Raluca Pruna, ministrul Justitiei, a anuntat ca va propune guvernului ca printr-o ordonanta de urgenta sa fie abrogata dispozitia din lege care prevede ca detinutii care scriu lucrari stiintifice in puscarie beneficiaza de o reducere cu 30 de zile a pedepsei, pentru fiecare carte. "M-am decis, tocmai constatand ca fenomenul este scapat completamente de sub control, sa propun Guvernului Romaniei ca printr-o Ordonanta de Urgenta care va fi promovata in prima sedinta de guvern din luna februarie sa cer abrogarea acestei dispozitii", a declarat ministrul, in cadrul unei coferinte de presa.

Raluca PrunaFoto: Agerpres

Cele mai importante declaratiile ale ministrului Justitiei, Raluca Pruna:

  • Am demarat o analiza care a plecat pe de o parte de la relatarile de presa din cursul anului 2015, de cand eu nu eram ministru, dar eram cetatean si am putut citi alaturi de alta lume interesata despre situatia acestui fenomen, si in clipa in care am venit la Ministerul Justitiei dupa cum stiti se discuta despre adoptarea unei regulament care sa puna in aplicare Legea 254/2013 a executarii pedepselor. Pentru ca aceasta lege este sediul materiei in care avem dispozitia legala privind elaborarea de lucrari stiintifice, inventii si brevete care conduc la un beneficiu al reducerii pedepsei cu 30 de zile pentru fiecare astfel de lucrare stiintifica sau brevet sau inventie
  • Aceasta este o prevedere legala care exista in dreptul roman din 1969 si a fost preluata in variante succesive ale legilor de executare a pedepselor, inclusiv in 2006 si in aceasta ultima lege, 254/2013
  • De-a lungul timpului, aceasta prevedere nu pare sa fi suscitat probleme. Problemele au aparut din momentul in care la nivelul anului 2013 am asistat la o crestere fulminanta, exponentiala putem spune, a acestor lucrari.
  • Ce am facut eu, de cand am venit la Minister, a fost, primind pe masa mea regulamentul de executare a pedepselor, evident sa ma uit in primul rand la aceasta prevedere si sa dispun o analiza.
  • Am citit cifrele acum cateva zile, din 2007 pana prin 2010 am spus ca exista o lucrare pe an. Acum am primit un alt rand de cifre de la ANP [Administratia Nationala a Penitenciarelor - n.red.], ceea ce arata ca nici macar eu, ca ministru al Justitiei, nu am niste cifre corecte.
  • Acestea fiind zise, la nivelul anilor 2014 si 2015 conform ultimelor cifre primite astazi am avut in 2014 - 90 de astfel de lucrari, in 2015 - 340 de astfel de lucrari.
  • Avem lege, avem un regulament si in baza regulamentului exista o decizie a directorului general al Administratiei Nationale a Penitenciarelor, este decizia 619 din 2011 care prevede foarte detaliat care este procedura pe care o persoana condamnata, in situatia in care doreste sa scrie o lucrare stiintifica, trebuie sa o urmeze pentru a putea scrie si publica o asemenea lucrare.
  • Am constatat in cursul analizei si am facut public, de altfel, am cerut pe 31 decembrie in primul rand lista cu autori si cu lucrari stiintifice si la inceputul acestui an, cred ca pe 6 ianuarie la cererea mea am publicat o lista mai completa care sa cuprinda penitenciarele in care a fost elaborata lucrarea, fapta pentru care persoana este condamnata, profesorul universitar sau conferentiar care a dat o recomandare scrisa, potrivit legii, editura la care s-a publicat aceasta lucrare.
  • Ati putut cu totii sa constatati care este lista, acum intrebarea este ce facem pe viitor.
  • M-am decis, tocmai constatand ca fenomenul este scapat completamente de sub control, sa propun Guvernului Romaniei ca printr-o Ordonanta de Urgenta care va fi promovata in prima sedinta de guvern din luna februarie sa cer abrogarea acestei dispozitii.
  • N-am sa insist acum asupra motivelor pentru care cer abrogarea, voi face o consultare publica, pentru ca legea obliga ca la orice fel de act normativ sa existe o consultare publica; urgenta cred ca nu este cazul sa o mai detaliez, ea este evidenta, este un fenomen care este scapat de sub control si pentru moment cea mai buna solutie este abrogarea acestei dispozitii.
  • Impreuna cu aceasta ordonanta de urgenta pe care inteleg sa o promovez voi pune in aceeasi zi pe masa Guvernului regulamentul de aplicare a legii 254/2013 care trebuia, de altfel, sa fie adoptat odata cu legea, deci in februarie 2014, si pe care inteleg acum sa il pun pe masa guvernului.
  • S-a lucrat la acest regulament, trebuie sa spun, inainte ca eu sa imi preiau mandatul, si am sa-l pun pe masa guvernului ca prin hotarare de guvern sa fie adoptat odata cu ordonanta de urgenta.
  • Este prematur acum sa spun daca iau in considerare schimbarea sefului ANP [Catalin Bejan este directorul general al Administratiei Nationale a Penitenciarelor - n.red.]. Pot sa spun ca in luna ianuarie a fiecarui an exista o evaluare si nu vreau sa ma pronunt acum, dar cred ca faptele vorbesc destul de elocvent despre competenta manageriala a directorului general al ANP. 
  • Formal vorbind, evaluarea nu a inceput, dar cred ca faptul ca fac eu public lucruri pe care trebuia sa le faca ANP-ul publice inseamna ca am inceput informal aceasta evaluare.
  • Intrebare: Au responsabilitate administrativa sefii de la ANP si conducerea penitenciarelor din tara? Da, exista o responsabilitate, cel putin administrativa, in mod evident.
  • Exista o ancheta care s-a declansat de catre DNA. Eu ce am facut este ca la nivel administrativ sa cer premierului ca, la nivelul guvernului, corpul de control al primului ministru sa faca o ancheta administrativa. Va si explic de ce am facut acest lucru prin corpul de control al premierului: pentru ca data fiind implicarea procedurala a profesorilor, a unor edituri care trebuie sa fie recunoscute, evident ca aceste lucruri exced competenta Ministerului Justitiei si am considerat ca, din acest motiv, o ancheta administrativa poate fi facuta de corpul de control aflat in subordinea premierului.
  • Acum, dat fiind faptul ca astazi DNA a anuntat ca s-a autosesizat, ramane de vazut. Sunt convinsa ca DNA impreuna cu corpul de control al premierului si de altfel cu corpul de control al Ministerului Justitiei, care este la dispozitia unei anchete administrative in masura in care ea va mai fi necesara si nu se suprapune cu actele facute de procurori - da, o ancheta administrativa probabil ca va avea…
  • Am cerut o ancheta administrativa, v-am spus la ce nivel, si acum am constatat ca si DNA s-a autosesizat. Ramane de vazut in primul rand daca sunt compatibile ancheta administrativa cu o ancheta care este una judiciara, facuta de procurori, si daca in cursul uneia sau alteia dintre anchete va fi necesar sigur ca si acei judecatori vor fi intrebati.
  • Scrii o carte, beneficiul celor 30 de zile de deducere din pedeapsa pe care o ai de executat nu este un beneficiu automat. Deci numai in momentul in care ti-ai efectuat fractia de pedeapsa care iti da dreptul de a merge in fata comisiei pentru eliberare conditionata, care stiti ca exista in fiecare penitenciar si care este condusa de un judecator delegat, condamnatul poate prezenta aceste lucrari stiintifice si poate solicita comisiei, in cererea sa, acordarea beneficiului deducerii a 30 de zile pentru fiecare astfel de lucrare scrisa. Deci beneficiul nu este automat si beneficiul este dupa aceea - exista un proces verbal al comisiei care este cenzurat, daca pot sa spun asa, de o instanta de judecata.
  • Asa incat cei care au scris deja carti si care nu au beneficiat inca de liberarea conditionata cred ca nu vor mai putea invoca acest beneficiu, sper, odata ce prevederea a fost abrogata; dar nu din cauza abrogarii prevederii, pentru ca dupa cum stiti legea penala nu poate fi retroactiva, ci din cauza investigatiei care are loc.
  • Eu cred ca in primul rand bunul simt stabilea ca este o lucrare stiintifica, pentru ca daca am o lucrare despre faptul ca astazi ploua, cred ca suntem cu totii de acord ca nu este o lucrare stiintifica. Dar in afara de o prima cenzura a bunului simt, aceste lucrari erau in cele din urma cenzurate de o instanta, care nici judecatorul nu poate fi tinut sa se pronunte cu privire la absolut orice domeniu stiintific. Dar exista expertize judiciare care pot fi cerute.
  • Exista decizii in anii trecuti ale instantelor din Romania care au refuzat acest beneficiu, motivand ca lucrarea nu este o lucrare stiintifica, contine prea multe poze. Deci au existat decizii ale instantelor care au constatat ca nu sunt lucrari stiintifice.
  • Inca nu am finalizat ancheta in sensul de a vedea cate astfel de cereri s-au facut, dar eu sunt convinsa ca au fost mult mai multe cereri decat numarul de lucrari care au fost retinute, in cele din urma, ca lucrari stiintifice, astfel incat nu am motive, la acest moment, sa ma ingrijorez cu privire la rolul de cenzura al instantei de judecata.
  • Repet, am vazut hotarari prin care s-a refuzat caracterul stiintific al unor astfel de lucruri si care sunt publice, sunt hotarari judecatoresti.
  • Eu cred ca pe viitor, daca aceasta dispozitie va fi abrogata, nu se va aduce atingere dreptului unei persoane care doreste sa scrie pentru ca are ceva de comunicat, pentru avansarea stiintei in lume si, in clipa in care persoana respectiva va ajunge in fata comisiei care este chemata sa se pronunte cu privire la oportunitatea liberarii conditionate si apoi a instantei care trebuie sa acorde efectiv acest drept, sunt convinsa ca o astfel de lucrare stiintifica, autentica, va putea fi retinuta ca fiind o dovada, alaturi de altele, a indreptarii persoanei condamnate.
  • Nu am sa raspund aici daca il demit sau nu pe Catalin Bejan
  • Cineva care scrie astazi si care astazi nu a primit deja beneficiul reducerii in fata unei instante, nu va mai primi. Eu imi doresc ca cei care scriu din dragoste de carte, sa continue sa scrie. Dar nu vor mai avea beneficiul reducerii de 30 de zile.

Ce spune legea cu privire la cartile scrise in puscarii

Legea nr. 254/2013 privind executarea pedepselor prevede urmatoarele, la articolul 96:

" (1) Pedeapsa care este considerata ca executata pe baza muncii prestate sau a instruirii scolare si formarii profesionale, in vederea acordarii liberarii conditionate, se calculeaza dupa cum urmeaza:

a) in cazul in care se presteaza o munca remunerata, se considera 5 zile executate pentru 4 zile de munca;

b) in cazul in care se presteaza o munca neremunerata, se considera 4 zile executate pentru 3 zile de munca;

c) in cazul in care munca este prestata pe timpul noptii, se considera 3 zile executate pentru doua nopti de munca;

d) in cazul participarii la cursurile de scolarizare pentru formele de invatamant general obligatoriu, se considera 30 de zile executate pentru absolvirea unui an scolar;

e) in cazul participarii la cursurile de calificare ori recalificare profesionala, se considera 20 de zile executate pentru absolvirea unui curs de calificare ori recalificare profesionala;

f) in cazul elaborarii de lucrari stiintifice publicate sau inventii si inovatii brevetate, se considera 30 de zile executate, pentru fiecare lucrare stiintifica sau inventie si inovatie brevetate.

(2) Reducerea fractiunii de pedeapsa care este considerata ca executata pe baza muncii prestate sau a instruirii scolare si formarii profesionale nu poate fi revocata".

Potrivit legii, comisia pentru eliberarea conditionata este formata din judecatorul de supraveghere a privarii de libertate, care este si presedintele comisiei, directorul penitenciarului, directorul adjunct pentru siguranta detinerii si regim penitenciar, directorul adjunct pentru educatie si asistenta psihosociala si un consilier de probatiune din cadrul serviciului de probatiune competent potrivit legii in circumscriptia caruia se afla penitenciarul.