Presedintele Klaus Iohannis a trimis spre reexaminare modificarile aprobate de Parlament la Legea farmaciei nr. 266/2008, apreciind ca "se impune o reanalizare a prevederilor legii" "atat sub aspectul punerii de acord a acestora, cat si in ceea ce priveste stabilirea prin lege a conditiilor in care se realizeaza vanzarea si eliberarea prin intermediul serviciilor societatii informationale a medicamentelor care se acorda fara prescriptie medicala", potrivit unui comunicat al Administratiei Prezidentiale.

Care sunt argumentele Administratiei Prezidentiale:

Potrivit art. 2 alin. (3) din Legea nr. 266/2008, in farmaciile comunitare, oficinele locale de distributie, farmaciile din unitatile medicale aflate in structura ministerelor cu retea medicala proprie, drogheriile, farmaciile si oficinele locale de distributie din sistemul penitenciar este interzisa utilizarea tehnicii de vanzare cu autoservire pentru medicamentele de uz uman sau veterinar. De asemenea, potrivit alin. (4) al art. 2 din acelasi act normativ, distributia cu amanuntul a medicamentelor se face numai prin farmacii, oficine locale de distributie si drogherii. Fata de aceste prevederi ale Legii nr. 266/2008 se poate deduce ca in prezent nu este interzisa in mod expres vanzarea de medicamente catre populatie prin intermediul internetului. Fara a interveni asupra acestor texte, prin Legea transmisa la promulgare este introdus in continutul art. 2 un nou alineat, alin. (41), potrivit caruia vanzarea si eliberarea prin intermediul serviciilor societatii informationale a medicamentelor care se acorda fara prescriptie medicala este permisa numai in cazul farmaciilor comunitare si drogheriilor autorizate potrivit prezentei legi, in conditiile stabilite prin ordin al ministrului sanatatii.

Din analiza dispozitiilor mentionate constatam ca intre actualele reglementari ale art. 2 alin. (3) si (4), ce contin dispozitii restrictive cu privire la vanzarea de medicamente fara prescriptie medicala (este interzisa autoservirea in cadrul farmaciilor), si prevederile nou introduse, ce permit vanzarea si eliberarea prin intermediul serviciilor societatii informationale a acestui tip de medicamente, in conditiile ce vor fi stabilite prin ordin al ministrului sanatatii, exista nu numai o lipsa de corelare a normelor, dar si o discrepanta sub aspectul politicilor menite sa asigure sanatatea publica.

In acest sens, consideram ca se impune o reanalizare a prevederilor legii transmise la promulgare atat sub aspectul punerii de acord a acestora, cat si in ceea ce priveste stabilirea prin lege a conditiilor in care se realizeaza vanzarea si eliberarea prin intermediul serviciilor societatii informationale a medicamentelor care se acorda fara prescriptie medicala, urmand ca acestea sa fie detaliate si nu stabilite prin ordin al ministrului sanatatii. In vederea reexaminarii, semnalam ca la nivel european regimul juridic al vanzarii la distanta este deja reglementat prin Titlul VIIA - "Vanzarea la distanta catre populatie" - din Directiva 2001/83/CE de instituire a unui cod comunitar cu privire la medicamentele de uz uman, titlu introdus prin Directiva 2011/62/UE a Parlamentului European si a Consiliului de modificare a Directivei 2001/83/CE de instituire a unui cod comunitar cu privire la medicamentele de uz uman in ceea ce priveste prevenirea patrunderii medicamentelor falsificate in lantul legal de aprovizionare.