Dialogul intre turnul de control al aeroportului Cluj si comandantul avionului Blue Air care a ratat aterizarea

de I.C.     HotNews.ro
Joi, 7 ianuarie 2016, 18:27 Actualitate | Esenţial

Digi24 a prezentat un fragment din dialogul purtat joidimineata intre pilotul avionului Boeing 737 care a iesit de pe pista la aterizarea pe aeroportul din Cluj-Napoca si turnul de control, imediat dupa producerea incidentului. Din discutie se intelege ca initial operatorul din turnul de control nu intelege ce s-a intamplat, interpretand din informatia transmisa de pilot ca totul s-a desfasurat cum trebuie, dupa care constietizeaza ca sunt probleme si trimite ajutor.

Redam mai jos transcrierea fragmentului de dialog prezentat de Digi24:

"Pilot: Turnule, 9301 - tocmai am iesit din pista.
Turnul de control: Confirm. Bine ati venit! Continuati spre Delta (n.r. alta pista), catre pozitia de imbarcare.
Pilot: Nu m-ati inteles! Am iesit din pista.
Turnul de control: Sunt turnul, confirm, multumesc!
Pilot: Suntem iesiti din pista, nu s-a intamplat nimic, suntem pe sol. Motoarele inca functioneaza. Ne uitam la situatie si pe urma vom proceda la o evacuare.
Turnul de control: Sunt turnul, confirmam, anuntam imediat solul! O sa vina imediat utilaje pentru asistenta.
Turnul de control: Toate statiile de la sol au fost anuntate, o sa vina pentru asistenta. Daca puteti sa comunicati, ati iesit din pista? Aveti avarii? Sa stiu ce sa comunic la sol.
Pilot: Deci, am iesit din pista, pe partea dreapta. Suntem in proces de oprire a motoarelor. Si din cate vedem, e posibil sa fi atins cu motorul. Confirm, fara victime.
Turnul de control: Am confirmat pe partea dreapta, am sa comunic la sol. Confirm, fara victime, acum o sa vina asistenta. Am considerat pista ocupata, blocata, pana se elibereaza.
Pilot: Asteptam o masina de la dumneavoastra, de la pompieri, sa evalueze situatia de prin afara, pentru ca noi nu vedem tot avionul. Momentan noi suntem bine, nu avem pericol de foc. Daca ii vom evalua pe slide-uri (n.r. topogane) sau vom cobori pasagerii pe scari.
Turnul de control: Am confirmat, am vorbit cu dispecerul, prima masina care a ajuns langa dumneavoastra nu a observat daune ale aeronavei."


Citeste mai multe despre   









15562 vizualizari
  • +3 (5 voturi)    
    precis ca (Joi, 7 ianuarie 2016, 18:42)

    victor L [utilizator]

    unul era roman si celalalt ungur!
  • +7 (9 voturi)    
    SF (Joi, 7 ianuarie 2016, 18:52)

    Nyk1 [utilizator]

    Cam SF primele propoziții. Mă gândeam că există un limbaj standardizat, riguros, de comunicare în aceste situații, unul mai apropiat limbajelor de programare ale calculatoarelor decât de cel uman - tocmai pentru a evita neînțelegerile și ambiguitățile în situații critice.

    Putea fi un Colectiv 2 datorat incompetenței autorităților statului român.
    • +1 (1 vot)    
      Există. În limba engleză. (Joi, 7 ianuarie 2016, 23:02)

      Harald [utilizator] i-a raspuns lui Nyk1

      Dar dacă îi auzi pe piloții români ce engleză vorbesc, te sperii. Asta ca să nu mai vorbim de cei de la Wizzair, unde comandantul e un Balint sau un ”otilo” (Atilla) cu o engleză ca în Nepal.

      Și la accidentul din Apuseni, dialogul lui Adrian Iovan cu controlorul de trafic era mai mult decât informal, vorbeau de parcă ar fi stat la o bere.
  • +6 (10 voturi)    
    pasagerii isi pun viata in mainile incompetentilor (Joi, 7 ianuarie 2016, 19:16)

    mnicku [anonim]

    Incredibil cita inconstienta si incompetenta pe al doilea aeroport din RO. Pe vremea raposatului pista ar fi fost curata bec.

    Pilotul anunta ca a iesit de pe pista si turnul de control ii raspunde in scirba : Continuati spre delta !!!!!!!! horror . Alt adormit in timpul serviciului.

    D-nu ciceo nu stiati cumva ca-i iarna in IANUARIE si urmeaza sa ninga? sau va asteptati la 35 grade celsius? ori erati ocupat cu ascunderea matrapazlicurilor din afacerile cu penalul uioreanu ? ...... ce spate mare aveti d-nu ciceo ! sinteti cumva nemuritorul in post?
    • 0 (0 voturi)    
      Mda (Joi, 7 ianuarie 2016, 22:06)

      Qwertz [utilizator] i-a raspuns lui mnicku

      Cam este. Nici o guvernare de nici o culoare politica nu l-a dat jos. Ala e pe viata acolo! Corecta observatia in legatura cu UTI !
    • +1 (1 vot)    
      Incredibil (Joi, 7 ianuarie 2016, 23:01)

      JohnR [utilizator] i-a raspuns lui mnicku

      Pasagerii spun ca: "Erau cam cinci centimetri de zăpadă pe pistă". Inadmisibil.
      Asta vine dupa ce au proiectat gresit pista care se intersecta initial cu soseaua de centura...
    • 0 (2 voturi)    
      Esti in eroare (Vineri, 8 ianuarie 2016, 9:14)

      Ccoto [utilizator] i-a raspuns lui mnicku

      Greseala a plecat de la pilot care nu a declarat imediat urgenta, desi era cazul, fiind iesiti de pe pista si fara sa cunoasca exact starea aeronavei (inclinata vizibil spre stanga).
      In momentul cand spui ca ai iesit de pe pista, exista doua intelesuri: ca ai iesit de pe pista pe aratura (incident) sau ai iesit de pe pista si ai intrat pe bretea/calea de rulare catre aerogara (pista eliberata pentru urmatoarea aterizare).
      • +1 (3 voturi)    
        Nu sint permise greseli de acest gen (Vineri, 8 ianuarie 2016, 10:57)

        mnicku [anonim] i-a raspuns lui Ccoto

        in aeroporturi pt ca se pot solda cu sute de victime. Un avion nu decoleaza/aterizeaza de capul lui. Exista planuri de zbor aprobate cu mult timp inainte de decolare.
        Ce au pazit cei din administratie in plina iarna ?? cind la Cluj a inceput sa ninga inca de miercuri. Sarcina lor era sa curete zapada. Pe inregistrari video se vede ca la aeroport pista nu era curata , de ce exista un strat de 3-4 cm de zapada? iar inainte pilotul a cerut marirea intensitatii luminii de balezaj pt a avea vizibilitatea buna pt ca in jurul pistei totul era alb.

        Un avion de genul celui in cauza are cca 160 tone + combustibil/ . La aterizare cind e la cca 900m deasupra solului are o viteza de 800km/h . Intreaga responsabilitate revine pilotului daca decide sa aterizeze sau nu in functie de conditiile de aterizare. Crezi ca opresti un astfel de mamut in 5 metri cu flecul de la pantofi?
        Pune-te tu in situatia pilotului si vezi ce decizie ai fi luat in 2 , max 3 sec cind ai in maini vietile a 100 de oameni !!
        Pt o gafa de acest gen ar fi murit 100 de oameni !!!! restul sint povesti
        • -1 (3 voturi)    
          OMFG (Vineri, 8 ianuarie 2016, 11:26)

          natbl73 [utilizator] i-a raspuns lui mnicku

          tu te-auzi ce zici?

          1) 160 tone de combustibil, deci rezerva de 200metri cubi la atezizare ?
          2) 800km/h, deci viteza maxima de croaziera la aterizare ?
          3) decizie in2-3 secunde? daca stranuta in momentul ala inseamna ca mor toti !!

          controleaza-te, unii ar putea chiar sa iti creada aberatiile...
  • +3 (5 voturi)    
    Lb romana la urgente! (Joi, 7 ianuarie 2016, 20:14)

    ViorelRG [anonim]

    Acesta este doar un foarte mic exemplu de comunicare imprecisa in momente cheie. Limba romana (ca de altfel si multe alte limbi vorbite) este neadecvata comunicarii de situatii tehnice urgente in propozitii scurte si fara interpretari multiple. Sugestia mea este de a adopta neologisme excat cum sunt scrise si pronuntate in tarile in care acele cuvinte au intelesul (perfect) clar.
    • -1 (1 vot)    
      Va (Joi, 7 ianuarie 2016, 21:52)

      io [anonim] i-a raspuns lui ViorelRG

      va grabiti cu concluzii exagerate!
      Fiti mai rezervat....! Mai cititi o data ceea ce ati scris si ceea ce rezulta! E o mare exagerare!
  • +11 (11 voturi)    
    Limbaj aviatie (Joi, 7 ianuarie 2016, 21:43)

    Andrei [anonim]

    Din pacate cei care au tradus nu prea au cunostinte de aviatie. In primul rand Foxtrot si Delta sunt literele F si D in alfabetul fonetic. D nu e pista, e cale de rulare. Aeroportul Cluj are o singura pista pe care se aterizeaza/decoleaza prin ambele capete. De asemenea pilotul a lansat si un "Pan Pan" cand i-a repetat controlorului de trafic ca a iesit din pista dar nu l-a mai tradus nimeni.

    Iar limbajul folosit de controlorul de trafic este in standarul de aviatie unde formularile trebuie sa fie scurte si eficiente. Intr-adevar politetea poate nu isi are rostul dar suntem totusi oameni.
    • -1 (1 vot)    
      incomplet (Joi, 7 ianuarie 2016, 22:04)

      andreiu [utilizator] i-a raspuns lui Andrei

      Reproducerea este inexacta si incompleta


Abonare la comentarii cu RSS

ESRI

Top 5 articole cele mai ...



Hotnews
Agenţii de ştiri

Siteul Hotnews.ro foloseste cookie-uri. Cookie-urile ne ajută să imbunatatim serviciile noastre. Mai multe detalii, aici.
hosted by
powered by
developed by
mobile version
Miercuri