Au dreptate cei care sustin ca premierul Dacian Ciolos trebuie sa incerce orice solutie prin care sa incerce revenirea la sistemul de vot in doua tururi. Alegerile intr-un singur tur ar genera o catastrofa cu efecte nocive pe termen lung pentru Romania. Premierul Ciolos a constatat, in urma negocierilor de luni, ca nu are o majoritate in Parlament capabila sa sustina un proiect de lege promovat de Guvern in regim de urgenta. In aceste conditii, nici fortarea notei prin asumarea raspunderii nu pare fezabila. Cu Gabriel Oprea inca se poate negocia, adevarat, liderul UNPR a dat semnale clare ca joaca dublu. Dar acesta va dori la schimb un singur lucru: imunitatea in fata DNA. Merita? Pare totul pierdut? Nu chiar.

Dan TapalagaFoto: Hotnews

Potrivit unor specialisti in drept consultati de HotNews.ro, ce mai poate face Guvernul Ciolos este sa emita cat mai repedeHG-ul prin care se stabileste alegerilor locale din iunie (proiectul a fost deja lansat in dezbatere publica de Autoritatea Electorala Permanenta). Acest HG poate fi atacat in contencios administrativ ca orice alt act juridic emis de Guvern iar in cadrul procesului se poate ridica exceptie la Curtea Constitutionala. O poate face oricine: un partid/ asociatie sau persoana care considera ca alegerile locale intr-un singur tur ridica o problema de constitutionalitate. In lunile ramase pana la alegeri, exista posibilitata ca aceasta exceptie sa se judece si sanse reale ca alegerile intr-un singur tur sa fie declarate neconstitutionale.

Mai multe voci din societatea civila au argumentat deja pe larg de ce alegerile intr-un singur tur ridica probleme majore de constitutionalitate. De pilda, editorialistul Liviu Avram de la Adevarul scria, in decembrie 2015: " (...)în cazul primarilor, Constituţia lasă ca modul de alegere să fie stabilit prin lege. Cu o condiţie: ca legea însăşi să nu încalce Constituţia. Şi oricât de libere, periodice şi corecte ar fi nişte alegeri, ”organul” ales într-un singur tur - care îşi poate câştiga mandatul şi cu doar 15-25 la sută din voturi - are păcătoasa vocaţie de a nu fi reprezentativ, adică de a nu îndeplini rigorile articolului 2 din Constituţie. Avem aici un al doilea pas câştigat: articolul care stabileşte alegerea primarilor într-un singur tur are un cert potenţial de neconstituţionalitate."

La randul sau, Sebastian Bodu, fost europarlamentar, a initiat pe 22 ianuarie o petitieonline adresata Avocatului Poporului in care ii solicita sa sesizeze Curtea cu privire la organizarea alegerilor intr-un singur tur. In opinia sa, se incalca o serie de principii constitutionale, intre care cel al pluralismului politic, al egalitatii in drepturi si cel privind mandatul reprezentativ. Cum Avocatul Poporului, reprezentat de Victor Ciorbea, a ramas singura institutie, teoretic, care mai poate ataca legea in vigoare (alegeri intr-un singur tur) la Curtea Constitutionala si este greu de crezut ca o va face, guvernul Ciolos poate recurge la acest arfificiu juridic: emiterea unui HG.

Acest act juridic este primul act care produce efecte in temeiul legii 115/2015 privind organizarea alegerilor locale si, prin urmare, posibil de contestat de catre oricine, nu doar de Avocatul Poporului. Analizand HG-ul, Curtea are posibilitatea sa se pronunte evident pe intreg dosarul. Ar fi timp suficient pentru asta, mai sunt inca patru luni pana la alegeri. In acest fel, responsabilitatea se intoarce la partidele care isi doresc in mod legitim alegeri in doua tururi, ele vor trebui sa argumenteze convingator deficitul democratic produs de alegerile intr-un singur tur.