Guvernul a aprobat astazi un proiect de lege pentru modificarea si completarea unor acte normative in domeniul strainilor. Proiectul de lege instituie cadrul legal pentru majorarea sumei acordate de statul roman unui solicitant de azil lipsit de mijloace materiale de intretinere. Pe baza unor date comunicate de Institutul de Cercetare a Calitatii Vietii (ICCV) a fost stabilit un set de valori necesare pentru cheltuielile lunare (hrana, imbracaminte, cazare), pentru un solicitant de azil, adult. Astfel, pentru sezonul cald, cheltuielile lunare totale sunt estimate la 1.117 lei, iar pentru sezonul rece la 1.185 lei. Vezi ce alte ajutoare va mai putea primi solicitantul de azil.

  • Ce cuprinde proiectul de lege

Proiectul instituie cadrul legal pentru majorarea sumei acordate de statul roman unui solicitant de azil lipsit de mijloace materiale de intretinere. Pe baza unor date comunicate de Institutul de Cercetare a Calitatii Vietii (ICCV) a fost stabilit un set de valori necesare pentru cheltuielile lunare (hrana, imbracaminte, cazare), pentru un solicitant de azil, adult. Astfel, pentru sezonul cald, cheltuielile lunare totale sunt estimate la 1117 lei, iar pentru sezonul rece la 1185 lei. Aceste valori vor fi aprobate ulterior printr-un alt act normativ. Masura are in vedere faptul ca solicitantii de azil sunt cetateni straini care din cauza persecutiilor suferite in tara de origine, pe motive de rasa, religie, nationalitate, opinie politica, apartenenta la un grup social, solicita protectia altui stat. Prin urmare, acestia sunt o categorie aparte de straini care din cauza exilului fortat, in marea lor majoritate, se afla intr-o situatie precara, din punct de vedere fizic, psihic cat si financiar, ceea ce impune ca, pe perioada analizarii cererii de azil, statul roman sa le asigure conditii decente de cazare si intretinere in conformitate cu normele Uniunii Europene.

De asemenea, reglementeaza posibilitatea ca in cazul depasirii capacitatii de cazare in spatiile administrate de Inspectoratul General pentru Imigrari, solicitantii de azil sa poata beneficia, in limita fondurilor disponibile, de o suma de bani in scopul inchirierii unor spatii de locuit. Cuantumul acestui ajutor lunar va fi de 1,08 ISR (indicator social de referinta. In anul 2015 ISR este in suma de 500 de lei) si va fi acordat pentru maximum 12 luni.

Mai reglementeaza conditiile in care vor putea fi dispuse examinari medicale, posibilitatea solicitantilor de protectie internationala de a beneficia de programele nationale de sanatate, de a avea acces la piata fortei de munca, de a beneficia de masuri de stimulare a ocuparii fortei de munca precum si de protectie in cadrul sistemului asigurarilor pentru somaj, in conditiile prevazute de lege pentru cetatenii romani.

Inspectoratul General pentru Imigrari (IGI) va avea posibilitatea sa foloseasca servicii specializate furnizate de interpreti si traducatori, sa solicite efectuarea de expertize medico-legale sau de alta natura, precum si sa consulte specialisti. De exemplu, in cazul unui solicitant de azil minor neinsotit se va putea apela la expertiza medico-legala de evaluare a varstei, care se va efectua cu respectarea demnitatii individuale a minorului si utilizandu-se metodele cele mai putin invazive. Anterior efectuarii expertizei medico-legale, solicitantul de azil minor neinsotit si reprezentantul sau legal (desemnat de autoritati in cel mai scurt timp de la sosirea acestuia in tara) vor fi informati cu privire la modalitatile acestei proceduri sau, in cazul unui eventual refuz, cu efectele pe care le implica aceasta decizie.

Proiectul mai stabileste obligatia IGI de informare a minorului neinsotit care solicita azil in Romania cu privire la numirea reprezentantului sau legal. In aceasta privinta este adaptat actualul cadru normativ reprezentat de Legea nr.122/2006, in sensul ca aceasta obligatie subzista inclusiv pe perioada derularii procedurii primei tari de azil, a procedurii tarii terte sigure si a procedurii tarii terte europene sigure, concepte nou introduse prin proiectul de lege;

Proiectul reglementeaza expres faptul ca o cerere de azil nu poate fi respinsa exclusiv pe motiv ca aceasta a fost depusa tardiv;

Va fi stabilita, de asemenea, obligatia de atribuire a unui cod numeric personal tuturor solicitantilor de protectie internationala, astfel incat acestia sa beneficieze de conditiile de primire prevazute de Legea nr.122/2006, o astfel de reglementare fiind stabilita, in prezent, cu titlu facultativ;

Proectul prevede si reglementarea expresa a posibilitatii ca reprezentanta din Romania a Inaltului Comisariat al Natiunilor Unite pentru Refugiati (UNHCR) sa poata avea acces la documentele existente in dosarul strainului care a solicitat protectie internationala. Acest drept decurge din misiunea UNHCR de supraveghere pe care i-o confera articolul 35 din Conventia de la Geneva privind statutul refugiatilor, document la care Romania a aderat prin Legea nr.46/1991;

In vederea asigurarii depline a dreptului la aparare, sunt instituite masuri privind accesul la informatii procedurale si la sistemul aferent, in conditiile legislatiei privind ajutorul public judiciar in materie civila;

De asemenea, va fi reglementata situatia exceptarii de la procedura accelerata si de la procedura la frontiera a cererilor de azil depuse de solicitanti cu necesitati procedurale speciale (din categoria persoanelor vulnerabile);

O sectiune a proiectului de lege se refera la modul de exercitare a unor drepturi ale solicitantilor de protectie internationala. Unul dintre elemenele de noutate este reprezentat de masura introducerii solicitantilor de protectie internationala in spatii inchise special amenajate, masura restrictiva ce se va institui de catre un organism judiciar, pe baza unei analize individuale, pe o perioada care in niciun caz nu poate depasi 60 de zile. Aceasta este o masura care se va adopta doar in urmatoarele situatii:

  • pentru verificarea identitatii declarate;
  • pentru stabilirea elementelor pe care se bazeaza cererea de protectie internationala, care nu ar putea fi obtinute fara a se lua masura, in special in cazul in care exista un risc de sustragere a solicitantului;
  • la solicitarea uneia din institutiile cu atributii in domeniul securitatii nationale din care rezulta ca solicitantul de protectie internationala prezinta pericol pentru securitatea nationala.

Aceasta masura reflecta necesitatea justificata a statului de a stabili daca persoana este un solicitant de azil care are nevoie de protectie internationala sau ca persoana in cauza constituie o amenintare la adresa securitatii nationale. Pentru asigurarea managementului spatiilor inchise pentru cazarea solicitantilor de protectie internationala cu respectarea drepturilor procedurale si standardelor impuse de legislatia nationala si internationala in materie, se are in vedere, in perioada 2016-2018, amenajarea, in incinta actuala a centrelor regionale de proceduri si cazare a solicitantilor de azil, a spatiilor inchise special amenajate, dotarea lor specifica si asigurarea personalului necesar. In urmatoarea etapa, incepand cu 2019, se are in vedere construirea si dotarea de noi centre.

Proiectul de lege include masuri pentru crearea cadrului normativ necesar asigurarii unei mai mari transparente in ceea ce priveste beneficiul conditiilor de primire, in sensul instituirii posibilitatii monitorizarii, de catre organizatii si organisme neguvernamentale nationale sau internationale cu atributii in domeniul migratiei sau al respectarii drepturilor omului, a respectivelor conditii. ONG-urile pot vizita centrele regionale de proceduri si cazare, pe baza de protocoale incheiate cu IGI sau a unei autorizari prealabile, iar, in cazul in care se vor constata deficiente vor putea fi sesizat Avocatul Poporului.

La elaborarea proiectului de lege s-a avut in vedere adaptarea conditiilor de primire a solicitantilor in scopul respectarii angajamentelor asumate de Romania, in calitate de stat membru al Uniunii Europene, de aliniere la standardele europene in materie de azil si de a contribui, in egala masura, la dezvoltarea sistemului european comun de azil.