Odata cu adoptarea planului-cadrul pentru clasele V-VIII, Ministerul Educatiei a prezentat si o portretul absolventului de gimnaziu, dupa 4 ani de studiu dupa noul plan-cadru. Astfel, absolventul de gimnaziul trebuie sa poata sa se angajeze intr-un dialog proactiv, sa isi exprime opiniile, ideile sau sentimentele prin mesaje verbale sau scrise, si sa utilizeze, la nivel elementar, cel putin 2 limbi straine. Totodata, absolventul trebuie sa fie constient de propria sa invatare, sa fie capabil sa faca aprecieri privind calitatile sale personale, sa aiba initiativa in rezolvarea unor probleme ale grupurilor din care face parte si in explorarea unor provocari cu care se confrunta comunitatea din care face parte.

Profilul absolventului de gimnaziuFoto: Ministerul Educatiei

"Timp de mai bine de trei luni, in urma celei mai ample consultari publice pe care a cunoscut-o educatia in ultimii ani, am asistat la cea mai complexa dezbatere despre educatie, nu doar despre planul-cadru. Decizia Ministerului Educatiei este expresia consultarii publice si a vocilor care s-au facut auzite in spatiul public. Cred ca planul cadru pe care l-am prezentat astazi este cea mai buna varianta posibila, tinand cont de vointa societatii si de posibilitatile actuale. Tot ceea ce proiectam referitor la invatamantul gimnazial este orientat catre profilul absolventului. <> asteptat tine de noi, de pasii sistematici pe care ii vom face predictibil, cu inovare si responsabilitate, fara a mai pune in joc viitorul copiilor nostri", a declarat ministrul Adrian Curaj.

Profilul absolventului de gimnaziu:

Comunicare in limba materna

  • sa se angajeze intr-un dialog proactiv;
  • sa isi exprime opiniile, ideile sau sentimentele prin mesaje verbale sau scrise, adaptate situatiilor de comunicare in care este implicat, pe baza propriilor experiente sau pornind de la ceea ce a ascultat/citit.

Comunicare in limbi straine

  • sa utilizeze la nivel elementar cel putin doua limbi straine;
  • sa inteleaga si sa exprime mesaje intr-o limba straina despre subiecte din viata de zi cu zi, sa participe la interactiuni verbale, pe teme cunoscute, in limba straina.

Competente matematice si competente de baza in stiinte si tehnologii

  • sa identifice regularitati si relatii matematice, caracteristici cantitative sau calitative ale unor situatii sau fenomene din mediul inconjurator;
  • sa aplice reguli simple de mentinere a unei vieti sanatoase si a unui mediu curat si se implica activ in proiecte scolare cu continut tehnic, stiintific si practic aplicativ.

Competenta digitala

  • sa poata utiliza dispozitive si aplicatii digitale pentru cautarea si selectia unor resurse digitale relevante pentru invatare;
  • sa dezvolte continuturi digitale multi-media, utilizand limbaje simple de programare (coding).

A invata sa inveti

  • sa fie constient de propria sa invatare, pe care si-o asuma prin formularea de obiective si planuri simple de invatare;
  • sa isi gestioneze timpul de invatare si sa isi verifice progresele;
  • sa fie capabil sa faca aprecieri privind calitatile sale personale, argumentandu-si astfel optiunile scolare si profesionale de viitor.

Competente sociale si civice

  • sa relationeze pozitiv cu ceilalti in contexte scolare si extrascolare;
  • sa se implice in proiecte de participare civica, sa respecte regulile grupului si sa valorizeze diversitatea.

Spirit de initiativa si antreprenoriat

  • sa aiba initiativa in rezolvarea unor probleme ale grupurilor din care face parte si in explorarea unor provocari cu care se confrunta comunitatea din care face parte;
  • sa manifeste interes pentru identificarea unor solutii noi in rezolvarea unor sarcini de invatare de rutina.

Sensibilizare si exprimare culturala

  • sa realizeze lucrari creative folosind diverse medii, inclusiv digitale.

Chestiunea profilului absolventului a aparut in discutii dupa lansarea celor 3 variante de plan-cadru. Astfel, in februarie 2016, ministrul Educatiei, Adrian Curaj, afirma, in cadrul unei dezbateri privind noul plan-cadru pentru invatamantul gimnazial: "Noi de fapt ne uitam la ore, felii inguste, si nu cumva un tip anume de ora sa lipseasca. Imi pare rau sa spun, dar n-au fost puternice discutiile legate de ce ne asteptam, cand si cum va arata absolventul nostru si la ce va servi. Pai daca nu pornim de la lucrurile acestea, orice discutie e ca si... Seneca, nu? Daca nu stim in ce port vrea sa ajunga corabia, cu siguranta orice fel de vant nu-i va fi favorabil".

Amintim ca Ministerul Educatiei a lansat in dezbatere, in decembrie 2015, tocmai planurile-cadru - adica trei propuneri de plan cu disciplinele si numarul de ore pe care il vor face elevii de clasele V-VIII. Profilul elevului, cel despre care ministrul sustine acum ca a fost neglijat in dezbaterile publice, s-a numarat si el printre documentele puse in dezbatere pe ISE.ro, insa nu au ocupat un loc central inca de la inceput.

Oana Moraru, membra a grupului de experti pe curriculum numit de ministrul Educatiei, avertiza in februarie ca atat modificarile curriculare propuse de Minister, cat si cele avansate de 6 dintre colegii sai, care solicitau retragerea planurilor-cadru si cu totul alt curriculum, deturneaza atentia de la adevarata problema: a fost pus in dezbatere un plan orar, in loc sa discutam despre un curriculum framework, adica despre profilul absolventului de gimnaziu.