UPDATE Greva anuntata pentru vineri de angajatii companiei Globe Ground Romania, care ofera servicii de handling aeronave la sol si tractare aeronave, se amana dupa ce Tribunalul Ilfov a decis, vineri dimineata, ca protestul trebuie amanat pana la demonstrarea legalitatii actiunii, transmite Digi 24. Protestatarii anuntasera ca intra in greva de avertisment intre orele 13 si 15, nemultumiti de salarii, de programul de lucru, dar si de dimensionarea personalului si normarea activitatii in raport cu volumul si conditiile de munca.

Decizia Tribunalului Ilfov poate fi atacată cu apel în termen de 5 zile de la comunicare, scrie pe portalul instantei.

Potrivit liderului Sindicatului Liber de Handling Aeronautic, Alexandru Cioc, cea mai stringenta problema a protestatarilor este cea a dimensionarii personalului si normarea activitatii in raport cu volumul si conditiile de munca, in contextul in care, in ultimii doi ani, intre 100 si 150 de salariati ai companiei au demisionat, iar volumul de munca a ramas acelasi, poate chiar a crescut.

"S-a ajuns la greva deoarece, dupa aproape patru luni de discutii, nu am gasit un numitor comun impreuna cu reprezentantii conducerii. S-a ajuns aici in urma nemultumirii oamenilor, cel mai important punct fiind dimensionarea personalului si normarea muncii in raport cu volumul si conditiile de munca. In ultimii doi ani, pe fondul nemultumirilor, au plecat peste 100, poate chiar 150, de angajati. Acestia au demisionat din varii motive, dar majoritatea nemultumirilor au fost de ordin financiar, iar toata aceasta lipsa de personal se regaseste in volumul de munca.

Volumul de munca a ramas acelasi, poate chiar este mai mare, personalul este mai redus cu 100 de oameni. Ati vazut ce inseamna activitatea de handling portuar care presupune si incarcari/descarcari de bagaje, marfuri, cargo, posta. Lipsa, sa zicem, a 10-15 oameni se simte imediat, daramite a unui numar de 70-80 de oameni dintr-un departament", a declarat, pentru Agerpres, Alexandru Cioc.

A doua nemultumire a salariatilor vizeaza programul de munca, acestia nemaiavand, conform liderului de sindicat, timp de refacere sau de activitati familiale.

"Din cauza lipsei de personal, s-au facut peste 100 de programe de lucru. Programul cel mai uzitat pe aeroport este 12 cu 24, 12 cu 48, prin care se asigura o activitate continua. Din cauza lipsei de personal, s-a ajuns sa avem peste 100 de programe de munca si angajatul nu mai are timp de odihna si refacere, nu mai are timp de activitati socio-familiale. Este una din problemele majore. Oamenii nu mai au timp sa se refaca.Si munca asta suplimentara la un moment dat te face sa clachezi", a explicat el.

De asemenea, angajatii firmei de handling reclama faptul ca nu li se asigura transportul spre si dinspre locul de munca, respectiv aeroportul Henri Coanda (Otopeni), si nici decontarea acestuia, in conditiile in care turele de lucru incep in cursul noptii. La toate aceste probleme se adauga cea a salariilor mici, necorelate cu volumul de munca si cu responsabilitatea celor care lucreaza in domeniul aviatiei.

Potrivit acestuia, in cele doua ore anuntate pentru greva, respectiv 13,00 - 15,00, angajatii companiei de handling vor inceta complet lucrul.

"Nu ne dorim aceasta greva, nu a fost ceva premeditat, pur si simplu vrem sa se rezolve cateva probleme arzatoare pentru angajati. Oamenii au ajuns la o anumita limita. (...) Asteptam sa fim invitati in continuare la negocieri reale. Pana in momentul de fata nu au fost negocieri reale. (...) Nu s-a dorit gasirea numitorului comun. In loc sa ne concentram sa gasim rezolvari ale problemelor, preferam sa ajungem la eventuale greve de avertisment, greve generale in care atatia oameni ar avea de suferit", a spus Cioc.

Reprezentantul salariatilor admite ca ar putea fi anumite intarzieri la decolarea avioanelor programate in cele doua ore de greva, insa spune ca nu ei trebuie sa se gandeasca la asta, ci conducerea companiei. Aceste intarzieri vor fi de maximum doua ore, in functie de orele la care sunt prevazute decolarile.

"Este si pentru noi prima experienta de gen, dar asta ar presupune (greva - n. r.) - intarzieri. Pe urma, activitatea va fi normala, dar vor fi anumite intarzieri. In ceea ce priveste avioanele care vin - noi ne intrerupem activitatea doua ore - nu noi trebuie sa ne gandim. Sunt persoane care vor trebui sa se gandeasca la asa ceva. Speram conducerea sa ne cheme la negocieri reale si sa incheiem acest conflict", a adaugat el.

In plus, Alexandru Cioc a spus ca Globe Ground Romania este o firma prestatoare de servicii si nu detine monopolul pe aeroportul Henri Coanda, asa ca se pot gasi solutii pentru urgente majore.

La randul lor, reprezentantii TAROM a anuntat ca analizeaza solutii prin care sa fie diminuat la minimum impactul negativ al eventualelor actiuni sindicale ale furnizorului de servicii la sol, Globe Ground Romania, dupa ce angajatii companiei au anuntat ca intra in greva de avertisment.

Globe Ground Romania a fost infiintata in 1992. Printre operatorii aerieni deserviti de compania de handling se numara Air France KLM, Alitalia, Austrian Airlines, Carpatair, easyJet, LOT Polish Airlines, Lufthansa, flydubai, TAP Portugal, TAROM, Swiss International Air Lines, Cyprus Airways, Aegean Airlines, AirBaltic, Adria Airways, Aerosvit, Air Europa, Air Malta, EL-AL Israel Airlines etc.

In 2014, Globe Ground Romania a consemnat un profit net in crestere de 10,37 milioane de lei si o cifra de afaceri de 73,85 milioane de lei. Numarul de angajati era de 792.