Raportul final al accidentului aviatic din Apuseni: Singurul pasager care a scapat nevatamat statea langa studenta care a murit, dar si-a pus centura de siguranta din proprie initiativa cu cateva clipe inainte de impact

de Victor Cozmei     HotNews.ro
Luni, 19 octombrie 2015, 15:43 Actualitate | Esenţial

Avionul cazut in muntii Apuseni
Foto: MT
Potrivit raportului final al accidentului aviatic din Apuseni din ianuarie 2014 arata ca singurul pasager care a scapat nevatamat si-a cuplat din proprie initiativa centura de siguranta cu cateva minute inainte de prabusire, atunci cand motoarele au inceput sa functioneze cu intermitenta. Desi nu sugereaza ca centura de siguranta ar fi scapat toti pasagerii avionului de ranile suferite, raportul arata ca pasagerul ce a supravietuit nevatamat ocupa scaunul alaturat celui pe care statea studenta Aura Ion, una dintre cele doua victime ale accidentului, alaturi de pilotul Adrian Iovan.

Potrivit raportului
, "pe toata durata executarii zborului, persoanele aflate la bordul aeronavei nu au avut cuplate centurile de siguranta, exceptie facand un pasager care inainte de impact si-a cuplat din proprie initiativa centura. La impact copilotul a fost aruncat din aeronava, comandantul de echipaj a fost prins in structura deformata a cabinei si unul dintre pasagerii aflati pe randul cinci de scaune a fost proiectat peste randul patru oprindu-se in spatarul scaunului din randul al doilea. Pasagerul de pe randul cinci care si-a cuplat centura de siguranta nu a suferit vatamari corporale".

"Niciuna dintre persoanele de la bordul aeronavei nu a purtat centura de siguranta, insa unul dintre pasageri, instinctiv, si-a pus centura de siguranta in momentul in care motoarele au inceput sa functioneze cu intermitenta, aeronava intrand pe un profil de zbor descendent. Acesta a fost pasagerul care a suferit raniri minore", arata raportul.

Totusi, anchetatorii sustin ca "nu se poate analiza influenta deformarilor suferite la impact de aeronava asupra leziunilor suferite de pasageri datorita faptului mentionat anterior si anume, ca nici membrii echipajului, nici pasagerii, cu exceptia unuia singur, nu au utilizat centurile de siguranta cu care scaunele aeronavei erau dotate".

"In nici un moment de la aceasta etapa finala in care echipajul s-a confruntat cu aceste probleme, conform declaratiilor martorilor supravietuitori, comandantul de echipaj nu si-a anuntat pasagerii sa se pregateasca pentru o posibila aterizare fortata, astfel ca impactul aeronavei cu brazii ia surprins pe acestia nepregatiti si fara a avea centurile de siguranta puse, un singur pasager care ocupa locul din stanga de pe randul cinci de scaune instinctiv si-a pus centura de siguranta", arata raportul.

"Pasagerul care a decedat (n.r. studenta Aura Ion) - conform raportului medico-legal, decesul acestuia a fost violent si s-a produs prin soc hipotermic si traumatic (fractura de coloana vertebrala nivel C5). La momentul impactului, aceasta a fost proiectata din scaunul aflat pe randul cinci, catre in fata, oprindu-se in spatarul scaunului din randul doi. Evacuarea victimei din epava a fost realizata de catre doi colegi pasageri, care au incercat pana la sosirea salvatorilor sa asigure supravietuirea victimei. Daca aceasta ar fi purtat centura de siguranta este posibil, avand in vedere comparativ ce s-a intamplat cu pasagerul de pe acelasi rand, dar care ocupa scaunul de pe partea stanga si avea centura pusa sa fi scapat nevatamata, sau cel mult cu rani minore. La aceasta concluzie comisia a ajuns analizand si deformarile suferite de cabina pasageri, in special in zona ultimului rand de scaune", mai arata raportul.



Potrivit concluziilor facute publice luni, "cauza determinanta a producerii accidentului a constat in oprirea motoarelor ca urmare a givrajului sever al carburatoarelor pe fondul urmatoarelor cauze favorizante:

- evaluarea eronata a factorilor de risc specifici desfasurarii acestui zbor datorita intreruperii mari de la zbor si lipsei de experienta a echipajului pe aeronava BN-2A-27, inclusa in clasa MEP;
- decizia eronata a comandantului aeronavei de a continua misiunea de zbor in conditii meteorologice care au favorizat givrajul sever al carburatoarelor;
- decizia eronata a comandantului aeronavei de a zbura o lunga perioada de timp in conditii de givraj ;
- decizia eronata a comandantului de a continua misiunea in conditii de zbor IMC dupa reguli de zbor IFR sub AMA;
- decizia eronata a comandantului aeronavei de a decola cu masa peste limita maxima admisa si pozitia centrului de greutate in afara limitelor calculate si impuse de producator;"


Citeste mai multe despre   









5571 vizualizari
  • -11 (11 voturi)    
    mortul e de vina (Luni, 19 octombrie 2015, 16:06)

    Razvan_M [utilizator]

    Faptul ca autoritatile nu au fost capabile sa gaseasca epava rapid, astfel putand salva de la moarte niste oameni nu mai conteaza. Mortul este vinovat pt. tot. Nimeni nu va fi tras la raspundere pt. coruptia sistemica, pt. incompetenta si pt. neglijenta cu urmari mortale. Traiasca Partidul care ne conduce cu intelepciune! Mandri ca suntem romani!
    • +1 (1 vot)    
      da, numai ca mortul putea evita dezastrul (Luni, 19 octombrie 2015, 18:59)

      kkciosuldelahamangia [utilizator] i-a raspuns lui Razvan_M

      daca asculta indicatiile date de turnul de la Sibiu.
      un nenorocit care a nenorocit si pe altii.
  • +2 (2 voturi)    
    ce are una cu alta (Luni, 19 octombrie 2015, 16:20)

    tg3290 [utilizator]

    pai ce putea sa zica in raport comisia de ancheta. despre sistem si coruptie?? una-i una, alta-i alta. Cine a condus avionul in conditiile alea, era greu sa nu aiba nicio vina. Asta nu exclude cauzele de care spui acolo, dar nu operam intr-o tara perfecta. Concluziile ar trebui sa aduca niste limitari pe viiror care sa nu mai dea ocazia sa se intample lucrurile astea - oameni care nu trebuia sa fie acolo, conditii clare de operare a zborului samd. si apoi, nu ne-am lamurit cu sts si mt. au vreo vina sau nu in treaba asta?!
  • 0 (0 voturi)    
    Proceduri (Luni, 19 octombrie 2015, 20:07)

    masster [utilizator]

    toate activitatile din aviatie sunt reglementate de proceduri detaliate care explica obligatiile pe care le are fiecare persoana, companie sau producator in toate situatiile posibile. personalul aeronautic este certificat frecvent in urma unor examene specifice care includ cunoasterea procedurilor. in aviatie nu exista loc de ambiguitati, totul este reglementat extrem de clar. cine hu respecta procedurile este responsabil 100%. concluziile comisiei de ancheta care a avut la dispozitie toate informatiile tehnice, meteo, trafic si declaratiile martorilor sunt corecte si obiective. iovan nu a fost un erou, asa cum a urlat imediat presa. iovan este un criminal caruia i s-a infundat pana la urma. nu este prima data cand un comandant de aeronava isi baga in pamant pasagerii pentru ca nu respecta procedurile aviatice. sper ca presa sa invete sa nu se mai isterizeze prematur. acum presa are datoria sa spuna adevarul. iovan are sange pe maini, e singurul vinovat de moartea studentei.


Abonare la comentarii cu RSS

Top 5 articole cele mai ...



Hotnews
Agenţii de ştiri

Siteul Hotnews.ro foloseste cookie-uri. Cookie-urile ne ajută să imbunatatim serviciile noastre. Mai multe detalii, aici.
hosted by
powered by
developed by
mobile version
Sâmbătă