HotNews.ro a publicat pe 18 august articolul intitulat „ doar de ochii europeni: Asociatia Pro Infrastructura, IPP si Consiliul Investitorilor Straini au fost respinse din Comitetul de Monitorizare a fondurilor europene pentru infrastructură”, prin care se deplânge rezultatul procedurii de selecție a membrilor Comitetului de Monitorizare a Programului Operațional Infrastructură Mare (POIM) 2014-2020 și se afirmă „[p]ractic, în ceea ce privește infrastructura de Transport, vocea societății civile nu există în acest organism de supervizare”.

Cu toate acestea, autorul admite, mai jos, în acelaşi articol, prezenţa pe lista prealabilă a membrilor declarați admiși a Societății Academice din România (SAR), ca atare:

1. Afirmația conform căreia vocea societății civile în domeniul infrastructurii de transport lipsește „cu desăvârșire” este neadevărată şi s-ar cuveni, în interesul cititorilor dvs, îndreptată.

2. Reiese însă că prezenţa SAR s-ar fi fi realizat în detrimentul vreunui organism mai îndreptăţit. Dar nici acest fapt nu corespunde adevărului. Conform Anexei 3 a Metodologiei privind constituirea Comitetului de Monitorizare pentru Programul Operational Infrastructura Mare 2014-2020 , structura comitetului este împărțită în funcție de domeniile relevante (nu numai cea a transportului) pentru implementarea POIM, iar societății civile i s-au alocat 4 poziții (1 reprezentant societate civilă/parteneri socio-economici reprezentativi pentru sectorul de energie; 2 ONG-uri mediu; 1 instituție academică/universitară). De asemenea, criteriile de selecție sunt clar listate în aceeași anexă, SAR fiind declarat admis în categoria „instituție academică/universitară” dat fiind că e singurul institut de politici publice din România înregistrat ca ONG care a fost acreditat de Academia Română şi tot singurul care are la activ un număr considerabil de programe de cercetare europene academice (V, VI şi VII Franework) în domeniul bunei guvernări, din care ANTICORRP, în curs de desfăşurare, are o întreagă componentă dedicată monitorizării în transporturi pe baza „big data”, adică cea mai avansată tehnologie de cercetare. S-ar mai putea ridica îndoieli că activismul nu ar fi la înălţimea capacităţii noastre academice, dar şi asta e greu de susţinut, fiind vorba de membrii iniţiatori ai „României curate”, care este de ceva vreme site-ul ONG nr. 1 din România ca trafic (conform Trafic.ro și Alexa), cu o audienţă care depăşeşte oricare alt site de monitorizare a bunei guvernări precum și destule organe de presă săptămânale.

3. Activitatea precedentă a SAR în cadrul Comitetului de Monitorizare al Programului Operațional Sectorial Transport 2007-2013 din iunie 2014, ca şi a altor comitete de monitorizare, a fost publică, ducând uneori la blocarea și chiar suspendarea plăților în cadrul unor programe operaționale din motive de integritate. De exemplu, după un raport privitor la modul de control al fondurilor administrate de POR în anul 2012, când ministru era dna Elena Udrea, şi când numai „România curată” a sesizat lipsuri sistematice de organizare care au fost ulterior confirmate de anchete DNA.

E posibil ca dlui Cozmei să-i fi scăpat acest raport de ţarăSAR recent, deşi e singurul care monitorizează toate achiziţiile în domeniul trasporturilor începând cu anul 2007 şi calculează impactul pe care l-au avut favoritismul guvernamental şi captura de stat asupra dezvoltării României în acest interval.

Nu credem, ca atare, că există motive de nelinişte privitoare la vreun deficit de capacitate sau voce a societăţii civile în acest domeniu sensibil de monitorizare a bunei guvernări.

Simona Popescu,

Coordonator „România curată”

Valentina Dimulescu,

Coordonator „ANTICORRP”

SOCIETATEA ACADEMICĂ DIN ROMÂNIA"

---

Background: