"Ne indreptam cel putin spre o noua forma de razboi rece, daca nu cumva suntem in el. Or asta presupune o rearanjare de forte", a avertizat eurodeputatul Renate Weber, in ceea ce priveste criza refugiatilor. Aceasta a precizat ca "geopolitic se doreste o rearanjare de forte", din care primii castigati sunt Rusia si China. Eurodeputatul a afirmat, intr-o intalnire cu presa organizata de Biroul de Informare al Parlamentului European in Romania, ca adevaratul motiv pentru care Romania si Bulgaria nu au fost primite in Schengen a fost tocmai presiunea refugiatilor existenta si pana acum la granita Turciei cu Bulgaria. Weber a criticat pozitia presedintelui Klaus Iohannis. "Chiar ni se pare ca 6.000 e atat de mult?", a intrebat aceasta, precizand ca "exista o teama fireasca in om, de necunoscut", insa ca "de la cel mai inalt nivel din tara trebuie sa dai mesaje de rationalitate".

Renate WeberFoto: renateweber.eu

Europarlamentarul Renate Weber, membru al Grupului Aliantei Liberalilor si Democratilor pentru Europa (ALDE), a declarat in cadrul unui seminar cu presa organizat la Bruxelles de Biroul de Informare al Parlamentului European in Romania ca ne aflam in fata unei crize umanitare. Construirea "de ziduri ca sa ramana mereu intr-o alta tara nu e o solutie, pentru ca acum trebuie sa rezolvi rapid o criza", a sustinut Weber.

Aceasta a afirmat ca fiecare tara trebuie sa controleze om cu om si sa analizeze cine trebuie sa primeasca statutul de refugiat si cine nu. "Probabil ca nu toata lumea are documente, dar sa stiti ca cei care au interesul si-au venit sa obtina statutul de refugiat sigur au. Mai degraba cei care vor sa se ascunda, ca sunt de fapt imigranti economici, nu au", a sustinut europarlamentarul.

"Da, imi este putin teama, sunt ingrijorata de faptul ca, pe masura ce o sa dea cu ochii de ostilitate in Uniunea Europeana, unii dintre ei se vor radicaliza", a declarat Renate Weber. Aceasta a precizat ca "a fost un amendament la un moment dat pe rezolutie, venit de la GUE, ca nu vom accepta niciodata o interventie militara din partea UE in Siria. Amendament care a cazut la vot, cu o foarte larga majoritate, pentru ca pana la urma nu stii cum o sa evolueze lucrurile".

Citeste cele mai importante declaratii ale Renatei Weber:

  • Problema imigratiei nu este o problema recenta. Nu e nevoie de tragediile de acum ca sa ne intoarcem cu gandul la sicriele de la Lampedusa. Tragedii au fost intr-adevar la trecerea inspre Uniunea Europeana. Nici la data aceea nu se stia exact cati fugeau pentru ca erau persecutati, chiar daca veneau din zone care nu erau zone de razboi, si cati veneau pentru ca voiau intr-adevar din punct de vedere economic sa ajunga intr-o zona care era mai buna.
  • Problema cea mare a fost tot timpul ca se venea pe mare si presiunea a fost pe doua state: Grecia si Italia. Chestiunea nu a cotelor obligatorii - ca nu se discuta de cote obligatorii - dar de solidaritate se discuta de ani de zile. Eu eram in Comisia de libertati civile, justitie si afaceri interne, deci exact unde se discutau chestiile astea. Din pacate, statele membre ale UE nu au dat niciodata dovada de solidaritate. Se tot faceau vizite in Grecia si se constata ca traiesc in niste conditii oribile, pentru ca realmente Grecia nu avea capacitatea. Se facea la fel cate o vizita in Lampedusa si se vedea acelasi lucru, si cand a fost un aflux mai mare italienii i-au lasat sa plece si francezii au reintrodus controlul la frontiera. Deci germenii unei crize, prin proasta administrare in interiorul UE, au existat.
  • Normal ar fi fost, din punctul meu de vedere, inca de la acea data sa se accepte aceasta preluare a celor care erau imigranti. Inca nu stiai daca le vei permite sau nu sa stea in UE, dar nu avea nici capacitatea sa proceseze atat de multe cereri, pe de alta parte - si aici iar a fost o greseala a UE pe care vor sa o corecteze acum pentru viitor - ar fi trebuit ei macar, pe teritoriul acelor state, sa faca niste centre de primire, pe care eventual sa le administreze si cu ajutorul unora de la Bruxelles, in asa fel incat oamenii sa traiasca in niste conditii cat de cat decente. Si lucrurile sigur ca s-au agravat.
  • Sirienii nu s-au refugiat in primul rand in Europa. Sirienii s-au dus mai intai Liban, in Iordania, in Turcia, unde se discuta de ani de zile: dar Europa cum ar putea sa ajute? Am vorbit mult si am facut putin. Si intr-o buna zi au inceput sa treaca masiv si bineinteles ca acum suntem in fata unei crize umanitare. Este greu sa va spun cati dintre cei care astazi pretind statutul de refugiat sunt refugiati, cati sunt din Kosovo - de unde nu ai de ce sa pleci ca refugiat, poti sa pleci ca emigrant economic, sau din Macedonia. Dar oamenii profita si se lipesc de grupuri mari. Poti sa ii condamni ca incearca sa profite de un sistem? Nu. Asta este natura umana.
  • Dar construire de ziduri ca sa ramana mereu intr-o alta tara nu e o solutie, pentru ca acum trebuie sa rezolvi rapid o criza. Si acum 6.000 de oameni? Atat amar de discutii pentru o diferenta de 4.000 de oameni? Da, nu avem centrele construite. Dar nici grecii nu le au, nici italienii nu le au, nici nemtii nu le au. Numai intr-o zi au intrat in Bavaria vreo 12.000. De unde sa le aiba? Nu le au. In situatii exceptionale, nu ai ce sa faci, decat din mers sa incerci sa rezolvi situatia. Nu poti sa-i omori, Doamne iarta-ma, pe oamenii astia! Nu mi se pare normal sa nu le intinzi o mana de ajutor. Dar, in acelasi timp, iti mobilizezi in fiecare tara autoritatile sa ia pe fiecare pe rand si sa vezi: asta trebuie sa primeasca statutul de refugiat, familia asta da, probabil ca nu toata lumea are documente, dar sa stiti ca cei care au interesul si-au venit sa obtina statutul de refugiat sigur au. Mai degraba cei care vor sa se ascunda, ca sunt de fapt imigranti economic, nu au.
  • Deci eu cred ca asta este o chestie umanitara. Mie ideea cotelor obligatorii nu imi diplace. Eu am votat pentru asta. Dar eu am in spate 4-5 ani de cand tot spun public si la toate intalnirile, pentru ca am fost coordonatorul ALDE in comisia aceea, ca solidaritate in Uniunea Europeana ce mai inseamna? La data aia trebuia sa ne impartim cotele de imigranti economici. Eu sunt consecventa cu mine insami si nu am de ce sa dau inapoi.
  • Daca cineva vine si-mi spune: da, dar vin teroristii. O sa ii spun: dar de unde stii ca nu vin in primii 1.700 si vin in urmatorii? Primesc mesaje e-mail cu cuvinte frumoase, duioase, care imi arata toate atacurile teroriste comise in Europa. Toate erau cu oameni care erau de multa vreme in Europa, nascuti acolo sau veniti de copii. Si da, imi este putin teama, sunt ingrijorata de faptul ca, pe masura ce o sa dea cu ochii de ostilitate in Uniunea Europeana, unii dintre ei se vor radicaliza. De asta intr-adevar imi este teama, pentru ca n-ai cum sa controlezi asa ceva. Dar, per ansamblu, cred sincer ca a rezolva o criza umanitara presupune din mers sa incerci sa ajuti si in paralel, in urmatoarele saptamani, sa iei si sa analizezi, sa vezi care poate ramane, care nu poate sa ramana. S-ar putea ca din cei care vin la noi, spre exemplu, sa constati ca foarte putini trebuie sa ramana. Nu mai ai cum sa faci trierea lor inainte de intrare, pentru ca nu poti sa ii rogi pe sarbi sa faca ei asta.
  • Acum chiar nu este greu sa ai conditii comune pentru toate statele, pentru ca stii care sunt statele sigure, trimiti acasa, asta e, pentru ca este o situatie exceptionala in care si unii dintre imigrantii economici in anumite conditii s-ar fi calificat, dar acum nu. Dar pentru ca esti confruntat cu o asemenea criza umanitara cred ca asta trebuie sa faci: cine vine dintr-o tara sigura este trimis inapoi, cine e dintr-o alta tara, trebuie sa ii asiguri ajutorul.
  • La Consiliul JAI, in vreme ce presedintele luxemburghez se impauna ca asa ceva ce au obtinut ei... Spre deosebire, Comisia vine si spune: atentie, e un prim pas, dar e un foarte prim pas. Pentru ca in acest moment mai avem 120.000 de oameni, in Grecia si Italia. Grecia si Italia sunt responsabile de ce s-a intamplat in general in lume? Dar pe ele este presiunea, pentru ca acolo vin dinspre mare. Si noi va trebui sa ne impartim acei oameni. Daca stau si ma gandesc, din 120.000, sa mai vina in Romania inca 4.000 mie nu mi se pare atat de mult. O tara cu 19.000 de oameni chiar nu poate sa faca fata?
  • Despre declaratia lui Iohannis: O declaratie care exprima un punct de vedere pe care l-am mai auzit si in alte tari, cu care eu nu ma identific. Ei spun: nu avem capacitatea. Dar eu spun: sunt foarte multe ONG-uri in Romania care pot sa isi asume acest lucru, inclusiv chestiunile care tin de educatie. Pentru asta avem si legislatie europeana.
  • Chiar ni se pare ca 6.000 e atat de mult? In Romania, noi n-am discutat despre refugiati, despre imigratie, pentru ca nefiind tara vizata, nu era tema noastra. Eu, in Parlament, m-am lovit de tari care au aceasta problema. Noi nu am discutat-o si ne-am trezit dintr-o data cu o criza. E foarte greu sa gestionezi o criza, cand tu nu te-ai gandit niciodata in situatie normala. (...)
  • Daca nu esti confruntat cu o problema, nu discuti asa, de principiu. Mie mi-a adus aminte criza si reactia uneori nerationala a unora din Romania de anii '90. Aveam un sentiment anti-maghiar si protestam la tot ce inseamna cererile maghiarilor, mai ales in afara Ardealului, adica in zonele care nu stiau ce este aceea convietuire mixta, in sudul tarii au fost masini de Harghita si Covasna sparte, chit ca erau ale romanilor. (...)
  • Exista o teama fireasca in om, de necunoscut. Si vrei sa te protejezi. Acum, problema este ca ce face omul de rand este una, ce fac decidentii politici este un pic altceva, pentru ca de la cel mai inalt nivel din tara trebuie sa dai mesaje de rationalitate.
  • Referitor la conditionarea cotelor obligatorii de refugiati cu intrarea in Schengen: In opinia mea, sunt momente in care daca vrei sa maximizezi obtinerea a ceea ce este foarte important pentru tara ta, nu faci lucrurile public. Astfel de negocieri nu se poarta in spatiu deschis. Nu poti sa iesi si nici n-a fost cazul, dar nu poti sa iesi sa spui: da, eu o sa-ti accept cotele, daca tu ma primesti in Schengen. Dar astea se pot face inainte. Si aici eu gasesc o vina si Comisiei Europene si Consiliului, pentru ca si ei au actionat prost. Toata lumea a manageriat prost. Nu trebuia sa vina hodoronc-tronc cu impunere de cote. Asta trebuia sa se intample dupa ce aveau un tur de forta, telefoane, cu toate capitalele, cu liderii, cu decidentii. Trebuia sa o faca si Juncker, trebuia sa o faca si Timmermans, Donald Tusk, cand discuti la nivel de sefi de guvern si de stat. Asa ar fi deschis usa inclusiv pentru lucruri cu un grad de confidentialitate. (...)
  • Cine isi asuma sa mearga mii de kilometri pe jos, cu copii, credeti ca nu accepta sa stea 6 luni in Romania, gandindu-se ca dupa aia va gasi posibilitatea sa mearga in Germania? (...)
  • Au murit mult prea multi oameni pe Mediterana si nu se poate. Suntem o Uniune Europeana civilizata. (...)
  • Daca Romania e in criza umanitara, duceti-va in Eritreea. Si foarte multi care vin din zonele acelea sunt crestini. Sunt oameni care fug de prigoana pentru ca sunt omorati pe capete, le intra in casa cei din armata sau paramilitarii si ii omoara. Si omul asta iti vine pe o barca si ajunge pe tarmul Uniunii Europene si tu ce ii spui: du-te inapoi in mare si te ineaca? Ei acum s-au gandit, foarte tarziu, sa faca centre de primire in Grecia si in Italia si sa le gestioneze cei de la Bruxelles. Asta ar fi trebuit facut de mult mai devreme. (...)
  • Unii dintre cei care vin sunt din taberele din Turcia, din Liban, din Iordania. In taberele acelea ei nu isi riscau viata. Ar fi fost mai bine sa intervenim de atunci si sa ajutam acolo. In Iordania, la o populatie de peste 4 milioane de oameni, sunt peste 1 milion de refugiati. Acolo despre ce integrare putem vorbi? Nu putem vorbi decat despre niste tabere in care oamenii sa isi duca traiul de pe o zi pe alta, cu ajutoare pe care le primesc la nivel international si asta e tot. Daca dvs ati fi in locul lor, ati zice ca asta este un viitor? Sau ati incerca sa faceti ceva ca sa aveti totusi si un viitor, dincolo de momentul asta in care am scapat cu viata. La fel este situatia si cu Turcia, si cu Libanul. A ajuta Turcia sa gestioneze aceasta criza, poti sa o faci strict umanitar. Dar nu si oferind o sansa de integrare a oamenilor alora, ca mi-e greu sa vad.
  • Cred ca si declaratiile Angelei Merkel au avut partea lor de vina. Prea s-au aruncat niste cifre: noi vom lua 800.000! Daca spui cati vei lua, e ca si cum le-ai spune: haideti la mine! Astea au fost erori. Toata lumea a gresit in aceasta criza. Si inchiderea frontierelor acum este un mesaj: nu mai veniti ca, atentie, nici noi nu va mai primim. Probabil ca zvonul se va transmite mai departe si va descuraja pe multi sa plece. Pe de alta parte, presiunea pe celelalte state sa primeasca mai mult va fi mult mai mare.
  • E usor sa spui, cata vreme nu e o presiune pe tine: eu nu primesc decat atatia.
  • Eu am negociat foarte multi ani de zile Noua guvernanta Schengen si am facut-o venind dintr-o tara care tot bate la portile Schengen-ului. Lucru care niciodata nu a fost spus public ca declaratie - ca tot timpul s-a invocat coruptie, MCV, aiurea, astea erau pretexte - de fapt in realitate lor le-a fost tot timpul frica de faptul ca, cum presiunea pe Grecia si Italia este foarte mare, daca Bulgaria si Romania vor fi in spatiul Schengen din Turcia se va ajunge mai usor in Bulgaria, e mai aproape, si din Bulgaria se vor scurge - ei la data aia se gandeau la sute, mii. Dar in realitate cam asta a fost motivul pentru care noi nu am fost primiti in Schengen. Nu ca n-am avea capacitatea sa ne controlam noi granitele. Ci pentru ca au spus, si constatasera intr-adevar intr-o prima faza ca Bulgaria avea probleme pe granita cu Turcia, le-au reparat, dar stiau foarte bine ca pe mare lumea o sa vina.
  • A fost un amendament la un moment dat pe rezolutie, venit de la GUE, ca nu vom accepta niciodata o interventie militara din partea UE in Siria. Amendament care a cazut la vot, cu o foarte larga majoritate, pentru ca pana la urma nu stii cum o sa evolueze lucrurile.
  • La ce se intampla in Siria de ani de zile, si SUA au partea lor de vina, Rusia are partea sa de responsabilitate cat cuprinde. Sunt teorii conspirationiste cat cuprinde, dar traim intr-un razboi informational total. Statul islamic nu are neaparat interesul sa le plece musulmanii de acolo, interesul este tocmai sa aiba acolo si atunci au si ei interesul sa spuna: aaa, cati sunt infiltrati din statul islamic intre acesti refugiati? Toata lumea are interes sa dezinformeze pe toata lumea.
  • Atunci cand ai o populatie infricosata, e mai usor sa scapi lucruri din vedere, atentia iti este abatuta in alta parte.
  • Deci noi ne uitam dupa teroristi si s-ar putea sa nu vedem ce? S-ar putea sa nu vedem foarte multe rearanjari geopolitice in zona. Ceea ce nu inseamna ca e un plan diabolic al unuia sa trimita atatia oameni. Mie mi se pare ca ne indreptam cel putin spre o noua forma de razboi rece, daca nu cumva suntem in el. Or asta presupune o rearanjare de forte.
  • Daca chestia asta ar duce la slabirea Uniunii Europene, fara doar si poate Rusia ar fi in castig. (...) Americanii ar iesi si ei in pierdere; americanii au tot interesul sa aiba TTIP-ul si sa aiba o piata comuna cu Uniunea Europeana si si UE are aceste interese. (...)
  • Eu zic ca suntem intr-o faza in care cel putin din punct de vedere geopolitic se doreste o rearanjare de forte. Sigur ca mie mi-e usor sa spun Rusia, pentru ca Rusia intr-adevar a intervenit in Siria, a sustinut, dar doar nu ne inchipuim ca chinezii dorm. Au si ei interesele lor. Dar interesele geopolitice functioneaza - nu este cazul aici - asa: tu te uiti intr-o zona si, de fapt, altul are castigul intr-o cu totul alta parte.
  • Rusia si China si pentru ca nu au cosmaruri din cauza de lipsa de comportament democratic, de lipsa de transparenta. Pe ei nu ii chestioneaza nimeni. Democratiilor, in general, le este mai greu sa se comporte atat de pervers. Sa nu uitam ca si Africa este o zona pentru ca este un foarte mare interes si, dintr-o data, au aparut intr-adevar oameni care vin spre UE - nu neaparat Sudan si Eritreea, ca alea sunt zone pe care le stim - dar mai vin si din alte zone, trebuie sa ne uitam bine. De asta zic ca statutul de refugiat nu poti sa il dai in bloc, se va da om cu om. Ai nevoie de capacitate administrativa sa gestionezi aceste cereri.
  • Tocmai noi, care am patimit atat de mult pe acea manipulare din Marea Britanie cu vin romanii si ne iau locurile de munca, suntem atat de vulnerabili? Nu stiu daca suntem intoleranti, cred ca este o chestie de necunoastere. Romanii care stau in alte tari sa stiti ca inteleg mai bine, pentru ca sunt dezbaterile, care nu sunt la limita isteriei, pentru ca au fost discutii si pe timpuri bune, normale. Cand vrei sa faci dezbatere in moment de criza, firesc ca toata lumea tipa.
  • Sunt foarte multe urmari ale regimului comunist, care a fost si foarte dur, dar si foarte inchis: noi nu ne-am confruntat cu imigratie. Toate tarile celelalte au avut. La noi, nici noi nu plecam, nici altii nu intrau. E adevarat ca au venit greci si chilieni, dar erau putini si intr-un regim controlat. Intr-un regim controlat lucrurile nu se petrec natural. Si asta este: nu stim, nu cunoastem, si asta este sentimentul de frica si de respingere.
  • Formula asta cu "noi nu acceptam cotele obligatorii" este de fapt in relatia cu Uniunea Europeana, cu Comisia Europeana, dar ecoul in populatie este altul. De aia cuvintele si nuantele sunt foarte importante in comunicarea politica.