Sunt deja cativa ani de cand politicienii vad peste tot mana serviciilor si tipa ca se implica prea mult in viata publica. Ce nu s-a prea vazut pana acum este si fenomenul invers: apetenta multor politicieni pentru servicii, noua tendinta de a trece putin prin scoala SRI in speranta ca asta conteaza la urmatorul salt in cariera. HotNews.ro a trecut in revista lunga lista de parlamentari, ministri si sefi de institutii cu doctorate si cursuri la Academia Nationala de Informatii. Am gasit cateva zeci numai din surse publice, printre figurile de la varful puterii. Cum s-a ajuns la acest adevarat fenomen?

Nu contestam ca exista printre ei oameni fascinati cu adevarat de problematica securitatii nationale, atrasi de uniforma militara sau care au facut o pasiune pentru lumea obscura a intelligence-ului. Dar inflatia de doctoranzi si specialisti in informatii si securitate s-a nascut din alte pasiuni. In primul rand, din dorinta de putere si influenta, din placerea de a sari rapid niste etape in cariera.

Apoi, s-a nascut din pasiunea multora de a evolua cu ajutorul "cercului relational", nu pe forte proprii si pe baza de merit. In fine, aceasta noua categorie sociala - de "initiati" - a aparut si dintr-o curioasa inclinatie pentru aranjamentul ocult si jocul de culise, pentru apartenenta la mici masonerii si cluburi exclusiviste - mostenire grea si despre care se poate discuta mult.

Evident, SRI a profitat de oportunismul unora pentru a-si consolida si mari influenta in viata publica. Apoi, pe masura ce puterea politicienilor a slabit sub loviturile DNA, a crescut exponential influenta serviciilor. Dupa cum stim cu totii, puterea are oroare de vid. Golul lasat in urma de politicienii, mogulii si baronii atotputernici de ieri a fost repede umplut de o putere fara chip, informala. Fostul presedinte Traian Basescu s-a folosit din plin de acest sistem, l-a incurajat si cultivat, apoi l-a denuntat cand nu mai putea face oricum mare lucru.

Ceilalti politicieni au mirosit rapid unde s-a mutat sediul puterii. A ajuns o adevarata legenda printre politicieni ca daca vrei sa-ti mearga bine trebuie sa treci putin pe la baietii cu ochi albastri, just in case. In mintea multora s-a insurubat convingerea ca asa isi pot asigura un fel de imunitate. Au initiat, incurajat sau chiar fortat serviciile acest fenomen?

Asta nu putem afla cu precizie din simplul motiv ca nu are cine confirma. Dar putem banui in mod rezonabil ca au profitat din plin de disponibilitatea multora de a se pune cumva la dispozitia lor, de a se preda in acest mod simbolic: aratandu-se gata sa invete ce inseamna sa te ocupi cu securitatea nationala. Si mai putem banui ca in eterna competitie cu SIE, SRI a cautat sa prinda cat mai multi fluturi in insectar.

Unii spun ca o tara corupta ca Romania, intr-un context extern dificil, nu poate fi condusa decat asa: cu institutii de forta turate la maxim, cu puterea luata din mana politicienilor sau data eventual doar in mana celor scoliti in prealabil sa execute. Cei care gandesc asa nu se uita insa la riscuri, la pericole si la distorsiunile majore care se pot produce intr-un sistem democratic. Care sunt acestea?

  • O constructie aberanta. In primul rand trebuie notata anomalia ca Academia Nationala de Informatii menita sa specializeze in primul rand ofiteri pregateste in paralel si civili. Jurnalista Sidonia Bogdan remarca pe pagina sa de Facebook faptul ca acest amestec "va genera pe piata un val necontenit de suspiciuni: uite acoperitul, nu-i acoperitul". Ar mai fi apoi, in opinia jurnalistei, o incompatibilitate etica in cazul magistratilor scoliti de SRI.
  • Scandalul plagiatelor. Faptul ca un politician ca Gabriel Oprea coordoneaza doctorate la ANI si ca din investigatiile Emiliei Sercan rezulta, la o prima verificare, ca atat doctoratul lui, cat si alte trei coordonate de el sunt suspecte de plagiat cu probe si indicii temeinice risca sa arunce o pata pe activitatea serviciului. Apoi, daca Gabriel Oprea ajunge premier cum se aude tot mai insistent, situatia se complica teribil pentru SRI, care va fi privit ca adevarat sursa de putere politica din Romania. O sursa oculta.
  • Controlul politic al serviciilor de informatii. Nu poti controla in mod credibil SRI din pozitia de presedinte sau vicepresedinte al comisiei parlamentare dupa ce ai invatat la institutia pe care pretinzi apoi ca o verifici daca joaca dupa reguli sau abuzeaza de puterea ei. Cat de eficient mai este controlul realizat de acestia asupra institutiei care le-a acordat o diploma? Ultimii ani ne-au demonstrat ca aceasta comisie nu a pus nici o problema SRI, nu i-a deranjat nici macar cu o declaratie sau a actionat uneori ca un inalbitor.
  • Distorsionarea sistemului democratic. Politicienii sunt alesi, intr-o democratie, pe baza unei agende publice, pe baza promisiunilor si angajamentelor facute transparent in fata electoratului. Odata ce intra in sfera de influenta a serviciilor, incep sa adopte agenda acestora, care e netransparenta. Asta inseamna ca intre politicieni si public se casca o prapastie enorma, care erodeaza in cele din urma increderea publicului in democratie si in institutii, cu consecinte grave pe termen lung.
  • Lipsa filtrelor critice in discutiile cu serviciile. Cine garanteaza ca o cerere de suplimentare a bugetului unui serviciu va fi tratata cu atentia critica necesara de catre un politician care depinde de cadrele SRI pentru a-si lua doctoratul?
  • Protectie sporita pentru politicienii apropiati de servicii. Evident ca un serviciu va cauta sa-si protejeze "activele" umane, mai ales daca sunt intepenite in pozitii de decizie. Cum? Nu va mai transmite catre parchete informatiile despre eventualele infractiuni comise de acesti politicieni favorizati. Ceea ce inseamna o distorsionare masiva a competitiei politice.
  • Promovarea "pe spranceana" in politica sau in administratie. Cu totii vedem personaje cu pedigri in servicii cum apar in fruntea unor institutii civile, si intrebarile legate de competenta lor sunt firesti. Nu cumva cursurile academice la institutiile patronate de SRI incep sa fie conditia esentiala pentru intrarea intr-un club select?
  • Distorsionarea competitiei economice. Odata ajunse in fruntea unor companii sau institute publice care joaca si in piata economica, aceste personaje pot beneficia de protectia serviciilor: controale mai blande din partea organismelor statului, acces la informatii etc. Or, asta inseamna ca unii jucatori economici au avantaj din start in competitia economica.

Analiza de fata nu pune in discutie profesionalismul SRI, nici nu minimalizeaza rolul important jucat in lupta impotriva coruptiei. Ne delimitam si de corul conspirationistilor care acuza faptul ca toti politicienii fac sluj in fata serviciilor sau ca justitia este controlata de acestea. Sunt teze si generalizari abuzive pe care nu le putem accepta in absenta unor dovezi credibile. Semnalam insa un fenomen evident: tendinta unor politicieni de a considera serviciile adevarata sursa a puterii si, poate, tendinta serviciilor de a lua mai multa putere decat e legitim sa aiba. Atragem apoi atentia asupra unor cazuri particulare - cum este fabrica de plagiate Gabriel Oprea aflat sub umbrela ANI - care reprezinta tot atatea vulnerabilitati.