Atentatul de marti din aeroportul international din Bruxelles, soldat cu 14 morti si peste o suta de raniti, a adus in discutie la nivel global problemele de securitate din aeroporturi. Desi miliarde de dolari au fost cheltuiti dupa atentatele din New York din 2001 pentru securizarea zborurilor si a zonei de dupa check-in din aeroporturi, acum e pusa in chestiune situatia din terminalele aeroporturilor, unde milioane de pasageri intra cu bagaje fara a fi supusi vreunui control, transformandu-se astfel in tinte perfecte pentru teroristi. Practic, in acest moment doar jumatate dintr-un aeroport e sigura (dupa check-in), iar cealalta jumatate e complet expusa.

HotNews.roFoto: Hotnews

Care e problema din aeroporturile europene

In acest moment, intrarea cu arme sau bombe artizanale in aeroporturile europene este extrem de facila, in lipsa oricarui control la intrarea in terminal. Care e solutia? Experienta altor tari arata ca pot exista deverse tipuri de filtre si masuri de securitate, dar infiintarea de puncte de control complex precum raze X la intrarea in aeroporturi ar putea crea cozi imense, care la randul lor ar fi tinte perfecte pentru teroristi, arata specialistii in securitatea aviatiei citati de Reuters.

Mai multe tari (Australia, Japonia, Indonezia, Coreea de Sud, India si Thailanda) au anuntat deja inasprirea masurilor de securitatea in aeroporturi, relateaza Reuters, iar premierul Australiei a blamat deja regulile laxe de securitate din Europa.

Ce inseamna aceste noi masuri de securitate? Verificari ale pasagerilor care intra in aeroporturi si forte de ordine sporite. In India, doar pasagerii cu un bilet valid si pasaport au fost lasati sa intre in terminalele aeroporturilor, iar fortele de ordine au inceput controale aleatorii ale bagajelor. Director agentiei guvernamentale care se ocupa de securitatea in aeroporturi a exclus insa extinderea controalelor la toti pasagerii cu bagaje si a aratat ca fortele de securitate trebuie sa gaseasca une chilibru corect intre nevoia de siguranta si nevoile pasagerilor. El a declarat pentru Reuters ca generalizarea controalelor inca de la intrarea in aeroport ar necesita schimbari majore in infrastructura aeroportuara: "Cu sute de pasageri care stau la coada la intrarea in aeroportul din Delhi, controlarea fiecarui bagaj ar duce la blocaj imediat", a spus el.

In Londra, Paris si Frankfurt, masurile luate de autoritati au inclus sporirea numarului de forte de ordine care patruleaza in terminale.

Intrebat de HotNews.ro daca guvernul ia in calcul inasprirea masurilor de securitate in aeroporturile din Romania, Dan Suciu, purtatorul de cuvant al Executivului, a declarat: "Nu, guvernul nu ia in calcul acum modificarea legislatiei, dar cere atentie sporita in aeroporturi".

Solutiile adoptate de alte tari

Dar situatia extrem de laxa din Europa e complet diferita de ce se intampla in Turcia si unele tari din Africa, Orientul Mijlociu si Asia, unde documentele de calatorie ale pasagerilor sunt verificate inainte ca acestia sa intre in cladirea aeroportului.

In Turcia, pasagerii si bagajele trec printr-un screening (verificare) la intrarea in terminal si printr-un al doilea screening dupa check-in. La fel se intampla si la Moscova.

Aeroportul israelian Ben Gurion Airport este recunoscut pentru regulile draconice de securitate: profiling al pasagerilor, dispozitive de recunoastere a materialelor explozibile, verificare individuala a pasagerilor.

In aeroportul din Nairobi (Kenya), masurile sunt si mai dure, de teama atacurilor din partea jihadistilor somalezi: pasagerii trebuie sa coboare din masini la un punct de control aflat la un kilometru distanta de aeroport. Aici sunt controlati pasagerii, masinile si bagajele.

Guvernele europene cauta acum solutii pentru a creste siguranta in terminalele aeroporturilor, transmit Reuters si EU Observer. Printre acestea s-ar putea numara screening-ul pasagerilor inainte de a intra in zona de check-in. Numai ca problema pentru aeroporturi extrem de aglomerate precum Heathrow (Londra), Amsterdam sau Paris Charles de Gaulle e ca ar fi nevoie de o refacere substantiala a cladirilor pentru a se adapta noilor necesitati.

Pe termen scurt, solutia e reprezentata de controale aleatorii si profiling pentru pasageri, scrie si The Independent, dar pe termen lung e nevoie de solutii mai radicale.

Airports Council International Europe (reprezinta interesele aeroporturilor europene) avertizeaza ca introducerea de puncte de control la intrarea in terminale nu rezolva problema, ci doar muta potentialele tinte pentru teroristi din interiorul aeroporturilor in afara lor. In plus, ACI Europe arata ca noi controale ar ingreuna si mai mult experienta zborurilor si ar diminua apetitul pentru deplasarile pe calea aerului.

UE are nevoie de o baza comuna cu datele pasagerilor

Pe langa securitatea fizica din aeroporturi, UE se pregateste sa adopte, in sfarsit, legislatia care permite realizarea unei baze de date comune cu toti pasagerii. Comisia Europeana a adoptat in decembrie anul trecut o directiva in acest sens, sub presiunea atentatelor din Paris, dar Parlamentul European a intarziat pana acum adoptarea directivei.

EUObserver arata ca grupurile socialistilor, liberalilor si verzilor din Parlamentul European conditioneaza adoptarea directivei de votarea altor doua legi care sa garanteze protejarea datelor personale. Ministrul francez de interne Bernard Cazeneuve a avertizat marti ca intarzierea adoptarii acestei directive este "iresponsabila".