Raportul MCV: Rezultatele obtinute de principalele institutii judiciare si de integritate sunt in continuare impresionante / Parlamentul, criticat din nou

de R.M.     HotNews.ro
Miercuri, 27 ianuarie 2016, 13:08 Actualitate | Esenţial

Comisia Europeana
Foto: Hotnews
 documente
(27 Ian 2016) PDF, 452KB
Rezultatele obtinute de principalele institutii judiciare si de integritate in ceea ce priveste combaterea coruptiei la nivel inalt sunt  in continuare impresionante, arata raportul MCV publicat miercuri de Comisia Europeana, care critica din nou activitatea Parlamentului.

Ca de obicei, raportul critica Parlamentul, unde deciziile cu privire la faptul de a permite sau nu organelor de urmarire penala "sa ii trateze pe parlamentari ca pe niste cetateni obisnuiti sunt in continuare lipsite de criterii obiective".

"Independenta sistemului judiciar si respectarea hotararilor judecatoresti continua sa se confrunte cu provocari. Reforma codurilor penale este pusa sub semnul intrebarii in Parlament", se arata in raport.

Comisia avertizeaza ca anul 2016 "va constitui un an-test in multe privinte", in care "se va putea evalua cat de profund este ancorata reforma in functie de proeminenta aspectelor legate de integritate in numirile in functii de conducere din cadrul sistemului judiciar si in verificarea candidaturilor la viitoarele alegeri".

Raportul recomanda "instituirea in timp util a unor proceduri clare si solide pentru numirile in functiile de conducere din cadrul magistraturii prevazute in 2016", respectiv numirile la sefia parchetelor prevazute in aceasta primvara.

"Pentru aceasta este nevoie ca, inainte cu cateva luni de fiecare procedura, sa se stabileasca diferitele etape si criteriile care vor sta la baza deciziilor. Ar trebui sa se utilizeze o abordare diferita pentru numirile in posturi care nu sunt posturi de conducere la cel mai inalt nivel in cadrul serviciilor de urmarire penala, acordandu li-se persoanelor nou-numite un rol important in selectarea echipelor lor", arata Comisia, care recomanda, de asemenea, transparenta tuturor procedurilor.

Ulterior, ar trebui introdus prin lege, cu sprijinul Comisiei de la Venetia, un sistem mai robust si independent de numire a procurorilor de rang inalt.

Raportul noteaza ca "la nivel legislativ nu exista criterii pentru a se asigura cel mai inalt nivel de competente profesionale si integritate, iar procedura de numire actuala comporta o componenta politica puternica, avand in vedere rolul pe care il are in cadrul acesteia ministrul justitiei".

In opinia oficialilor europen, pe baza orientarilor din partea Consiliului Europei, "Ministerul Justitiei si Consiliul Superior al Magistraturii ar trebui sa conduca dezbaterea cu privire la masura in care este oportun ca decizia-cheie sa revina unui ministru din guvern, in special in ceea ce priveste numirile in posturi care nu sunt de conducere la cel mai inalt nivel a institutiilor".

Raportul arata ca "incheierea  cu  succes  a  urmaririi  penale  si  condamnarea  unui  numar  mare  de  politicieni binecunoscuti din Romania" este "un semn ca tendinta subiacenta in ceea ce priveste independenta justitiei este pozitiva si ca nicio persoana care comite o infractiune nu se situeaza mai presus de lege".

La capitolul negativ este notata frecventa criticilor la adresa magistratilor "exprimate de catre politicieni si in mass-media, precum si lipsa de respect fata de hotararile judecatoresti".

In acest sens, raportul arata ca "autoritatile parlamentare pot avea un rol in ceea ce priveste monitorizarea comentariilor exprimate de alesii in forul legislativ". Comisia  a  recomandat anul trecut urmatoarele: "sa se asigure ca in Codul de conduita al parlamentarilor sunt incluse dispozitii clare in ceea ce priveste respectarea independentei sistemului judiciar de catre parlamentari si in cadrul procesului parlamentar".

Raportul critica si incercarile parlamentului de modificare a codurilor. "Unele modificari sunt inevitabile si, in consultare cu sistemul judiciar, guvernul a propus modificari menite sa remedieze problemele identificate inca din primavara anului 2014. Cu toate acestea, modificarile respective nu au fost inca adoptate de catre Parlament. In acelasi timp, Parlamentul a acordat o atentie deosebita unui numar de modificari care au reprezentat o sursa de controverse (...) In timp ce unele dintre acestea pot fi caracterizate drept modificari 'originale', altele au fost adoptate de o camera a Parlamentului si au beneficiat de proceduri de urgenta, in timp ce modificarile propuse de Ministerul Justitiei au trebuit sa astepte".

Recomandarile Comisiei in privinta reformei sistemului judiciar
  • Un cadru legislativ stabil ar fi benefic
  • Recomandarile anterioare privind rationalizarea instantelor si imbunatatirea executarii hotararilor judecatoresti raman valabile.
  • Faza actuala a reformei codurilor juridice ale Romaniei ar trebui incheiata rapid printr-un acord in Parlament privind modificarea codurilor, adoptandu-se numai modificarile care respecta opiniile institutiilor judiciare, astfel cum au fost prezentate de guvern;
  • Guvernul si Consiliul Superior al Magistraturii ar trebui sa elaboreze un plan clar prin care sa se asigure ca noul termen-limita pentru punerea in aplicare a dispozitiilor restante din Codul de procedura civila poate fi respectat;
  • Noul Consiliu Superior al Magistraturii ar trebui sa instituie masuri clare de promovare a transparentei si a responsabilitatii, inclusiv prin asigurarea unui program regulat de reuniuni deschise cu adunari ale judecatorilor si procurorilor la toate nivelurile, a unui dialog permanent cu societatea civila si a unui raport anual.
Recomandarile Comisiei in ce priveste Integritatea
  • Este important sa se imbunatateasca acceptarea publica si punerea in aplicare eficace a normelor in materie de incompatibilitate si sa se puna accentul pe prevenirea in amonte a incompatibilitatii si a conflictului de interese.
  • Ar trebui sa se continue eforturile in directia consecventei jurisprudentei privind deciziile referitoare la integritate si sa se puna la dispozitia instantelor inferioare jurisprudenta consolidata;
  • Astfel cum s-a recomandat anterior, ar trebui sa se reexamineze modul in care se poate garanta faptul ca hotararile judecatoresti referitoare la suspendarea din functie a parlamentarilor sunt aplicate in mod automat de catre Parlament;
  • Ar trebui sa se puna in aplicare verificarea ex ante a conflictelor de interese in cadrul procedurilor de achizitii publice prin intermediul programului 'Prevent'
  • Ar trebui sa se ia masuri pentru a asigura respectarea normelor in materie de integritate in organizarea alegerilor locale si generale din 2016.

Recomandarile Comisiei privind lupta impotriva coruptiei

  • Ar trebui sa se utilizeze fondurile UE pentru diseminarea masurilor de prevenire eficace impotriva micii coruptii prin intermediul Strategiei nationale anticoruptie si al reformelor generale ale administratiei publice;
  • Ar trebui sa se asigure ca noua agentie de administrare a bunurilor indisponibilizate are o conducere puternica, dispune de resurse suficiente si beneficiaza de sprijinul tuturor celorlalte institutii pentru a imbunatati ratele de recuperare efectiva. Alte segmente ale administratiei publice ar trebui sa fie in mod clar responsabile daca se dovedesc incapabile sa urmareasca aceste aspecte;
  • Ar trebui sa se puna in aplicare noua strategie si planul de actiune in materie de achizitii publice, asigurand un cadru anticoruptie solid din punct de vedere al cadrului juridic, al mecanismelor institutionale si al capacitatii  administrative, aplicand masuri de prevenire si depistare a conflictelor de interese si demonstrand ca incalcarile sunt sanctionate in totalitate.
  • Ar trebui sa se adopte criterii obiective pentru luarea si motivarea deciziilor cu privire la ridicarea imunitatii parlamentarilor si sa se asigure faptul ca imunitate a nu este folosita pentru a se evita cercetarea si urmarirea penala a infractiunilor de coruptie.




Citeste mai multe despre   









9417 vizualizari
  • +14 (16 voturi)    
    ????? (Miercuri, 27 ianuarie 2016, 13:42)

    iodixit [utilizator]

    care parlament. e pestera lui ali baubau si cei 400 de hoti.
    • +8 (8 voturi)    
      parlament (Miercuri, 27 ianuarie 2016, 15:44)

      vizirul [utilizator] i-a raspuns lui iodixit

      care ar trebui dizolvat pentru tradarea interesului national!!!
      • -2 (2 voturi)    
        ora de chimie (Miercuri, 27 ianuarie 2016, 16:37)

        iodixit [utilizator] i-a raspuns lui vizirul

        oare cu acid sulfuric rezolvam treaba cu dizolvatul?
  • -8 (20 voturi)    
    . (Miercuri, 27 ianuarie 2016, 14:20)

    Bazil.the.3rd [utilizator]

    Un grup de tari in care politicienii sunt intangibili ,in care fraudele nici macar nu se discuta dau tone de sfaturi unei tari care trimite politicieni la parnaie pe banda.
    So classy.

    "Comisia avertizeaza ca anul 2016 "va constitui un an-test in multe privinte"" - aaa....mirror mirror on the wall ?
    • +14 (16 voturi)    
      hai sa mori tu? (Miercuri, 27 ianuarie 2016, 15:01)

      AliKimiku [utilizator] i-a raspuns lui Bazil.the.3rd

      sunt nenumarate exemple in care politicienii din grupul ala de tari isi dau demisia pentru chestii de vreo 100 de ori mai mici decat fraudele banditilor nostri.
      Si te-ai gandit ca cumva ca ceea ce la ei e exceptia(ma refer la coruptie si imbogatirea din politica) la noi e regula?
      • -9 (11 voturi)    
        . (Miercuri, 27 ianuarie 2016, 15:19)

        Bazil.the.3rd [utilizator] i-a raspuns lui AliKimiku

        As aprecia un exemplu,din ceea ce stiu eu coruptii romani par pickpockets in comparatie cu cei vest-europeni.
        In general obisnuiesc sa gandesc ,inclusiv in weekend si sarbatorile legale dar nu am ajuns la concluzia de mai sus.
      • -4 (8 voturi)    
        De ce trebuie sa fi atat de agresiv? (Miercuri, 27 ianuarie 2016, 15:35)

        H.V Serban [anonim] i-a raspuns lui AliKimiku

        Omul chiar are dreptate. Daca la noi nu auzi nimic la stiri despre coruptia din vest decat din joi in pasti ca isi mai da vreun politician demisia asta nu inseamna ca nu exista. Exista si la ei foarte multa.

        Sunt cazuri in care aceste tari ne dau sfaturi desi ele stau mai prost decat noi la anumite capitole, doar pentru ca ei au mai multa putere si influenta asupra tarilor mai slabe. Nu neg ca sunt si destule dati cand opinia lor este foarte bine venita pentru ca au ei au trecut deja prin anumite etape insa trebuie sa fii mai cumpatat, sa analizezi mai bine situatia si sa nu mai sari la gatul omului degeaba, chiar daca nu s-a facut inteles pentru toata lumea.

        Gandeste inainte!
      • -1 (3 voturi)    
        ca cumva ca ceea ce la ei (Miercuri, 27 ianuarie 2016, 16:27)

        The Special One [utilizator] i-a raspuns lui AliKimiku

        :-) No comment.

        Greu as putea gasi o propozitie asa ritmica. Zici ca ai diaree.
  • +7 (7 voturi)    
    Ramane (Miercuri, 27 ianuarie 2016, 15:35)

    UpNext [utilizator]

    cum am discutat, sau ca in gara sau....cum vreti voi!
    Mesajul este limpede: romanii si institutiile lor au facut progrese incredibile, fantastice si impresionante, dar mai ramane inca muuuult de facut pana sa fim considerati Homo Europaeus si primiti in randul populatiilor civilizate din centrul si vestul continentului.
  • +6 (6 voturi)    
    Parlamentul, ca de obicei, oaia neagra ! (Miercuri, 27 ianuarie 2016, 15:55)

    Susufler0 [utilizator]

    Parlamentul Romaniei, in pofida criticilor ce-i sunt aduse de catre Comisia Europeana, de la an la an parca mai multe si mai dure, e de la o legislatura la alta, tot mai slab profesional, tot mai corupt, tot mai inclinat spre a.si asigura propriile avantaje, in dispret total fata de ceilalti romani, cei obisnuiti. De altfel, aproape ca toate criticile il vizeaza, celelalte institutii primind doar recomandari pt imbunatatirea activitatii lor Si , fara suparare, cum sa nu fie criticat cand in el stau laolalta parlamentari cercetati penal, parlamentari aflati in curs de judecata, parlamentari condamnati definitiv (cu suspendare), parlamentari condamnati in prima instanta la pedepse cu inchisoare cu executare In care alt parlament din Uniunea Europeana se mai intalneste o asemenea situatie ?
  • 0 (4 voturi)    
    Munca (Miercuri, 27 ianuarie 2016, 16:16)

    cu5clase [utilizator]

    de multe ori cu japca pentru gloria tarii. De normarea muncii magistratilor care au sute de dosare, si petrec cate 10-12 ore pe zi la munca in vizuini de birouri nu se afirma nimic, nu-i politic corect.
    • +2 (4 voturi)    
      Mai sa fie - imi dau lacrimile (Miercuri, 27 ianuarie 2016, 19:06)

      midufi [utilizator] i-a raspuns lui cu5clase

      Bietii de ei, cat de mult lucreaza ei, si ce prost platiti sunt...
  • 0 (0 voturi)    
    Justitiarul (Joi, 28 ianuarie 2016, 16:15)

    Oboreanu [utilizator]

    Din pacate in Romania, INSTANTELE DE JUDECATA NU RESPECTA ABSOLUT DE LOC DREPTURILE OMULUI.
    De cate ori este vorba de implicarea populatiei in respectarea proprietatii publice, instantele de judecata invocand oportunitatea inchide orice dosar -incalcabd drepturile omului.
    Din acest punct de vedere, acest raport este o simpla maculatura folosita ca propaganda de serviciile speciale infiltrate cu interes in mecanismul justitiei.


Abonare la comentarii cu RSS

ESRI

Top 5 articole cele mai ...



Hotnews
Agenţii de ştiri

Siteul Hotnews.ro foloseste cookie-uri. Cookie-urile ne ajută să imbunatatim serviciile noastre. Mai multe detalii, aici.
hosted by
powered by
developed by
mobile version
Vineri