Incidentul aviatic de la Cluj - CIAS: Conditiile meteorologice, factor favorizant pentru iesirea de pe pista a avionului Blue Air

de V.M.     HotNews.ro
Sâmbătă, 6 februarie 2016, 20:39 Actualitate | Esenţial

Avionul Blue Air
Foto: TVR Cluj
Conditiile meteorologice din timpul aterizarii reprezinta una din cauzele favorizante ale accidentului aviatic care a avut loc in 7 ianuarie pe Aeroportul "Avram Iancu" din Cluj, cand un avion al companiei Blue Air, la bordul caruia se aflau 116 persoane, a iesit de pe pista, potrivit Centrului de Investigatii si Analiza pentru Siguranta Aviatiei Civile (CIAS).

CIAS arata, intr-o "declaratie provizorie" publicata sambata, ca, in cele 30 de zile trecute de la data producerii incidentului, au fost adunate date si informatii, s-a discutat cu martorii si au fost descarcate inregistratoarele de zbor in laboratorul organismului de investigatii Bureau d'Enquetes et d'Analyses (BEA) din Franta, transmite Mediafax.

Potrivit CIAS, o prima etapa de discutii cu martorii a fost finalizata si sunt in curs de interpretare datele obtinute de la FDR si CVR, cu scopul determinarii evolutiei exacte a aeronavei implicate in incident, precum si a modului de functionare a aeronavei pe tot timpul desfasurarii zborului pana la momentul opririi.

Un factor favorizant care a dus la producerea incidentului au fost conditiile meteorologice din timpul efectuarii aterizarii, sustine CIAS.

In 7 ianuarie, aeronava de tip Boeing 737-400 operata de Blue Air a fost planificata pentru efectuarea unei curse charter Bucuresti - Barcelona cu escala intermediara la Aeroportul International "Avram Iancu" din Cluj. La momentul pregatirii zborului, sustine CIAS, echipajul stia ca la Cluj vizibilitatea era de 2500 metri si ningea slab.

"Aeronava a decolat de la Otopeni la ora locala 07.14, avand la bord 110 pasageri, 6 membrii ai echipajului si o cantitate totala de combustibil de 6250 litri. Zborul pe traiect a decurs normal. La intrarea in legatura radio cu organul de dirijare de la Cluj acesta a solicitat echipajului sa execute un zbor in zona de asteptare indicata intrucat mijloacele de deszapezire se aflau pe pista. In urma comunicarii radio cu echipajul, timpul stabilit de asteptare in zona a fost de aproximativ 5 minute de zbor (aproximativ pana la ora 07.50). Inainte de decolare, comandantul a luat decizia ca aeronava sa fie alimentata fata de necesarul pentru acest zbor (care include si o rezerva suplimentara pentru 30 minute de zbor) cu un surplus de 395 litri, ceea ce inseamna ca avea combustibil pentru a efectua acest zbor de asteptare si ulterior, in caz ca situatia impunea, sa efectueze zborul de deplasare si aterizarea conform procedurii pe unul dintre aeroporturile alternative alese pentru acest tronson", se arata in declaratia provizorie a CIAS.

Aterizarea a avut loc la ora 08.00, in conditii de ninsoare, "cu pista contaminata cu zapada umeda" si vizibilitate de 1000 de metri.

"La altitudinea de 3000 ft (914,4 metri), aeronava a zburat in coborare, stabil, utilizand sistemul de ghidare la aterizare ILS. La inaltimea de aproximativ 800 ft (243,8 metri), echipajul a observat clar luminile firului director al pistei si la inaltimea de aproximativ 650-700 ft (198,12-213,3 metri) comandantul de echipaj a trecut la pilotarea manuala a aeronavei. La inaltimea de 50 ft (15,2 metri), inaltime obligatorie si care corespunde in general cu pozitia avionului la pragul pistei, echipajul a vazut luminile de balizaj ale axului pistei, dar nu a observat luminile de balizaj ale pragului pistei. Aeronava a luat contact lin cu pista si imediat dupa aceea comandantul a actionat reversoarele de tractiune, manevra care asigura reducerea vitezei cu ajutorul motoarelor. Forta de decelerare a fost constanta pana cand reversoarele nu au mai avut efect (la o viteza sub 60 kt (111,12 km/h). In ultima parte a rulajului, franarea a fost executata manual, dar viteza nu s-a redus suficient pentru a opri aeronava pe suprafata betonata a pistei. Aeronava s-a oprit in partea laterala dreapta fata de axul pistei, in imediata apropiere a capatului acesteia", se mai arata in declaratia CIAS.

Dupa oprirea motoarelor si evaluarea situatiei, deoarece echipajul a decis ca nu se impune utilizarea procedurii de evacuare de urgenta, pasagerii au fost debarcati in mod normal, cu sprijinul personalului si a mijloacelor autorizate ale aeroportului.

Ulterior, aeronava a fost repusa pe suprafata betonata a pistei si tractata intr-o zona de parcare.

De asemenea, CIAS arata ca, in prezent, comisia de investigatie nu a identificat necesitatea emiterii recomandari imediate privind siguranta aviatiei civile, urmand ca in momentul emiterii raportului final, in functie de concluziile la care va ajunge comisia de investigatie, sa se emita si recomandari cu scopul evitarii, pe cat posibil, a producerii unor evenimente similare.

Cauzele reale si imprejurarile producerii incidentului grav vor fi stabilite dupa incheierea tuturor cercetarilor, testelor si expertizelor si vor fi facute publice in raportul final.

In 7 ianuarie, un avion al companiei Blue Air, la bordul caruia se aflau 116 persoane si care efectua o cursa charter de la Bucuresti, a iesit, la aterizare, de pe pista Aeroportului "Avram Iancu" din Cluj, fara sa existe persoane ranite.

Cutiile negre ale avionului Blue Air au ajuns in Franta pentru a fi decodificate, incidentul fiind incadrat ca unul grav.


Citeste mai multe despre   











[P] JYSK Romania plateste 15 lei / zi pentru tichetele de masa ale angajatilor sai

JYSK Romania, parte a grupului scandinav JYSK Nordic, unul dintre cei mai mari retaileri de mobilier si decoratiuni interioare din Europa, a majorat, incepand cu data de 1 decembrie 2016, valoarea tichetelor de masa acordate angajatilor sai. Astfel, valoarea nominala a unui tichet de masa a ajuns la 15 lei, suma maxima prevazuta de lege.
3002 vizualizari
  • +2 (10 voturi)    
    Mi se pare aberant (Sâmbătă, 6 februarie 2016, 21:05)

    JohnR [utilizator]

    Ca o pista de aeroport international, in conditiile in care ningea slab, sa nu fie curatata corespunzator si sa ai 10 - 15 cm de zapada (din ce a filmat si declarat un pasager). Mai mult, mi s-ar parea de bun simt ca pistele sa fie incalzite iarna. In Austria, Germania si tarile nordice avem chiar autostrazi incalzite.
    Dupa ce ca ai pista mai scurta decat normal la Cluj, nici macar nu o intretii corespunzator...
    Dupa sistemul las ca merge si asa.
    • +2 (2 voturi)    
      . (Duminică, 7 februarie 2016, 10:53)

      radukku [utilizator] i-a raspuns lui JohnR

      Ca sa raspund tuturor speculatiilor:
      1. Zapada de 10-15 cm este o aberatie in conditiile in care buletinul meteo oficial dadea pentru totalul ultimelor 3 zile un strat maxim de 7-8 cm. Chiar si sa nu se fi curatat deloc pista timp de 3 zile - lucru exclus avand in vedere ca erau cel putin 40 miscari zilnice - ar fi fost imposibil sa se adune mai mult de atat.
      2. Baietii dadeau la lopata (da, cam primitiv) zapada de pe portiunea de siguranta de 30 metri din capatul pistei. Portiuna aia nu se deszapezeste niciodata.
      3. CIAS nu ofera nicio recomandare imediata si confirma conditiile comunicate de turn: zapada umeda (topita de la substantele de tratare) si vizibilitate 1000 metri. In mai putine cuvinte, conditii medii de aterizare. Astfel ca zapada depusa este exclusa ca fiind un factor cauzator.
      4. Luminile ILS sunt incandescente. Chiar si in conditii de viscol si nedeszapezire este imposibil ca acestea sa fi fost acoperite de zapada. Dovada ca luminile axului au fost observate clar de catre echipaj.
      5. Luminile de balizaj ale pragului pistei sunt cruciale. Transpuse pe HUD ofera pilotului unghiul de apropiere si punctul de aterizare. Cu o saptamana inainte de incident, tot pe CLJ, un avion Wizz a executat trei "go-around"-uri neobservand clar pragul din cauza cetii foarte dense, desi conditiile de aderenta pe pista erau foarte bune. Aceasta este procedura, nu aterizare "unde o da Domnul". Nu le vezi, nu aterizezi. Punct.
      6. Avionul a derapat din cauza binecunoscutului fenomen de acvaplanare intalnit si la masini, cauzat de franare brusca la viteze mari, pe carosabil umed.

      Pentru determinaea cauzei mai raman doar doua intrebari:
      1. De ce echipajul nu a observat balizajul pragului?
      Vizibilitatea este exclusa, zapada depusa la fel. Mai raman defectiunile la sistemul de balizaj (responsabil Romatsa) sau neatentia echipajului (responsabil BlueAir).
      2. De ce echipajul a aterizat in conditiile in care nu a fost observat balizajul pragului?
      Responsabil BlueAir.
      • +1 (1 vot)    
        La BlueAir mai sunt și cowboy, la Wizzair nu :) (Duminică, 7 februarie 2016, 14:13)

        Harald [utilizator] i-a raspuns lui radukku

        Să nu uităm că și Adrian Iovan pilota tot pentru BlueAir. Au avioane vechi și probabil trebuie un anumit profil psihologic pentru asta. Când pilotezi o epavă veche de 27 de ani (YR-BAF de exemplu) a nu vedea luminile pragului de balizaj probabil nu e ceva care să te sperie :)

        Acvaplanarea nu e cauzată de frânarea bruscă, dar reduce eficiența frânării, într-adevăr. Acvaplanarea apare atunci când roata rulează pe stratul de apă și nu mai are contact cu asfaltul. Nu e suficient să fie asfaltul umed, trebuie să fie măcar 2-3 cm de apă pentru acvaplanare.
    • -2 (2 voturi)    
      Tu esti aberant!! (Duminică, 7 februarie 2016, 12:30)

      Stef_and [utilizator] i-a raspuns lui JohnR

      Prima data informeaza-te si dupa aia comenteaza si fa observatii!!
    • -1 (3 voturi)    
      Serios??? (Duminică, 7 februarie 2016, 12:44)

      Stabor [utilizator] i-a raspuns lui JohnR

      Aberezi, tovarase.
      Nu stiu unde ai vazut tu autostrazi incalzite in Germania sau Austria, cred ca dormi prea mult si cand te trezesti, intri pe internet si debitezi enormitati. Eu locuiesc in Germania si iarna asta, cand am venit acasa din Romania, pe la Passau-Nurnberg era zapada de doua palme pe autostrada, nicio lama pe kilometri buni nu curata, fiindca batea vantul, asa ca ma lasi cu autostrazi incalzite...
      Daca vantul e puternic, poti sa ai tu mama utilajelor pe pista, ca tot pune zapada la loc. Pilotul a fost avertizat de turn ca pista e acoperita de un strat subtire de zapada si el ce face? Aterizeaza "mai pe la jumatate, asa..."
      • +1 (1 vot)    
        Ba sunt, in Elvetia. (Duminică, 7 februarie 2016, 16:04)

        Ciobanul Bucur [utilizator] i-a raspuns lui Stabor

        E o portiune da cativa kilometri in panta in apropiere de Lausanne, unde la trecerea masinii face un zgomot specific din cauza tevilor din asfalt.
  • +4 (4 voturi)    
    Ajutor (Sâmbătă, 6 februarie 2016, 23:23)

    Taras Bulba [utilizator]

    Exista vreun specialist in domeniu care ne poate lumina?

    Pare ca asta ar fi punctul cheie: "La inaltimea de 50 ft (15,2 metri), inaltime obligatorie si care corespunde in general cu pozitia avionului la pragul pistei, echipajul a vazut luminile de balizaj ale axului pistei, dar nu a observat luminile de balizaj ale pragului pistei"

    Ce inseamna asta?

    Mai mult, de ce a deviat spre dreapta pistei aeronava (nu reiese ca ar fi iesit de pe pista)? Din cauza aderentei precare?
    • +4 (6 voturi)    
      A luat contact cu pista prea târziu (Duminică, 7 februarie 2016, 3:05)

      Harald [utilizator] i-a raspuns lui Taras Bulba

      E vorba de ”aircraft touchdown point”, nu știu care e termenul echivalent în RO. Nu a văzut luminile de balizaj ale pragului fiindcă probabil erau deja sub el sau în urma lui. Poate era de preferat un ”go-around”, dar pentru noi e foarte simplu să ne dăm cu părerea după.

      Iar la sfârșit a derapat ca orice mașină, fiindcă în acel moment frâna exact ca o mașină, are frâne cu discuri la roți. Și probabil a frânat cam tare pentru starea în care era pista, de asta a derapat, dar trebuia să-l oprească într-un fel sau altul dacă tot aterizase. Se pare că fața a ieșit totuși de pe pistă, am rămas cu impresia că au debarcat pasagerii doar pe ușa din spate.
    • +3 (5 voturi)    
      Balizaj (Duminică, 7 februarie 2016, 8:30)

      Soljenitin [utilizator] i-a raspuns lui Taras Bulba

      Luminile de la capatul pistei nu au fost vazute fie datorita vizibilitatii reduse, fie datorita unei defectiuni, fie datorita acoperirii acestora cu zapada. Daca imi amintesc bine, cand pasagerii coborau, baietii de la aeroport se apucasera sa lopateze zapada, asadar cred ca pista era, cel putin partial, acoperita cu zapada, ipoteza intarita si de faptul ca in partea finala avionul nu a avut suficienta aderenta ca sa poata opri in siguranta.

      Vina apartine aeroportului, nicidecum Blue Air. Ciceo trebuie sa plece.
  • +1 (5 voturi)    
    . (Sâmbătă, 6 februarie 2016, 23:42)

    radukku [utilizator]

    Nu exista recomandari imediate. Pare tot mai clar, eroare de pilotaj pe fondul conditiilor atmosferice.
  • -1 (5 voturi)    
    Zbor de vreo 10 ani (Duminică, 7 februarie 2016, 0:06)

    Ciobanul Bucur [utilizator]

    numai cu BlueAir si sunt foarte multumit.
    • +4 (4 voturi)    
      Si eu (Duminică, 7 februarie 2016, 9:23)

      CititorulComentator [utilizator] i-a raspuns lui Ciobanul Bucur

      Sunt multumit de BlueAir. Incidente de-astea se pot intampla la orice companie, in orice tara etc, bine ca nu s-a intamplat mai rau. Se invata lectiile si se merge mai departe.

      Pasagerii sigur au avut o calatorie de neuitat asa cum trebuie sa fie orice calatorie :)
      • 0 (0 voturi)    
        :) (Duminică, 7 februarie 2016, 15:02)

        Xorciser [utilizator] i-a raspuns lui CititorulComentator

        Sunt curios daca au si aplaudat la final, ca la orice calatorie!
        • 0 (0 voturi)    
          :))) (Duminică, 7 februarie 2016, 16:03)

          CititorulComentator [utilizator] i-a raspuns lui Xorciser

          Cred ca le-a cam stat inima in loc in cazul asta, nu stiu daca au mai aplaudat lol
  • +1 (1 vot)    
    Anvelopele (Duminică, 7 februarie 2016, 14:36)

    GeoOvy [utilizator]

    erau All-Season sau de Iarna? ;)


Abonare la comentarii cu RSS

Top 5 articole cele mai ...



Hotnews
Agenţii de ştiri

Siteul Hotnews.ro foloseste cookie-uri. Cookie-urile ne ajută să imbunatatim serviciile noastre. Mai multe detalii, aici.
hosted by
powered by
developed by
mobile version
Miercuri