Deratizarea administratiei - prioritatea asumata de catre premierul Dacian Ciolos. Care sunt obiectivele reformei administrative si de la ce situatie plecam

de Raluca Pantazi     HotNews.ro
Joi, 19 noiembrie 2015, 17:40 Actualitate | Esenţial


Sursa: Facebook - Dacian Ciolos
 
Reforma administratiei publice este obiectiv principal al guvernului Ciolos. Informatia a aparut odata cu primele eforturi de creare a executivului, s-a confirmat in programul de guvernare si a fost anuntata oficial astazi, la prima sedinta de guvern, de catre premierul Dacian Ciolos. Insarcinat de noul prim-ministru sa gandeasca principiile reformei administrative este vicepremierul Vasile Dancu. Deratizarea administratiei de politruci si reformarea procesului prin care o persoana poate ajunge sa lucreze in administratie reprezinta marea miza a premierului Ciolos.
  • Pe lista masurilor noului guvern: salarizare diferentiata in administratie, in functie de performanta
HotNews.ro a publicat in exclusivitate in urma cu o saptamana informatia ca PSD pregatise declansarea procesului de evaluare si recrutare anuala a inaltilor functionari publici. Guvernul interimar l-a pus insa in stand-by, pentru a fi gestionat de executivul Ciolos.

Daca PSD reusea sa demareze acest proces, atunci Ciolos ar fi ramas blocat cu oameni stabiliti conform vechilor proceduri pe posturile de prefecti, subprefecti, inspector guvernamentali, pe postul de secretar general al Guvernului, precum si pe functiile de secretari generali din ministere si alte organe de specialitate ale administratiei publice centrale. Sursa si detalii

Deratizarea administratiei de politruci si reformarea procesului prin care o persoana poate ajunge sa lucreze in administratie reprezinta marea miza a premierului Ciolos, a declarat atunci pentru HotNews.ro, sub protectia anonimatului, un specialist care vreme de 10 ani a lucrat in mai multe institutii publice.

Guvernul e insa intr-o situatia complicata: pe de o parte trebuie sa faca reforma administratiei, pe de alta parte trebuie sa asigure fondurile pentru cresterea cu 10% a salariilor tuturor functionarilor (cartoful fierbinte lasat de Parlament cu cateva zile inainte de formarea noului guvern). Cum se poate face acest lucru? Solutiile posibile ar fi retrimiterea legii in Parlament de catre presedintele Iohannis sau amanarea de catre Guvern, dar ambele decizii ar avea consecinte majore de imagine.

Presiunea de a "curata" administratia vine nu doar din perspectiva bugetului pe 2016, dar si din nemultumirea populatiei care se confrunta zilnic cu birocratie majora si coruptie extinsa.

Potrivit surselor HotNews.ro, guvernul este constient ca posibila reforma va intampina rezistenta si piedici atat din interiorul clasei politice, dar si din interiorul institutiilor, din partea structurilor osificate.
  • Un exemplu relevant de contra-reactie la reforma vine de la ANAF, care a instituit regula ca, la toate examenele, in comisie sa fie prezent un inspector al Directiei de Integritate - pentru a asigura corectitudinea examinarii. Pentru ca doi directori regionali ai ANAF (din Timisoara si Iasi) nu au respectat regula, acestia au fost demisi. Ce a urmat? Doar o zi mai tarziu, sindicalistii condusi de controversatul Vasile Marica au intrerupt lucrul si au cerut demisia presedintelui ANAF. Detalii aici
Dincolo de inaltii functionari publici (prefecti, subprefecti, secretari generali din ministere), un alt palier care genereaza un pol de putere este format din directori din ministere, agentii guvernamentale si primarii. Ei sunt cei care, daca sunt performanti, genereaza in subordinea lor echipe aidoma, dar tot ei sunt cei care pot sa deturneze orice plan de reforma cu care vin sefii formali ai institutiilor.

Jumatate din directorii din agentii, ministere si alte institutii sunt tehnocrati, cealalta jumatate sunt acolo politic, este evaluarea tanarului care lucreaza in institutii publice de 10 ani. Si daca toate concursurile pentru ocuparea posturilor se fac la fel ca pana acum, nu vom avea decat schimbarea unei garnituri de politruci cu alta.

Solutiile sunt atat in mana ministrilor, cat si intr-un plan coordonat al executivului. Un palier generator de modificari este ministerul: daca fiecare ministru isi face un plan de reorganizare, prin schimbarea organigramei, "atunci ai lua totul de la zero, ar trebui sa faci concurs pentru toate functiile", a declarat pentru HotNews.ro specialistul citat. "Prin reorganizare, hotarasti de exemplu 8 directii in loc de 10, ceea ce te aduce in pozitia de a reconfigura, prin concurs corect, tot sistemul pe care il ai sub tine".
  • Ce anunta astazi, in prima sedinta de guvern, premierul Ciolos: "Astazi vom adopta in primul rand o ordonanta privind organizarea ministerelor"
Pana in prezent, toate concursurile pentru ocuparea functiilor publice sunt coordonate de Agentia Nationala a Functionarilor Publici (ANFP), aflata in subordinea Ministerului Dezvoltarii Regionale. "O agentie care se afla intr-un minister nu poate organiza eficient concursurile din toate ministerele. Solutia este o institutie independenta si autonoma, pe modelul Curtii de Conturi, care sa se ocupe 100% de criteriile de evaluare, de subiectele de concurs (nu 30%, asa cum este in prezent)", sustine specialistul consultat de HotNews.ro.

Potrivit acestuia, "daca vrea sa schimbe paradigma politicianista de functionare a institutiilor statului, in una bazata pe performanta, Guvernul trebuie sa schimbe in primul rand mecanismele, nu oamenii. Schimbarea mecanismelor se realizeaza prin aplicarea unui sistem functional de concurs, pe baza caruia sa fie obtinute functiile. In prezent, concursurile sunt organizate de ANFP, dar fiecare institutie care are participanti la concurs vine cu 70% din subiecte, adica vine cu persoanele care trebuie sa ajunga pe functiile respective".

Ceea ce functioneaza in aceasta Agentie Nationala a Functionarilor si ar putea fi mentinut este un program informatic prin care alegerea subiectelor de concurs este aleatorie. Problema este ca acest sistem random de alegere a itemilor de concurs se aplica pentru o parte mult prea mica dintre itemii de concurs, in prezent.

"Odata scoasa din subordinea Ministerului, ANFP sau o agentie nou infiintata ar putea sa colaboreze cu universitatile, pentru realizarea subiectelor de concurs pe fiecare ramura in parte, la concursurile de directori, sefi de birouri. Un director ales prin concurs corect este recunoscut de echipa si are legitimitate atat in fata subalternilor, cat si in fata sefilor sai. Un director ales pe baza de competente are puterea sa-i semnaleze unui secretar de stat cand un proiect nu poate fi realizat, cand are de-a face cu o neregula", spune tanarul specialist, sub protectia anonimatului.

Acesta a avertizat, insa, ca "aceeasi institutie (ANFP autonom sau o alta agentie) trebuie sa monitorizeze in mod real si evolutia in cariera a functionarului, pentru ca un tanar sa isi poate face o predictie unde poate ajunge, daca decide sa inceapa o cariera intr-o institutie a statului".

Reforma administrativa - anuntata de premierul Dacian Ciolos in prima sedinta de guvern: As vrea sa urmaresc personal derularea acestor prime concursuri

Dacian Ciolos
Foto: gov.ro
"O sa-l rog pe domnul vicepremier Dancu, legat de unul din obiectivele principale din programul guvernului, sa ne gandim in perioada imediat urmatoare la principiile acestei reforme administrative, sa vedem de unde pornim. Stiu ca exista deja legislatie privind imbunatatirea actului administrativ si in ideea noastra de reforma administrativa, de crestere a calitatii actului administrativ, as vrea sa pornim de unde suntem, sa vedem ce legislatie avem si cum sa o punem intr-un cadru mai coerent si sa incepem cat mai repede si cu acest lucru", a anuntat astazi, 19 noiembrie 2015, noul premier Dacian Ciolos.

In prima sedinta de guvern a noului cabinet, Ciolos a declarat si ca vrea sa realizeze o legatura intre proiectul bugetului de stat pe 2016 si reforma administrativa. Seful executivului i-a cerut ministrului de Finante, Anca Dragu Paliu, sa pregateasca pentru sambata o prima prezentare a proiectului de buget.

"E important pentru mine sa mergem repede cu acest proiect de buget si, in paralel, sa avansam si cu planurile de masuri, care decurg din programul de guvernare, pe care sa le legam de proiectul de buget, sa existe o coerenta intre bugetul pe care il pregatim pentru anul mandatului pe care il avem si planurile de masuri sectoriale. Si aici as vrea sa subliniez in primul rand legatura dintre unele masuri bugetare care vor fi introduse in proiectul de buget privind salariile, in masura in care acest lucru va fi posibil, si reforma administrativa, pentru ca as vrea sa discutam in paralel de aceste lucruri. Cum facem sa utilizam resursele salariale pentru a creste calitatea actului administrativ. Mi se pare ca e nevoie de o legatura intrinseca intre aceste doua aspecte, daca vrem sa avem performanta", a afirmat Dacian Ciolos.

In cadrul aceleiasi sedinte de guvern, premierul a anuntat ca va urmari personal derularea primelor concursuri organizate in mandatul sau. Adresandu-i-se ministrului Fondurilor Europene, Aura Raducu, Dacian Ciolos a declarat: "Am inteles ca aveti scoase la concurs posturi de management in multe din autoritatile de management care se ocupa de gestiunea fondurilor si as vrea sa incep de acum aplicarea principiului transparentei si profesionalizarii acestor structuri, asa incat o sa va rog sa va asigurati ca perioada de depunere a candidaturilor e suficient de lunga pentru ca cei care intr-adevar sunt interesati si care vor sa lucreze in mod profesionist sa poata sa isi depuna candidaturile".

"Si cu ocazia asta transmit si acest semnal foarte clar din partea acestui guvern: singurele criterii de recrutare pentru astfel de pozitii vor fi cele de competenta, de competenta tehnica, de competenta manageriala si o sa va rog, doamna ministru, sa va asigurati ca organizarea acestor concursuri este transparenta si este bazata strict pe aceste criterii. Si as vrea sa urmaresc personal derularea acestor prime concursuri. Deci pe cei care sunt interesati, care au competenta si sunt interesati sa se angajeze, sa ni se alature candidand la posturile de conducere ale acestor autoritati de management, ii invit sa isi depuna candidatura in urmatoarele zile", a declarat Dacian Ciolos.
  • Precizam ca autoritatile de management sunt structurile care gestioneaza direct proiectele europene. Incompetenta si lipsa performantei in aceste autoritati au repercusiuni directe: blocarea de catre Comisia Europeana a fondurilor pe anumite linii si obligatia ca statul sa dea banii inapoi.
O alta decizie anuntata astazi de premierul Dacian Ciolos, cu efecte in palier administrativ, este reorganizarea ministerelor, prin ordonanta adoptata de executiv. (Urmareste aici declaratiile integrale facute de premierul Dacian Ciolos, in prima sa sedinta de guvern).

Ce spune Programul de guvernare despre Reforma administrativa

Guvernul Ciolos isi incepe programul de guvernare cu urmatoarea propozitie: "Mai mult de 50 de vieti au fost pierdute ca urmare a unor carente de integritate in modul in care administratia din Romania isi serveste cetatenii".

"Guvernul va testa si aplica noi metode de lucru in ceea ce priveste functionarea interna a aparatului central (Guvern si ministere), in incercarea de a lasa la finalul mandatului o serie de solutii alternative viabile pentru buna functionare a administratiei", se angajeaza executivul Ciolos.

Printre prioritatile noului cabinet se numara "cresterea transparentei administratiei centrale si locale, inclusiv prin accesul deschis la date publice".

O alta prioritate este "imbunatatirea eficientei administratiei publice, in serviciul cetateanului", prin "Realizarea unui proiect-pilot de reforma administrativa la nivelul Secretariatului General al Guvernului" si "Extinderea proiectului-pilot si in alte zone ale administratiei publice".

In planul de masuri pe care si-l propune Guvernul Ciolos se numara urmatoarele:
  • Simplificarea si armonizarea legislatiei administratiei publice
  • Transparentizarea activitatii acesteia prin imbunatatirea accesului la informatiile de interes public si transparenta decizionala
  • Instituirea practicii consultarii prealabile a cetatenilor in luarea deciziilor administrative
  • Profesionalizarea administratiei publice prin recrutare si evaluare pe baza de competente si performanta
  • Stabilirea unor trasee profesionale clare, care sa confere predictibilitate si motivatie pentru evolutia in cariera
  • Crearea unei scoli superioare de administratie publica si sustinerea evolutiei in cariera publica pe baza de programe de dezvoltare profesionala
  • Dezvoltarea si implementarea unui sistem de management al performantei personalului angajat in cadrul administratiei publice
  • Sistem diferentiat de remunerare, in functie de performanta
  • Derularea unui proiect de eficientizare a Secretariatului General al Guvernului si extinderea lui si in alte zone ale administratiei publice
  • Crearea unor programe de evaluare a transparentei si testare a profesionalismului si integritatii personalului angajat in cadrul administratiei publice, inclusiv prin parteneriate cu organizatii ale societatii civile
Descarca de aici Programul de Guvernare al Executivului Ciolos, in forma in care este publicat pe site-ul guvernului


Citeste mai multe despre   









10934 vizualizari
  • -9 (17 voturi)    
    hehe (Joi, 19 noiembrie 2015, 17:51)

    Mazeta [utilizator]

    Dacă Ponta schimbă șefii din instituții cu oamenii săi, se numește politizare. Dacă Cioloș schimbă șefii din instituții cu oamenii săi, se numește deratizare. Chestie de terminologie.
    • +3 (9 voturi)    
      E valabil pentru multe perechi de politicieni (Joi, 19 noiembrie 2015, 18:14)

      comentatordiletant [utilizator] i-a raspuns lui Mazeta

      (Acceptând să fie prim-ministru, dl. Cioloș, vrând-nevrând, trebuie să accepte și eticheta de politician.)
      De aceea, hai să genearlizăm un pic:
      Dacă INTERESUL schimbă șefii din instituții cu oamenii săi, se numește politizare.
      Dacă PRINCIPIUL / PROFESIONALISMUL schimbă șefii din instituții cu oamenii săi, se numește deratizare.
    • +3 (5 voturi)    
      pai unde zice... (Joi, 19 noiembrie 2015, 20:41)

      Codruta N [utilizator] i-a raspuns lui Mazeta

      ... ca o sa-si puna oamenii sai?
      Din ce zice Ciolos, criteriile vor fi de competenta (conform unui sistem transparent de evaluare - si care NU e greu de realizat!), nu politice!
      • +1 (1 vot)    
        Tocmai aici e problema (Joi, 19 noiembrie 2015, 21:09)

        comentatordiletant [utilizator] i-a raspuns lui Codruta N

        Dintre doi oameni cu competențe (și moralitate) comparabile, tu pe cine ai alege? Pe un ilustru necunoscut, sau pe o persoană pe care o cunoști și în care ai încredere? (Gândește-te la un meci de tenis de dublu, partenerul ți-l alegi și în funcție de cât sunteți de compatibili).
        Deci o doză de subiectivism va apărea oricum, ideea este ca criteriile simpatiilor să fie onorabile și nu generate de interese meschine / corupție. Tocmai aici e marele risc, pentru orice alegere, în orice post din ierarhie, interpretările și comentariile vor viza în primul rând „filiera PCR - pile, cunoștințe, relații”.
        Decidenții au datoria morală, față de „strada” care i-a adus în aceste poziții, să aleagă oameni necompromiși și să reziste cu argumente solide presiunilor.
      • -2 (4 voturi)    
        oh, da (Joi, 19 noiembrie 2015, 21:23)

        Mazeta [utilizator] i-a raspuns lui Codruta N

        Cioloș n-a fost în stare să aleagă 21 de oameni în propriului cabinet "pe criterii de competență" și "conform unui sistem transparent de evaluare", dar o să reformeze întreaga administrație a României. Să fim serioși!
  • +4 (6 voturi)    
    Si reforma politiei cand??? (Joi, 19 noiembrie 2015, 19:14)

    mihai [anonim]

    Cred ca politia este cea mai nereformata institutie din tara...de aceea sunt si circumspect cu numirea lui Toba ministru de interne.Cat a fost sef la IGP nu am vazut nicio schimbare...Iar in politie chiar e nevoie de schimbare, daca vreti ca justitia sa functioneze...Justitia nu inseamna numai judecatori si procurori, dosarele penale incep de la politisti...Iar daca acestia, sub diferite presiuni, complicitati cu oameni politici, nu se sesizeaza sau nu instrumenteaza bine dosarele, atunci cercetarea poate fi compromisa. Ca fost ofiter de politie va spun ca aceasta institutie este foarte politizata, si pt. cele mai mici functii trebuie pile politice, totul e pe sistem PCR, promovarea nu se bazeaza pe meritocratie, este o goana permanenta pentru functii bune si caldute, majoritatea in functii administrative, care nu au treaba cu munca operativa, dar care sunt platite mai bine, paradoxal...Iar in politie totul este controlat pe scara ierarhica, pe sistem piramidal, de sus in jos, astfel incat nu s-a dorit pana acum trecerea politiei judiciare la parchete intrucat se pierde o mare influenta pt. politicieni. Daca as fi ministru, as separa clar politia administrativa de cea operativa, as mari salariile celor din operativ, as lua functii de la administrativ si le-as da acolo unde trebuie, in operativ si as trece politia operativa, judiciara, de parchet, in subordinea procurorului, pt. a se inlatura influentele politice...Numai sa se vrea...
  • -2 (4 voturi)    
    da (Joi, 19 noiembrie 2015, 19:20)

    baronul stanganbuch [utilizator]

    cu depolitizarea a fost insarcinat vasile dincu. E suficient. Am inteles.
  • +1 (3 voturi)    
    1+1=2 (Joi, 19 noiembrie 2015, 20:21)

    aritmos [anonim]

    indiferent cata politica/zbierat se face
    din 3000 comune 75% sunt an de an in faliment si dupa culoarea politica primesc bani de la bugetul central.
    Asa ca primarul pesedist de Vascauti face dezmat bugetar iar gaura e acoperita de taxele cetatenilor din Buc/Cluj/Timisoara.
    Avem peste UNA MIE COMUNE sub 1000 locuitori care nu-si vor acoperi cheltuielile niciodata.
    Comasand comunele vor fi mai putini functionari si cei mai parsivi POT ramane pe dinafara
    • +1 (1 vot)    
      Teoretic ai dreptate, (Joi, 19 noiembrie 2015, 21:00)

      comentatordiletant [utilizator] i-a raspuns lui aritmos

      dar știi cumva câte comune au fost create artificial după Revoluție? (Eu nu am situația la nivel național, știu însă cel puțin 4 exemple din jurul celor două orășele în care mi-am petrecut perioade mari din viață.)
      A fost lupta pentru putere a potențialilor primari (din sate diferiet, chiar rivale), sentimentul (nu întotdeauna nefondat) că investițiile, modernizările se fac numai la „centru” etc.
      Nu cred că va fi prea ușor să refaci vechile entități, darămite să centralizezi și mai mult ruralul românesc...
  • 0 (2 voturi)    
    nici 100 de ani ... (Joi, 19 noiembrie 2015, 21:22)

    lili [anonim]

    Nu ne vor ajunge sa vedem o Romanie cu o administratie publica functionand dupa cum ar vrea dl Ciolos...
    Nici 100 de ani....
    O singura masura, cea mai arzatoare, PRIORITARA as fi vrut sa o vad identificata) la fiecare Minister, ca-i legislatie, ca-i vorba depsre oameni..) in fiecare Minister si intr-un an miscam ceva...
    Cu o opozitie in Parlament ce n-a existat in 25 de ani, ma indoiesc eu ca va reusi ceva, ganditi-va ca peste tot, in administratia publica gasim clientela politica, adica rudele si rubedeniile si apropiatii politicienilor din Parlament, din diferite institutii... pai, cum sa te astepti ca tocmai astia sa aplaude si sa aprobe legislatia necesara sau schimbarile necesare de personal?!
    Chiar nu vad deloc cum,.. dar sincera sa fiu tare mi-as dori sa reuseasca., oricum ii admir curajul...
    Cand am auzit acum cativa ani de la o cunostinta apropiata cum ajungi pe un post la Finantele publice m-am scarbit.... o analfabeta simpla absolventa de liecu, dar inscrisa la o facultate de seara care elibereaza diplome fara sa calci cu piciorul pe acolo, urma sa primeasca un post de referent, apoi la terminarea facultatii(!!) primea post de consiliera si gata, cariera asigurata, nu o mai da nimeni afara, Vasile Marica vegheaza ....
    Iar pe Dancu al lui Dragnea chiar nu-l vad facand asta, DUPA ce Dragnea a spus clar ca vrea stabilitate si nu-l vede la D Ciolos facand epurari prin ministere sau alte institutii...
    • 0 (0 voturi)    
      „Călătoria de o mie de mile începe cu un pas” (Vineri, 20 noiembrie 2015, 10:10)

      comentatordiletant [utilizator] i-a raspuns lui lili

      - citat din Lao-Tzu (-Tse sau -Zi)
      Nu-i cerem ca într-un an să lase o Românie curată, dar îl putem ajuta să înceapă procesul de curățire - susținându-l în reformele „contrapopuliste”, atenționându-l numai cînd într-adevăr „derapează”, lăsându-l să-și facă treaba.
  • 0 (0 voturi)    
    Dertizare! (Vineri, 20 noiembrie 2015, 9:27)

    RFG [anonim]

    Asta inseamna sa nu mai vedem NiciUnul dintre HOTII PSD, PD, PNL in guvern.
  • 0 (0 voturi)    
    Alta poza nu ati gasit? (Vineri, 20 noiembrie 2015, 11:29)

    make [anonim]

    Primul ministru / ministrul NU ma impresioneaza cu:

    - scosul morcovilor din pamant, in costum de "salon";

    - framantatul cocai si facutul sarmalelor pe tocuri de 15cm;

    - incarcatul de saci cu pamant la Galati (inundatii);

    - plimbatul cu barca gomflabila prin Teleorman, pe ulite inundate.

    Stimati domni si stimate doamne - chiar nu aveti altceva mai bun de facut pe la Guvern?
    • 0 (0 voturi)    
      Evident (Vineri, 20 noiembrie 2015, 17:24)

      Merlin [anonim] i-a raspuns lui make

      Evident ca nu au, ce , nu se vede ?
  • 0 (0 voturi)    
    Iluzii ! (Vineri, 20 noiembrie 2015, 17:22)

    Merlin [anonim]

    Doar iluzii si vorbe inutile. Asazisa deratizare va fi doar o epurare pe criterii politice si de clan pentru a face loc noii clientele. Asa au facut toate administratiile, facand din sistemul bugetar un sistem clientelar, obedient, condus si organizat pe principii mafiote.
  • 0 (0 voturi)    
    Reforma ANAF (Marţi, 24 noiembrie 2015, 10:47)

    Opinia Publica [anonim]

    Cand faceti un articol incercati sa verificati informatiile trecuta pentru a evita dezinformarea populatiei. In cazul concursurilor efectuate de ANAF filmul actiunii este urmatorul. 1. Greva de avertisment ca urmare a faptului ca aparatul central ar fi primit o marire de salariu de pana la 62.5%. 2. Presedintele ANAF reactioneaza si impune un membru al Integritatii in comisiile de examinare care se for constitui doar la nivel regional (concret oamenii isi iau o zi de concediu si pleaca spre Regionale pentru a sustine examenul). 3. Presedintele ANAF isi da seama ca a gafat deoarece modificare comisiilor de examinare nu e atributul sau, retrage circulara anterioara si impune directorilor de Regionale numirea unui membru al Integritatii in comisiile de examinare. 4. La cele 7 Regionale reactia e urmatoarea : Cluj nu face nimic pentru ca a sustinut examenele in vara, 2 se spala pe maini si paseaza organizarea la Bucuresti, 2 se supun si 2 (Timisoara si Iasi) refuza pentru ca examenul e in desfasurare si nu pot modifica regulile din mers. Oamenii nu au refuzat pentru a pune bete in roate ci pentru ca stiau faptul ca toate examene pot fi contestate ulterior si tovarasul Presedinte s-a spalat pe maini pasand cartoful.


Abonare la comentarii cu RSS





ESRI

Top 5 articole cele mai ...



Hotnews
Agenţii de ştiri

Siteul Hotnews.ro foloseste cookie-uri. Cookie-urile ne ajută să imbunatatim serviciile noastre. Mai multe detalii, aici.
hosted by
powered by
developed by
mobile version
Sâmbătă