INTERVIU Maia Sandu despre situatia din Moldova: Cel mai potrivit ar fi anticipate in toamna / Plahotniuc va continua sa acapareze institutiile statului / Reorientarea catre Est ar insemna punerea in pericol a democratiei

de C. Pantazi, D. Tapalaga     HotNews.ro
Miercuri, 27 ianuarie 2016, 10:05 Actualitate | Esenţial

Maia Sandu
Foto: Hotnews
Maia Sandu, fost ministru reformist al Educatiei, este pe locul trei in topul increderii in politicienii moldoveni. Sandu, care si-a lansat un nou partid, s-a aflat in aceste zile in Romania si a spus intr-un interviu pentru HotNews.ro ca “ toată lumea sprijină ideea unui proiect politic cu adevărat democratic”. Ea a explicat temerea cetatenilor fata de posibilitatea ca Vlad Plahotniuc sa acapereze institutiile statului si a spus ca impartaseste „intr-o oarecare masura” dezamagirea multor cetateni moldoveni fata de comportamentul Romaniei in criza din Moldova. Ea a explicat capcana in care e prinsa acum Moldova: pe de o parte oligarhii, pe de alta parte Rusia. In ce priveste alegerile anticipate, cerute imediat de Opozitia care a organizat protestele masive din Chisinau, Maia Sandu spune ca ar fi potrivite in toamna, pentru ca fortele pro-europene sa aiba timp sa se organizeze.

  • Carte de vizita: Maia Sandu (43 de ani) a studiat management si relatii internationale in Moldova, iar in 2010 a obtinut titlul de Master în administrație publică la Harvard Kennedy School of Government (SUA). Între 2010 și 2012, Maia Sandu a fost consilier al Directorului Executiv la Banca Mondială. Din 2012 până 2015 a fost ministru al educației în Moldova, unde a implementat o reforma structurala. In iulie 2015, dupa demisia premierului Chiril Gaburici, Maia Sandu a fost desemnată drept candidat al PLDM la funcția de premier. A pus conditii dure si a pierdut sustinerea celorlalte doua partide din coalitia de guvernare. La finalul anului 2015 a anuntat ca infiinteaza Partidul Acțiune și Solidaritate (PAS).

Rep: Bună ziua. În primul rând, ce faceţi în România? Am văzut că aveţi întâlniri cu oameni politici, încercaţi să obţineţi susţinere pentru proiectul dumneavoastră politic, pentru partidul pe care l-aţi înfiinţat în Moldova?
Maia Sandu: Acesta a fost primul obiectiv atunci când am iniţiat discuţiile pentru această vizită. Am vrut să vin, în primul rând să vorbesc despre intenţiile noastre şi doi, am vrut să vin să învăţ din experienţa României, pentru că România este în proces de schimbare a clasei politice şi acest lucru este necesar şi la Chişinău. Între timp s-au întâmplat mai multe lucruri în Republica Moldova, ne confruntăm cu o criză politică, economică şi socială...

Rep: Să înţeleg că acest turneu în România era programat mai demult, înainte de criza din Moldova?
Maia Sandu: Da, a fost planificat încă din luna decembrie. Şi, respectiv, trebuie să discutăm şi cu oamenii politici, dar şi cu societatea civilă despre ce se întâmplă cu adevărat în Republica Moldova şi să vedem care ar fi soluţiile cele mai potrivite ca să depăşim această criză pe termen scurt şi să evităm nişte scenarii posibil violente.

Rep: Aţi primit susţinere reală din România pentru proiectul dumneavoastră?
Maia Sandu: Am vorbit despre intenţia noastră, toată lumea sprijină ideea unui proiect politic cu adevărat democratic, toată lumea înţelege că este nevoie de o schimbare la nivelul clasei politice de la Chişinău, pentru că, din păcate, am asistat la nişte derapaje şi la nişte eşecuri, inclusiv din partea partidelor care se declară pro-europene. Dacă ne dorim să avem o clasă politică credibilă, ca să putem să continuăm pe acest parcurs european, avem nevoie de schimbare.

Rep: Săptămâna trecută aţi fost în SUA, la o întâlnire organizată de diaspora moldoveană, presupun că şi acolo aţi căutat acelaşi tip de susţinere pentru partid. Aţi găsit uşi deschise?
Maia Sandu: Am discutat, în primul rând, cu moldovenii din Statele Unite, am mers la invitaţia lor şi am discutat despre situaţia economică a Republicii Moldova, despre modul în care am putea să contribuim la consolidarea instituţiilor, pentru că asta este problema majoră a ţării noastre, şi despre cum se poate implica societatea civilă. M-am folosit de ocazie şi am mers şi la Washington pentru a avea discuţii cu societatea civilă de acolo şi am avut şi câteva întâlniri şi la Departamentul de Stat şi la Congres, unde iarăşi am vorbit despre ceea ce se întâmplă în Republica Moldova şi despre care este viziunea noastră, cum ar putea să ne ajute partenerii de dezvoltare ai Republicii Moldova în depăşirea acestei crize.

Rep: In ce stadiu e partidul pe care l-aţi fondat? Câte semnături aţi strâns, de câte mai aveţi nevoie?
Maia Sandu: Am reuşit să adunăm peste o mie de semnături – trebuie să vorbesc cu colegii mei să văd ce s-a întâmplat în ultimele zile - în mai puţin de două săptămâni, trebuie să reuşim să adunăm patru mii de semnături, trebuie să reuşim să construim organizaţii teritoriale în cel puţin jumătate din raioanele Republicii Moldova, după care să mergem să depunem actele la Ministerul Justiţiei pentru înregistrare. Si ne propunem să facem acest lucru foarte repede, pentru că nu este foarte clar dacă vom avea alegeri anticipate sau nu, dar în caz că vom avea alegeri anticipate, binenţeles că ne dorim să participăm la acest scrutin.

Rep: De unde strângeţi bani pentru funcţionarea partidului?
Maia Sandu: Nu strângem bani, suntem...

R.: Adică e nevoie de bani pentru sedii, e nevoie de bani pentru personal etc., la fel ca-n orice ţară. De unde strângeţi bani într-o ţară ca Republica Moldova?
Maia Sandu: Pentru moment ne descurcăm din contribuţiile celor 15-20 de oameni din grupul de iniţiativă. Avem un vid legislativ în Republica Moldova, până la înregistrarea partidului nu există nicio prevedere, un cadru legal care ar prevedea cum se adună asemenea resurse. Oricum, ne propunem să fim foarte transparenţi şi chiar şi resursele pe care le investim noi o să le facem publice deja în această săptămână, ca toată lumea să poată să vadă cine şi cât a contribuit şi pentru ce merg celelalte resurse.

Contăm foarte mult pe voluntariat, noi facem voluntariat şi contăm pe voluntariatul oamenilor din teritoriu ca să vină să ne-ajute. În momentul în care vom fi înregistraţi, deja intrăm sub incidenţa legii cu privire la finanţarea partidelor politice, care este deficientă şi intenţionăm să dialogăm cu Guvernul ca să cerem modificarea acestei legi, dar până atunci o să ne conformăm. Oricum, chiar şi în cadrul legal existent, noi mizăm pe contribuţia multor oameni, dar o să impunem nişte limite pentru aceste donaţii...

Rep:... Limite maximale...
Maia Sandu: Limite maximale. Pentru că nu ne dorim să vină un om sau un grup de oameni care investesc suficient de mult în acest partid – lucru care poate trezi tot felul de întrebări mai târziu. Încercăm să mergem pe o modalitate care nu a fost încercată, încă, în Republica Moldova. Deci noi suntem pionieri şi vrem să vedem dacă chiar se poate construi un partid finanţat în mod transparent. O să pot să vă spun asta peste jumătate de an, care sunt experienţele noastre.

Rep.: Pionieri, doamna Sandu, a avut şi România, partide noi. Au încercat să le facă de la zero. Şi în România există o criză de încredere în partidele mari, în partidele clasice – probabil că e mult mai profundă în Republica Moldova, pentru că vorbim de partidele pro-europene care şi-au pierdut credibilitatea în faţa electoratului. Totuşi, întrebarea mea e: de unde veţi găsi oameni noi, notorii, suficient de credibili şi cunoscuţi, alţii decât cei care sunt acum, astfel încât – unu – să convingeţi electoratul, doi – să contaţi politic. De unde scoateţi oamenii ăştia, că bănuiesc că Republica Moldova a produs în aceşti ani ce putea produce, în materie de leadership politic.
Maia Sandu: Înţeleg ce spuneţi. Noi credem că nu trebuie neapărat să ne axăm pe oameni notorii, pentru că, aşa cum aţi spus şi dumneavoastră, majoritatea oamenilor notorii au fost deja în politică şi mulţi dintre ei, sau s-au decepţionat, sau s-au discreditat şi nu mai sunt potriviţi. Eu cred că pot să-mi folosesc propriul capital politic pe care-l am pentru a aduce în faţă nişte nume noi şi pentru a face cunoscute aceste persoane, astfel încât populaţia să înţeleagă că mai sunt şi alţi potenţiali lideri la nivel naţional şi local, şi ăştia sunt, în primul rând, tineri care nu au avut ocazia ca şi mine să lucreze într-o funcţie publică să-i cunoască lumea. Noi o să încercăm să facem discuţii pe conţinut, să ne axăm pe priorităţi, deci pe problemele majore ale Republicii Moldova, să organizăm dezbateri pe conţinut unde să ne prezentăm punctul de vedere pe fiecare subiect în parte, şi asta va fi o modalitate prin care oamenii care au competenţă profesională dar şi capacitat managerială vor putea să vină şi să se facă cunoscuţi. Asta este ideea pe care o avem la momentul ăsta.

Rep: Şi încă o întrebare scurtă. Dacă eu aş fi cetăţean al Republicii Moldova, nu v-aş crede. Nu v-aş crede că puteţi să mă convingeţi că sunteţi în stare să faceţi un nou partid. Pentru că nici măcar nu v-aţi înfiinţat, ăsta este primul argument, al doilea, că nu văd cu ce oameni diferiţi veniţi şi trei, nu ştiu, până la urmă, ce oferiţi diferit faţă de restul partidelor. Care e capitalul dumneavoastră de – nu de încredere – că ăsta îl aveţi, din câte înţeleg. Dar cu ce convingeţi? Cu ce sunteţi diferiţi?
Maia Sandu: Eu am trecut prin această experienţă, despre care vorbiţi dumneavoastră aici atunci când am venit la ministerul Educaţiei. Eu am venit la Educaţie din afara sistemului şi toată lumea-mi spunea „n-o să poţi s-o faci”, „nu ai echipă”, „nu ştii sectorul, este un sector foarte dificil şi nu ai cum să reuşeşti”. În trei ani de zile, eu am reuşit să consolidez o echipă. În primul rând, am reuşit să aduc oameni integri şi toată lumea a putut să vadă acest lucru – asta a făcut marea diferenţă, pentru că lumea ştia că la Ministerul Educaţiei nu există corupţie ca-n alte sectoare. După care, noi am avut curajul să demonstrăm că nu ne este frică de costurile politice, eventualele costuri politice şi că mergem cu reforme foarte serioase, reforme nepopulare, pe care, odată implementate şi explicate, am putut să le promovăm. Capitalul politic pe care-l am eu – şi s-ar putea să nu fie foarte mare, dar e mai mare ca al multor politicieni din Republica Moldova care sunt în funcţii astăzi şi care sunt în politică de foarte mult timp, sunt mult mai experimentaţi decât mine, acest capital a fost obţinut datorită imaginii echipei mele, de oameni integri şi doi, oameni care au curajul să spună lucrurilor pe nume şi fac ceea ce spun. Acesta este argumentul nostru şi lucrul pe care îl putem prezenta.

Rep: Duminică aţi protestat în Chişinău şi aţi scris pe Facebook că unul din motivele protestului, sau protestul ţine de neadmiterea unui regim pe deplin dictatorial. Poate Plahotniuc să controleze totul în Republica Moldova, ca un dictator?
Maia Sandu: Asta este frica cea mai mare în Republica Moldova astăzi şi noi judecăm, sau pornim de la lucrurile pe care le-am văzut în ultimii ani, când această persoană, una câte una a acaparat instituţiile statului.  

Rep: Dar ce controlează el, ce instituţii controlează acum?
Maia Sandu: Toată lumea ştie că el controlează Procuratura Generală, toată lumea ştie că el controlează Centrul Naţional pentru Combaterea Corupţiei. Există multe semne de întrebare faţă de activitatea Băncii Naţionale, de ce nu s-a intervenit atunci când putea fi oprit jaful bancar, de ce nu se intervine, în continuare, pentru a stopa spălarea de bani, de zeci de miliarde de dolari. Acum avem semne de întrebare faţă de Ministerul Justiţiei, de activitatea Ministerului Justiţiei, justiţia selectivă, în general, deci ceea ce fac judecătorii, sunt lucruri care demonstrează că această persoană are o putere foarte mare şi o foloseşte în interes personal sau în interesul grupului de oameni care sunt în jurul lui.

Şi, pornind de la această experienţă, ne este foarte teamă că acum - când a dispărut, practic, orice competiţie în parlament, sau orice echilibru în parlament, pentru că, în acest moment, Partidul Democrat practic controlează peste 50 de voturi în parlamentul nostru de 101 deputaţi, asta nu e lucrul pe care l-am votat noi. Sau această situaţie este foarte diferită de cea pe care am avut-o imediat după alegerile parlamentare din 2014 şi de aici frica noastră că acest om nu-şi va schimba peste noapte atitudinea şi metodele de lucru. Va continua să acapareze instituţiile statului.

Rep: Aţi participat la proteste alături de doi lideri controversaţi în Republica Moldova, Igor Dodon şi Renato Usatîi. Vi s-a reproşat public participarea la protestele organizate de ei. Nu vă temeţi că printr-o astfel de alăturare, imaginea dumneavoastră va avea de suferit?
Maia Sandu: Nu am participat la proteste organizate de Igor Dodon şi Renato Usatîi. Am participat la protestele organizate de Platforma Civică „DA” şi am participat alături de cei peste 80 de procente de membri, de oameni care au venit în stradă nu pentru a protesta împotriva unei guvernări pro-europene, ci alături de oamenii care sunt împotriva corupţiei. Şi nu putem să închidem ochii la aceste fărădelegi doar pentru că ne este teamă că vom fi etichetaţi ca anti-europeni. Nu aşa înţelegem valorile europene.

Faptul că aceşti doi lideri care sprijină modelul pro-rus de dezvoltare s-au alăturat acestor proteste este unul neplăcut, şi eu sunt de acord că acest lucru trebuia evitat, şi-ntotdeauna am insistat ca în fruntea acestor proteste să fie reprezentanţii societăţii civile, cei care au iniţiat aceste proteste şi, ca lider politic, nu am mers niciodată pe scenă să le vorbesc oamenilor, pentru că am considerat că, pentru a păstra acest instrument de presiune, trebuie să-i păstrăm credibilitatea protestului şi trebuie să ţinem deoparte liderii partidelor de opoziţie.

Rep: Vorbeaţi de Platforma „DA”. Aseară, într-o emisiune la ProTV Chişinău, liderul Platformei „DA”, Andrei Năstase a declarat aşa: „Am primit asigurări de la Dodon şi Usatîi. Se pune batista pe ţambal cu privire la vectorul geo-politic pentru un an şi ne ocupăm de curăţarea instituţiilor.” Sunteţi de acord cu o astfel de abordare? Pare punerea între paranteze a oricărei relaţii pe care Republica Moldova o are cu UE, cu FMI, cu România – poate.
Maia Sandu: E o discuţie mai complicată aici, pentru că ştiţi că societatea moldovenească este divizată de decenii şi este foarte greu să găsim o modalitate prin care putem să reducem sau să eliminăm această divizare, dacă este posibil, în general, pentru că atâta timp cât va exista această divizare – şi de-a lungul timpului a fost 50 la 50, nu o să reuşim să ne mişcăm înainte. Deci eu sunt de acord că oamenii care – nu neapărat acum – sprijină parcursul pro-european pot şi trebuie să protesteze faţă de corupţie. Eu nu sunt de acord ca liderii...

Rep: E un protest legitim, cel împotriva corupţiei.
Maia Sandu: E un protest legitim. Eu nu sunt de acord ca liderii acestor partide să vină şi să cheme la demisia acestui guvern şi să spunem că noi ne propunem să combatem corupţia, în situaţia în care modelul pe care-l promovează ei, şi-anume modelul pro-rus, este departe de un model în care corupţia este combătută si unde democraţia este apreciată.

Rep: Dimpotrivă.
Maia Sandu: Exact! Deci aici există o problemă de logică şi există o problemă în faptul că aceşti lideri au ajuns să vorbească în faţa protestului. Dar nu trebuie să neglijăm protestul sau să-l aruncăm la gunoi, să-l etichetăm ca...

Rep: Nu, aici e vorba, eventual, de confiscarea protestului şi dumneavoastră aţi scris pe facebook vineri, la o zi după protestele cu accente violente, că „există riscul ca de supărarea noastră să beneficieze forţe care nu neapărat împărtăşesc valorile democratice”. Partidele lui Usatîi şi Dodon fac parte din aceste forţe de care aminteaţi?
Maia Sandu: Da, la ei m-am referit. Şi spuneam că noi suntem într-o capcană. Pe de o parte nu vrem să mai tolerăm această guvernare coruptă, doar pentru că ei se numesc pro-europeni, pe de altă parte nu vrem să ajungem în situaţia în care este pusă în pericol democraţia acestui stat. Pentru că o reorientare către Est ar însemna punerea în pericol a democraţiei. În acelaşi timp, şi oligarhii actuali reprezintă un pericol enorm pentru democraţie.

Rep: E capcana perfectă. În această situaţie, sunteţi de acord cu anticipatele rapid, cum le cer Dodon, Usatîi şi Platforma „DA”?
Maia Sandu: Eu cred că noi trebuie să ne pregătim pentru această perioadă de anticipate. Cred că anticipatele sunt necesare, pentru că legitimitatea acestui parlament şi a acestui guvern sunt puse sub semnul întrebării; în acelaşi timp nu cred că putem să intrăm în perioada alegerilor anticipate în situaţia unei crize totale sau chiar a violenţelor. Sunt nişte lucruri care trebuie să se întâmple, inclusiv pentru a se asigura un proces electoral corect trebuie să se opereze anumite modificări la cadrul legal existent.

Trebuie să se ia măsuri imediat în sensul opririi furturilor din sistemul bancar; noi în continuare avem un sistem, o legislaţie care permite asemenea furturi şi s-ar putea întâmpla ca în timp ce noi discutăm cu dumneavoastră aici, să continue devalizarea sistemului bancar.

Sunt anumite chestiuni care ţin de avansarea reformelor în Justiţie şi a măsurilor de combatere a corupţiei – aici avem câteva legi care pot şi trebuie să fie aprobate imediat, fără ca să aşteptăm eventuale alegeri. Şi ideea noastră este să încercăm să canalizăm energia din piaţă, să îi aducem pe toţi la o masă de discuţie, să formulăm pentru guvern câteva condiţii extrem de importante, dar care pot fi implementate în termen foarte restrâns şi să vedem pe când putem să planificăm alegeri anticipate.

Rep: Şi-atunci anticipatele, în ce orizont de timp le vedeţi? Pentru că dacă anticipatele s-ar declanşa rapid, în una-trei luni, am fi în următoarea situaţie: partidul dumneavoastră nu este înregistrat încă, nici măcar Partidul Platforma „DA” nu e înregistrat...
Maia Sandu: Este înregistrat, nu sunt înregistrate modificările pe care le-au făcut ei la statut şi în denumirea partidului.

Rep: Exact. Deci nu ar exista o alternativă la actualele partide aşa-zis pro-europene, care se auto-intitulează pro-europene. Deci când aţi vedea anticipatele, in ce orizont de timp?
Maia Sandu: Într-un an de zile ar trebui să se întâmple, nu mai târziu de un an de zile. Cel mai potrivit ar fi în toamnă. Până atunci guvernul ar avea 6 luni de zile ca să asigure o stabilizare a situaţiei economice şi să opereze anumite modificări la cadrul legal.

Rep: Nu vedeţi un pericol ca în caz de anticipate – aşa cum ne arată mai multe seturi de sondaje pe care le-am văzut în presa moldoveană – nu vedeţi un pericol ca anticipatele să aducă la putere o majoritate parlamentară dacă nu pro-rusă, măcar anti-UE?
Maia Sandu: Văd acest risc, dar mai văd şi riscul situaţiei în care noi continuăm, sau permitem acestui guvern să guverneze aşa cum a guvernat până acum şi atunci, peste trei ani de zile, reuşim să discredităm totalmente calea de integrare europeană a Republicii Moldova, şi-atunci o să avem în Parlament nu o majoritate simplă a partidelor pro-estice, o să avem o majoritate constituţională, asta însemnând că aceştia vor putea să intervină inclusiv pe Constituţie şi să facă federalizarea ţării...

Rep: Aici aş avea o întrebare-cheie legată de intervenţia Rusiei în Republica Moldova. Am văzut cu toţii, Putin a convocat Consiliul de Securitate la Moscova, la sfârşit de săptămână, pe problema moldovenească, când se întâmplă asta, bănuim că nu o fac acolo ca să închine un pahar cu vodcă, ci să operaţionalizeze o serie de acţiuni. Întrebarea este: dumneavoastră simţiţi că deja Moscova se implică, dincolo de Dodon, de Usatîi, de ce ştim că e filo-rus asumat, dincolo de asta, aveţi informaţii, semnale, mesaje, că Moscova este implicată în Republica Moldova, într-un fel sau altul?
Maia Sandu: Nu am informaţii, altele decât faptul că în spatele acestor două partide există anumit sprijin rusesc şi acest lucru a fost clar de la început. Despre alte acţiuni ale Moscovei... da, am auzit şi eu, adică am văzut această ştire a şedinţei pe care a convocat-o Putin, nu ne surprinde, evident că Moscova o să folosească orice posibilitate şi sitaţie de criză. Problema este că această situaţie de criză am provocat-o noi, pe intern. Deci noi le-am oferit lor toate posibilităţile să intervină. Şi trebuie tot noi să facem ordine pe intern ca să ne consolidăm şi ca să reducem riscurile care pot veni din afara ţării.

Rep: Le-aţi spus colegilor de la Politic Scan intr-un interviu că vedeţi acest risc al unui posibil scenariu Ucraina... Puteţi evalua cam cât de mare e riscul ăsta? E 50-50, e 80%, e 30% - o evaluare mai concretă, dacă puteţi să vă apropiaţi un pic...
Maia Sandu: E foarte greu, nu ştiu pe ce s-ar baza o asemenea evaluare, nu vreau să cred că este 50 la 50, vreau să cred că este mai mic acest pericol. Dar chiar nu cred că pot să vin cu o evaluare exactă.

Rep: Premierul Cioloş s-a întâlnit astăzi la Bucureşti cu premierul Pavel Filip şi a zis că România nu va acorda sprijin Republicii Moldova dacă nu va vedea mişcări reformiste. Ce reforme sunt primordiale pentru Moldova în momentul acesta? Care-s primele trei lucruri pe care ar trebui să le facă Guvernul? Aţi spus că o să faceţi un grup de dialog şi o să cereţi nişte lucruri. Care sunt ele?
Maia Sandu: Primul lucru se referă, cum spuneam, la modificare legislaţiei în domeniul bancar, ca să ne asigurăm că nu continuă fraudele, pentru că asta ar putea conduce la colapsul sistemului bancar din Republica Moldova şi asta are costuri enorme, fiscale, pentru următoarele decenii pentru Republica Moldova. Deci asta este pachetul de legi care să oprească aceste furturi şi, bineînţeles, numirea unui guvernator al Băncii Naţionale care să asigure activitatea acestei instituţii şi modul în care va fi numit guvernatorul şi cine va fi numit.

Doi, sunt câteva legi care vin să avanseze implementarea reformelor pe combaterea corupţiei şi reformarea justiţiei – şi aici este Legea Procuraturii care este deja în Parlament şi doar trebuie votată de către parlament. Este pachetul de legi cu privire la integritate, comisia naţională cu privire la Integritate, care sunt pregătite şi trebuie doar să fie aprobate de către guvern şi parlament.  Noi am mai venit cu nişte modificări la legea cu privire la partide şi la finanţarea partidelor politice, ca să...

Rep: Cele pe care le menţionaţi mai devreme, da...
Maia Sandu: Ca să putem să asigurăm contextul pentru schimbarea clasei politice şi să avem altfel de partide şi mai sunt câteva alte lucruri, astea sunt cele mai importante, dar mai sunt şi alte lucruri pe care le discutăm cu societatea civilă, de exemplu pe dimensiunea mass-media, pentru că reglementarea mass-media în Republica Moldova nu se face bine şi avem monopolul, iarăşi, deţinut de oligarhi...

Rep: E un oligopol acolo...
Maia Sandu: Exact, e un oligopol...

Rep: Fiecare om politic important are postul lui şi trustul lui.
Maia Sandu: ...acest lucru nu contribuie la creşterea accesului la...

Rep: Bun, asta e o problemă care există şi în România şi care e greu de gestionat... Filip s-a întâlnit astăzi cu premierul Cioloş, cu preşedintele Iohannis... sunteţi dezamăgită că România a girat noul guvern – sau pare că a girat noul guvern, fie şi prin vizita rapidă organizată pentru Pavel Filip?
Maia Sandu:  Nu. Este firesc ca prima vizită să fie la Bucureşti.

Rep: Dar a fost foarte rapid...
Maia Sandu: Pentru că situaţia în Republica Moldova este atât de dificilă şi resursele interne lipsesc şi în această situaţie nu ai altă soluţie decât să mergi să ceri ajutor prietenilor, şi România este prima ţară-n listă. M-a bucurat foarte mult faptul că acest sprijin care vine din partea României va fi, totuşi, condiţionat. Şi sper că putem să aliniem condiţionalităţile. Sunt sigură că şi România, în calitate de finanţator, nu vrea să asiste la situaţia în care banii care vin, oferiţi pentru sprijin bugetar, mai târziu să apară ca resurse care acoperă fraudele din sistemul bancar, deci toată lumea este interesată să asigurăm corectitudine şi eficienţă în cheltuielile publice şi reforma justiţiei, combaterea corupţiei sunt lucrurile pe care le auzim de la partenerii noştri de dezvoltare.

Rep: Şi o ultimă chestiune. Am văzut în multe postări pe facebook şi în multe articole din presa moldovenească dezamăgire faţă de comportamentul României în această criză şi exprimat faptul că România nu a analizat şi nu a înţeles corect ce se întâmplă acolo. Că nu a înţeles nemulţumirea societăţii moldovene şi a girat acest guvern controlat de Vlad Plahotniuc. Împărtăşiţi această dezamăgire, această nemulţumire?
Maia Sandu: Eu o înţeleg şi în anumită măsură o împărtăşesc, pentru că se creează impresia că oamenii din afara Moldovei nu înţeleg că noi suntem în această capcană: pe de-o parte nu putem la nesfârşit să fim şantajaţi de către oligarhii de la putere, că dacă nu-i tolerăm pe ei în continuare, aşa cum sunt ei, atunci vin peste noi ruşii, şi pe de altă parte nu suntem gata cu alternativa pentru alegerile anticipate, deci noi chiar suntem puşi într-o situaţie dificilă şi nu sunt evidente soluţiile şi-atunci înţelegem că este nevoie de o anumită perioadă ca să rezolvăm această criză, dar ne dorim ca partenerii noştri de dezvoltare să aibă mai mult succes atunci când vin cu condiţii pentru sprijinul acordat, să nu mai semneze cec în alb, pentru că asta s-a întâmplat în anii precedenţi şi nu a dus la nimic bun.


Citeste mai multe despre   









7315 vizualizari
  • -12 (22 voturi)    
    Maia who? (Miercuri, 27 ianuarie 2016, 10:36)

    Snitzelvienez [utilizator]

    Pe Moldova sunt 3 grupuri de interese Rusia, Romania si Israel.Maia carui grup apartine?
    • -5 (9 voturi)    
      Maia "si-a lansat un nou partid" (Miercuri, 27 ianuarie 2016, 12:45)

      GeorgeT [utilizator] i-a raspuns lui Snitzelvienez

      Deci Maia are acum partidul ei, m-a intreb citi angajati o sa aiba si cam la ce simbrie se gindeste.
  • +12 (16 voturi)    
    ... (Miercuri, 27 ianuarie 2016, 10:52)

    a.nonim [utilizator]

    Johannis ar fi putut face un gest de sustinere, sa se intalneasca cu Maia Sandu, Leanca si ceilalti lideri ai opozitiei democratice. Aceasta vizita era ocazia perfecta, o intrevedere de 15 minute ar fi contat enorm.
    Astfel de intalniri ar fi un semnal clar atat pentru cetatenii Moldovei, cat si pentru actuala putere. Semnale de acest gen se primeau in Romania anilor 90, cand personalitati occidentale importante se intalneau cu liderii opozitiei, chiar daca exista o sustinere formala a puterii.
    Din pacate, din nou institutiile noastre sunt nepregatite.
    • +7 (7 voturi)    
      Exact (Miercuri, 27 ianuarie 2016, 11:43)

      Daniels22026 [utilizator] i-a raspuns lui a.nonim

      Johannis se dovedeste a fi un inalt diletant. Nu se pricepe sa transmita semnale. Nici nu vrea. Nici nu se implica, nici emotional, nici practic, nicicum. Din cand in cand, ca sa nu credem ca zace pitit cu degetul in nas, ne comunica precum ca observa atent evenimentele. Iar pana la sfarsitul mandatului o sa descrie in cateva carti ce a observat el. Dar macar i-a reusit pe deplin unul din obiectivele sale fundamentale, sa fie un altfel de presedinte decat Basescu. Asta da, a reusit.

      Dar cu Moldova ce facem?! Ce fel de forte sustine Romania in Moldova?! Nu stim, dar observam atent evenimentele, ca sa scriem carti ulterior.
    • +4 (6 voturi)    
      Maia (Miercuri, 27 ianuarie 2016, 12:20)

      Dicu [utilizator] i-a raspuns lui a.nonim

      Sunt de acord ca oficialii nostrii ar putea face mai mult pentru a sprijini oamenii politici de calitate din Moldova. Pentru mine Maia pare a fi cea mai credibila. Va putea insa ea se descurce in jungla politica din Moldova? Nu stiu, dar cred ca ar trebui sprijinita.
      • +5 (5 voturi)    
        xxx (Miercuri, 27 ianuarie 2016, 16:35)

        solar [utilizator] i-a raspuns lui Dicu

        Nu, nu este cea mai credibila !! Sunt altii mult mai ...credibili, dar... nu vrem noi sa-i cunoastem! De aceea zic -este obligatoriu sa stim ce se intampla acolo. Sa intelegem ce e acolo , ce se intampla acolo. Toti liderii lor politici trebuie interogati cu unul sau mai multe interviuri !! JURNALISMUL SE FACE SI FARA FRONTIERE . Cine vrea sa desluseasca ceva cat de cat ce se petrece in ...RSS MOLDOVENEASCA(inca !) o poate face si singur de altfel. Eu o fac de peste 6 ani.
    • +5 (9 voturi)    
      moment crucial (Miercuri, 27 ianuarie 2016, 12:22)

      B.T. Alexandru [utilizator] i-a raspuns lui a.nonim

      Oamenii politici din Romania nu stiu sa sustina fortele democratice din Republica Moldova iar opinia publica din Romania nu constientizeaza importanta istorica a momentului si nu percepe importanta esentiala a ceea ce se intampla acum .
      Cum ajutam Republica Moldova?
    • 0 (8 voturi)    
      Johannis are un singur rol (Miercuri, 27 ianuarie 2016, 13:31)

      ac [utilizator] i-a raspuns lui a.nonim

      Acela de a-i fi ocupat locul iresponsabilului vesel. Restul chestiilor, asa cum sint, merg si fara sa avem un presedinte. Desi n-ar fi stricat sa avem si unul din asta.
  • +7 (7 voturi)    
    Romania trebuie sa conditioneze (Miercuri, 27 ianuarie 2016, 11:25)

    dumitru [anonim]

    Dna Sandu are perfecta dreptate: Romania trebuie sa conditioneze ajutorul cu realizarea unor masuri foarte concrete: schimbarea sefului Parchetului, schimbarea sefului DNA. Nu stiu daca adoptarea legilor este suficienta, in Moldova acest lucru nu este nici pe departe suficient.
    • +7 (7 voturi)    
      xxxx (Miercuri, 27 ianuarie 2016, 15:55)

      solar [utilizator] i-a raspuns lui dumitru

      Romania asta si face. De data asta Iohannis tine problema in mana.A oprit exact in ultimul moment iuresul PSD-ist al lui PONTA care ar fi acordat fara nicio conditie creditul de 150 de miliane de lei ( cu o dobanda simbolica) Vorba ceea:prietenul neo-putinist la nevoie se cunoaste,( vezi pozele lui cu Plahotniuc, vezi Iurie Leanca la Palatul Sprturilor ,Strelet la Neptun ...)
  • +2 (8 voturi)    
    Viitorul Moldovei (Miercuri, 27 ianuarie 2016, 11:31)

    comentator [anonim]

    Asa persoane ne trebuie si noua, Romaniei. Pacat ca Moldova le are, dar nu le apreciaza. Poate dna Sandu, de vreme ce are cetatenia Romaniei, se lanseaza si in politica. Ar fi exact in contextul a ceea ce spunea CTP adineauri.
  • +7 (7 voturi)    
    Intrebare (Miercuri, 27 ianuarie 2016, 11:38)

    aladdin [utilizator]

    De fapt, ce asteptari are Moldova de la Romania? Ce fel de sustinere vrea? Eu asta nu inteleg. Bani dati aiurea, de dragul fratilor de peste Prut? Se pare ca alesii lor au buzunarele chiar mai largi decat ale alor nostri, deci asta nu e o solutie.
    Si atunci? Problema e aceeasi la ei, ca si la noi. Lipsa unor oameni cu adevarat competenti si integri la conducerea tarii. Ce votam, aia avem.
    Norocul nostru, daca pot spune asa, e ca acum suntem trasi de ureche de la Bruxelles si ca DNA-ul nu prea mai poate fi oprit.
  • -3 (13 voturi)    
    ... (Miercuri, 27 ianuarie 2016, 12:15)

    adrian09 [utilizator]

    Nu reusesc sa inteleg ce tot ne freaca subiectul cu Rep Moldova. De parca am rezolvat toate problemele interne si nu mai avem ce face.
    • +6 (6 voturi)    
      Moldova (Miercuri, 27 ianuarie 2016, 15:36)

      Mr John [anonim] i-a raspuns lui adrian09

      Este pamant romanesc. iar daca cineva iti ia cu forta o halca din terenul tau de la tara , nu cred ca ai dormi linistit , asta in timp ce te ocupi de alte probleme
      • 0 (0 voturi)    
        Pamant romanesc (Joi, 28 ianuarie 2016, 7:26)

        nitmar [anonim] i-a raspuns lui Mr John

        Da, dar locuit. Iar cei care il locuiesc se numesc moldoveni, nu romani, vor statalitate si suveranitate nu Unirea cu Romania, iar asta intr-o prea mare majoritate. Deci, de ce sa le platesc eu pensiile si salariile?Cand am avut noi nevoie de bani, am stat in genunchi in fata FMI, ni s-au bagat pe gat disponibilizari si taieri de salarii.Ei nu vor FMI ca nu-i mai lasa sa-si devalizeze bancile.Iar Romania e o vaca tocmai buna de muls, ca scoate banii si nu pune conditii.Sunt un stat suveran si independent, nu avem nicio obligatie fata de ei.Hai sa platim si facturile Ucrainei ca si acolo avem romani.
        • 0 (0 voturi)    
          ia exemplul Germaniei (Joi, 28 ianuarie 2016, 16:44)

          Snitzelvienez [utilizator] i-a raspuns lui nitmar

          care a investit in Germania de Est aprox 1000 de miliarde euro pentru a o aduce la un nivel ..companiile din Vest se lauda momentan cu profituri mult mai mari decat a investit guvernul din vestin anii 90..asadar un management de tara bun iti poate alungra grija ca vei plati salarii din buzunarul tau
  • -3 (7 voturi)    
    Orientare către nicăieri. (Miercuri, 27 ianuarie 2016, 14:17)

    mircea [anonim]

    Republica Moldova nu mai are nici-o orientare declarată,pro-rușii reușind să-i îndobitocească pe pro-europeni și reușind să fărâmițeze și distrugă forțele pro-europene.Sincer, Maia Sandu preia teoriile lui Dodon și Usatâi și își distruge coechiperii din forțele proeuropene,condamnând pe aceștia,în loc să lase instituțiile statului să ancheteze și condamne.Maia Sandu se comportă ca o colhoznică care înfierează cu mânie proletară.Am mai multă încredere în guvernul existent decât în protestatarii din stradă.
  • +5 (7 voturi)    
    ZxZ xZ (Miercuri, 27 ianuarie 2016, 15:45)

    solar [utilizator]

    In ultimele 48 de ore se poate vedea cu ochiul liber o adevarata invazie pe siturile ”moldovene” de comentatori rusi si filorusi care scriu de-a dreptul in limba rusa. si in alfabet slavon. Comentaiile antiromanesti, antiamericane si anti UE abunda de pe acum chiar si intre cei care scriu in ...limba” moldoveneasca”( cu exprimarea aferenta deficitara pt limba romana) dar care se”inchina” ca la moaștele sfinte la EMINESCU folosindu-l ca pretext statalist ”moldovenesc”. La fel si simbolul lui Stefan cel Mare.Mi se pare , ba chiar sunt convins , ca e efectul ION STURZA care s-a dezlantuit (surprinzator la un cetatean ...dublu, dar care a depus un juramant de loialitate RO)ca anti-roman , anti-american,anti UE. La fel o face scriitorul cu o anume notorietate , dar mare influenta, CONSTANTIN CHEIANU, ca sa nu mai vorbesc de f multi jurnalisti, unii dintrei ei activi DADA-isti. si lideri ai acestora. in sensul celor relevate.(pot sa dau exemple nenumarate din media lor, de pilda NATALIA MORARI si altii ) Se agita parca tot mai mult si ideea MOLDOVA MARE, aruncandu-se in ...joc o harta a cesteia pe intreg teritoriul ...RSS MOLDOVENESTI.
  • +6 (8 voturi)    
    DA! DA de trei ori DA! (Miercuri, 27 ianuarie 2016, 16:23)

    solar [utilizator]

    Initiativa de acum a HOTNEWS este SALUTARA. Este cel mai insistent sit (organ media) si mai bine orientat in problema BASARABIA. SA FIE CLAR ! Dinspre partea aceea vin f multe pericole si nu se poate sa ramanem indiferenti, pt ca sta costa enorm.Interviul de acum cu un lider politic ”moldovenesc”, consider ca trebuie continut si cu alti lideri de acolo, F. recent presa ukrainiana a luat un interviu incisiv liderului PLATFORMEI DA de la Chisinau, ADRIAN NASTASE in care i se deconspira” gandirea” lui politica anti-democratie reala in zona noastra.Presa romaneasca de ce ar ramen mainprejos? E delicat subiectul? Sigur ca e delicat! Tocmai de aceea trebuie cunoscut si dezbatut. Nu exista alta cale ,Politica strutului este de departe neproductiva si daunatoare!
  • +4 (4 voturi)    
    O speranta pt. Moldova ac.doamna ! (Miercuri, 27 ianuarie 2016, 21:04)

    Plagarus [utilizator]

    Se poate face cate ceva rapid de ex energia electrică în România este cu 40% mai ieftină decât energia pe care Moldova o cumpără din Transnistria
    De ce nu fond de dezvoltare care să faciliteze pătrunderea capitalului românesc în Republica Moldova ?
    DNA-ul din RO a ajuns o instituție care este solicitată să vină și la Chișinău.
  • -2 (2 voturi)    
    fosta reformista (Joi, 28 ianuarie 2016, 0:13)

    krampus [utilizator]

    Prezentarea Dnei. Sandu ca "fost ministru reformist al Educatiei" este nostima, ramane de vazut daca umorul este accidental sau nu. Oricum, "fosta reformista" a aparut la scandalul din Parlamentul moldovean intre tov. Dondon si tov. Usatii, prietenul de familie al Voievodului Klaus, asa ca aprecierea ei ca "fosta" e gresita, in fond si Putin vrea sa reformeze Moldova mai pe gustul lui...


Abonare la comentarii cu RSS





ESRI

Top 5 articole cele mai ...



Hotnews
Agenţii de ştiri

Siteul Hotnews.ro foloseste cookie-uri. Cookie-urile ne ajută să imbunatatim serviciile noastre. Mai multe detalii, aici.
hosted by
powered by
developed by
mobile version
Duminică