Presdintele Klaus Iohannis a retrimis in Parlament spre reexaminare Legea pentru completarea alin. (1) al art. 3 din Ordonanta Guvernului nr. 71/2002 privind organizarea si functionarea serviciilor publice de administrare a domeniului public si privat de interes local, invocand faptul ca este redactarea este de natura sa genereze incertitudine juridica in aplicare, fiind lipsita de claritate si previzibilitate, si ca sfera documentelor vizate de noul domeniu al serviciilor de administrare a domeniului public si privat nu este clar delimitata, potrivit cererii de reexaminare facuta publica de Administratia Prezidentiala.

Domnului Calin Popescu Tariceanu

Presedintele Senatului

In temeiul articolului 77 alineatul (2) din Constitutia Romaniei, republicata,

formulez urmatoarea

CERERE DE REEXAMINARE

asupra

Legii pentru completarea alin. (1) al art. 3 din Ordonanta Guvernului nr.71/2002 privind organizarea si functionarea serviciilor publice de administrare a domeniului public si privat de interes local

Legea pentru completarea alin. (1) al art. 3 din Ordonanta Guvernului nr.71/2002 privind organizarea si functionarea serviciilor publice de administrare a domeniului public si privat de interes local are ca obiect de reglementare includerea in sfera serviciilor de administrare a domeniului public si privat destinate unor nevoi ale comunitatilor locale si a activitatilor ce tin de pastrarea, conservarea, restaurarea, legarea, prelucrarea arhivistica si utilizarea documentelor cu valoare practica, actiuni ce urmeaza a fi desfasurate de catre operatorii economici cu capitalul unitatilor administrativ-¬ teritoriale autorizati in prestarea de servicii arhivistice, in conditiile Legii Arhivelor Nationale nr.16/1996, republicata. Prin raportare insa la notiunea de servicii de administrare a domeniului public si privat, astfel cum sunt acestea definite prin Ordonanta Guvernului nr.71/2002, consideram ca solutia legislativa prin care se prevede un nou domeniu de reglementare in sfera acestor servicii necesita reexaminarea de catre Parlament sub aspectul claritatii normei juridice nou instituite prin legea transmisa la promulgare.

Ordonanta Guvernului nr. 71/2002 defineste serviciile de administrare a domeniului public si privat ca reprezentand totalitatea actiunilor si activitatilor edilitar - gospodaresti prin care se asigura administrarea, gestionarea si exploatarea bunurilor din domeniul public si privat al unitatilor administrativ - teritoriale, altele decit cele date, potrivit legii, in administrarea altor servicii publice locale. Avand in vedere aceasta definitie legala, apreciem ca simpla completare a art. 3 alin. (1) este insuficienta pentru aplicarea acestei norme juridice. In acest sens, consideram ca se impun interventii legislative suplimentare in continutul altor norme ale Ordonantei Guvernului nr.71/2002, interventii care sa permita conturarea unui regim juridic distinct pentru acest tip de servicii, pe de o parte, si identificarea elementelor lui comune cu celelalte servicii de administrare a domeniului public si privat, pe de alta parte. In caz contrar, solutia legislativa propusa prin legea transmisa la promulgare apare ca neavand legatura cu obiectul de reglementare al actului normativ supus modificarii.

Sub aspectul modului de redactare a normei instituite prin legea transmisa la promulgare, apreciem ca aceasta este de natura sa genereze incertitudine juridica in aplicare, fiind lipsita de claritate si previzibilitate. Astfel, aceasta norma pare a avea un caracter imperativ, fiind unica optiune a fiecareia dintre unitatile administrativ - teritoriale. Asadar, din continutul normativ al legii transmise la promulgare ar putea rezulta ca fiecare autoritate a administratiei publice locale va fi obligata sa infiinteze cate o societate comerciala pe actiuni cu capitalul unitatii administrativ - teritoriale, care va desfasura activitati de pastrare, conservare, restaurare, legare, prelucrare arhivistica si utilizare a unor documente. In acest sens, semnalam ca aceasta norma este de natura a aduce atingere principiului autonomiei locale si vine in contradictie cu ansamblul dispozitiilor cuprinse atat in Ordonanta Guvernului nr. 71/2002, cat si in Legea Arhivelor Nationale nr. 16/1996, ce instituie in aceasta materie dispozitii cu caracter supletiv, potrivit carora ramane la latitudinea autoritatii administratiei publice locale atat alegerea formei de gestiune a serviciilor de administrare a domeniului public si privat, cat si a modalitatii de organizare a operatorilor furnizori/prestatori de astfel de servicii.

Totodata, din aceeasi perspectiva a claritatii normei instituite prin legea transmisa la promulgare, apreciem ca nici sfera documentelor vizate de noul domeniu al serviciilor de administrare a domeniului public si privat nu este clar delimitata. In acest sens, consideram ca se impun interventii legislative suplimentare, absenta acestora putand genera interpretari diferite cu privire la sfera documentelor ce vor putea fi gestionate de catre operatorii economici cu capitalul unitatilor administrativ ¬ teritoriale prin prisma satisfacerii interesului public local.

Fata de argumentele expuse mai sus si avand in vedere competenta legislativa exclusiva a Parlamentului, va solicitam reexaminarea Legii pentru completarea alin. (1) al art. 3 din Ordonanta Guvernului nr. 71/2002 privind organizarea si functionarea serviciilor publice de administrare a domeniului public si privat de interes local.

PRESEDINTELE ROMANIEI

KLAUS - WERNER IOHANNIS