Guvernul a adoptat si a facut public un document esential pentru a intelege fluxul de lucru din executivul Ciolos. E pentru prima oara cand un guvern isi dezvaluie modul de lucru si de organizare a proceselor birocratice - deloc atractive pentru publicul larg, dar esentiale pentru a intelege functionarea acestei institutii. Pe langa explicarea proceselor decizionale (cu termene, tinte si obiective asumate), memorandumul facut public arata importanta majora a unui membru al guvernului, putin cunoscut pana acum: seful Cancelariei premierului, Ioan Dragos Tudorache.

Ioan Dragos TudoracheFoto: Guvern
  • Dragos Tudorache nu este prea cunoscut publicului larg, insa are multa experienta in institutii internationale. A lucrat pentru Organizatia Natiunilor Unite in Kosovo, apoi la Comisia Europeana, in cadrul Directiei Generale pentru Afaceri Interne, in unitatea care se ocupa de Schengen.

Practic, la propunerea Cancelariei Primului-Ministru si a Secretariatului General al Guvernului, a fost adoptat miercuri un Memorandum care instituie un mecanism de coordonare a luarii deciziei, care sa ajute la implementarea prioritatilor guvernamentale printr-o abordare planificata si disciplinata.

Acest mecanism in care ministerele, Secretariatul General al Guvernului si Cancelaria Primului-Ministru au roluri bine definite, primind puteri sporite in:definirea politicilor, implementarea politicilor prioritare si asigurarea coordonarii interinstitutionale si a calitatii reglementarilor.

  • Toate deciziile importante ale ministerelor trebuie sa treaca si pe la Cancelarie

Ministerele sunt responsabile de implementarea prioritatilor guvernamentale si a proceselor interne de luare a deciziilor. Integreaza prioritatile in planul strategic institutional. Demareaza elaborarea analizei impactului initiativelor ministerelor in scopul fundamentarii empirice a optiunilor. Asigura consultarea reala a societatii civile si a altor actori interesati. Incarca planurile strategice institutionale actualizate in aplicatia IT de monitorizare a acestora. Stabilesc obiective realiste, cu tinte si indicatori. Participa la nivel de ministru la intalnirile convocate de Cancelaria primului-ministru si desemneaza experti care sa participe la grupurile tehnice de lucru. Raporteaza periodic cancelariei stadiul activitatilor si pun la dispozitie datele solicitate. Introduc in baza de date aferenta Planului de Lucru al Guvernului propunerile pentru anul calendaristic viitor. Ministerele transmit Cancelariei prioritatile lor, iar, pe baza acestora, Guvernul poate solicita elaborarea studiilor de impact. Incarca in Sistemul Electronic de Urmarire a Politicilor (SAUP) proiectele de acte normative si documente de politici publice.

Cancelaria ofera sprijin metodologic in vederea luarii deciziilor la nivel guvernamental. Stabileste, in baza programului de guvernare, proiectele prioritare si conformitatea acestora cu strategiile europene, nationale si politicile nationale existente. Se asigura ca masurile propuse de ministere se regasesc in programul de guvernare si in planurile strategice institutionale si coordoneaza metodologic procesul de elaborare a acestora. Monitorizeaza, impreuna cu consilierii de stat ai prim-ministrului, tendinte si evolutii in diverse de activitate guvernamentala, colaborand cu ministerele, identificand potentiale masuri si proiecte cu relevanta pentru programul de guvernare. Realizeaza o prima analiza de fezabilitate si oportunitate a acestora. Se asigura ca obiectivele ministerelor au tine si indicatori clari. Cancelaria va monitoriza planurile de actiunile ale ministerele si performanta in conformitate cu obiectivele. Va asigura managementul riscului si deblocarea obstacolelor acolo unde apar intarzieri si probleme. Va realiza rapoarte trimestriale de monitorizare a unui Plan Anual de Lucru a Guvernului (PALG), pe care le va prezenta in sedinta Guvernului. Va verifica daca proiectele incarcate in Sistemul Electronic de Urmarire a Politicilor (SAUP) au fost prevazute si in PALG, acolo unde este cazul, si daca respecta transparenta decizionala.

SGG va organiza reuniunile de lucru pregatitoare sedintei saptamanale si sedinta de Guvern. Va verifica respectarea procedurilor pentru supunerea proiectelor de acte normative spre aprobare Guvernului. In privinta respectarii procedurilor, verificarea va fi facuta in coordonare cu Ministerul pentru Consultare Publica si Dialog Civic. Asigura legatura si solicita avizul Consiliului Legislativ in cazul proiectelor de acte cu caracter normativ. Realizeaza o analiza a formei finale a proiectului de act normativ, rezultat dupa perioada de avizare interministeriala, anterior reuniunii de lucru pregatitoare a sedintei Guvernului.

In vederea pregatirii sedintei Guvernului care va avea loc in fiecare zi de miercuri, se va organiza in fiecare vineri o reuniune de lucru pregatitoare la nivel tenic si care va fi condusa de secretarul general al Guvernului. Vor participa reprezentanti la nivel de secretar general si directori din ministere. In fiecare zi de luni va avea loc o sedinta de lucru de coordonare politici, condusa de seful Cancelariei. SGG asigura derularea operatiunilor tehnice aferente actelor de guvernare.

  • Conditie minima pentru implementarea mecanismului: Unitate de Politici Publice

Va fi consolidata/reinfiintata Unitatea de Politici Publice ca structura distincta in directa subordine a ministrilor, conform HG 775/2005 pentru aprobarea Regulamentului privind procedurile de elaborare, monitorizare si evaluare a politicilor publice la nivel central. In componenta unitatii se pot regasi manageri publici, consilieri pentru afaceri europene, personal contractual si functionari publici care sa acopere urmatoarele domenii: politici publice, juridic, economic. Reprezentantii Unitatii de Politici Publice vor participa la reuniunile de lucru pregatitoare sedintei de Guvern.

O alta conditie este asigurarea accesului Cancelariei, precum si al ministerelor la date statistice actualizate, necesare fundamentarii procesului decizional. Hotarile de Guvern vor fi elaborate pe baza metodologiei actualizate de elaborare a Planului Strategic Institutional. Mai trebuie modificat HG 51/2009 pentru aprobarea Regulamentului privind procedurile, la nivelul Guvernului, pentru elaborarea, avizarea si prezentarea proiectelor de documente de politici publice, a proiecteor de acte normative, precum si a altor documente, in vederea adoptarii in conformitate cu prevederile acestui memorandum.

Pentru mai multe detalii, vezi Memorandumul atasat.