AUDIO Dialogul dintre avionul Boeing 737 care a ratat aterizarea de la Cluj-Napoca si turnul de control: Pilotii au cerut sa fie marita intensitatea luminilor de balizaj in timp ce aterizau

de Victor Cozmei     HotNews.ro
Joi, 7 ianuarie 2016, 22:01 Actualitate | Esenţial

Avionul care a ratat aterizarea la Cluj Napoca
Foto: Mediafax
Pilotii avionului Boeing 737 care a iesit de pe pista la aterizarea pe aeroportul din Cluj-Napoca a transmis catre turnul de control, in timp ce ateriza, sa fie marita intensitatea luminilor de balizaj, iar imediat dupa producerea incidentului, au transmis ca se afla intr-o situatie de urgenta, desi initial din discutie pare ca operatorul din turnul de control nu intelege ce s-a intamplat. HotNews.ro a obtinut inregistrarea integrala a dialogului dintre pilotul avionului si turnul de control, dupa producerea incidentului.

Postul de stiri Digi 24 a publicat, joi, fragmente din convorbirea purtata de pilotul avionului care a ratat aterizarea si turnul de control de la Cluj, insa din fragmentul prezentat de catre postul de televiziune se intelege ca initial operatorul din turnul de control nu intelege ce s-a intamplat, interpretand din informatia transmisa de pilot ca totul s-a desfasurat cum trebuie.

HotNews.ro a obtinut din surse apropiate situatiei inregistrarea convorbirii dintre avionul Boeing 737 si turnul de control de la Cluj-Napoca. Din fragmentul obtinut reiese informatia ca pilotii aeronavei au cerut turnului de control marirea intensitatii luminilor de balizaj, chiar in timp ce efectuau manevrele de aterizare, semn care indica faptul ca balizajul ar fi putut fi acoperit de zapada.

Redam mai jos transcriptul si inregistrarea audio obtinuta de HotNews.ro

Nota: Potrivit surselor HotNews.ro, inregistrarea audio ar putea avea spatiile goale (fara conversatie) scurtate. Astfel, perioada intre momentul in care pilotii cer marirea intensitatii luminilor de balizaj si momentul cand anunta ca au depasit pista poate fi mai mare decat cea redata in inregistrare.



Boeing 737: Tower Cluj, buna ziua.  (n.r. in engleza) Flight 9301. 4,4 miles to final (n.r. final aproach )

Turnul de control raspunde si indica directia, viteza vantului si pista pe care trebuie sa aterizeze aeronava.

Boeing 737: Sa dati luminile pe high, va rugam. [n.r. luminile sistemului de balizaj]

Turnul de control: Sigur. Un moment.

[...]

Boeing 737: Turnule, 9301... tocmai am iesit din pista.

Turnul de control: Confirm. Bine ati venit! Continuati spre [pista] Delta, catre pozitia de imbarcare numarul 6

Boeing 737: Nu m-ati inteles. Este PAN PAN PAN [n.r. semnal de urgenta].  Am iesit din pista.

Turnul de control: [...] Sunt turnul, confirm, multumesc!

Boeing 737: Deci, suntem iesiti din pista. Nu s-a intamplat la prima vedere nimic, suntem pe sol. Motoarele inca functioneaza... Ne uitam la situatie si pe urma vom proceda la o evacuare.

Turnul de control: Sunt turnul, confirm. Anuntam acum la... O sa vina imediat utilaje pentru asistenta.

Boeing 737: Va multumesc.

Turnul de control: 9301, toate statiile de la sol au fost anuntate sa vina acum catre dumneavoastra pentru asistenta. Daca puteti sa comunicati, ati iesit din pista? Aveti avarii? Majore? Sa stiu ce sa le comunic la sol.

Boeing 737: Deci, am iesit din pista, pe partea dreapta. Suntem in proces de oprire a motoarelor. Si, din cate vedem, e posibil sa fi atins solul cu motorul.

Turnul de control: Am confirmat pe partea dreapta, am sa comunic la sol. Confirm, fara victime, si acum o sa vina asistenta. Am considerat pista ocupata, blocata, pana se elibereaza.

[...]

Boeing 737: Asteptam o masina de la dumneavoastra, de la pompieri, sa evalueze situatia de prin afara, pentru ca noi nu vedem tot avionul. Dupa sa luam o decizie. Momentan noi suntem bine acum, nu avem pericol de foc. Daca ii vom evacua pe slide-uri [n.r. tobogane] sau vom cobori pasagerii pe scari.

Turnul de control: Am confirmat. Am vorbit cu prima masina care a ajuns langa dumneavoastra. Dispecerul ne-a comunicat ca nu a observat daune ale aeronavei la prima vedere. Eu le-am spus sa continue procedurile si sa ma cheme cand au noutati. Voi lua legatura cu dansi si ii voi intreba care e procedura de urmat. Apoi va voi contacta.

[...]

Turnul de control: Am vorbit cu seful operational al aeroportului care mi-a comunicat ca se poate amplasa o scara pe usa din dreapta spate pentru eliberarea aeronavei. Am inteles ca dreapta-spate este undeva pe beton si puteti elibera asa, fara sa fie nevoie de slide-uri.

Boeing 737: Ok. Atunci asteptam pe cineva sa vina cu o scara la dreapta spate.

[...]


Citeste mai multe despre   











Iohannis a declarat "Luptator pentru Victoria Revolutiei" un ofiter care a intrat cu TAB-ul in manifestantii din decembrie 89

Fostul sef SPP Dumitru Venicius Iliescu, adus cu mandat la DNA acum nici 2 ani, a primit de la presedintele Klaus Iohannis titlul de "Luptator cu Rol Determinant" in 1989, alaturi de alte 545 de persoane.
33810 vizualizari
  • +8 (20 voturi)    
    S-o spunem pe sleau (Vineri, 8 ianuarie 2016, 1:19)

    Sparafucile [utilizator]

    Daca asta este calitatea audio cu care se aud intre ei pilotii si controlorii din turn , e de mirare ca nu se produc accidente mult mai des . S-avem iertare , dar inteligibilitatea este DEPLORABILA . Cu mare usurinta se poate confunda un cuvint cu altul . Raminem cu impresia ca mai bine se inteleg doi surzi intre ei prin semne .
    • +11 (11 voturi)    
      Exact așa se aude, nu e nimic anormal (Vineri, 8 ianuarie 2016, 8:37)

      Harald [utilizator] i-a raspuns lui Sparafucile

      E una dintre comunicațiile bune, sunt altele care se aud mult mai rău. Aș putea să completez fragmentele lipsă din transcriptul din articol numai din ce aud pe calculator. E clar că piloții auzeau chiar mai bine decât ce aud eu acum.
    • +4 (6 voturi)    
      LiveATC (Vineri, 8 ianuarie 2016, 8:58)

      Ccoto [utilizator] i-a raspuns lui Sparafucile

      Asta e calitatea inregistrarii in format mp3, facuta de un amator si apoi postata pe liveatc.net (sau alt site) pe care se arhiveaza neoficial convorbirile dintre aeronave si TWR sau APP.
    • -14 (16 voturi)    
      este vrajeala (Vineri, 8 ianuarie 2016, 9:10)

      Alor [utilizator] i-a raspuns lui Sparafucile

      asta nu este inregistrarea originala. este un fals.
    • +10 (10 voturi)    
      ipoteza (Vineri, 8 ianuarie 2016, 9:15)

      miluch [utilizator] i-a raspuns lui Sparafucile

      Inregistrarea este luata din surse publice, vezi LiveATC.net, mai mult ca sigur. Calitatea inregistrarii publicate difera fata de calitatea comunicatiei efective.
  • +8 (12 voturi)    
    Lungimea pistei si conditiile de aterizare (Vineri, 8 ianuarie 2016, 6:25)

    uluit [utilizator]

    Conform unui articol din 2013. Au reusit pana la urma, sa extinda pista Aeroportului din Cluj la 3500 de metri? Parca lipseau vreo 200 de metri fiindca se intersecta cu linia de centura.

    http://www.hotnews.ro/stiri-esential-14110345-eroare-proiectare-pista-3-500-metri-constructie-aeroportului-cluj-napoca-suprapune-traseul-centurii-ocolire-inaugurate-urma-trei-ani.htm

    Era doar o chestiune de timp pana sa apara un asemenea incident si toate astea pleaca de la mentalitatea locala si administratie.

    De fiecare data cand aterizam pe un Aeroport din Romania, nu puteam sa nu remarc calitatea proasta a pistelor de aterizare: invechite, din beton cu denivelari la imbinare, cu balarii crescute la imbinari si pe campurile de imprejmuire... parca-i o tara a nimanui.
    Nici nu vreau sa ma gandesc ce-o fi in sufletul strainilor care vin si ne viziteaza.
    Din cauza asta avem mult de pierdut.
  • +10 (12 voturi)    
    PAN,PAN,PAN....bang tower ? (Vineri, 8 ianuarie 2016, 7:19)

    Plagarus [utilizator]

    Dezinformari rusinoase cu lipsa carburantului + 10-15 cm de zapada pe pista !!
    Nu s-a cerut aterizarea de urgenta, deci balivernele cu lipsa combustibilului sunt penibile.
    Pista era în curs de deszăpezire,pilotii fiind instruiți să intre în procedura de așteptare până la redeschiderea pistei, estimată la ora 7,50.
    La ora 7,51, s- a primit autorizarea de apropiere și aterizare pe aeroportul Cluj.
    La ora 7,20, aeroportul a solicitat accesul pe pistă a mai multor utilaje pentru deszăpezire. !!!!!!!!!!!!?
    La ora 8,00, aeronava Blue Air a aterizat.
    Ulterior aterizării, un nou buletin meteo a fost emis, care mentiona condițiile meteo care erau: acoperire până la 100% a suprafeței pistei cu zăpadă udă și condiții de frânare medii.
  • +13 (13 voturi)    
    parca (Vineri, 8 ianuarie 2016, 8:29)

    peta zeta [utilizator]

    imi aduc aminte ceva de aeroportul asta.

    nu aici a intrat unul intr-o aeronava stationata la sol si si-a facut selfie in cockpit anul trecut parca?

    http://www.stiridecluj.ro/social/un-clujean-indragostit-a-patruns-ilegal-in-aeroportul-cluj-si-a-urcat-intr-un-avion-wizz-air-si-a-facut-selfie-uri-si-a-asteptat-decolarea-foto
  • +12 (12 voturi)    
    SRI (Vineri, 8 ianuarie 2016, 10:14)

    marcelp55 [utilizator]

    David Ciceo directorul aeroportului, este cumva nepotul generalului clujean din SRI Traian Ciceo, fost ofițer de Securitate în Direcția l și agent acoperit la Paris, înainte de 1989?
  • 0 (10 voturi)    
    relativ ok (Vineri, 8 ianuarie 2016, 10:57)

    vali2 [utilizator]

    Discutia dintre turnul de control si avion au fost ok, mi se pare ca turnul de control a reactionat corect.

    Accidente se intampla iar acest accident nu face decat sa intareasca faptul ca trebuie accentuata gradul de curatare al pistei si periodicitatea curatarii pistei in caz de ninsoare.
    • 0 (0 voturi)    
      Prima dată nu l-a băgat în seamă, (Vineri, 8 ianuarie 2016, 20:36)

      Harald [utilizator] i-a raspuns lui vali2

      asta ar fi de reproșat turnului. Când comandantul a spus inițial că a ieșit din pistă, răspunsul controlorului de trafic a fost complet paralel, nici nu l-a interesat ce vrea comandantul.

      Avionul fiind deja oprit la acel moment, asta n-a mai contat. Dar dacă ar fi fost o situație în care controlorul să trebuiască să decidă un ”go-around”, relaxarea turnului se putea termina cu victime.


Abonare la comentarii cu RSS

ESRI

Top 5 articole cele mai ...



Hotnews
Agenţii de ştiri

Siteul Hotnews.ro foloseste cookie-uri. Cookie-urile ne ajută să imbunatatim serviciile noastre. Mai multe detalii, aici.
hosted by
powered by
developed by
mobile version