Sursa: Facebook - Dacian Ciolos

Reforma administratiei publice este obiectiv principal al guvernului Ciolos. Informatia a aparut odata cu primele eforturi de creare a executivului, s-a confirmat in programul de guvernare si a fost anuntata oficial astazi, la prima sedinta de guvern, de catre premierul Dacian Ciolos. Insarcinat de noul prim-ministru sa gandeasca principiile reformei administrative este vicepremierul Vasile Dancu. Deratizarea administratiei de politruci si reformarea procesului prin care o persoana poate ajunge sa lucreze in administratie reprezinta marea miza a premierului Ciolos.

  • Pe lista masurilor noului guvern: salarizare diferentiata in administratie, in functie de performanta

HotNews.ro a publicat in exclusivitate in urma cu o saptamana informatia ca PSD pregatise declansarea procesului de evaluare si recrutare anuala a inaltilor functionari publici. Guvernul interimar l-a pus insa in stand-by, pentru a fi gestionat de executivul Ciolos.

Daca PSD reusea sa demareze acest proces, atunci Ciolos ar fi ramas blocat cu oameni stabiliti conform vechilor proceduri pe posturile de prefecti, subprefecti, inspector guvernamentali, pe postul de secretar general al Guvernului, precum si pe functiile de secretari generali din ministere si alte organe de specialitate ale administratiei publice centrale. Sursa si detalii

Deratizarea administratiei de politruci si reformarea procesului prin care o persoana poate ajunge sa lucreze in administratie reprezinta marea miza a premierului Ciolos, a declarat atunci pentru HotNews.ro, sub protectia anonimatului, un specialist care vreme de 10 ani a lucrat in mai multe institutii publice.

Guvernul e insa intr-o situatia complicata: pe de o parte trebuie sa faca reforma administratiei, pe de alta parte trebuie sa asigure fondurile pentru cresterea cu 10% a salariilor tuturor functionarilor (cartoful fierbinte lasat de Parlament cu cateva zile inainte de formarea noului guvern). Cum se poate face acest lucru? Solutiile posibile ar fi retrimiterea legii in Parlament de catre presedintele Iohannis sau amanarea de catre Guvern, dar ambele decizii ar avea consecinte majore de imagine.

Presiunea de a "curata" administratia vine nu doar din perspectiva bugetului pe 2016, dar si din nemultumirea populatiei care se confrunta zilnic cu birocratie majora si coruptie extinsa.

Potrivit surselor HotNews.ro, guvernul este constient ca posibila reforma va intampina rezistenta si piedici atat din interiorul clasei politice, dar si din interiorul institutiilor, din partea structurilor osificate.

  • Un exemplu relevant de contra-reactie la reforma vine de la ANAF, care a instituit regula ca, la toate examenele, in comisie sa fie prezent un inspector al Directiei de Integritate - pentru a asigura corectitudinea examinarii. Pentru ca doi directori regionali ai ANAF (din Timisoara si Iasi) nu au respectat regula, acestia au fost demisi. Ce a urmat? Doar o zi mai tarziu, sindicalistii condusi de controversatul Vasile Marica au intrerupt lucrul si au cerut demisia presedintelui ANAF. Detalii aici

Dincolo de inaltii functionari publici (prefecti, subprefecti, secretari generali din ministere), un alt palier care genereaza un pol de putere este format din directori din ministere, agentii guvernamentale si primarii. Ei sunt cei care, daca sunt performanti, genereaza in subordinea lor echipe aidoma, dar tot ei sunt cei care pot sa deturneze orice plan de reforma cu care vin sefii formali ai institutiilor.

Jumatate din directorii din agentii, ministere si alte institutii sunt tehnocrati, cealalta jumatate sunt acolo politic, este evaluarea tanarului care lucreaza in institutii publice de 10 ani. Si daca toate concursurile pentru ocuparea posturilor se fac la fel ca pana acum, nu vom avea decat schimbarea unei garnituri de politruci cu alta.

Solutiile sunt atat in mana ministrilor, cat si intr-un plan coordonat al executivului. Un palier generator de modificari este ministerul: daca fiecare ministru isi face un plan de reorganizare, prin schimbarea organigramei, "atunci ai lua totul de la zero, ar trebui sa faci concurs pentru toate functiile", a declarat pentru HotNews.ro specialistul citat. "Prin reorganizare, hotarasti de exemplu 8 directii in loc de 10, ceea ce te aduce in pozitia de a reconfigura, prin concurs corect, tot sistemul pe care il ai sub tine".

  • Ce anunta astazi, in prima sedinta de guvern, premierul Ciolos: "Astazi vom adopta in primul rand o ordonanta privind organizarea ministerelor"

Pana in prezent, toate concursurile pentru ocuparea functiilor publice sunt coordonate de Agentia Nationala a Functionarilor Publici (ANFP), aflata in subordinea Ministerului Dezvoltarii Regionale. "O agentie care se afla intr-un minister nu poate organiza eficient concursurile din toate ministerele. Solutia este o institutie independenta si autonoma, pe modelul Curtii de Conturi, care sa se ocupe 100% de criteriile de evaluare, de subiectele de concurs (nu 30%, asa cum este in prezent)", sustine specialistul consultat de HotNews.ro.

Potrivit acestuia, "daca vrea sa schimbe paradigma politicianista de functionare a institutiilor statului, in una bazata pe performanta, Guvernul trebuie sa schimbe in primul rand mecanismele, nu oamenii. Schimbarea mecanismelor se realizeaza prin aplicarea unui sistem functional de concurs, pe baza caruia sa fie obtinute functiile. In prezent, concursurile sunt organizate de ANFP, dar fiecare institutie care are participanti la concurs vine cu 70% din subiecte, adica vine cu persoanele care trebuie sa ajunga pe functiile respective".

Ceea ce functioneaza in aceasta Agentie Nationala a Functionarilor si ar putea fi mentinut este un program informatic prin care alegerea subiectelor de concurs este aleatorie. Problema este ca acest sistem random de alegere a itemilor de concurs se aplica pentru o parte mult prea mica dintre itemii de concurs, in prezent.

"Odata scoasa din subordinea Ministerului, ANFP sau o agentie nou infiintata ar putea sa colaboreze cu universitatile, pentru realizarea subiectelor de concurs pe fiecare ramura in parte, la concursurile de directori, sefi de birouri. Un director ales prin concurs corect este recunoscut de echipa si are legitimitate atat in fata subalternilor, cat si in fata sefilor sai. Un director ales pe baza de competente are puterea sa-i semnaleze unui secretar de stat cand un proiect nu poate fi realizat, cand are de-a face cu o neregula", spune tanarul specialist, sub protectia anonimatului.

Acesta a avertizat, insa, ca "aceeasi institutie (ANFP autonom sau o alta agentie) trebuie sa monitorizeze in mod real si evolutia in cariera a functionarului, pentru ca un tanar sa isi poate face o predictie unde poate ajunge, daca decide sa inceapa o cariera intr-o institutie a statului".

Reforma administrativa - anuntata de premierul Dacian Ciolos in prima sedinta de guvern: As vrea sa urmaresc personal derularea acestor prime concursuri

Dacian Ciolos

Dacian Ciolos

Foto: gov.ro

"O sa-l rog pe domnul vicepremier Dancu, legat de unul din obiectivele principale din programul guvernului, sa ne gandim in perioada imediat urmatoare la principiile acestei reforme administrative, sa vedem de unde pornim. Stiu ca exista deja legislatie privind imbunatatirea actului administrativ si in ideea noastra de reforma administrativa, de crestere a calitatii actului administrativ, as vrea sa pornim de unde suntem, sa vedem ce legislatie avem si cum sa o punem intr-un cadru mai coerent si sa incepem cat mai repede si cu acest lucru", a anuntat astazi, 19 noiembrie 2015, noul premier Dacian Ciolos.

In prima sedinta de guvern a noului cabinet, Ciolos a declarat si ca vrea sa realizeze o legatura intre proiectul bugetului de stat pe 2016 si reforma administrativa. Seful executivului i-a cerut ministrului de Finante, Anca Dragu Paliu, sa pregateasca pentru sambata o prima prezentare a proiectului de buget.

"E important pentru mine sa mergem repede cu acest proiect de buget si, in paralel, sa avansam si cu planurile de masuri, care decurg din programul de guvernare, pe care sa le legam de proiectul de buget, sa existe o coerenta intre bugetul pe care il pregatim pentru anul mandatului pe care il avem si planurile de masuri sectoriale. Si aici as vrea sa subliniez in primul rand legatura dintre unele masuri bugetare care vor fi introduse in proiectul de buget privind salariile, in masura in care acest lucru va fi posibil, si reforma administrativa, pentru ca as vrea sa discutam in paralel de aceste lucruri. Cum facem sa utilizam resursele salariale pentru a creste calitatea actului administrativ. Mi se pare ca e nevoie de o legatura intrinseca intre aceste doua aspecte, daca vrem sa avem performanta", a afirmat Dacian Ciolos.

In cadrul aceleiasi sedinte de guvern, premierul a anuntat ca va urmari personal derularea primelor concursuri organizate in mandatul sau. Adresandu-i-se ministrului Fondurilor Europene, Aura Raducu, Dacian Ciolos a declarat: "Am inteles ca aveti scoase la concurs posturi de management in multe din autoritatile de management care se ocupa de gestiunea fondurilor si as vrea sa incep de acum aplicarea principiului transparentei si profesionalizarii acestor structuri, asa incat o sa va rog sa va asigurati ca perioada de depunere a candidaturilor e suficient de lunga pentru ca cei care intr-adevar sunt interesati si care vor sa lucreze in mod profesionist sa poata sa isi depuna candidaturile".

"Si cu ocazia asta transmit si acest semnal foarte clar din partea acestui guvern: singurele criterii de recrutare pentru astfel de pozitii vor fi cele de competenta, de competenta tehnica, de competenta manageriala si o sa va rog, doamna ministru, sa va asigurati ca organizarea acestor concursuri este transparenta si este bazata strict pe aceste criterii. Si as vrea sa urmaresc personal derularea acestor prime concursuri. Deci pe cei care sunt interesati, care au competenta si sunt interesati sa se angajeze, sa ni se alature candidand la posturile de conducere ale acestor autoritati de management, ii invit sa isi depuna candidatura in urmatoarele zile", a declarat Dacian Ciolos.

  • Precizam ca autoritatile de management sunt structurile care gestioneaza direct proiectele europene. Incompetenta si lipsa performantei in aceste autoritati au repercusiuni directe: blocarea de catre Comisia Europeana a fondurilor pe anumite linii si obligatia ca statul sa dea banii inapoi.

O alta decizie anuntata astazi de premierul Dacian Ciolos, cu efecte in palier administrativ, este reorganizarea ministerelor, prin ordonanta adoptata de executiv. (Urmareste aici declaratiile integrale facute de premierul Dacian Ciolos, in prima sa sedinta de guvern).

Ce spune Programul de guvernare despre Reforma administrativa

Guvernul Ciolos isi incepe programul de guvernare cu urmatoarea propozitie: "Mai mult de 50 de vieti au fost pierdute ca urmare a unor carente de integritate in modul in care administratia din Romania isi serveste cetatenii".

"Guvernul va testa si aplica noi metode de lucru in ceea ce priveste functionarea interna a aparatului central (Guvern si ministere), in incercarea de a lasa la finalul mandatului o serie de solutii alternative viabile pentru buna functionare a administratiei", se angajeaza executivul Ciolos.

Printre prioritatile noului cabinet se numara "cresterea transparentei administratiei centrale si locale, inclusiv prin accesul deschis la date publice".

O alta prioritate este "imbunatatirea eficientei administratiei publice, in serviciul cetateanului", prin "Realizarea unui proiect-pilot de reforma administrativa la nivelul Secretariatului General al Guvernului" si "Extinderea proiectului-pilot si in alte zone ale administratiei publice".

In planul de masuri pe care si-l propune Guvernul Ciolos se numara urmatoarele:

  • Simplificarea si armonizarea legislatiei administratiei publice
  • Transparentizarea activitatii acesteia prin imbunatatirea accesului la informatiile de interes public si transparenta decizionala
  • Instituirea practicii consultarii prealabile a cetatenilor in luarea deciziilor administrative
  • Profesionalizarea administratiei publice prin recrutare si evaluare pe baza de competente si performanta
  • Stabilirea unor trasee profesionale clare, care sa confere predictibilitate si motivatie pentru evolutia in cariera
  • Crearea unei scoli superioare de administratie publica si sustinerea evolutiei in cariera publica pe baza de programe de dezvoltare profesionala
  • Dezvoltarea si implementarea unui sistem de management al performantei personalului angajat in cadrul administratiei publice
  • Sistem diferentiat de remunerare, in functie de performanta
  • Derularea unui proiect de eficientizare a Secretariatului General al Guvernului si extinderea lui si in alte zone ale administratiei publice
  • Crearea unor programe de evaluare a transparentei si testare a profesionalismului si integritatii personalului angajat in cadrul administratiei publice, inclusiv prin parteneriate cu organizatii ale societatii civile

Descarca de aici Programul de Guvernare al Executivului Ciolos, in forma in care este publicat pe site-ul guvernului