PNL propune o lege ce prevede ca alimentele care se apropie de data expirarii sa fie donate

de Alina Neagu     HotNews.ro
Duminică, 16 august 2015, 15:43 Actualitate | Esenţial

Supermarket
Foto: AGERPRES
Parlamentarii PNL au semnat o initiativa legislativa ce prevede ca magazinele si restaurantele sa doneze alimentele care se apropie de data expirarii, dar pot fi inca consumate, catre orfelinate, camine de batrani, spitale sau fundatii, anunta Mediafax. Proiectul de lege a fost initiat de deputatul PNL Florin Alexe si semnat de alti 52 de deputati si senatori, majoritatea liberali. Initiativa se bucura si de sustinerea co-presedintelui PNL Alina Gorghiu.

In expunerea de motive a legii care isi propune diminuarea risipei alimentare se arata ca alimentele al caror termen se aproprie de expirare reprezinta o "problema economica serioasa" pentru vanzatori, mare parte dintre acestia neavand capacitatea de reprocesare a produselor, iar singura solutie este predarea lor catre incinerare.

Proiectul de lege a fost depus la Senat, iar initiatorii spun ca acesta are doua obiective: sa reduca risipa alimentara si sa ajute organizatiile non-guvernamentale cu rol social.

"In Romania se arunca peste 1.7 milioane de tone de alimente comestibile in fiecare an. Magazinele si restaurantele nu pot vinde produse care se apropie de expirare, chiar daca ele sunt inca bune pentru consum. Pentru a diminua aceasta risipa enorma, deputatul PNL, Florin Alexe, propune o lege prin care comerciantii sa fie obligati sa directioneze aceste produse catre orfelinate, camine de batrani sau ONG-uri care ii ajuta pe cei nevoiasi", a scris co-presedintele Alina Goghiu pe pagina sa de Facebook.

"In multe tari occidentale s-au adoptat legi similare si ma bucur sa aflu ca exista un consens si in Romania, intre politicieni si comercianti, pentru implementarea initiativei", a adaugat liderul PNL.  










2345 vizualizari
  • +1 (1 vot)    
    alternativa la Protan (Duminică, 16 august 2015, 16:53)

    athos64 [utilizator]

    Ce se intampla azi cu expiratele?

    Vanzatorii sunt obligati sa incheie contracte cu procesatorii de tip Protan, care produc concentrate proteice si grasimi tehnice, sau cu incineratori. Aceste contracte presupun costuri pentru vanzatori. De aceea, unii dintre ei, (cei mici), cauta tot felul de variante de a se scapa de acestea fara costuri, intre care a le arunca necontrolat este cea mai frecventa metoda. A le dona poate fi o solutie alternativa, cu conditia reducerii sau eliminarii tocmai a acestor costuri pentru vanzatori. Este teoretic posibil, intrucat intreprinderi precum Protan proceseaza alimentele expirate centralizat, ceea ce presupune costuri de colectare/transport ridicate, pe cand in cazul utilizarii ca atare, aceasta este posibila descentralizat, adica cat mai aproape de locul colectarii. Sa notam insa ca nu ce se dadea la Protan este problema, (aceste alimente se reciclau astfel), ci ceea ce se arunca, sau se incinera, (de multe ori fictiv). Prin urmare, castigul real exista doar daca se elimina aceste fenomene.

    Intrebarea este insa: pentru ce este nevoie atunci de o lege, astfel incat aceste alimente sa fie donate? In actualele conditii, stabilimentele sociale, (case de copii, case de batrani, etc), nu prea primesc alimente perisabile, intrucat celor care le administreaza le e teama de consecinte sanitar veterinare. Existenta unei legi specifice ar permite probabil o acoperire pentru a permite tocmai "asigurarea" acestui risc, nu cel de imbolnavire, ci cel de raspundere administrativa.
    • 0 (0 voturi)    
      De ce ? (Duminică, 16 august 2015, 17:51)

      tudor74 [utilizator] i-a raspuns lui athos64

      De ce e nevoie de o lege pt a dona alimente ?
      Simplu: legea actuala, facuta in perioada Nastase-Iliescu te obliga sa le incinerezi, Protan fiind singura societate care incinereaza produse de origine animala sau produse alimentare. Protan are contract cu ~18.000 de societati.

      Nu stiu daca va mai aduceti aminte, acum cativa ani activitatea Protan a fost suspendata de garda de mediu, cei care locuiti in zona de sud a Bucurestiului ati mirosit iasmele care veneau din directia Protan.
      Odata cu suspendarea Protan, carcasele de animale de la abatoare au inceput sa putrezeasca in curtea abatoarelor, pt ca nu exista o alta firma care sa le incinereze.

      Ideea e foarte buna, dar o sa ramana daor la faza de proiect atat timp guvernul si parlamentul colcaie de corupti cu stat de plata la Protan.
  • +4 (4 voturi)    
    o fi bine? (Duminică, 16 august 2015, 17:56)

    NewLevel [anonim]

    In Romania sint multi oameni care fac foamea: copii in casele de copii, batrini, bolnavi in spitale si azile, pensionari care dupa o viata de munca abia isi duc zilele de la o luna la alta. Asta e o problema.
    In acelasi timp super-marketurile arunca multa mincare pentru ca e pe cale sa expire. Aceasta e o alta problema.
    Dupa parerea mea e gresit sa rezolvi doua probleme combinindu-le. Intotdeauna, din timpuri imemoriale, lucrul amestecat a mirosit a rahat. E foarte simplu ca supermarketurile sa faca o analiza si sa-si ajusteze stocurile de mincare pe care le baga la raft astfel incit sa nu ramina mare lucru pentru oamenii nevoiasi. Ce faci atunci? O alta chestie: tu, ca parlamentar, ca guvernant, ca primar sau orice alt fel de conducator, ai o vina foarte mare pentru faptul ca orfanii, pensionarii si altii nu au ce minca, nu au locuri de munca, nu au educatie, nu au autostrazi. Nu e corect sa scoti castanele din foc cu mina supermarketurilor cind tu iti votezi pensii bune, iti pui rudele in posturi de conducere, schimbi legislatia incontinuu si, in general, 90% din actiunile tale nu fac decit sa-i ingroape pe oamenii astia mai adinc.
    Alt aspect: cum avem certitudinea ca acest surplus ajunge acolo unde e necesar si nu acolo unde "trebuie"? Politicienii nostri au dovedit ca nu au nici mama nici tata cind e vorba de scos bani de pe urma nevoiasilor. Bani si voturi. De unde stim ca 90% din alimentele astea nu ajung in magazine tip economat ale rudelor iar pe celelalte 10% nu sint lipite etichete cu "Oferit de PSD / PNL / XXX" si trimise in campania electorale in casele de copii? Chestiile astea trebuie specificate foarte clar, nu poti sa dai o lege: "surplusul de alimente se va da orfanilor" si gata, te-ai spalat pe miini. Adica sint ei in stare sa incaseze indemnizatia pentru chirie si sa stea in Bucuresti in casele proprietate personala.
  • +3 (5 voturi)    
    Si (Duminică, 16 august 2015, 18:01)

    evoque [utilizator]

    pana se intocmesc documentele pentru donatie si pana se obtin avizele expira marfa.
  • +7 (9 voturi)    
    din seria "masuri socialiste de la liberali" (Duminică, 16 august 2015, 18:14)

    lolosaurus [utilizator]

    Inca o duma anti-liberala de la partidul liberal. Fratilor, cand va linistiti?
    • +5 (5 voturi)    
      opzitia liberalilor, cati or mai fi cu adevarat Li (Duminică, 16 august 2015, 18:35)

      kkciosuldelahamangia [utilizator] i-a raspuns lui lolosaurus

      nu numai ca lipseste cu desavarsire, dar singurele initiative legislative sunt de tip socialist, ca si cea de fata.
  • +8 (8 voturi)    
    Mentalitati dictatorial-comuniste (Duminică, 16 august 2015, 18:51)

    BD [anonim]

    "Lege prin care comerciantii sa fie obligati sa directioneze aceste produse catre orfelinate, camine de batrani sau ONG-uri care ii ajuta pe cei nevoiasi"???

    Obligati? Ca pe vremea in care toate magazinele erau ale statului socialist totalitar?

    Cum adica sa fie obligati? Sa fie datoria comerciantilor sa transporte pe propria cheltuiala marfurile pina la poarta orfelinatelor etc.? Si sa aiba grija ca posmagii sa fie muieți?

    Ce treaba are un partid, un guvern sau un parlament cu felul in care isi gestioneaza companiile marfurile care le apartin?

    Cum sa dai legi care care sa constringa companiile la cheltuieli inutile si paguboase dpdv al propriilor lor interese de afaceri doar fiindca asa vor niste politruci populisti care cred ca ei sint stapinii absoluti in tara si dau ce legi au ei chef sa dea?

    Daca grija lor ar fi, intr-adevar, orfelinatele, caminele de batrani, spitalele sau fundatiile, politrucii ar putea, cel mult, sa faciliteze transferul acelor alimente intre magazine si beneficiari asigurindu-se ca exista cite un camion in fiecare dimineata la ora 4 in spatele fiecarui magazin, cu 2-3 muncitori gata sa incarce toata marfa (inca buna de consum) de care magazinul vrea sa se dispenseze. Sa finanteze guvermul un centru de colectare si distribuire dotat cu camioane si muncitori, nu sa dea politrucii ordine si legi, ca niste satrapi, iar comerciantii vor fi multumiti sa scape de o grija si vor colabora bucurosi.

    P.S.
    Mai aflam din articol ca "Initiativa se bucura si de sustinerea co-presedintelui PNL Alina Gorghiu.". Pfff... Uite la cine am ajuns sa ne uitam pentru ajutor, aprobare si sustinere...
    • 0 (0 voturi)    
      ... (Luni, 17 august 2015, 10:36)

      a.nonim [utilizator] i-a raspuns lui BD

      Comerciantii sunt obligati sa distruga alimentele expirate in mod responsabil, pe cheltuiala lor, cheltuiala pentru care se fac provizioane (deci deductibila). Nu are nimeni voie sa arunce oricum si oriunde alimente alterate.
      Ca sa fie clar, cheltuiala oricum exista, este prevazuta de la bun inceput (de fapt face parte din obligatiile legale asumate), propunerea e doar o modalitate noua de a scapa de alimentele care nu mai pot fi comercializate.
  • +6 (6 voturi)    
    eu propun altceva.. (Duminică, 16 august 2015, 19:12)

    lili [anonim]

    Sa le mancati voi, politicienii, si sa nu va mai creasca salariile!
    Mancati-le voi!
    In schimbul cresterii salariilor!
    PNL zice asa: resturile la amaratii care ne voteaza, salarii ca-n UE pentru noi, clasa politica!
    Rusine, PNL, sunteti la fel ca PSDul lui Ponta, toti o apa si-un pamant!
    ///
  • +5 (7 voturi)    
    Inițiativă cretina (Duminică, 16 august 2015, 19:34)

    verid [utilizator]

    Bineînțeles ca ar fi foarte frumos dacă patronii ar dona aceste alimente,dar nu pot fi obligați prin lege. O astfel de lege,ar însemna naționalizare.
    • +1 (1 vot)    
      da (Luni, 17 august 2015, 12:55)

      Ana Armanca [utilizator] i-a raspuns lui verid

      O fi foarte frumos, dar nu este frumos ca într-o democrație să se amestece politicul în ce face privatul cu marfa lui! Lasă magazinele să facă reduceri de preț ca să-și rezolve problema. Lasă magazinele să doneze, dacă asta doresc, că e banul lor! Proprietate privată. Ăștia din politică s-au tâmpit cu toții!
  • +4 (6 voturi)    
    Cum asa? (Duminică, 16 august 2015, 19:43)

    Sthelian [utilizator]

    Acele produse sunt proprietate privata, ale magazinului respectiv....
    Sa se dea lege pentru a dona proprietatea privata?...
    Interesant punct de vedere.
    • -2 (2 voturi)    
      proprietatea privata are limite... (Duminică, 16 august 2015, 23:20)

      alex [anonim] i-a raspuns lui Sthelian

      Nu te poate obliga nimeni ce sa faci cu proprietatea ta privata, dar statul te poate taxa.

      In UK exista bedroom tax, o taxa pe dormitoarele neocupate pe care le ai in casa. Daca ai o casa cu 3 dormitoare in care stau doar doua persoane platesti niste taxe destul de mari.
      • +2 (2 voturi)    
        Habar nu ai, canta la alta masa (Duminică, 16 august 2015, 23:31)

        gigifisiune [utilizator] i-a raspuns lui alex

        Este vorba de chiriasii statului, nu de dormitoarele proprietarilor.

        http://www.mirror.co.uk/all-about/bedroom-tax

        Tata, mai intai ne informam ca lumea, dupa care debitam, ok?
      • +2 (2 voturi)    
        Proprietatea privata... (Luni, 17 august 2015, 3:20)

        Sthelian [utilizator] i-a raspuns lui alex

        ... are limite?
        Da, proprietatea privata e un moft...
        Eu propun ca liberalii sa dea o lege ca la 10 respiratii a 11-a sa fie donata, sau cauciucurile de la masini cind se uzeaza sa fie donate...
        Nu se intelege ca o legislatie stufoasa dauneaza societatii?
    • -1 (1 vot)    
      Mdah (Luni, 17 august 2015, 10:23)

      daydr3am3r [anonim] i-a raspuns lui Sthelian

      In alte state se poate. De ce nu si la noi? Propritatea aia privata e pe cale sa expire deci devine nula. Donata in schimb, poate ajuta pe cineva. In plus, magazinul nu mai da bani aiurea pe distrugerea mancarii expirate.
    • +1 (1 vot)    
      da (Luni, 17 august 2015, 12:53)

      Ana Armanca [utilizator] i-a raspuns lui Sthelian

      Așa rezolvă politicienii de trei parale chioare problema azilelor de bătrâni și a orfanilor, asigurându-le mâncare expirată,
  • +1 (3 voturi)    
    Harfe (Duminică, 16 august 2015, 19:52)

    feisbuk [anonim]

    Mizeriile astea intra in responsabilitate sociala. Nimic nu opreste lanturile de magazine si orice buticar sa dea haleala cu o luna inainte de expirare. Nu e nevoie de lege. Nimic nu opreste guvernul sa acorde scutiri la taxe pt fiecare tona de alimente reintrodusa in sistem, catre batrani, bolnavi, orfelinate sau cei saraci.

    Interesanta este faza si cu mancarea pt animale. Daca unele lanturi dau mancarea expirata celor care fabrica mancare pt caini si pisici, altele prefera sa le expire ca apoi sa o neutralizeze pe banii lor sau ai furnizorilor la Protan.


    Totusi, problema care s-a acutizat cu inaintarea in capitalism este risipa. Risipim intr-o veselie apa, mancare, haine, appliances, etc - deoarece suntem in vartejul societatii de consum si a multumirii de sine.
    • +3 (3 voturi)    
      Scutiri (Duminică, 16 august 2015, 22:32)

      st.d. [utilizator] i-a raspuns lui feisbuk

      Exact, la scutiri de taxe nu s-au gandit, ca partid liberal ce sunt? (as fi zis ca seamana mai mult cu liberalii de la americani, dar nici macar acolo n-au ajuns)

      Risipa e o problema, dar serios, statul e ultimul in masura sa se ocupe de asa ceva - risipa e posibila e pentru ca piata o permite, si asta e ok.

      In plus, daca nu le cocosezi cu taxe sau legi idioate, companiile ajung sa faca asta oricum pentru ca le imbunatateste imaginea - apoi profitul. Dar ca sa faca asta trebuie ca donatiile sa fie profitabile, si cu legi d-astea liberale numai asta n-o sa fie.
  • 0 (0 voturi)    
    :) (Duminică, 16 august 2015, 23:23)

    alex [anonim]

    Cu alcoolul s-a rezolvat. In UK exista o firma numita Bargain Booze care are contracte cu super-marketurile si care cumpara la pret foarte mic alcoolul care se apropie de expirare (de ex la 10-15% din pretul de raft) si apoi il redistribuie printr-o retea proprie la 30-40% din pretul normal. Au un succes enorm.

    Daca ar exista magazine alimentare similare treaba s-ar rezolva foarte rapid, plus donatiile catre ONG-uri care sa le duca la case de copii, batrani, cazuri sociale samd.
    • 0 (0 voturi)    
      Saraci sint peste tot (Luni, 17 august 2015, 0:15)

      Sole [anonim] i-a raspuns lui alex

      In orasele mari din Canada, in carierele sarace, exista magazine de piine si produse de panificatie in care se vind la sfert de pret, o zecime de pret (sau chiar mai ieftin) produse la limita termenului de expirare, expirate de o zi sau doua. Puse la congelator, poti sa le maninci si peste 3 saptamini fara nici un risc.

      Statul nu e nicaieri in povestea asta. E un business ca oricare altul. Modest, cu profit mic, dar business.

      p.s.
      "Best before" nu inseamna neaparat ca, dupa data respectiva, alimentul nu mai e comestibil.
  • +2 (2 voturi)    
    /// (Luni, 17 august 2015, 1:16)

    Dumitru Vaduva [anonim]

    Cum sa fie legiferata o asemenea aberatie ? Proprietarul este stapan deplin pe bunurile sale si nici un parlament si nici un guvern nu poate lua o jotarare asupra acestor bunuri. Cu ce drept,aceste /// de parlamentari se gandesc ,macar,sa se ameste in deciziile proprietarilor si ale managerilor care conduc afacerea ? Ce se intampla cu dreptul asupra proprietatii ,daca acesti /// reusesc sa faca aceasta lege si daca un /// asemenea lor o promulga ?
    • 0 (0 voturi)    
      Mdah (Luni, 17 august 2015, 10:25)

      daydr3am3r [anonim] i-a raspuns lui Dumitru Vaduva

      Eu cred ca nu stii cum functioneaza piata retail. Supermarketurile nu cumpara marfa toata odata ci o distribuie in magazine si pe masura ce se vinde ii plateste pe furnizori. Deci de fapt nu supermarketurile detin marfa care e pe cale sa expire ci distribuitorii. Ei sunt cei ce ies in pierdere, nu supermarketurile.
  • +1 (1 vot)    
    Banuiesc (Luni, 17 august 2015, 8:10)

    Moka [anonim]

    Ca statul preia si responsabilitatea in cazul unor toxiinfectii sau ceva lucruri rele ce se pot intampla cu astfel de produse aflata la limita datei de expirare.
    Ca doar n-o sa-mi lase tot mie (restaurant, comerciant) sarcina verificarii starii produselor pana ajung la cei nevoiasi.
    • 0 (0 voturi)    
      Nu e chiar asa (Luni, 17 august 2015, 12:50)

      feisbuk [anonim] i-a raspuns lui Moka

      Data de expirare acopera orice producator si exista intotdeauna si o rezerva mare. Conteaza foarte mult respectarea instructiunilor de pastrare.

      Ca un fapt interesant, legislatia etichetarii alimentelor impune folosirea unor sintagme, cum sunt:

      "a se folosi, de preferinta, pana la data de ...."

      Observi ca nu exista exprimarea
      "interzis a se consuma dupa data ...."

      deoarece nu patesti nimic.

      Toxiinfectiile au la baza in marea majoritate a cazurilor nerespctarea instructiunilor de pastrare, mai rar de preparare (ai dezghetat carnea, nu ai folosit-o si apoi iar la inghetat cu ea) si foarte des igiena (mainilor/ ORL) operatorilor.
  • +1 (1 vot)    
    alimente expirate, dati-le la porci (Luni, 17 august 2015, 15:01)

    Ada [anonim]

    Mi se pare o marlanie si-o lipsa de respect nedemna de o tara civilizata. Magazinele sa-si ia masuri de prevedere si sa puna alimentele la oferta cu suficient timp inainte de data expirarii. Asta e! Pe de alta parte, orice lege ai da , este discriminate legalizata si daca gasesti pe cineva destept da statul in judecata (pe buna dreptate) si platim noi. Alimentele ori le poti oferi, specificand riscul, unor persoane care sa-si asume riscul...sau poti face un contract cu ferme de animale care le pot procesa (daca nu este vorba de carne) pentru a hrani animalele.


Abonare la comentarii cu RSS

Top 5 articole cele mai ...



Hotnews
Agenţii de ştiri

Siteul Hotnews.ro foloseste cookie-uri. Cookie-urile ne ajută să imbunatatim serviciile noastre. Mai multe detalii, aici.
hosted by
powered by
developed by
mobile version
Duminică