Plenul Consiliului Superior al Magistraturii si-a ales miercuri, 6 ianuarie 2016, noua conducere, in cadrul unei sedinte la care a lipsit seful statului, Klaus Iohannis. Noul presedinte al CSM este judecatorul Mircea Aron, iar vicepresedinte este procurorul Luminita Palade. Ambii au fost candidati unici pe functiile pe care au fost alesi. Este pentru prima data in ultimii ani cand presedintele nu este prezent la sedinta in care CSM isi alege conducerea, presedintia fiind reprezentata de Simina Tanasescu, consilier prezidential in cadrul Departamentului Reforma Institutionala si Constitutionala.

Mircea Aron si Luminita PaladeFoto: Colaj / Sursa foto: Agerpres

In cadrul sedintei de plen, judecatorul Horatius Dumbrava a remarcat lipsa presedintelui Iohannis si a avertizat ca "a crescut ingrijorator numarul de atacuri la adresa independentei justitiei (...) si as vrea ca si presedintele sa se raporteze la acest lucru". Dumbrava a facut referire si la episodul scandalului ofiterilor acoperiti si a declarat ca "asteptam un semnal de transparenta de la presedintele Klaus Iohannis, care sa spuna ca nu este niciun judecator ofiter acoperit".

Livia Stanciu, presedintele Inaltei Curti de Casatie si Justitie (ICCJ), s-a declarat de acord cu Horatius Dumbrava si a afirmat ca "am asistat si inca mai asistam, dar am asistat la atacuri extrem de dure la adresa magistratilor, procurori sau judecatori, care au instrumentat dosare extrem de importante,atacuri prin care s-a urmarit decredibilizarea acelor magistrati, a activitatii lor, pentru a se pune eventual sub semnul indoielii onestitatea acelor colegi,atacuri care nu au facut altceva decat sa ne descalifice ca tara si sa slabeasca increderea uneori a partenerilor externi vizavi de ce se intampla in tara".

Judecatorul Marius Tudose, presedintele inca in functie al CSM, si procurorul Bogdan Gabor - vicepresedintele institutiei au prezentat raportul de activitate al institutiei pe anul 2015, au luat cuvantul mai multi membri ai Consiliului, dupa care judecatorul Mircea Aron si procurorul Luminita Palade si-au prezentat proiectele manageriale. La sedinta de astazi, 6 ianuarie 2015, au fost prezenti si Raluca Pruna - ministrul Justitiei, Livia Stanciu - presedintele Inaltei Curti de Casatie si Justitie, precum si Tiberiu Nitu, procurorul general al Romaniei.

  • HotNews.ro a transmis LIVE TEXT cele mai importante declaratii din cadrul sedintei
  • Citeste mai jos cele mai importante declaratii din cadrul sedintei de plen:

15:30 Judecatorul Marius Tudose, presedintele inca in functie al CSM:

  • Doamna procuror Luminita Palade ati fost aleasa in functia de vicepresedinte a CSM, cu incepere de maine.

Raspunsurile procurorului Luminita Palade, candidat la functia de vicepresedinte:

  • Absolut. Eu nu am vazut niciodata nicio persoana din niciun partid trasa la raspundere pentru ca a formulat propuneri nefericite intr-un domeniu sau altul.

Horatius Dumbrava:

  • Va referiti la societatea civila?

Raspunsurile procurorului Luminita Palade, candidat la functia de vicepresedinte:

  • Nu stiu daca mai este timp. Haideti sa spunem ca are Ministerul timp sa treaca prin Parlament acest pachet, eu ma indoiesc, mandatele expira in 15 mai 2016, procedura se deruleaza inainte de expirarea mandatului, termenul pe care il avem in vedere este de 45 de zile... ajungem in aprilie. Nu cred ca avem cum sa facem asta.
  • Este adevarat ca din discutiile pe care le-am avut chiar cu unii dintre prietenii dvs, dle presedinte, au opinat ca CSM nu ofera suficienta credibilitate in formularea unor opinii de profesionalizare

Intrebare Horatius Dumbrava:

  • In vara anului 2015, majoritatea colegilor procurori si judecatori au fost de acord ca factorul executiv ar trebui sa nu mai faca parte din lantul trofic al alegerilor. Suntem in ianuarie 2016 si lucrurile nu au inaintat foarte mult. Propunerile le-am trimis abia in noiembrie. Ce veti face?

Tiberiu Nitu, procurorul general al Romaniei:

  • Avem 400 de functii de procuror vacante. Din acestea, 200 sunt de conducere, iar din acestea 76 sunt la parchetele de pe langa judecatorii, adica se pot ocupa doar prin concurs. Sunt parchete mari unde nu sunt persoane cu vechimea necesara
  • Avem foarte multe parchete mici unde primii procurori sunt demult si nu exista doritori sa se duca in aceste unitati mici si sa aplice pentru o functie de conducere
  • O problema o reprezinta examenele de promovare pe loc, pentru ca functia de prim-procuror sau de procurori sefi de sectie nu ii mai intereseaza
  • Asa cum a spus dna Palade, de ce sa raspunzi pentru munca altora, pentru pixuri, cand poti sa raspunzi de dosarele tale, sa stai linistit?

Raspunsurile procurorului Luminita Palade, candidat la functia de vicepresedinte:

  • Pe regulamentul de avansare pe functii de executie, avem deja propuneri, pornind de la componenta comisiilor si pana la cotele subiectelor, la comisiile de contestatii si la o a treia posibilitate de comisie care sa rezolve contestatii. Sunt propuneri concrete ale procurorilor
  • Deci generatia extrem de tanara vine in grupul de lucru
  • Diferenta de salarizare intre un procuror cu functie de executie si unul cu functie de conducere este extrem de mica. Toate aceste atributii ale prim-procurorului unitatii determina asupra lui un stres care e dublat de solicitarile inspectiei judiciare, de ineficienta unora dintre controale, de nenumaratele informatii din Ministerul Public.
  • Aceste activitati din start ridica semne de intrebare pentru cei extrem de tineri sau de vechime medie. Majoritatea lor a ajuns la concluzia ca nu merita

Intrebari:

  • V-ati referit in proiect la promovare si la selectia celor care elaboreaza subiectele. Acesta procedura de promovare mai comporta si alte elemente.

15:05 Tiberiu Nitu, procurorul general al Romaniei:

  • Am primit 110 posturi de grefieri in plus si vreau sa ii multumesc dlui ministru Cazanciuc
  • Urmare a acestui demers si a transformarii multor altor posturi de consilier, de mecanic, de muncitor etc in functii de grefier am ajuns la o medie de 0,55 - avem un grefier la doi procurori. Este un lucru foarte bun
  • In legatura cu procedura de numire, asistam la un mic paradox. Colegii nostri vor grefieri, apreciaza ca sunt bine pregatiti, dar imi solicita avize pentru ocuparea posturilor de grefieri din alte surse. Eu tot timpul le transmis: vin cei de la SNG. Intr-adevar, trebuie sa astepti un an.
  • Acum Scoala imi va solicita o cifra de scolarizare. Vom avea locuri mult mai multe decat acum un an, dar ei vor incepe activitatea in parchete la 1 ianuarie 2017

Luminita Palade

Luminita Palade

Foto: Agerpres

14:46 Procurorul Luminita Palade, candidat la functia de vicepresedinte, isi prezinta proiectul de management:

  • Imi doresc un volum optim de activitate, atat la nivelul judecatorilor, cat si la nivelul procurorilor
  • Am discutat modificarea regulamentelor pe functii de conducere si executie. Au fost facute o serie de propuneri extrem de interesante la modificarea acestui regulament
  • Pe formula de promovare-recrutare: aici trebuie sa gasim solutii de recrutare a celor mai buni magistrati care sa fie atrasi in aceste comisii de concurs
  • Se pare ca cei mai buni dintre ei nu mai sunt de acord sa intre in aceste comisii si din cauza imprejurarilor de natura financiara
  • Inspectia Judiciara: am discutat ca legea nu defineste auditul caruia ii este supusa Inspectia. Nu avem notiunea auditorului de performanta definita ca atare. Ca sa avem o Inspectie eficienta si independenta, trebuie sa avem auditori performanti si integri
  • Rolul inspectiei judiciare este definit de MCV
  • Daca numarul cercetarilor disciplinare a scazut, a crescut numarul avizelor de arestare preventiva. De aceea cred ca Inspectia Judiciara ar trebui sa faca nu 1000 de controale, ci doua controale extrem de eficiente
  • Trebuie delimitate conditiile in care criteriile pe baza carora inspectiile judiciare fac controale, pentru ca si seful face controale.
  • Consolidarea INM-ului si a scolii de grefieri: eu cred ca o politica coerenta de recrutare de personal nu duce la aparitia unor necesitati peste noapte in recrutarea grefierilor. Grefierii pregatiti prin scoala nationala de grefieri stiu sa manuiasca toata componenta informatica din sistem
  • Pe implementarea noilor coduri juridice avem o nenorocire. Avem art 301 din Codul penal, iarasi pe impactul noilor coduri avem acele memorandumuri cu asigurarea numarului de procurori si grefieri
  • Avem un an in care se numesc sefii ICCJ, parchetului general... sunt 17 functii de conducere. La nivelul CSM a existat o practica constanta de asigurare a transparentei intervievarilor. 

14:45 Judecatorul Marius Tudose:

  • Cu majoritate zdrobitoare, judecatorul Mircea Aron a fost ales in functia de presedinte al CSM.

Raluca Pruna, ministrul Justitiei:

  • Vor ajunge si vor ajunge intr-un calendar strans

Raspunsurile judecatorului Mircea Aron, candidat la functia de presedinte al CSM:

  • De dvs depinde daca vor ajunge sau nu in Parlament.

14:25 Raluca Pruna, ministrul Justitiei:

  • Nu o sa am niciun fel de rezerva sa sustin CSM
  • Spuneti printre punctele slabe ca avem un dialog slab, incidental cu asociatiile profesionale. Eu, cand am venit, am discutat cu asociatiile profesionale referitor la acest pachet de legi. Am concluzionat ca nu exista un acord cu privire la acest pachet pe care CSM l-a inaintat Ministerului Justitiei.
  • Eu, ca ministru, si Ministerul Justitiei si Guvernul au obligatia: vorbim de un pachet de legi organice, nu sub mandatul meu se va modifica acest pachet printr-o ordonanta de urgenta si stim cu totii ca daca respectam toate rigorile legislative - legea transparentei ma obliga pe mine sa fac o consultare publica, cu toata societatea romaneasca.
  • Acum, pariul meu este ca vom avea reactii numeroase la aceasta consultare publica
  • Obligatia noastra este sa ne aplicam asupra acelor comentarii si sa incercam sa le introducem in pachet
  • Asta este ce pot eu sa fac ca ministru in acest an
  • Sper in mandatul meu sa trec prin Guvern acest pachet
  • Nu doresc sa critic acest pachet, doresc sa spun doar ca el poate fi imbunatatit
  • Este irelevant ca eu am sustinut in 2004 ca bugetul sa treaca la Inalta Curte. Nu mi-am schimbat opinia, dar nu conteaza
  • Este vorba despre o discutie mult mai larga pe care trebuie sa o avem. Trebuie sa vedem daca vrem sa facem din ICCJ un administrator de cladiri si de bugete - apoi poate vrem sa umblam la competenta ICCJ si sa spunem ca va da doar decizii de coordonare
  • Pe de o parte spunem ca putem sa ne imbunatatim dialogul cu asociatiile, pe de alta parte spunem ca avem un proiect discutat cu toata lumea si eu remarc aici ca cel putin cu privire la doua articole ar trebui sa mai discutam
  • Ma adresez unui judecator cu experienta de 34 de ani. Nu vom regla aici proiectul de lege si nu eu voi fi cea care va stabili, vom face o consultare

Mircea Aron

Mircea Aron

Foto: Ager Press

Raspunsurile judecatorului Mircea Aron, candidat la functia de presedinte al CSM:

  • Cred ca va trebui sa fixam niste termene, sa incepem niste dezbateri bazate pe argumente.
  • Trebuie schimbata paradigma in care se desfasoara astfel de dialoguri. Vreau sa o facem cat de serios. Exista cu siguranta idei in mediul asociatiilor profesionale
  • Stiu, vad priviri stoice. Dar parerea mea e ca trebuie incercat. Nu poti face astazi altfel decat prin dialog
  • Noi nu putem sa ne transformam intr-un sindicat. Ei au si o activitate care seamana oarecum cu activitatea unui sindicat, dar trebuie sa facem astfel incat dialogul sa fie real intre noi.
  • Eu am avut surpriza anul acesta cand am pierdut statutul care consta in dreptul de a trece la avocatura dupa 10 ani. Tinea de statutul magistratului, dupa parerea mea, si acest drept a disparut dupa schimbarea legii. Atunci, pentru ca a fost o reactie masiva, dupa modificare chiar la Curte eu am convocat o adunare generala in care am incercat sa supunem controlului de constitutionalitate acest text. Dincoace n-am putut sa obtin o majoritate, pentru ca foarte multi dintre votantii de atunci aveau deja statutul

Intrebari:

  • Ati mentionat la punctele slabe: comunicarea cu asociatiile profesionale. Cum va fi imbunatatita?

Livia Stanciu, presedintele ICCJ:

  • Am readus cu mine calendarul pe care l-am facut inca din 2013 care vizeaza aceasta activitate de preluare a bugetelor instantelor judecatoresti. Vorbim in afara de modificarile actelor normative, care sunt intr-adevar foarte multe, dar vorbim despre preluarea personalului din Ministerul Justitiei, inseamna preluarea sediilor tuturor instantelor judecatoresti prin trecerea imobilelor respective din administrarea Ministerului Justitiei in administrarea ICCJ, inseamna preluarea unui spatiu pentru ICCJ care sa ii permita sa preia personalul care se ocupa de aceasta activitate la MJ, inseamna preluarea bunurilor mobile
  • Dupa ce s-ar redacta acest proiect de act normativ, trebuie supus dezbaterii publice, trebuie apoi adoptat de guvern. La vremea respectiva, am prevazut pentru fiecare etapa un termen minim de realizare. A fost un studiu facut atunci cu privire la aceasta preluare.
  • Avantajele le stim, au fost discutate. Am apreciat ca dl presedinte in dosarul de candidatura a avut si chestiunea aceasta

Raspunsurile judecatorului Mircea Aron, candidat la functia de presedinte al CSM:

  • Eu am vazut luminita aia la inceputul anului 2017. Curtea Suprema a incercat sa faca ceva, am avut discutii cu dna presedinte, avem de defrisat 40-50 de acte normative care trebuie adaptate. Hai sa ne apucam de lucru peste 2-3 saptamani
  • O avem pe dna ministru aici, cu siguranta ca stie de 136 de mai multa vreme. Cred ca se pomenea si in 2004 despre importanta trecerii bugetului la Curtea Suprema si cam de atunci ne-am intalnit mereu ca sa realizam acest lucru.
  • Este o garantie trecerea bugetului.

Intrebare:

  • Preluarea bugetului instantelor de la MJ e o chestiune pe care legiuitorul o lasa lipsita de efectivitate. Ma bucura ca ati introdus in proiect aceasta chestiune. Credeti ca in mandatul dvs, apreciati asupra unei perioade de timp, cand vedeti luminita de la capatul tunelului in care sa se realizeze concret aceasta chestiune?

Raspunsurile judecatorului Mircea Aron, candidat la functia de presedinte al CSM:

  • Relatia cu Inspectia Judiciara nu o poti vedea decat din perspectiva legii. Este nevoie sa avem discutii, poate e nevoie sa modificam articolul 68.
  • Inspectia nu a facut nici pana acum auditul pe anul acesta si pe anul trecut. Trebuie sa ai pentru asta organisme independente, dar nici nu poti merge pe ideea ca orice privat poate face acest audit.
  • Parerea mea e ca niciodata nu s-a facut un audit asa cum se cere astazi, in timpuri moderne, desi acolo exista mult de vazut. Inspectia are un volum de lucrari... Astea toate ar trebui pigulite. Ori o firma mica de audit de care a beneficiat inspectia nu cred ca este capabila. Dar nu cred ca astazi in tara este capabila sa faca asta.
  • Eu cred ca cel mai bine am putea sa auditam noi, mai ales pentru ca exista o atat de puternica independenta a inspectiei. Cred ca ar trebui ca noi sa putem sa facem aprecieri, dar pentru asta ar trebui modificat articolul 68. Daca gasiti ca asta e o idee proasta, putem sa discutam sa vedem daca nu gasim un remediu.
  • Cred ca mai bine ar fi sa facem doua serii pe an [de grefieri]. Oamenii care vin in sistem sunt mai bine pregatiti intr-o scoala. Aproape peste tot unde ne-am dus, raspunsul a fost ca sunt mai bine pregatiti cei din Scoala Nationala de Grefieri (SNG).

14:00 Marius Tudose, presedintele inca in functie al CSM:

  • Proiectul dvs. reprezinta o continuitate.
  • Intrebarea mea este: cum vedeti relatia cu Inspectia Judiciara, pentru ca aici este cheia?

Mircea Aron

Mircea Aron

Foto: Hotnews

13:05 Judecatorul Mircea Aron, candidat la functia de presedinte al CSM:

  • Ascultand raportul pe 2015 as putea spune ca foarte multe chestiuni constatate ca trebuind a fi continuate se regasesc si in raportul meu
  • In general, am abordat apararea independentei in raportul meu; in activitatea mea, am infruntat de cate ori s-a putut si cu argumentele pe care le-am gasit de cuviinta cand au fost atacuri
  • Am insistat pe colaborarea cu ICCJ, cu MJ, pe chestiuni de integritate, transparenta, eficienta, pe institutiile din cadrul Consiliului, pe INM-ul din coordonare si pe Inspectia Judiciara
  • Evident ca prezentarea pe care o sa va o fac, sper sa nu va plicitisti foarte tare, sunt lucruri pe care evident le stiti, dar eu trebuie sa vi le spun ca sa stiti daca am gandit asa cum trebuie sa gandeasca un viitor presedinte
  • Atingerea obiectivului CSM poate fi influentata de calitati individuale ale celor care conduc Consiliul. Am remarcat sublinierea din unul dintre proiecte: nivelul de eficienta este dat de capacitatea colectiva de a conduce
  • CSM are nevoie permanenta de planificare strategica. Sunt conservator numai in masura in care legea este conservatoare, in rest pot sa imi insusesc metodele moderne
  • Analiza reprezinta o analiza factorilor de influenta interna si externa, voi relua ce s-a evidentiat in proiectele anterioare si voi adauga ce cred ca trebuie avut in vedere
  • Puncte tari: Modul in care este legiferat asigura puterea CSM
  • CSM este alcatuit din buni profesionisti, remarca pe care au facut-o si colegii mei, cu experienta in exercitarea functiilor administrative, poate sunt singurul care nu a avut inca o functie administrativa
  • Un alt punct tare este aparatul tehnic, format din buni profesionisti, precum si reactia rapida la atacuri vizand reputatia profesionala.
  • Experienta CSM in actualizarea legislatiei secundare - un alt punct tare.
  • Puncte slabe: dialogul prea prolix, lipsa atentiei, comunicare slaba cu asociatiile profesionale; poate ca trebuie sa facem mai aplicat dialogul cu asociatiile profesionale.
  • La oportunitati: faptul ca ministrul Justitiei face parte dintr-un guvern de tehnocrati. Potrivit legii 317, avem dreptul si obligatia, CSM-ul, sa formulam propuneri atunci cand constatam ca activitatea justitiei poate fi imbunatatita.
  • Cresterea increderii cetatenilor in sistemul judiciar este o oportunitate de care putem profita, pentru ca poti lucra bine cand incepi sa capeti aprecierea publicului larg, care observa ca lucrurile merg spre o imbunatatire
  • La amenintari: lipsa infrastructurii adecvate in aplicarea legii privind falimentul persoanei. Chiar daca aplicarea acestor legi s-a amanat pana in 2017, amenintarea ramane
  • Considerasem oportun sa evidentiez paradoxul ca avand in vedere tocmai aceasta amenintare, guvernul are posibilitatea sa relanseze programul initiat de CSM si MJ in 2013 pentru redesenarea instantelor, pentru eficienta 
  • Alte amenintari: instabilitatea legislativa, eventuala continuare a atacurilor impotriva independentei justitiei si a CSM
  • Colaborarea cu ICCJ este la primul punct de obiective, colaborare care a existat si pana acum, si pe care o sa o continuam indiferent cine va fi la carma anul acesta
  • CSM va trebui sa gestioneze in cele mai bune conditii procedurile, pentru ca numirile si promovarile la ICCJ sa fie in concordanta cu pregatirea candidatilor
  • O prioritate zero este alegerea viitorilor membri ai CSM, vor necesita si aceste alegeri un efort deosebit din partea CSM
  • Am gasit necesare modificari ale promovarii in sistem
  • Cooperarea cu Comisia Europeana in cadrul MCV-ului va ramane o componenta importanta a Consiliului
  • Pentru anul 2016, CSM va gasi un instrument de lucru important in strategia de dezvoltare a sistemului judiciar 2015-2020, la care a lucrat
  • Apreciez ca este important pentru conducerea CSM sa continue activitatea buna din 2015, sa initieze proiectele care vin din strategie, precum si sa continue colaborarea cu Inalta Curte de Casatie si Justitie, Ministerul Justitiei, Ministerul Public

Raluca Pruna

Raluca Pruna

Foto: Agerpres

12:35 Raluca Pruna, ministrul Justitiei:

  • Am si mandatul predecesorului meu, dl Cazanciuc, de a multumi CSM pentru colaborare, va multumesc si eu, in nume personal
  • Multumesc personal dlui presedinte Tudose pentru celeritatea cu care a raspuns unor cereri ale Ministerului Justitiei
  • Raportul este unul foarte dens, ma voi referi la chestiunile care privesc Ministerul Justitiei (MJ)
  • Pachetul de legi pe justitie - am discutat inca de la prima mea participare in plenul CSM, este pe agenda Ministerului, stiti ca am convocat un grup de lucru pentru a clarifica anumite chestiuni pe care asociatiile de magistrati din Romania le doresc clarificate
  • Intentia mea este sa identificam cele 4-5 chestiuni esentiale si sa nu stam in dezbateri 20 de ani
  • Sunt aici colegi, domnii Dumbrava, Danilet, doamna Simina Tanasescu, cu care am lucrat in 2004 - stiti toti cat a durat pana sa ne punem de acord pe un pachet de legi. Calendarul va fi unul strans si va privi acele chestiuni fundamentale, care pot aduce un plus de valoare modului in care functioneaza sistemul judiciar
  • Voi asocia intotdeauna CSM-ul in discutiile pe care MJ le are cu Parlamentul si astept ca colaborarea in aceasta privinta sa fie optima
  • Va asigur ca MJ, avand aceasta calitate de initiator, nu face in Parlament decat sa sustina cel mai bun interes al justitiei in Romania
  • S-a vorbit despre respingerea unui proiect de lege privind rationalizarea instantelor si parchetelor. Aveti tot sprijinul meu si o mai buna asezare a parchetelor si instantelor mici este necesara
  • Cred ca aceste chestiuni trebuie sa fie legate de chestiunea taxelor de timbru, care trebuie atacata cu curaj si am intentia sa fac acest lucru in acest an
  • Chestiunea integritatii este esentiala. Am asistat toti, ca cetateni, la atacurile despre care ati vorbit, doamna presedinta [Livia Stanciu, presedinta ICCJ - n.red.], in cursul anului 2015. Am vazut si ca numarul de cereri pentru apararea independentei si a reputatiei profesionale a celor atacati pe nedrept a crescut
  • Cred ca CSM a avut o reactie foarte ferma
  • Asteptarea publica este ca atunci cand sistemul identifica acele probleme de integritate sau de imagine in sistem sa fie capabil, sa aiba anticorpii necesari pentru a se izola de astfel de fenomene, care sunt putine, dar care pot sa aduca o atingere mare imaginii justitiei in Romania
  • Sedintele plenului sunt foarte dense, mai lungi decat am putut eu sa cred inainte de a veni aici. Va asigur de disponibilitatea MJ de a discuta si informal, dar asta nu inseamna ca mai putin serios, in afara plenului, pentru a putea sa ne punem de acord pe chestiuni de continut: volum de activitate. Am cerut INM sa fie asociat, astfel incat sa facem niste dezbateri cu continut si cu sens

12:30 Tiberiu Nitu, procurorul general al Romaniei:

  • Va asigur ca si in 2016 reasezarea resurselor umane in Ministerul Public va reprezenta o prioritate pentru noi
  • O alta prioritate este transparenta in sistemul juridic si deschiderea catre justitiabil
  • Incercam sa gasim solutii pentru a creste transparenta, pentru ca si noi suntem in serviciul public.

Livia Stanciu

Livia Stanciu

Foto: CSM

12:15 Livia Stanciu - presedintele Inaltei Curti de Casatie si Justitie:

  • Raportul prezentat astazi de catre conducerea CSM ne ofera tuturor placutul prilej de a adresa tuturor felicitari pentru rezultatele deosebite din anul 2015, care au fost evidentiate extrem de obiectiv, de corect pe toate palierele. Deci imi ofera placutul prilej de a va adresa tuturor felicitari pentru eforturile deosebite depuse in 2015 in realizarea obiectivelor, in cadrul ordinii institutionale a statului
  • Ca reprezentant al puterii judecatoresti, doresc sa profit de acest prilej, domnule presedinte al CSM, pentru a adresa felicitari tuturor magistratilor din aceasta tara, grefierilor, arhivarilor, agentilor procedurali, personalului conex pentru profesionalismul si daruirea de care au dat dovada in 2015, in contextul mentinerii inca al unui volum extrem de mare de dosare, in conditiile in care vorbim despre cazuri extrem de complexe, in conditiile in care vorbim despre un cadru legislativ ce este de cativa ani intr-o profunda reformare si restructurare
  • Mi-a placut foarte mult modalitatea in care conducerea CSM a structurat acest raport, avand in vedere toate problematicile sistemului judiciar actual. Raportul a evidentiat ca atat CSM in integralitatea sa, cat si sistemul judiciar au continuat trendul pozitiv, aprecierile pozitive si toate aceste date evidentiate corect in raportul prezentat si care au evidentiat eforturile depuse in 2015 de catre toti membrii CSM si colegii de la toate instantele si parchetele din tara ne demonstreaza ca rezultatele nu sunt intamplatoare, ci dimpotriva sunt rezultatul unor eforturi deosebite care trebuie sa fie recunoscute
  • Sunt de acord cu ceea ce au spus unii dintre colegii nostri anterior, ca exista in sistem vulnerabiliti care se impun a fi analizate, rezolvate si depasite. Multe au fost pe parcursul anului 2015, dar o vulnerabilitate majora o reprezinta faptul ca desi in ultimii ani - si asta este bine - justitia a aratat si a dovedit intr-o foarte mare masura ca doreste sa impuna respectarea legii la nivel national, ca acest sistem judiciar isi doreste ca Romania sa ajunga un stat onorabil la nivelul standardelor UE, cu toate acestea - si sunt de acord cu dl Dumbrava - corelativ am asistat si inca mai asistam, dar am asistat la atacuri extrem de dure la adresa magistratilor, procurori sau judecatori, care au instrumentat dosare extrem de importante, atacuri prin care s-a urmarit decredibilizarea acelor magistrati, a activitatii lor, pentru a se pune eventual sub semnul indoielii onestitatea acelor colegi, atacuri care nu au facut altceva decat sa ne descalifice ca tara si sa slabeasca increderea uneori a partenerilor externi vizavi de ce se intampla in tara
  • Cred ca trebuie apreciata de noi toti, de toti colegii magistrati din aceasta tara, faptul ca CSM si pe parcursul anului 2015 a continuat sa demonstreze ca este o institutie matura, a dovedit toleranta zero fata de atacurile la adresa independentei sistemului judiciar, trebuie remacata promptitudinea cu care CSM in 2015 a luat atitudine fata de atacurile la adresa independentei justitiei
  • Au fost atacuri dure care prin numarul mai mare fata de anii anteriori au fost direct proportionale cu numarul persoanelor influente trimise in judecata, in cazul carora s-a dovedit in final ca se fac vinovate de faptele pentru care au fost deferite judecatii
  • Probabil ca inca mai exista politicieni care isi doresc o justitie controlata si noi toti trebuie sa facem front comun impotriva unor astfel de atitudini
  • Sa nu uitam ca s-au facut afirmatii grave atunci cand s-a sustinut ca si celeritatea solutionarii cauzelor - desi completul de judecata este cel care isi stabileste modalitatea in care intelege sa isi desfasoare acea cercetare - au fost atacuri dure inclusiv cu privire la celeritatea solutionarii unor cazuri, spunandu-se ca tine de culoarea politica a inculpatilor
  • Daca dorim sa avem o justitie moderna in Romania, trebuie ca si celelalte puteri ale statului sa inteleaga ca separatia puterilor in statul de drept nu inseamna antagonismul acestor puteri, sa avem in vedere ca interesul public nu este servit prin suspiciune si acuze reciproce sau prin incercarea reprezentantilor statului de a-si ascunde esecurile prin culpabilizarea celorlalti
  • Cred ca este momentul, remarc o foarte buna colaborare institutionala cu fostul ministru al Justitiei si avem in continuare o astfel de colaborare cu actualul ministru al Justitiei, dar in obtinerea unui sediu secundar pentru instanta suprema... trebuie sa spun public acest lucru, cred ca este momentul ca toate puterile statului sa actioneze complementar, sa se inteleaga ca sistemul judiciar, pentru a avea o jurisprundenta unitara, are nevoie de dispozitii legale moderne, coerente, eficiente, are nevoie de resurse materiale si umane care sa ii permita sa atinga standardul de calitate pe care Romania s-a obligat a-l face prin diferite documente internationale
  • Desigur ca si noi avem nevoie de coerenta, de echilibru, de cooperare si nu de confruntare, decat de o confruntare de idei, intre toate institutiile statului care compun acest sistem judiciar, pentru ca doar dialogul deschis poate asigura o activitate eficienta si una clara, coerenta
  • CSM in integralitatea lui a fost atacat de catre cei care au formulat atacuri la adresa magistratilor si, cu toate acestea, CSM a mers mai departe, a ramas ferm pe pozitii
  • Este de apreciat si faptul ca s-au luat de foarte multe ori pozitii corecte si fata de problemele de integritate care au mai existat in sistemul judiciar si ma bucura sa aud ca si aceasta reprezinta o provocare si va reprezenta unul dintre obiectivele urmatoare aflate pe agenda CSM

12:05 Simina Tanasescu, consilier prezidential:

  • Singura chestiune la care cred ca trebuie sa dau un raspuns este solicitarea adresata direct presedintiei, dar la care cred ca va voi dezamagi: nu stiu despre ce este vorba, asa ca voi reveni dupa ce voi avea mai multe detalii

Horatius Dumbrava

Horatius Dumbrava

Foto: Agerpres

12:00 Judecatorul Horatius Dumbrava, membru CSM:

  • Cred ca este a doua oara cand presedintele nu este prezent la sedinta in care CSM isi alege conducerea.
  • A crescut ingrijorator numarul de atacuri la adresa independentei justitiei. Au fost 12 atacuri la adresa independentei justitiei in 2014. Anul 2015 nu a fost deloc usor, au fost 28 de atacuri constatate ca atare de CSM, 12 privind judecatorii si instantele, 16 privind procurorii si parchetele si as vrea ca si presedintele sa se raporteze la acest lucru
  • Asteptam un semnal de transparenta de la presedintele Klaus Iohannis care sa spuna ca nu este niciun judecator ofiter acoperit. Cred ca este cazul ca acest lucru sa fie spus. Daca CSAT ar reusi sa proceseze toate declaratiile proprie-raspundere ale magistratilor, ar fi cazul ca CSAT-ul sa spuna aceste lucruri

11:55 Simina Tanasescu, consilier prezidential:

  • Justitia este in primul rand un serviciu public, in serviciul cetateanului. Justitiabilul trebuie sa inteleaga actul de justitie si cred ca efortul de reformare institutionala trebuie continuat
  • Este necesarea trecerea de la consolidarea institutionala, la maximizarea eficientei serviciului public de administrare a justitiei, la sporirea gradului de transparenta
  • Avem convingerea ca justitia va reusi sa combata pana la eradicare probleme de coruptie din interiorul ei
  • Ne dorim sa vedem finalizate, intr-un termen rezonabil, proiectele mentionate referitoare la evaluarea magistratilor, la gestionarea carierei, poate chiar la impunerea unei conditii de vechime profesionala chiar la admiterea in profesie.

11:50 Procurorul Bogdan Gabor, vicepresedintele CSM, isi prezinta raportul de activitate pe 2015. "Cetatenii Romaniei au inceput sa aiba o incredere mai mare in actele de justitie, la toate nivelurile. Eu nu vad, deci, de pe acest palier, combaterea unor acte de indisciplina in sistemul judiciar ca pe o vulnerabilitate, ci ca pe o oportunitate", a declarat acesta.

Marius Tudose, presedintele CSM

Marius Tudose, presedintele CSM

Foto: Agerpres

11:20Judecatorul Marius Tudose, actualul presedinte al CSM, isi prezinta raportul de activitate al institutiei pe anul 2015.

Propunerile de modificari legislative inaintate ministrului Justitiei pot duce la punerea in acord cu realitatile din sistem, a declarat Tudose, in prezentarea raportului de activitate. Acesta a afirmat ca CSM "a desfasurat in 2015 o colaborare institutionala cu profesionistii din sistem si Ministerul Justitiei in cadrul grupurilor de implementare a codurilor. Activitatile derulate de Consiliu au prespus o stransa colaborare cu comisiile juridice ale celor doua camere ale Parlamentului. Sectia pentru judecatori a CSM a promovat o modalitate suport, sub forma intalnilor semestriale, in care sunt dezbatute probleme de drept care genereaza practica neunitara".

  • CSM a urmarit dezvoltarea capacitatii corpului personalului de instruire a celor doua institutii de formare a personalului. Masurile au vizat imbunatatirea procedurilor de concurs, urmarindu-se asigurarea unei transparente superioare.
  • O vulnerabilitate o reprezinta aplicarea a 42 de actiuni disciplinare pe rolul sectiei pentru judecatori, a 11 actiuni disciplinare pe rolul sectiei de procurori si aplicarea sanctiunii disciplinare a excluderii din magistratura pentru 6 judecatori, in 2015
  • Dincolo de procesul sanctionator, consider ca este necesara adoptarea unor masuri mai ample de prevenire a unor astfel de abateri. Daca adaugam la cifrele prezentate anterior si deciziile de suspendare din functia de procuror si judecator ca urmare a trimiterii in judecata a 11 judecatori si 12 procurori, precum si cele doua hotarari ale sectiilor privind incalcarea prevederilor codului deontologic, se contureaza o vulnerabilitate interna a sistemului.
  • O alta vulnerabilitate care tinde sa devina un risc de stabilitate este data de scaderea si in 2015 a gradului de ocupare a posturilor de judecator si procuror si in special a posturilor de conducere, conjugata cu rata mare a promovarilor la instantele si parchetele imediat superioare
  • Promovarea in grad este insuficient compensata de intrarile in sistem prin Institutul National al Magistraturii (INM), fiind necesare pe viitor masuri imediate pentru ocuparea noilor posturi.
  • CSM a inregistrat in 2015 exclusiv optiuni ale procurorilor, in numar de 18, de numiri in functii de judecatori.
  • Evidentele statistice arata un numar aproape dublu de functii de executie si conducere la nivelul parchetelor, fata de numarul posturilor vacante de la instante. Aproximativ o treime din totalul de functii de conducere de la parchete au ramas vacante si in 2015.
  • Principala vulnerabilitate este la nivelul resurselor umane

Informatii de background

Judecatorul Mircea Aron, care candideaza pentru functia de presedinte al Consiliului, spune, in proiectul de candidatura, ca CSM trebuie sa gestioneze in cele mai bune conditii de transparenta si corectitudine procedurile privind numirea in functii de conducere la ICCJ, PICCJ si DNA, relateaza Agerpres.

In opinia sa, o prioritate a CSM in 2016 ar trebui sa fie sesizarea Parlamentului cu propunerile de modificare a legilor Justitiei elaborate de Consiliu, in baza unei analize serioase a nevoilor sistemului si care au facut obiectul consultarilor cu instantele de judecata, cu ICCJ, MP, INM, potrivit agentiei de presa citate.

"Propunerile aprobate de plenul CSM sunt expresia preocuparii pentru consolidarea independentei justitiei, cresterea calitatii actului de justitie si imbunatatirea organizarii sistemului judiciar, in contextul profundei reforme a legislatiei infaptuite prin adoptarea celor 4 coduri. (...) Plenul CSM a constatat ca nevoile sistemului s-au modificat in cei 11 ani de la elaborarea si aplicarea legilor justitiei", precizeaza el.

Mircea Aron mai arata ca o alta propunere punctuala care a stat in atentia membrilor Consiliului este aplicarea din 2017 a dispozitiei art.136 din Legea 304/2004 potrivit careia atributiile MJ referitoare la bugetul instantelor sa fie preluate de Inalta Curte de Casatie si Justitie.

Aron subliniaza necesitatea ca, printr-o comunicare mai intensa cu comisiile juridice ale Parlamentului, impreuna cu MJ, sa fie deblocate modificarile articolelor din Codul de procedura penala si Codul penal, determinate de deciziile de neconstitutionalitate ale CCR.

"Nu este rezonabil ca acte de importanta Codurilor, destinate publicului larg, sa poarte ani in sir, in dreptul a numeroase articole, mentiunea de 'neconstitutional' ", considera el.

Potrivit acestuia, o componenta importanta a activitatii CSM va ramane cooperarea cu Comisia Europeana in cadrul MCV, el subliniind ca ar fi nevoie de o coordonare mai stransa si un mesaj unitar cu MJ, ICCJ si MP in comunicarea cu oficialii europeni, astfel incat informarea sa nu fie distorsionata.

Luminita Palade, candidat la functia de vicepresedinte al Consiliului, considera ca se impune modificarea regulamentelor privind promovarea magistratilor in functii de conducere si de executie.

"In anul 2015, Consiliul Superior al Magistraturii a inaintat Ministerului Justitiei propuneri de modificare a textelor Legii 304/ 2004 in ceea ce priveste evaluarea si promovarea magistratilor. Concomitent, a fost modificat Regulamentul de evaluare a activitatii profesionale a judecatorilor si procurorilor. Procesul nu a fost finalizat. Intrucat procesul de modificare legislativa este de lunga durata si impredictibil, se impune modificarea regulamentelor privind promovarea magistratilor in functii de conducere si functii de executie", se arata in proiectul privind principalele obiective care vor fi urmarite de Luminita Palade in calitate de vicepresedinte al CSM.

Luminita Palade apreciaza ca apararea independentei si reputatiei profesionale a magistratilor constituie un reper fundamental al activitatii CSM.

Consolidarea Inspectiei Judiciare este apreciata ca fiind "o prioritate zero" a CSM.

"Inspectia Judiciara trebuie sprijinita in ocuparea, in conditii de transparenta si egalitate de sanse, a posturilor de inspector vacante. (...) Independenta Inspectiei Judiciare este dublata, in egala masura, de responsabilitate, astfel incat derapajele si vulnerabilitatile sistemului judiciar sa fie indreptate cu buna credinta si eficient", mentioneaza Palade.

Printre prioritati se mai numara intarirea integritatii sistemului judiciar, calitatea si transparenta actului de justitie, o politica de resurse umane corelata cu incarcatura de dosare pe parchete si instante de judecata si stabilizarea personalului acestora.

Referitor la independenta sistemului judiciar, in document se arata ca ultimul raport MCV a invitat Romania "sa efectueze o evaluare globala a procedurilor de numire in functii de conducere in cadrul magistraturii, astfel incat pana in luna decembrie 2015 sa existe in acest sens proceduri clare si detaliate, bazate pe modelul procedurilor utilizate pentru numirea presedintelui Inaltei Curti de Casatie si Justitie".

CSM are in componenta 19 membri: noua judecatori si cinci procurori alesi de magistrati in adunarile generale ale instantelor si parchetelor si validati de Senat, doi reprezentanti ai societatii civile alesi de Senat si trei membri de drept - ministrul Justitiei, presedintele ICCJ si procurorul general al Romaniei. Mandatul membrilor alesi este de sase ani, fara posibilitatea reinvestirii.

Consiliul este condus de un presedinte, ajutat de un vicepresedinte, care fac parte din sectii diferite, pentru un mandat de un an, care nu poate fi reinnoit.

Presedintele si vicepresedintele CSM sunt desemnati dintre cei 14 membri alesi in adunarile generale ale instantelor si parchetelor.

Citeste si: