Uniunea Judecatorilor cere Avocatului Poporului sa sesizeze CCR: Condamnam instituirea SRI ca organ de cercetare penala. O astfel de competenta a permis Directiei VI a Securitatii sa comita cele mai atroce abuzuri

de I.C.     HotNews.ro
Marţi, 15 martie 2016, 18:02 Actualitate | Esenţial

Uniunea Nationala a Judecatorilor din Romania condamna, intr-un comunicat de presa, faptul ca Guvernul a acordat Serviciului Roman de Informatii, printr-o ordonanta de urgenta, statutul de "organ special de cercetare penala". Potrivit UNJR, i se atribuie astfel unui serviciu de informatii secret un rol activ in procesul penal, fapt de natura a afecta drepturile fundamentale ale cetatenilor, inclusiv dreptul la un proces echitabil. In aceste conditii, UNJR solicita Avocatului Poporului sa sesizeze de urgenta Curtea Constitutionala cu o exceptie de neconstitutionalitate vizand aceasta ordonanta, "pentru a se evita si riscul bulversarii unor acte procedurale importante in procese penale in curs".

Judecatorii sustin ca "modul in care Guvernul a inteles sa rezolve situatia rezultata in urma deciziei Curtii Constitutionale contravine in mod flagrant art. 115 alin. 6 din Constitutie, care prevede in mod neechivoc ca ordonantele de urgenta nu pot afecta drepturile, libertatile si indatoririle prevazute de Constitutie".

UNJR considera ca ministrul Justitiei Raluca Pruna si premierul Ciolos au afirmat in "in mod eronat" in spatiul public ca, prin aceasta ordonanta, SRI nu a primit absolut nicio competenta pe care nu o avea pana la decizia 51/2016 a Curtii Constitutionale.

"Aceasta afirmatie este contrazisa de insasi prevederile legale in vigoare, modificate prin textul ordonantei. Art. 13 din Legea 14/1992 de functionare a SRI prevede in mod ferm ca 'organele Serviciului Roman de Informatii nu pot efectua acte de cercetare penala, nu pot lua masura retinerii sau arestarii preventive si nici dispune de spatii proprii de arest'", arata UNJR in comunicatul de presa.

Potrivit sursei citate, prevederea a fost inclusa in mod expres in legea privind organizarea si functionarea Serviciului Roman de Informatii, tocmai pentru a se evita abuzurile permise de un astfel de amestec intre munca informativa si cea de cercetare penala. "O astfel de competenta a permis Directiei VI - anchete penale - a fostei Securitatii comiterea, sub acoperirea legii, a celor mai atroce abuzuri si incalcari ale drepturilor omului", sustin judecatorii.

Prin ordonanta data de Guvern, sustin judecatorii, "Serviciul Roman de Informatii dobandeste atributii de cercetare penala, fapt ce inseamna o indepartare de valorile europene si o intoarcere spre trecutul comunist".

  • Vezi mai jos comunicatul integral transmis de UNJR
Uniunea Judecatorilor condamna instituirea SRI ca organ de cercetare penala si solicita Avocatului Poporului sa sesizeze de indata Curtea Constitutionala

Uniunea Nationala a Judecatorilor din Romania condamna in termeni categorici faptul ca Guvernul a acordat Serviciului Roman de Informatii, printr-o ordonanta de urgenta, statutul de "organ special de cercetare penala", atribuind astfel unui serviciu de informatii secret un rol activ in procesul penal, fapt de natura a afecta drepturile fundamentale ale cetatenilor, inclusiv dreptul la un proces echitabil.

Modul in care Guvernul a inteles sa rezolve situatia rezultata in urma deciziei Curtii Constitutionale contravine in mod flagrant art. 115 alin. 6 din Constitutie, care prevede in mod neechivoc ca ordonantele de urgenta nu pot afecta drepturile, libertatile si indatoririle prevazute de Constitutie.

In mod eronat, atat Ministrul Justitiei cat si Prim Ministrul au afirmat in spatiul public ca, prin aceasta ordonanta, SRI nu a primit absolut nicio competenta pe care nu o avea pana la decizia 51/2016 a Curtii Constitutionale.

Aceasta afirmatie este contrazisa de insasi prevederile legale in vigoare, modificate prin textul ordonantei. Art. 13 din Legea 14/1992 de functionare a SRI prevede in mod ferm ca "organele Serviciului Roman de Informatii nu pot efectua acte de cercetare penala, nu pot lua masura retinerii sau arestarii preventive si nici dispune de spatii proprii de arest".

Aceasta prevedere a fost inclusa in mod expres in legea privind organizarea si functionarea Serviciului Roman de Informatii, tocmai pentru a se evita abuzurile permise de un astfel de amestec intre munca informativa si cea de cercetare penala. O astfel de competenta a permis Directiei VI - anchete penale - a fostei Securitatii comiterea, sub acoperirea legii, a celor mai atroce abuzuri si incalcari ale drepturilor omului.

Prin ordonanta data de Guvern, Serviciul Roman de Informatii dobandeste atributii de cercetare penala, fapt ce inseamna o indepartare de valorile europene si o intoarcere spre trecutul comunist.

Vulnerabilitatile generate de amestecul atributiilor serviciilor de informatii cu cele ale cercetarii penale au fost sesizate inca din 2006, intr-un raport intocmit de expertii Comisiei Europene. Acestia au subliniat ca nu exista nici un control asupra modului in care SRI, folosindu-se de structura sa strategica, colecteaza informatii despre investigatii si, daca este asa, cum foloseste aceste investigatii.

Aceasta veche vulnerabilitate este acum mult agravata. Dubla subordonare a ofiterilor de informatii, creata prin aceasta ordonanta, fata de procuror pe de-o parte si fata de superiorii din SRI, pe de alta parte, va crea probleme legate atat de securitate, cat si de dreptul la un proces echitabil.

In loc sa rezolve problemele, solutia adoptata de Guvern le adanceste. Romania are deja o structura specializata in domeniul terorisimului, si anume DIICOT, astfel incat stirbirea atributiilor sale, pentru a fi trecute unui serviciu secret, este de neinteles intr-un stat care a ales sa confere procurorilor statut de magistrati, tocmai pentru a permite anchete independente, si de neacceptat in situatia in care solutia este adoptata printr-o ordonanta de urgenta.

De asemenea, UNJR atrage atentia asupra faptului ca Centrul National de Interceptare a Comunicatiilor, despre care se vorbeste in ordonanta, nu are o lege de fundamentare transparenta, care sa ii stabileasca in mod clar natura juridica, structura, functiile si modul de control, fapt ce ne situeaza, din nou, in afara principiului legalitatii.

Ordonanta mai adauga organelor de cercetare penala si "lucratori specializati din cadrul politiei", ceea ce extinde din nou - in mod neclar - sfera persoanelor ce dobandesc dreptul de a face cercetare penala. Codul de Procedura Penala vorbeste de organe de cercetare penala speciale, o categorie mult mai restransa decat a lucratorilor specializati din cadrul politiei, acesta din urma incluzand si lucratorii din structurile de informatii ale Ministerului de Interne.

Nu in ultimul rand, UNJR atrage atentia ca orice probe stranse in baza acestei ordonante ar putea fi periclitate, motiv pentru care constitutionalitatea acestei ordonante trebuie verificata in integralitate de indata.

Fata de aceste vulnerabilitati grave, UNJR solicita Avocatului Poporului sesizarea de urgenta a Curtii Constitutionale cu o exceptie de neconstitutionalitate vizand aceasta ordonanata, pentru a se evita si riscul bulversarii unor acte procedurale importante in procese penale in curs.

UNJR trage un semnal serios intregii opinii publice sa constienteze faptul ca pana acum actele de cercetare penala erau atributul exclusiv al procurorilor, care sunt magistrati, parte a autoritatii judecatori si independenti de orice alta putere. Atribuirea dreptului de a face acte de cercetare penala unui serviciu secret ne duce inapoi in era comunista si compromite independenta anchetelor si implicit independenta justitiei.












Citeste pe Stirile ProTV

VIDEO Expozitie la Muzeul National de Istorie: obiecte vechi de sute de ani au fost replicate cu ajutorul capacelor de plastic

Mii de capace de plastic care in mod normal ajung la gunoi au fost transformate in exponate la Muzeul National de Istorie. Dupa topire, prin intermediul tehnologiei 3D, plasticul a copiat piese vechi de mii de ani.
1396 vizualizari
  • 0 (4 voturi)    
    ... (Marţi, 15 martie 2016, 18:42)

    Gelu007 [utilizator]

    Pai voi nu stit ca "avocatul poporului" se sesizeaza numai cand ii dau hotii ordin? Ce vreti de la el. Sa fiu in locul lui ciorbea (cu c mic ca nu merita sa fie cu c mare) nu as dormi noaptea.
  • +1 (5 voturi)    
    Tariceanu vrea acelasi lucru (Marţi, 15 martie 2016, 18:44)

    Trojan.H [utilizator]

    "Inca nu am discutat cu PSD. Regretul meu este ca in acest moment, in care noi asistam la un atentat la drepturile si libertatile individului, un partid ca PNL ramane tacut', a mai spus Tariceanu.
  • +1 (7 voturi)    
    judecători curajoși (Marţi, 15 martie 2016, 18:56)

    georghe [utilizator]

    Direcția a VI-a a făcut abuzuri pentru că voi, judecătorii, ați fost de aceeași parte cu ei. De ce nu ați fost atunci curajoși. Nu aveți decât să vegheați și să judecați cu dreaptă măsură să nu se comită abuzuri. În felul acesta îi protejați pe marii corupți. Cei 80-90 procurori vor fi nevoiți să lucreze la mii de dosare și eficiența va fi minimă.
  • +2 (4 voturi)    
    depunde cune e "la comanda" (Marţi, 15 martie 2016, 18:59)

    Codruta N [utilizator]

    Securitatea aia NU a "comis cele mai atroce abuzuri" de capu' ei (si, din pacate, la noi nu a existat un "proces al comunismului - poate tocmai de AIA!!)! Le-a comis la "comanda" cuiva!!
    Se teme cumva UJ ca Palavramentul nostru nu controleaza SRI? Pai atunci... s-o spuna PE FATZA!
  • -3 (3 voturi)    
    ! (Marţi, 15 martie 2016, 19:30)

    Kpriciu [utilizator]

    Judecătorii, niște Corupți!
  • +1 (1 vot)    
    noua securitate...e mult mai puternică (Marţi, 15 martie 2016, 19:38)

    timp tamp [utilizator]

    der Dilettant și-a asigurat cea mai tare poliție politică(mult mai puternică decât pe vremea lui Ceaușescu): mijloace tehnice performante(nu erau pe vremea lui) de supraveghere a întregului popor, șefi de servicii și justiție obedienți, legislație interpretabilă după pohta inimii, turnători cu duiumul(plătiți cu bunurile furate, nu se întâmpla pe vremea lui), presă controlată de mafioți și servicii.
  • 0 (0 voturi)    
    Cauza (Marţi, 15 martie 2016, 21:06)

    Azra [utilizator]

    Situatia bizara la care s-a ajuns in urma deciziei de neconstitutionalitate a Curtii Constitutionale privind inregistrarile video ale SRI este rezultatul pastrarii neatinse a actualei compozitii a CCR-binecunoscuta de toata lumea, in special cea politica. Se stiu exact cine sunt membri CCR numiti la interventiile si sugestiile directe ale fostului presedinte si, cu toate acestea, nimeni din Parlament nu a miscat un deget dupa un an si jumatate, pentru a se curata aceasta institutie de cei care in nici un caz nu isi aveau locul acolo.Acum, cand DNA a inceput sa stranga latzul in jurul parului de care sunt legate nume celebre din vechiul anturaj politic compromis- Cocos, Udrea, Pinalti, I.Oltean si ceilalti de acelasi calibru , pe care i-am vazut defiland cu catuse la maini si exista riscul foarte credibil ca nr.1 al orchestrarii intregii actiuni de coruptie la nivel inalt sa ajunga in primul plan al reflectoarelor DNA, apare CCR si decide ca este neconstitutional ca acestia sa fi fost ascultati si inregistrati! Oare pentru cine si pe cine ajuta acum aceasta decizie stramba a CCR? Manastire-ntr-un picior, ghici ciuperca cine-i?Aceasta e toata problema. Reactia guvernamentala, prin ordonanta de urgenta adoptate, a fost pripita iar D-l Tariceanu a pus punctul pe i in aceata problema delicata. Intr-o tara in care statul de drept este inca fragil, riscurile pe care le evidentia dl Tariceanu sunt de asteptat si, mai ales de temut.


Abonare la comentarii cu RSS

ESRI

Top 5 articole cele mai ...



Hotnews
Agenţii de ştiri

Siteul Hotnews.ro foloseste cookie-uri. Cookie-urile ne ajută să imbunatatim serviciile noastre. Mai multe detalii, aici.
hosted by
powered by
developed by
mobile version
Sâmbătă