasta situatie nu face decat sa exemplifice o problema grava a sistemului, problema pe care inertia si lipsa de actiune consecventa nu o vor putea rezolva.

Domnule Prim-Ministru, mi-as dori ca reformele pe care le-am initiat sa fie continuate.

Cred ca, in situatia in care forte dintre cele mai retrograde, ostile schimbarii, care se impotrivesc unor mecanisme firesti de reinnoire si de intinerire a sectorului artistic si muzeal din Romania au devenit atat de sonore in spatiul public, reforma pe care am inceput-o este periclitata si, de aceea, depun in mainile Dvs., domnule Prim-Ministru, mandatul meu de Ministru al Culturii."