Ordonanta de urgenta a Guvernului privind unele masuri pentru punerea in executare a mandatelor de supraveghere tehnica dispuse in procesul penal a fost publicata, luni seara, in Monitorul Oficial, anunta Agerpres. Respectiva ordonanta a fost adoptata de Executiv, vineri, intr-o sedinta speciala.

Potrivit OUG, procurorii si organele de cercetare penala vor fi singurii in masura sa puna in executare mandatele de supraveghere tehnica dispuse in dosarele de cercetare penala, utilizand in mod nemijlocit si independent infrastructura Serviciului Roman de Informatii.

Ministrul Justitiei, Raluca Pruna, a anuntat ca ordonanta adoptata de Guvern modifica patru acte normative: Codul de procedura Penala, Legea privind organizarea judiciara, Legea privind organizarea si functionarea DIICOT, precum si Legea privind organizarea si functionarea SRI.

'Am modificat in primul rand Codul de Procedura Penala, articolul 142, alin.1, in sensul de a-l aduce in acord cu decizia Curtii, am mai modificat alin. 2 al acestui articol in sensul de a clarifica cum anume se realizeaza activitatile de punere in executare a mandatelor si am pus intr-un aliniat nou ca procurorul, organele de cercetare penala sau lucratorii specializati in cadrul politiei (...) folosesc nemijlocit sistemele tehnice si proceduri adecvate de natura sa asigure integritatea si confidentialitatea datelor si informatiilor colectate' a explicat ministrul Justitiei.

In ceea ce priveste modificarea Legii 304 privind organizarea judiciara, ministrul Pruna a precizat ca s-a instituit un control judecatoresc asupra modului in care se pun in aplicare supravegherile tehnice.

'Acest control judecatoresc se va realiza de catre presedintele Inaltei Curti de Casatie si Justitie sau de catre un judecator anume desemnat. Modul in care aceasta verificare va fi facuta va fi evident prevazut prin regulamentul de organizare si functionare administrativa a ICCJ. O a doua modificare a Legii 304/2004 priveste posibilitatea ca Ministerul Public sa fie autorizat in primul rand sa detina si sa foloseasca mijloace adecvate pentru obtinerea, verificarea, prelucrarea, stocarea si descoperirea informatiilor privitoare la infractiunile date in competenta Parchetelor', a detaliat Raluca Pruna.

De asemenea, ea a aratat ca prin ordonanta s-a creat posibilitatea ca, in cadrul Ministerului Public, sa poata functiona prin detasare ofiteri sau agenti de politie judiciara, sub directa conducere si controlul nemijlocit al procurorilor, creand astfel o simetrie cu ceea ce are la ora actuala DNA.

Un al treilea act normativ pe care il modifica ordonanta adoptata este Legea 508/2004 privind infiintarea, organizarea si functionarea in cadrul Ministerului Public a DIICOT.

'Modificarea pe care am facut-o este in acelasi sens - de a crea posibilitatea ca, in cadrul DIICOT, sa functioneze prin detasare ofiteri sau agenti de politie judiciara, la fel, sub directa conducere si controlul nemijlocit al procurorilor Directiei', a adaugat ministrul.

Cel de-al patrulea act normativ modificat a fost Legea 14/1992 privind organizarea si functionarea SRI, astfel incat, potrivit ministrului, Centrul National de Interceptare a comunicatiilor - desemnat prin lege cu rolul de a obtine, prelucra si stoca informatii in domeniul securitatii nationale - 'asigura accesul nemijlocit si distinct al acestor organe la sistemele tehnice in scopul executarii supravegherii tehnice prevazute de Codul de procedura Penala''.

'Insist pe cele doua cuvinte, nemijlocit, pe de o parte, si distinct, pe de alta parte. Nemijlocit, pentru ca asta ne cere Curtea, prin decizia 51/2016, ca accesul acelor organe de urmarire penala sa fie facut, deci interventia umana sa fie exclusiv facuta de organe de urmarire penala, asta asiguram printr-un acces nemijlocit si vorbim si de un acces distinct, pentru ca (...) - stiti ca SRI este competent de la lege in materia mandatelor de securitate de siguranta nationala si in acest sens trebuie sa existe un acces distinct, deci doua fluxuri distincte pentru un tip de mandate si pentru celalalt', a precizat ministrul Justitiei.

Ea a mai spus ca o alta modificare a Legii 14/1992 face referire la articolul care prevede ca 'organele SRI nu pot efectua acte de cercetare penala, nu pot lua masura retinerii sau arestarii preventive si nici dispune de spatii proprii de arest'.

'In considerarea modificarii despre care am vorbit la Codul de procedura Penala, am spus ca, prin exceptie de la aceasta regula, organele SRI pot fi desemnate ca organe de cercetare penala speciale, in sensul prevazut expres de Codul de procedura Penala si anume art. 55 alin. 5 si 6, pentru punerea in executare a mandatelor de supraveghere tehnica (...). In fond, ceea ce am facut a fost sa traducem prin lege referinta sau sa nu punem in pericol, sa asiguram continuitatea in ceea ce priveste mandatele de siguranta nationala care privesc strict Titlul 10 din Codul Penal si infractiunea de terorism', a adaugat ministrul Pruna.