Douazeci de persoane au fost retinute pana joi seara in cazul furtului de motorina din Depoul de Locomotive Timisoara, alte 24 de persoane fiind in continuare audiate, printre acestea numarandu-se si cei din conducerea unitatii, dar si liderul Sindicatului Mecanicilor de Locomotive Timisoara, informeaza Mediafax.

Potrivit procurorilor DIICOT, pana joi seara au fost emise mandate de retinere pe 24 de ore pe numele a 20 de persoane, alte 24 fiind in continuare audiate in cazul furtului de motorina din Depoul de Lomotive Timisoara.

Conform surselor citate, printre cei audiati se numara seful unitatii, adjunctul sau, contabila sefa, gestionarul sef, dar si liderul Sindicatului Mecanicilor de Locomotive Timisoara, Ioan Bolos.

Potrivit unui comunicat de presa al DIICOT, procurorii impreuna cu politistii din cadrul Politiei Transporturi au efectuat, joi, 47 de perchezitii in Timis si Caras-Severin, in cadrul unei actiuni vizand destructurarea unui grup infractional organizat specializat in savarsirea infractiunilor de delapidare cu consecinte deosebit de grave, complicitate la delapidare cu consecinte deosebit de grave, fals intelectual si uz de fals.

"In cauza, exista suspiciunea rezonabila ca incepand cu anul 2010 si pana in prezent, la nivelul Depoului de Locomotive Timisoara, s-a constituit si a actionat un grup infractional organizat, avand ca scop insusirea si sustragerea combustibilului din gestiune, in baza unui plan infractional foarte bine conceput, cu roluri clar definite pentru fiecare dintre membrii gruparii. Grupul infractional organizat s-a constituit in jurul persoanelor cu atributii de conducere, organizare si control din cadrul Depoului de Locomotive Timisoara, respectiv seful unitatii, adjunctul sefului de unitate, contabila sefa, gestionarul sef, si liderul Sindicatului Mecanicilor de Locomotive Timisoara, suspectii avand sarcini si roluri clar definite in cadrul gruparii", se arata in comunicat.

Conform sursei citate, suspectii au pus la punct o metoda de sustragere a unor cantitati "uriase" de motorina, cu ajutorul majoritatii angajatilor Depoului de Locomotive Timisoara.

Conform DIICOT, la grupul infractional constituit piramidal au aderat administratorul unei societati comerciale ce functioneaza "clandestin" langa rezervoarele principale ale Depoului de Locomotive Timisoara, precum si alte doua persoane care aveau rolul de a valorifica combustibilul sustras.

"Activitatea infractionala era gandita foarte laborios si pusa la punct in cel mai mic detaliu, membrii grupului evidentiind in documentele unitatii consumuri de combustibil mai mari decat cele reale, facand astfel posibila, insusirea si sustragerea surplusului ramas in gestiune. Totodata, in activitatea infractionala au fost atrasi si au contribuit si angajatii laboratorului de determinari fizico-chimice din cadrul Depoul de Locomotive Timisoara, prin utilizarea unor formule de calcul fictive in buletinele de analiza care permiteau producerea surplusurilor in gestiune", spun cei de la DIICOT.

Ulterior, pentru corelarea acestor cifre cu cantitatile alimentate si cele mentionate in documentele justificative, gestionarul sef al Depoului de Locomotive Timisoara consemna in registrele aferente cifre nereale ale cantitatilor de motorina alimentate in timp ce primitor-distribuitorii din subordinea sa foloseau pentru consemnarea cantitatilor alimentate foi volante, astfel incat sa poata fi reglate ulterior cifrele in registrul inseriat, asa cum prevede procedura de alimentare.

"S-a retinut, totodata, ca un alt suspect, in calitate de sef depou, avea obligatia de a verifica zilnic inscrisurile existente in registrele de activitate, de a organiza inventarierile decadale, de a verifica integral inregistrarile instalatiilor ICL, CEL IVSM, Deuta si benzile de vitezometru si de a participa in comisiile tehnice de constatare si tratare a deficientelor de material rulant. Contrar acestor indatoriri, suspectul, cu scopul de a facilita activitatea infractionala, in mod voit nu si-a indeplinit aceste atributii", mai spun procurorii DIICOT.

Deasemenea, o alta suspecta, adjunct al sefului de depou, responsabila de exploatarea si intretinerea locomotivelor, viza foile de parcurs intocmite in fals de catre mecanicii de locomotiva in care erau mentionate cantitatile de motorina livrate si consumate, fara sa ia masuri de eficientizare a consumului si de reducere a pierderilor. Totodata, suspecta avea un rol determinant in planificarea in ture a mecanicilor implicati in activitatea infractionala.

"In raport de aceasta faza a activitatii infractionale, un rol marcant in interiorul grupului infractional organizat l-a avut liderul Sindicatului Mecanicilor de Locomotive Timisoara. Suspectul a sprijinit sustragerile de combustibil, prin exercitarea de constrangeri si intimidari la adresa organelor de control din cadrul Regionalei CFR Timisoara in cazurile in care acestia constatau nereguli cu privire la consumurile nejustificate de motorina. Totodata, in schimbul sprijinirii activitatii infractionale, suspectul primea lunar de la fiecare mecanic de locomotiva inscris in sindicat sume cuprinse intre 50-100 euro, provenite din valorificarea combustibilului sustras. In functie de persoanele agreate, liderul sindical, prin intermediul sefului de tura si a revizorului, a coordonat si planificat programul mecanicilor de locomotive, in vederea savarsiri sustragerilor.Prin natura functiei, suspectul lasa sa se inteleaga atat mecanicilor de locomotive cat si membrilor din conducerea depoului ca are influenta asupra unor functionari publici din cadrul Societatii Nationale de Transport Feroviar de Calatori Bucuresti￯, mai arata procurorii DIICOT.

De asemenea, activitatea grupului a fost sprijinita de catre un agent de politie din cadrul Politiei Transporturi Feroviare Timisoara.

Valorificarea combustibilului se realiza in mai multe moduri. Astfel, cu ajutorul reprezentantului firmei care functiona clandestin langa rezervoarele principale ale Depoului de Locomotive Timisoara, cantitatea de motorina era livrata direct din rezervoarele Depoului printr-un furtun, cat si prin intermediul unor conducte subterane care fac legatura intre rezervoarele depoului si o pompa de alimentare tip PECO aflata in spatiul apartinand CFR.

O alta modalitate de valorificare a surplusului de motorina se desfasura prin intermediul angajatilor depoului care scoteau motorina cu autoturismele personale, in acest sens fiind elocvente prinderile in flagrant realizate pe parcursul cercetarilor.

Un numar de 44 de suspecti au fost dusi la audieri in urma perchezitiilor.

Prejudiciul cauzat prin activitatea infractionala este estimat la 3.997.068 lei lei.

De asemenea, in casele liderilor gruparii, dar si in birourile acestora, procurorii DIICOT au descoperit sume importante de bani, in lei si valuta.