Profesorii care predau in scolile de la sate spun ca nu stiu unde sa gaseasca continut digital pe care sa il foloseasca la clasa si nici cum sa faca selectia unui continut adecvat. Concluzia apartine unui studiu despre nevoile de educatie digitala la sate, realizat de GfK la comanda Fundatiei Orange. Potrivit acestuia, aproape toate scolile din rural sunt conectate la internet, insa marea problema este ca doar putin peste jumatate au toate computerele functionale, iar conexiunea este folosita in mare masura in scopuri administrative.

Elevii si noile tehnologiiFoto: Fundatia Orange

Potrivit metodologiei, culegerea datelor s-a realizat in iulie-septembrie 2015, prin Focus Grupuri, interviuri in profunzime si interviuri fata in fata. Populatia investigata este formata din directori si profesori din zona rurala, care predau pentru elevi din clasele V-VIII, elevi din zona rurala aflati in clasele V-VIII si parinti ai elevilor.

Concret, esantionul este urmatorul:

Profesori si directori: 24 interviuri in profunzime | 230 chestionare

Elevi: 6 focus grupuri | 10 interviuri in profunzime | 334 chestionare

Parinti: 9 interviuri in profunzime | 334 chestionare

Studiul arata ca profesorii nu sunt familiarizati cu material didactic educativ digital (softuri sau website-uri educationale). Desi, la nivel declarativ, profesorii spun ca au experienta in folosirea computerului/Internetului, "masura si felul in care le utilizeaza in prezent si atitudinea fata de tehnologia moderna arata ca au nevoie de instruire in aria digitala", concluzioneaza cercetarea.

Profesorii chestionati au spus ca "nu stiu unde sa gaseasca continut digital si cum sa faca selectia unui continut adecvat (lipsa de experienta)". Potrivit acestora, "metodele de predare bazate pe noile tehnologii in didactica orei necesita mai mult timp (pentru familiarizare, pregatire etc.)".

In acelasi timp, profesorii indica drept beneficii ale folosirii materialului didactic digital faptul ca este o modalitate "eficienta de a capta atentia elevilor", dar si una distractiva si interactiva de a sumariza informatia.

Acelasi studiu arata ca "majoritatea elevilor au acces la Internet in gospodarie" si ca, in familie, "copiii sunt, in general, cei care se pricep cel mai bine sa lucreze cu tehnologia". Cu toate acestea, autorii cercetarii avertizeaza ca elevii nu au abilitati foarte avansate de folosire a tehnologiei si ca acestia intra pe calculator in special pentru divertisment.

In ceea ce ii priveste pe parinti, acestia au "cunostinte tehnologice precare", insa considera ca tehnologia moderna reprezinta un ajutor in educatia copiilor, arata studiul.

Studiul a fost prezentat in cadrul unei conferinte in care Fundatia Orange a lansat Digitaliada, un proiect-pilot de educatie digitala care se va desfasura in anul scolar 2016-2017 in 10 scoli gimnaziale de masa din mediul rural, in parteneriar cu Ministerul Educatiei. Scopul acestuia este imbunatatirea performantei scolare a elevilor la Matematica si la TIC, prin dotarea acestor scoli cu echipamente pe care vor rula materiale digitale educative de tipul "invatare prin joc" pentru clasele V-VIII.

Dana Deac, presedintele Consiliulului Director al Fundatiei, a declarat ca "ne plangem ca elevii invata pe dinafara anumite teorii, pe care apoi trebuie sa le reproduca pentru a trece examenele. Digitalizarea in educatie inseamna creativitate, nu inseamna uniformizare, inseamna a-l atrage pe copil sa invete sa iubeasca disciplina, sa invete sa lucreze in echipa, sa invete sa comunice" (Sursa si detalii).

Prezenta la conferinta de joi, 25 februarie 2016, Tania Irimia, director in cadrul Directiei Generale de Invatamant Preuniversitar din Ministerul Educatiei, a afirmat ca "competenta digitala este una dintre cele opt competente cheie pe care trebuie sa le aiba orice persoana care traieste intr-o societate moderna, intr-o societate a cunoasterii si care ii permite sa utilizeze tehnologia atat pentru cunoastere, cat si pentru comunicare si rezolvare de probleme", relateaza Agerpres.

Descarca de aici mai multe concluzii din cadrul studiului