Personajul-cheie care va avea un rol decisiv in Guvernul Ciolos: seful Cancelariei, gestionar al unui flux birocratic dezvaluit in premiera de executiv

de CP, C.P.     HotNews.ro
Miercuri, 16 decembrie 2015, 14:30 Actualitate | Esenţial

Ioan Dragos Tudorache
Foto: Guvern
 documente
Guvernul a adoptat si a facut public un document esential pentru a intelege fluxul de lucru din executivul Ciolos. E pentru prima oara cand un guvern isi dezvaluie modul de lucru si de organizare a proceselor birocratice - deloc atractive pentru publicul larg, dar esentiale pentru a intelege functionarea acestei institutii. Pe langa explicarea proceselor decizionale (cu termene, tinte si obiective asumate), memorandumul facut public arata importanta majora a unui membru al guvernului, putin cunoscut pana acum: seful Cancelariei premierului, Ioan Dragos Tudorache.
  • Dragos Tudorache nu este prea cunoscut publicului larg, insa are multa experienta in institutii internationale. A lucrat pentru Organizatia Natiunilor Unite in Kosovo, apoi la Comisia Europeana, in cadrul Directiei Generale pentru Afaceri Interne, in unitatea care se ocupa de Schengen.
Practic, la propunerea Cancelariei Primului-Ministru si a Secretariatului General al Guvernului, a fost adoptat miercuri un Memorandum care instituie un mecanism de coordonare a luarii deciziei, care sa ajute la implementarea prioritatilor guvernamentale printr-o abordare planificata si disciplinata.

Acest mecanism in care ministerele, Secretariatul General al Guvernului si Cancelaria Primului-Ministru au roluri bine definite, primind puteri sporite in:definirea politicilor, implementarea politicilor prioritare si asigurarea coordonarii interinstitutionale si a calitatii reglementarilor.
  • Toate deciziile importante ale ministerelor trebuie sa treaca si pe la Cancelarie
Ministerele sunt responsabile de implementarea prioritatilor guvernamentale si a proceselor interne de luare a deciziilor. Integreaza prioritatile in planul strategic institutional. Demareaza elaborarea analizei impactului initiativelor ministerelor in scopul fundamentarii empirice a optiunilor. Asigura consultarea reala a societatii civile si a altor actori interesati. Incarca planurile strategice institutionale actualizate in aplicatia IT de monitorizare a acestora. Stabilesc obiective realiste, cu tinte si indicatori. Participa la nivel de ministru la intalnirile convocate de Cancelaria primului-ministru si desemneaza experti care sa participe la grupurile tehnice de lucru. Raporteaza periodic cancelariei stadiul activitatilor si pun la dispozitie datele solicitate. Introduc in baza de date aferenta Planului de Lucru al Guvernului propunerile pentru anul calendaristic viitor. Ministerele transmit Cancelariei prioritatile lor, iar, pe baza acestora, Guvernul poate solicita elaborarea studiilor de impact. Incarca in Sistemul Electronic de Urmarire a Politicilor (SAUP) proiectele de acte normative si documente de politici publice.

Cancelaria
ofera sprijin metodologic in vederea luarii deciziilor la nivel guvernamental. Stabileste, in baza programului de guvernare, proiectele prioritare si conformitatea acestora cu strategiile europene, nationale si politicile nationale existente. Se asigura ca masurile propuse de ministere se regasesc in programul de guvernare si in planurile strategice institutionale si coordoneaza metodologic procesul de elaborare a acestora. Monitorizeaza, impreuna cu consilierii de stat ai prim-ministrului, tendinte si evolutii in diverse de activitate guvernamentala, colaborand cu ministerele, identificand potentiale masuri si proiecte cu relevanta pentru programul de guvernare. Realizeaza o prima analiza de fezabilitate si oportunitate a acestora. Se asigura ca obiectivele ministerelor au tine si indicatori clari. Cancelaria va monitoriza planurile de actiunile ale ministerele si performanta in conformitate cu obiectivele. Va asigura managementul riscului si deblocarea obstacolelor acolo unde apar intarzieri si probleme. Va realiza rapoarte trimestriale de monitorizare a unui Plan Anual de Lucru a Guvernului (PALG), pe care le va prezenta in sedinta Guvernului. Va verifica daca proiectele incarcate in Sistemul Electronic de Urmarire a Politicilor (SAUP) au fost prevazute si in PALG, acolo unde este cazul, si daca respecta transparenta decizionala.

SGG va organiza reuniunile de lucru pregatitoare sedintei saptamanale si sedinta de Guvern. Va verifica respectarea procedurilor pentru supunerea proiectelor de acte normative spre aprobare Guvernului. In privinta respectarii procedurilor, verificarea va fi facuta in coordonare cu Ministerul pentru Consultare Publica si Dialog Civic. Asigura legatura si solicita avizul Consiliului Legislativ in cazul proiectelor de acte cu caracter normativ. Realizeaza o analiza a formei finale a proiectului de act normativ, rezultat dupa perioada de avizare interministeriala, anterior reuniunii de lucru pregatitoare a sedintei Guvernului.

In vederea pregatirii sedintei Guvernului care va avea loc in fiecare zi de miercuri, se va organiza in fiecare vineri o reuniune de lucru pregatitoare la nivel tenic si care va fi condusa de secretarul general al Guvernului. Vor participa reprezentanti la nivel de secretar general si directori din ministere. In fiecare zi de luni va avea loc o sedinta de lucru de coordonare politici, condusa de seful Cancelariei. SGG asigura derularea operatiunilor tehnice aferente actelor de guvernare.
  • Conditie minima pentru implementarea mecanismului: Unitate de Politici Publice
Va fi consolidata/reinfiintata Unitatea de Politici Publice ca structura distincta in directa subordine a ministrilor, conform HG 775/2005 pentru aprobarea Regulamentului privind procedurile de elaborare, monitorizare si evaluare a politicilor publice la nivel central. In componenta unitatii se pot regasi manageri publici, consilieri pentru afaceri europene, personal contractual si functionari publici care sa acopere urmatoarele domenii: politici publice, juridic, economic. Reprezentantii Unitatii de Politici Publice vor participa la reuniunile de lucru pregatitoare sedintei de Guvern.

O alta conditie este asigurarea accesului Cancelariei, precum si al ministerelor la date statistice actualizate, necesare fundamentarii procesului decizional. Hotarile de Guvern vor fi elaborate pe baza metodologiei actualizate de elaborare a Planului Strategic Institutional. Mai trebuie modificat HG 51/2009 pentru aprobarea Regulamentului privind procedurile, la nivelul Guvernului, pentru elaborarea, avizarea si prezentarea proiectelor de documente de politici publice, a proiecteor de acte normative, precum si a altor documente, in vederea adoptarii in conformitate cu prevederile acestui memorandum.

Pentru mai multe detalii, vezi Memorandumul atasat.


Citeste mai multe despre   









15736 vizualizari
  • +3 (3 voturi)    
    DA......incepe sa se vada ...... (Miercuri, 16 decembrie 2015, 16:09)

    oxxxxxyyyyya [utilizator]

    ..un spirit organizatoric ingineresc. Bravo Ciolos!
    • 0 (10 voturi)    
      Într-una din zile, Bulă trebăluia prin bucătărie.. (Miercuri, 16 decembrie 2015, 16:59)

      Mazeta [utilizator] i-a raspuns lui oxxxxxyyyyya

      O clipă de neatenţie la tocat zarzavaturi şi sângele începe să curgă.
      Ia repede o cârpă, înfăşoară degetul şi fuga la spital. Intră la U.P.U. şi vede două uşi: "Bolnavi" şi "Accidentaţi". Ca un cetăţean disciplinat ce este, Bulă intră la "Accidentaţi". Acolo, ce să vezi? Alte două uşi: "Cu sângerare" şi "Fără sângerare". Aşa cum era firesc intră la "Cu sângerare". Alte două uşi: "De importanţă vitală" şi "Fără importanţă vitală". Deschide uşa "Fără importanţă vitală" şi se trezeşte iar în stradă...
      Pleacă nervos acasă unde familia îl întreabă:
      - Ei, Bulă, te-au tratat bine?
      - Nu s-a uitat nimeni la mine, dar organizarea e beton!!!
      • 0 (2 voturi)    
        O alta epoca (Miercuri, 16 decembrie 2015, 17:24)

        Sorin [anonim] i-a raspuns lui Mazeta

        Mazeta are dreptate; omite sa spuna ca bancul vine dintr-o epoca cand organizarea chiar era beton :-D
      • +2 (2 voturi)    
        . (Joi, 17 decembrie 2015, 1:49)

        rerenenegate [utilizator] i-a raspuns lui Mazeta

        Eram tentat sa zic "banc vechi" dar am realizat ca si aceasta replica e foarte "veche", deci mai bine nu raspund (oricum faza de a raspunde unor rusi rat(ard)ati e obsolete). Mea culpa
  • 0 (2 voturi)    
    Jalea din institutiile de stat in Rapoartele BM! (Miercuri, 16 decembrie 2015, 17:18)

    lili [anonim]

    Ani de zile Rapoartele Bancii Mondiale la Bucuresti au aratat incompetenta grasa ce colcaie in admnistratia publica centrala si locala, mai ales in cea centrala, in SGG, in Ministere!
    Romania NU le-a luat niciodata in seama!

    1. "B M a identificat şase mari probleme la nivel guvernamental: lipsa de legătură între decizia politică şi cea fiscală; calitatea slabă a dezbaterilor privind politicile publice; prevalenţa deciziilor ad-hoc în defavoarea celor fundamentate; lipsa informaţiilor privind performanţa unei politici adoptate; slaba organizare a funcţiei de politică publică în Guvern; slaba organizare a centrului Guvernului.
    Deciziile „pe genunchi":

    Deciziile ad-hoc persistă în România."

    http://www.romanialibera.ro/special/reportaje/raportul-bancii-mondiale--de-ce-a-ramas-romania-in-urma-203001

    2. B M desfiinţează în ultimul Raport România, ţara cu un Buget făcut după ureche, direcţionat politic, şi cu un Minister de Finanţe cu mai mulţi angajaţi decât în Anglia.
    Instituţia propune oficialităţilor de la Bucureşti soluţii punctuale pentru fiecare problemă

    România are un Buget cu venituri şi cheltuieli nerealiste care duce lipsă de credibilitate, cea mai mică absorbţie a fondurilor europene dintre ţările UE, o administraţie fiscală teritorială care creşte costurile de colectare şi care ar trebui înlocuită cu un sistem informatic bine pus la punct şi un call-center, se arată în evaluarea funcţională efectuată de B M în sistemul de finanţe publice, în instituţii precum Ministerul de Finanţe şi ANAF.
    Buget de stat: nerealist şi supraestimat

    Bugetul României duce lipsă de credibilitate, fapt care afectează disciplina fiscală.
    Potrivit BM, "bugetul aprobat nu este un document credibil".
    Bugetul e bazat pe venituri nerealiste, supraestimate pentru a justifica nişte cheltuieli mari, spun experţii BM."

    http://www.gandul.info/stiri/cum-vrea-banca-mondiala-sa-schimbe-romania-concluziile-unui-raport-secret-exclusiv-7709756
  • +1 (1 vot)    
    inca din 2010 Banca Mondiala atragea atentia (Miercuri, 16 decembrie 2015, 17:24)

    lili [anonim]

    DE ce a ramas Romania la coada UE: EDUCATIA!!

    "Educaţie

    Elevii români de 15 ani sunt cu doi ani în urma celor europeni la matematică, cu un an în urmă la ştiinţe şi cu trei la capitolul abilităţi de citire în limba maternă, potrivit Analizei Sectorului Educaţional Preuniversitar, inclus în Raportul BM pentru România.
    Astfel, calitatea învăţământului preuniversitar nu a crescut în ultimul an, deşi suma pe care o plăteşte statul pentru educaţia unui elev a crescut de la 1.416 lei în 2000 la 3.868 lei în 2009.

    Bogăţia şi investiţiile în capitalul uman

    În aceste condiţii, oficialii BM recomandă ministerului să acorde mai multă atenţie calităţii educaţiei şi atrag atenţia că investiţia în educaţie este esenţială pentru chiar ritmul de dezvoltare a ţării.
    „Statele nu se îmbogăţesc întâi, iar apoi decid să investească în forţa de muncă. Devin bogate investind în capital fizic şi uman", rezumă specialiştii direcţia pe care le-o recomandă factorilor de decizie din sistemul educaţional românesc.
    Conţinutul educaţional, spun ei, nu este relevant pentru nevoile de astăzi ale economiei şi societăţii româneşti.
    Specialiştii BM atrag atenţia că descentralizarea educaţiei stagnează şi că structura ME nu a fost ajustată pentru a face faţă descentralizării anunţate. Mai exact, instituţia are o structură disfuncţională, fără o clară diviziune a muncii pe niveluri - national, regional, local - şi, implicit, fără posibilitatea tragerii la răspundere în cazul unui eşec.
    „Ministerul nu ar trebui să aştepte adoptarea Legii Educaţiei pentru a continua descentralizarea.
    Ar trebui să identifice acele elemente pentru care există legi şi să le implementeze", notează experţii Băncii.

    Cinci miniştri în patru ani

    Raportul BM face referire şi la neajunsurile politizării educaţiei (ministrul şi şefii din subordine au afiliere politică), dar şi la desele schimbări de miniştri."

    http://www.romanialibera.ro/special/reportaje/raportul-bancii-mondiale--de-ce-a-ramas-romania-in-urma-203001
  • 0 (2 voturi)    
    Un pas in directia buna ! (Miercuri, 16 decembrie 2015, 20:07)

    mary [anonim]

    vin cu modele de organizare europene. O idee excelenta !
    De cand ne plangem ca ne lipseste o strategie, poate acesta e primul pas in directia elaborarii si implementarii ei.
    Mult succes d-lor !
  • +4 (4 voturi)    
    contractul Bechtel (Miercuri, 16 decembrie 2015, 20:38)

    adi [anonim]

    Sa inteleg ca acum originalul contractului cu Bechtel nu se va mai pierde ?


Abonare la comentarii cu RSS





ESRI

Top 5 articole cele mai ...



Hotnews
Agenţii de ştiri

Siteul Hotnews.ro foloseste cookie-uri. Cookie-urile ne ajută să imbunatatim serviciile noastre. Mai multe detalii, aici.
hosted by
powered by
developed by
mobile version
Sâmbătă