Cea mai mare actiune de cautare din istoria recenta a Romaniei. Cronologia celor sapte zile de cand mii de oameni si cateva institutii il cauta pe pilotul Mircea Craciun, disparut la bordul unui planor

de Mihai Ivascu     HotNews.ro
Miercuri, 12 august 2015, 17:06 Actualitate | Esenţial

Mircea Craciun, pilotul disparut
Foto: Facebook
La 6 august, ora 12:30, un planor de ultima generatie era tractat de pe Aerodromul Ghimbav pentru a efectua un zbor de verificare dupa ansamblare. La bordul aparatului, in valoare de 200.000 de euro, se afla Mircea Craciun, considerat cel mai bun pilot de planor de distanta din Romania. Cu un record personal de 700 de kilometri de zbor liber, pilotul se pregatea pentru a atinge recordul mondial de 1.000 de kilometri. Planorul a disparut insa, iar 1.350 de oameni, 11 aeronave si doua drone s-au mobilizat pentru actiunile de cautare. Aceasta este in continuare de negasit, la sase zile dupa disparitie.

  • Citeste cronologia celor sase zile de eforturi zadarnice ale autoritatilor in cautarea pilotului Mircea Craciun.


Joi, 6 august

La ora 12:30, planorul decola de pe Aerodromul Ghimbav, avandu-l la carma pe instructorul Aeroclubului Brasov Mircea Craciun, in varsta de 57 de ani, cu intentia declarata a pilotului de a zbura 2-3 ore pentru verificarea dupa ansamblare. Aceasta a fost informatia pe care a oferit-o comandatul Aeroclubului Brasov, Cojocaru Stelian, Administratiei Romane a Serviciilor de Trafic Aerian, la ora 21:39, dupa noua ore de la decolare, potrivit unui comunicat ROMATSA, dat publicitatii vineri.

Planorul cu o lungime de 7 metri si o avergura a aripilor de 18 metri are la bord electronica de zbor de ultima generatie. Este fabricat in Africa de Sud din materiale extrem de rezistente (fibra de sticla, fibra de carbon si kevlar) si poate atinge o viteza de aproape 300 de kilometri pe ora, potrivit stirileprotv.ro. Un prieten al pilotului a declarat, pentru Pro TV, ca aparatul a costat 200.000 de euro si era pentru prima oara cand Mircea Craciun se urca la bordul planorului, fiind un zbor de “familiarizare”.

"Planorul cel mai bun din lume la ora asta, care a costat 200.000 de euro si pe care el zboara pe gratis, pentru ca cineva i l-a dat. Era prima oara in viata lui cand zbura, era un zbor de familiarizare cu planorul respectiv, planorul este foarte naravas, dar m-as mira sa-l fi surprins pe el planorul naravas", a declarat planoristul, prieten al pilotului, pentru stirileprotv.ro.

Chiar daca era la primul zbor cu acest aparat, pilotul nu a depus un plan de zbor, urmand sa evolueze intr-un spatiu aerian in care acest demers nu este necesar. Mircea Craciun a fost in legatura doar cu conducatorul de zbor de la Aerodrumul Ghimbav, iar pe ecranele radar nu au existat nici un fel de informatii primite de la transponderul planorului (aparatura electroncia de telecomunicatii – n.red.), se arata in comunicatul ROMATSA.
Potrivit documentului citat, dupa raportarea comandatului Aeroclublui Brasov, au fost puse in aplicare procedurile operationale de cautare-salvare si s-au declaransat operatiunile specifice. Initial, s-a estimat o zona de cautare cu raza de 200 km fata de punctul de decolare. La ora 23:30, aceasta a fost “reevaluata”, dupa primirea informatiei ca la ora 13:06 pilotul a folosit telefonul mobil la traversul localitatii Predeal.

Vineri, 7 august

Vineri dimineata Centrul de Coordonare SAR-ROMATSA demareaza cautarile planorului disparut. In jurul orei 13, apare informatia ca barbatul a fost gasit mort in nordul Muntilor Ciucas ca urmare a apelului unei femei la 112, care sustinea ca a vazut o parasuta in zona respectiva. Informatia a fost infirmata de autoritati, dupa ce o echipa de cautare s-a deplasat la fata locului. Contactat ulterior femeia a spus ca i s-a parut, sustine Aurel Stanciu, directorul ROMATSA.

"E o misiune dificila, avand in vedere natura accidentului si tipul aeronavei. (...) Nu e dezinformare, e o informatie venita de la o cetateanca. S-au trimis oameni de la politie care sa verifice, nu s-a confirmat, dar continua acolo cautarile. Trebuie sa verificam fiecare informatie"
, a explicat Raed Arafat, secretar de stat in Ministerul de Interne, referitor la apelul la 112, potrivit B1.ro.

Aproape trei ore mai tarziu, se afla public faptul ca procurorii din cadrul Parchetului de pe langa Curtea de Apel Brasov s-au autosesizat cu privire la faptul ca planorul a disparut chiar joi.

Arafat anunta ca in cazul in care planoul nu va fi gasit, "cel mai probabil vor fi  sistate cautarile si reluate la prima lumina, maine, cu forte suplimentare".

MAI emite, vineri dupa-amiaza, un comunicat de presa in care se arata ca la momentul respectiv un numar de peste 650 de forte, 99 de vehicule si mai multe aeronave participau la cautarea planorului. Ministerul mai nota si ca barbatul aflat la bordul aparatului este un pilot cu “mare experienta”.

“Alaturi de elicopterele MAI si MApN la aceasta operatiune participa patru avioane apartinand Aeroclubului Romaniei si un elicopter apartinand unei firme private. Pentru acoperirea eficienta a perimetrului de cautare fiecare aeronava desfasoara misiuni in zone prestabilite. Alaturi de fortele Ministerului Afacerilor Interne si Ministerului Apararii Nationale sunt implicate resurse de la Salvamont, Ocolul Silvic si Transsylvania Offroad Club”
, mai arata MAI.

Vineri seara, secretarul de stat intervine telefonic intr-o emisiune de televiziune pentru a prezenta cum a decurs misiunea de salvare pana atunci si explica ca sansele de a-l gasi pe pilot in viata se diminueaza odata cu prelungirea duratei de cautare.

”Cautarile au continuat, concentrate in zona Brasovului, dar si in zona Dambovita, Arges si Prahova. De acum vor fi sistate pana maine dimineata cand vor incepe la prima ora si vor si suplimentate. Astazi au participat peste 500 de persoane. Trei misiuni de cautare continua, se mai facea un briefing, decolau in zona dupa briefing. Acum se face un briefing final pentru ce s-a intamplat azi si planul pentru maine.

Astazi au venit mai multe informatii, unele neconfirmate, unele care bineinteles necesita in totalitate sa le verifici. O doamna a anuntat ca a vazut un corp neinsufletit cu o parasuta, au fost trimise echipe acolo. Nu s-a confirmat acest anunt. Operatiunile din punctul nostru de vedere au continuat pana acum cand s-a dat dispozitia sa se intoarca fiind noapte, in niciun moment nu s-a dat o dispozitie sa se intoarca.

Exista din ce stiu, dar nu sunt expert in domeniu, o statie de comunicare radio. Acum daca exista alte mijloace nu stiu daca sunt obligatorii sa existe. Acum la sol aceasta statie radio nu are nicio utilitate din punctul nostru de vedere
”, a declarat Raed Arafat intr-o interventie telefonica in cadrul emisiunii ”Special B1”, difuzata de B1TV.

La ora 22.15,  Arafat anunta, printr-o declaratie pentru Mediafax, intreruperea cautarilor si reluarea lor sambata dimineata: "Cautarile au fost intrerupte dupa lasarea intunericului, deoarece prezentau mai multe riscuri pentru salvatori, dar si riscul sa nu depisteze planorul chiar daca ajung la el”, a explicat Arafat, secretar de stat in Ministerul Afacerilor Interne (MAI).

Sambata, 8 august

Peste 850 de pompieri, jandarmi, politisti, militari, salvamonsti, padurari si voluntari au fost mobilizati pentru reluarea cautarilor. In judetul Brasov a fost amplasat un punct de comanda mobil coordonat de prim-adjuctul sefului Inspectoratului General pentru situatii de Urgenta. Acesta urma sa conduca din teren operatiunile de cautare la sol.

Incepand cu ora 6.30, in aer, doua elicoptere ale MAI, patru ale MApN si mai multe aeronave apartinand Aeroclublui Romaniei au inceput cautarile, fiind vizata, in prima faza, zona Bran, Sinaia, Predal, se arata intr-un comunicat al MAI, de sambata.

"In urma analizelor care au avut loc la finalul primei zile de cautari, vicepremierul Gabriel Oprea a dispus ca un numar de 210 pompieri din ISU Dolj, Teleorman, Valcea, Bacau, Vrancea, Alba, Mures, Calarasi si din Unitatea Ciolpani, sa se alature fortelor mobilizate deja pentru aceasta operatiune complexa de cautare. Aceste forte suplimentare au intrat in dispozitiv in aceasta dimineata avand la dispozitie opt autocamioane si patru senilate (trei in Brasov si una in Prahova)"
, se precizeaza in comunicatul Ministerului de Interne.

La ora 15:16, Dragos Titea, secretar de stat in Ministerul Transporturilor, anunta extinderea operatiunilor de cautare.

“Am reluat in dimineata aceasta cautarile alaturi de colegii nostri de la Ministerul Afacerilor Interne si Ministerul Apararii Nationale cu patru avioane conduse de pilotii recunoscuti ai Aeroclubului Romaniei. In acest moment, am mai adus inca un avion si inca 10 piloti. Este si mai greu de cautat si gasit in conditiile in care este vorba despre un planor, care stim bine ca nu beneficiaza de aparatura specifica. Mai ales, in astfel de conditii, vom continua cautarile”
a declarat Dragos Titea, secretar de stat in Ministerul Transporturilor.

Echipa Aeroclubului Roman extinde cautarile in zona Brasov-Sinaia-Fagaras-Reghin-Toplita-Piatra Neamt-Onesti-Nehoiu-Sinaia-Brasov.

Doua ore mai tarziu, echipelor de cautare li alatura doua drone, care impreuna cu celalte forte, au efectuat cautari pe 30 de trasee monane din patru judete.

Seara, seful Salvamontului Arges anunta oprirea operatiuni la ora 21 si extinderea cautarilor in dimineata urmatoare: “Vor fi extinse sigur cautarile maine la noi, in Arges. Nu stiu care este situatia in alte judete, dar noi deja elaboram traseele de cautare pentru maine. Noi ne-am concentrat mai mult pe zona montana, dar ma gandesc ca la fel de bine poate sa o fi luat catre centrul Transilvaniei sau sa fi trecut peste Muntii Buzaului si sa fie in Buzau sau Vrancea. Va asigur ca daca era in Arges il gaseam. Vorbim de o zona foarte mare. Din fericire avem vreme buna si avem vizibilitate”, a mai spus seful Salvamontului Arges, la B1TV.

Dupa intreruperea cautarilor, Arafat declara pentru Mediafax ca Ministerul Transporturilor investigheaza motivele care au dus la semnalarea incidentului abia la 9 ore de la decolare.

Duminica, 9 august

Autoritatile suplimenteaza numarul fortelor. MAI anunta ca au fost primite mai multe fotografi, realizate joi, din
partea unui cetatean, care surprindereau planorul disparut aflat in zbor. 900 de forte apartinand MAI, MaApN, Salvamont, Directii Silvice, Servicii Voluntare pentru Situatii de Urgenta si voluntari participa la actiunea de salvare.

”S-a luat decizia extinderii catre judetul Buzau, pe cale terestra, in zona Vama Buzaului. Avem indicii ca a fost vazut un planor trecand in zona respectiva. La celelalte judete, Prahova, Arges si Dambavita cautam mai departe in noi zone. In judetul Brasov, in urma primirii unor poze de la o turista care arata planorul in zbor in zona respectiva, intr-o ora apropiata de ora in care a fost lasat de avionul care l-a tras. A fost propunerea Jandarmeriei montane si a Salvamontului Brasov de a intensifica cautarile. Vor fi facute doua tipuri de actiuni. Se va concentra pe partea terestra, fiind o zona foarte accidentata si unde vor interveni si de la ISU, dar mai ales Salvamontul si Jandarmeria montana, in partile accidentate si vor fi folosite in doua etape parapante, cu motor si fara”,
a explicat secretarul de stat din MAI, Raed Arafat, potrivit B1TV.

De asemenea, la operatiunile de cautare aeriana au participat cinci elicoptere ale MAI si MApN si cinci avioane ale Aeroclubului Romaniei.

Dupa-amiaza, comandatul Aeroclubului “Iosif Silimon” Brasov, Stelian Cojocaru, evita sa le spuna jurnalistilor motivul pentru care Raed Arafat a acuzat o intarziere a semnalarii autoritatilor cu privire la disparitia planorului.
"Nu pot vorbi, sunt intr-o sedinta. Luati legatura cu biroul de presa“, a raspuns Cojocaru reporterului Mediafax, in conditiile in care aeroclubul nu are un birou de presa sau un purtator de cuvant.

La finalul celei de-a treia zile de cautare a planorului disparut, Rae Arafat, aflat la Predeal, face rezumatul operatiuni de salvare: "Continua cautarile. Sunt verificari pe cele doua paliere, aerian si terestru. Pe linia aeriana, este un punct de coordonare la Ghimbav, care este in legatura cu noi si avem un reprezentant al MAI care coordoneaza toata activitatea de cautare acolo pe sectoare. Deja au fost mai multe actiuni de cautare in dimineata acestei zile si cu avioane, elicoptere, dar si cu parapante intr-o anumita zona din Brasov. Sunt mai multe trasee in verificare si anumite trasee dificile in zona unde a fost facuta poza respectiva cu planorul. S-au mai deschis mai multe trasee suplimentare, unul in Vama Buzaului, unde s-a facut si o verificare aeriana si acum am mai solicitat verificarea unor zone de catre Salvamont Zarnesti, care a mai facut cautari din propria initiativa, dar acum s-a solicitat o anumita verificare in zona respectiva si s-a cerut si Inspectoratului pentru Situatii de Urgenta Sibiu sa se implice pe zona Fagaras“, a declarat, dumininica, la Predeal, Raed Arafat, citat de Mediafax.

Secretarul de stat mai face cunoscut publicului si faptul ca s-a facut o analiza, de catre expertii meteo, in urma careia s-au realizat anumite trasee ipotetice dupa cum a evoluat vremea si ce influenta ar fi putut avea asupra zborului planorului. In plus, fiul pilotului Mircea Craciun merge la Predeal pentru a le prezenta salvatorilor traseele practicate de tatal sau.

"Fiul pilotului a venit aici si am avut o discutie, iar in final traseele pe care le urmarim acum sunt cele pe care, de regula, pilotul le practica atunci cand zbura. Am discutat acest lucru si cu colegii care raspund de partea aeriana, deci toate datele sunt acum coroborate, inclusiv cu ce stie familia despre comportamentul de zbor al pilotului“, a spus Arafat.

Acesta a mai precizat ca el considera operatiunea declansata ca fiind cea mai mare actiune de acest fel care s-a facut pana acum: "Eu cred ca este cea mai mare actiune de cautare care s-a facut pana acum, pentru ca numai de la ISU avem peste 500 de persoane implicate, jandarmerie - 200 de persoane, Politia, Salvamont, voluntari, deja atingem peste 1.000 de persoane“, a adaugat secretarul de stat.”

Duminica, cautarile au fost facute pe 34 de trasee montane din judetele Prahova, Arges, Brasov, Dambovita si Buzau, iar incepand cu ora 13 acestea au fost extinse in judetul Sibiu.

Luni, 10 august

Dimineata, la patru zile de la disparitia pilotului, apar noi date despre planorul disparut. Un parapantist ar fi observat mai multe ramasite ale aparatul de zbor in zona Prahovei. Peste putin timp si aceasta informatia se dovedeste a fi falsa.

1.350 de forte sunt mobilizate la sol si 11 aeronave survoleaza traseele stabile in timpul noptii, potrivit Mediafax. La ora 10, Arafat anunta ca au fost primite mai multe anunturi referitoare la aparatul disparut, insa toate s-au dovedit a fi false.

“Aviatia a periat ieri totul in aceste zone. Bucatile de plastic in zona Prahovei nu se confirma. In zona Muntii Baiului avem peste 100 de persoane care cauta in ambele parti. Aviatia continua astazi sa activeze in anumite zone, in zonele Prahova si Arges. [...] Am avut si un anunt fals. Intentionat, cineva a confirmat ca a gasit avionul intr-o zona apropiata Predealului, am verificat, persoana a negat ca a sunat. Din pacate, este cartela prepay, ne-a consumat timp, resurse, oameni. Asta este situatia de acum. Planorul putea sa ajunga la cateva sute de km. Este cea mai mare operatiune de cautare-salvare, speram sa gasim planorul si pilotul. Mergem dupa analize, informatii. Ieri de exemplu, au ajuns pe facebook-ul departamentului de urgente niste poze ale unui cetatean, dupa verificarea pozelor s-a dovedit ca era vorba de o alta aeronava care zbura. Pista respectiva nu am mai urmat-o. Orice informatie care se primeste, se analizeaza. Noi nu anulam sansele, inca mai cautam cateva zile si apoi restrangem pe cateva zone care consideram ca trebuie verificate. Ramane sansa de 1%, 2%, 3”,
a declarat luni, Arafat.

A intrat in operatiunea de cautari si o drona. Octavian Isaila, unul dintre cei mai buni specialisti in drone din tara, explica pentru Agerpres ca drona pusa la dispozitia salvatorilor este dotata cu o camera termica, care poate detecta caldura corpului uman si, astfel, poate fi folosita si noaptea.

Tot luni, s-a pus si problema costului desfasurarii unei asemenea operatiuni de cautare-salvare. Secretarul de stat Arafat a afirmat ca o astfel de operatiune, precum cea desfasurata in cazul pilotului Mircea Craciun, se ridica la sute de mii de euro, mai ales din cauza costurilor crescute ale cautarilor desfasurate cu aparatele de zbor.

”Costurile unei cautari de acest gen sunt foarte mari, mai ales pe calea aviatica se ridica la sute de mii de euro. Dar cautarea-salvarea este una din misiunile pe care orice stat le face cand are astfel de situatie pana ce se convinge ca a facut absolut orice este necesar ca sa gaseasca nava sau persoana care este disparuta. Exista fonduri care sunt prevazute, dar nu exista buget limita, care atunci cand il atingem sa oprim cautarile. Acest lucru nu s-a pus niciodata in discutie, dar exista intr-adevar toate aspectele pe care le calculam despre oportunitatea si necesitatea unui mijloc de cautare la un anumit moment si la un anumit moment pot sa spui ca acest mijloc nu mai este necesar, pentru ca l-am folosit in toate zonele si nu am gasit nimic“
, a spus Arafat, la Predeal, citat de corespondentul MEDIAFAX.

Spre finalul desfasurarii operatiunilor de luni, Raed Arafat anunta suspendarea cautarilor aeriene si limitarea numarului de aeronave puse la dispozitie, pentru a intervi la cerere pe zone punctuale si inceperea verificarilor camerelor de supraveghere montate in munti, pe partii, la telacabine, la cabane si la orice unitati care au astfel de echipamente.

”Incepand de maine (n.r. - marti), cautarile aeriene vor fi facute doar cu un numar limitat de aeronave, pe zonele punctuale unde este o cerere. Sunt zone care au fost periate de doua-trei ori ca sa vedem daca ne scapa ceva, asa ca maine cautarea aeriana in masa se opreste si ramane doar la cerere, cu punerea la dispozitie a una-doua aeronave, daca va fi nevoie”,
a spus Arafat, pentru Mediafax.

Marti, 11 august

1.200 de cadre parcurg in cautarea aeroplanului la sol mai multe trasee  montane din  opt judene, stabilite in sedinta operativa care a avut loc luni seara, la punctul mobil de comanda din judetul Brasov, sustine MAI.
Ministerul Afacertilor Interne informeaza ca operatiunile de cautare se desfasoara in judele Harghita, Covasna, Arges, Buzau, Prahova, Brasov, Bacau si Vrancea. Un elicopter al Inspectoratului General al Aviatiei al MAI este pusa la dispozitia echipelor de la sol, fiind pregatit sa actioneze in caz de nevoie, au mai sustinut reprezentantii ministerului.

In jurul pranzului, Arafat a sustinut, intr-o conferinta de presa, ca zona montana este una "extrem de dificila, greu de verificat metru cu metru, e necesar sa ai echipe cu stare fizica buna. Cautarile duraza pentru ca e padure si poti sa nu vezi anumite obiecte. Si in aer, daca padurea e deasa. Sunt mai multe poze din drone. Se analizeaza pozele sa vada daca e ceva care atrage atentia. Se face o analiza a pozelor din anumite zone", potrivit Mediafax.

La finalul zilei, au fost parcurse 45 de trasee in zona monata, iar elicopterul Ministerului de Interne a efectuat doua misiuni de cautare in zona Vama Buzaului si Comandau, potrivit informatiilor furnizate de Ministerul Afacerilor Interne.

Miercuri, 12 august

Potrivit MAI, pilotul planorului disparut de sase zile este cautat de peste 1.000 de pompieri, jandarmi, politisti, militari, salvamontisti si voluntari cu aproape 200 de mijloace de interventie. Acestia vor urma trasee din judetele Prahova, Arges, Brasov, Vrancea, Buzau, Bacau, Covasna si Harghita. La Intorsura Buzaului este folosita o drona performata, pusa la dispozitie de voluntari, care poate face cautari pe arii mari, de aproximativ 50 de kilometri patrati, in mod programat. Imaginile surprinse de drona urmeaza sa fie analizate de specialistii de la sol.

Familia lui Mircea Craciun, pilotul aeroplanului, a transmis o scrisoare de multumire efectivelor implicate in cautari, informeaza Mediafax.

"Am urmarit personal desfasurarea cautarilor si am fost impresionati de eforturile depuse de echipele de coordonare, factori de decizie, piloti, tehnicieni si personal auxiliar. Am scotocit padurile impreuna cu personalul ISU, salvamont, padurari si voluntari. Am vazut o buna organizare si am simtit ca toti oamenii implicati au inteles tensiunea prin care trecem. Altruismul tuturor ne-a coplesit. Le multumim din suflet pentru tot efortul. Multumim, de asemenea, Aeroclubului Romaniei, personalului MAI si MApN si voluntarilor care s-au implicat cu propriile aeronave, parapante sau alte mijloace tehnice. Chiar daca timpul este cumva impotriva noastra, noi vom continua cautarile cu orice mijloace si oricate sacrificii. Tatal nostru a iubit enorm muntii peste care a zburat si care l-au ajutat sa-si tina aripile sus. Pe aceiasi munti trebuie sa-i convingem acum sa ni-l dea inapoi. Mircea Craciun, omul pasare, trebuie sa se intoarca la familia si prietenii lui. Natura ne-a aratat inca o data ca este mai puternica decat oricine. Insa, tot ea ne va arata drumul catre tatal nostru. Oricine doreste sa participe la cautari este binevenit"
, se arata in scrisoarea semnata de unul dintre fiii pilotului, Mircea Craciun.

Fiul pilotului a deschis o pagina de Facebook, intitulata Sa-l gasim pe Mircea Craciun, in care vor fi postate opiniile familiei si ale colegilor de zbor apropiati lui Mircea Craciun cu privire la traseele unde ar putea fi cautat.












[P] ​Accepta provocarea unui business fara hartii! E mai simplu decat crezi               

Activitatile noastre zilnice sunt din ce in ce mai orientate catre mediul electronic si online. Traim intr-un ritm care ne-a impus sa adoptam solutii eficiente si sigure pentru a plati facturi si taxe, a face cumparaturi, a verifica soldurile bancare, etc. Este o practica pe care am ales-o din dorinta de a simplifica lucrurile si pe care multi dintre noi ne dorim sa o regasim si in viata profesionala, unde cautam solutii pentru a depasi constrangerile de timp si spatiu atunci cand trebuie sa obtinem  o aprobare, sa  semnam rapid un contract sau sa accesam un document de la distanta.
9551 vizualizari
  • -14 (22 voturi)    
    - (Miercuri, 12 august 2015, 17:21)

    JohnnyDepp [utilizator]

    L-or fi rapit extraterestrii.
    • +10 (14 voturi)    
      Chemati ARCA. Ei au o super drona de cautari. (Miercuri, 12 august 2015, 18:49)

      Argon [utilizator] i-a raspuns lui JohnnyDepp

      Un avion electric fără pilot, numit AirStrato, având caracteristici excepționale, sta 20 ore în aer și este proiectat special pentru misiuni de recunoaștere, a fost realizat de Dumitru Popescu șeful Arca Space Corporation mutata din Vâlcea în New Mexico (US) unde a deschis o fabrica.

      Planorul dispărut poate fi așadar cautat utilizandu-l pe AirStrato. Încercați sa luați legătura cu D. Popescu!

      Vezi detalii despre AirStrato aici:

      http://forum.softpedia.com/topic/1025652-escrocii-de-la-arca-space-corp-lovesc-in-las-cruces-new-mexico-cu-avionul-airstrato/
      • +2 (2 voturi)    
        stai calm (Joi, 13 august 2015, 8:49)

        Lucian* [utilizator] i-a raspuns lui Argon

        au un model de preserie si este in SUA si nu este dotata cu echipament ca vine la cerere.
        Productia poate ca o sa inceapa acum ...... daca au comenzi.

        Mai degraba pune armata in miscare o drona Scan Eagle ca sunt deja aici (nu stiu de ce cred ei ca este secreta) si are deja echipamentul la bord.
  • +11 (11 voturi)    
    ?! (Miercuri, 12 august 2015, 17:50)

    boogiewoogie [utilizator]

    ultima generatie si o galagie de bani dar...

    " Mircea Craciun a fost in legatura doar cu conducatorul de zbor de la Aerodrumul Ghimbav, iar pe ecranele radar nu au existat nici un fel de informatii primite de la transponderul planorului (aparatura electroncia de telecomunicatii – n.red.), se arata in comunicatul ROMATSA"

    Pai:
    1 - ce stie conducatorul de zbor, cand comunicasera ultima data, incotro se ducea?
    2 - de ce nu functiona emitatorul?
    • 0 (0 voturi)    
      2 (Joi, 13 august 2015, 15:59)

      boogiewoogie [utilizator] i-a raspuns lui boogiewoogie

      2. (ca adaugire) si de ce a fost lasat sa decoleze fara ca emitatorul sa fie pornit?
  • +1 (17 voturi)    
    Arafat și ISU sunt o catastrofă. (Miercuri, 12 august 2015, 18:02)

    vali47 [utilizator]

    Să spunem-că nu sa putut interveni noaptea,prima noapte după dispariție,cu toate-că o dronă sau elicopter cu infraroșii ar fi avut șanse.Totuși,în prima noapte se puteau culege informațiile necesare nu pe la prânz a doua zi și să se pornească în căutare spre seară.Căutări care au fost oprite că a venit noaptea și pentru Arafat noaptea nu-i un sfetnic bun de a continuat în același ritm de harababură totală.Aici văd și vina lui Gabi Oprea-interes național,care ca ministru al administrației și internelor nu a fost în stare să-și mobilizeze subordonații pentru a discuta cu localnicii din zona de interes.
  • +9 (9 voturi)    
    Parere . (Miercuri, 12 august 2015, 18:03)

    Parapanta [anonim]

    Dupa cum declarau unii, planoristul era amator de recorduri . In acest caz , poate ca a luat-o de-a lungul muntilor , spre Sibiu , unde zonele insorite erau mai mari si curentii ascendenti mai puternici . Cred ca poate fii gasit chiar pe coastele abrupte din dreptul Fagarasului .
  • +11 (15 voturi)    
    Întrebarea mea (Miercuri, 12 august 2015, 18:30)

    war4peace [utilizator]

    Eu îmi pun o altă întrebare. Nu mă pricep, poate spun prostii.
    Dacă un planor de genul ăsta, performant, e folosit, să zicem, pentru a trafica marfă (droguri, armament) peste graniţă... cum îl găsesc autorităţile? Să zicem că pleacă din Republica Moldova cu direcţia România.
    Dacă o operaţiune de căutare atât de mare nu poate localiza un planor timp de 6 zile... putem spune că graniţele ţării sunt sigure în cazul unei activităţi de contrabandă efectuată prin mijloace similare?
    • +4 (4 voturi)    
      Planorul (Joi, 13 august 2015, 8:49)

      V. Veroiu [utilizator] i-a raspuns lui war4peace

      Va dau cateva idei:

      1. planorul pentru a zbura pe distanta lunga este nevoie fie sa fie motorizat fie sa beneficieze de activitate termica in atmosfera, cu alte cuvinte de soare, adica de zi. In atmosfera calma, fara activitate termica, factorul de planare (klouzavost in ceha, nu stiu termenul in romaneste daca l-am tradus corect) este pentru un planor bun cam 30:1, adica pentru fiecare metru coborat avansezi 30 de metri cu viteza constanta. Ca sa zboare 100 km asadar planorul trebuie urcat la 100/30 = 3.5 km! Noaptea. Cu ce il urci acolo? Cu un avion (tractare). Caci nu poti ca ziua sa il urci cu mijloace de sol (vlecna in ceha, nu stiu in romaneste) si apoi sa urce termic.

      2. Daca faci noaptea un astfel de zbor, planorul nu e echipat pentru zbor IFR (dupa instrumente) si pilotii de planor nu au licenta VFR (visual) de noapte.

      3. Odata ce a trecut granita cu drogurile, planorul trebuie sa se si intoarca, cu tot cu pilotul, deci ori repetam tot ce am spus inainte ori dublam distanta de zbor si lansam drogurile cu parasuta. Problema e ca 10 kg de droguri + parasuta necesita loc. Planoarele nu au "portbagaj" decat ceva mic de tot si nu are trapa prin care sa fie lansat.

      Concluzia: un astfel de planor nu poate fi folosit la caratul drogurilor decat daca pilotul e kamikadze sau daca zborul e total ineficient.

      Exista insa ceva ce ar putea fi folosit cu mult mai multa eficienta: o drona. De fapt se si folosesc, dar nu in Romania. SUA are probleme la granita cu Mexicul. Acolo se fac si submarine de transport droguri si se cara cu tona.
  • +13 (15 voturi)    
    Milionarul Steve Fossett a fost gasit dupa un an! (Miercuri, 12 august 2015, 18:40)

    simplex1 [utilizator]

    Steve Fossett, afacerist și pilot american cunoscut pentru mai multe recorduri ale aerului, a fost găsit, în final, din întâmplare abia la peste un an din momentul dispariției avionului sau ușor deși se afla la doar 100 km de aeroportul baza.

    Operațiunea uriașe de căutare, aeriana și terestra, declanșata imediat după 3 Septembrie 2007, data dispariției, a eșuat!

    Vezi:
    https://en.wikipedia.org/wiki/Steve_Fossett

    Pilotul roman Mircea Crăciun, se afla cam în aceeași situație. S-a prăbușit probabil într-o zona dificila și drept urmare este greu localizabil.
  • +2 (8 voturi)    
    o alta parere (Miercuri, 12 august 2015, 19:04)

    Cnut [utilizator]

    Un prieten zicea chiar in prima zi ca el pariaza pe ciobani ca il vor gasi primii.

    Acum, dupa atatea zile, inclin sa ii dau dreptate: dati-l "in consemn" la stanile din munti. Ciobanii sunt inca la munte cu oile si cam stiu toate cotloanele codrilor.
  • +6 (8 voturi)    
    Inca o aiureala... (Miercuri, 12 august 2015, 21:46)

    Hohey [utilizator]

    Desi era cel mai bun, zbura prima data cu acel planor. Nu exista un protocol in astfel de situatii? Sa zbori pe un culoar prestabilit...sai ai mecanisme de semnalizare in caz de urgenta?
  • -2 (6 voturi)    
    Hm... (Miercuri, 12 august 2015, 22:28)

    Mm [anonim]

    Noua serie marca Elodia?
  • +5 (7 voturi)    
    Erori in lant sau lantul slabiciunilor (Miercuri, 12 august 2015, 23:31)

    Clop [utilizator]

    Eu nu inteleg cum poti sa pilotezi pe banii cuiva "o scula" scumpa, pentru verificarea dupa ansamblare si subliniez asta, fara sa fii extrem de monitorizat - sa zicem - nu doar de catre centrul de la Ghimbav, dar si de catre restul autoritatilor aeronautice.

    Nu inteleg faptul ca nu exista si nu s-a avut in vedere un "carnet de bal precis" al acestui zbor.

    Ni se comunica in articol ca era cel mai tare planor din lume, sa zicem un pionierat - fabricat in Africa de Sud si avand la bord o electronica de ultima generatie si condus de un pilot experimentat.

    De asemenea, nu cred ca poti sa te dai prin spatiul aerian al Romaniei dupa cum iti vine pe chelie, avand in vedere conjunctura sensibila actuala din spatiul nostru aerian in raport cu cel regional.
    • +7 (7 voturi)    
      Legal (Joi, 13 august 2015, 8:51)

      V. Veroiu [utilizator] i-a raspuns lui Clop

      Nu a fost incalcat nici un protocol. Spatiul aerian de tip G nu e controlat.

      DA, legat de siguranta zborului se puteau face mai multe. Zborul dupa asamblare peste munti este din pacate o greseala. Speram nu fatala.
  • +2 (4 voturi)    
    nu avem niste munti imensi... :( (Joi, 13 august 2015, 2:14)

    Codruta N [utilizator]

    In 6 zile, daca traia si era cat de cat capabil sa se miste si sa ceara ajutor, era DE MULT ajuns intr-o zona in care cineva sa il auda / gaseasca / ajute - fie aia cabana, drum forestier, traseu turistic, zona de pasunat samd... :(

    Daca nu a ajuns pana acum, din pacate probabilitatea sa se fi ccidentat grav este foarte mare - iar in cazul acesta, probabilutatea sa fi ajuns chiar victima a maidanezilor care au infestat padurile (sau a altor animale) e la fel de mare :(

    Pe de alta parte... daca se presupune ca ar fi putut ajunge pana chiar in Maramures, de ce nu s-ar putea presupune ca ar fi putut ajunge chiar pana in Ungaria? sau in Bulgaria? unde nu-l cauta nimeni?
  • -3 (3 voturi)    
    Cat costa toata aceasta nebunie ? (Joi, 13 august 2015, 9:50)

    bau [anonim]

    Si cine plateste ?
    Evident tot noi !

    Daca s-ar mobiliza atatia oameni si logistica
    pentru a cauta pe fiecare care pleaca
    fara sa anunte unde....

    Poate a tracut granita !
    • 0 (0 voturi)    
      banul nu e totul (Joi, 13 august 2015, 12:19)

      dana_s [anonim] i-a raspuns lui bau

      Intr-un final, vom avea un raspuns.
      Si multe lectii de invatat, care sa ne ajute, pe viitor, in prevenirea / evitarea unor asemenea situatii.
  • +1 (1 vot)    
    dar telefonul mobil nu poate fi localizat? (Joi, 13 august 2015, 12:40)

    P [anonim]

    Am inteles ca a vorbit la telefonul mobil in timpul zborului. Acesta nu poate fi localizat???
  • 0 (0 voturi)    
    cautare in lacuri (Joi, 13 august 2015, 17:33)

    mihai [anonim]

    Pana acum s-a cautat in vreunul din lacurile aflate in perimetrul in care se fac cautarile ?


Abonare la comentarii cu RSS

Top 5 articole cele mai ...



Hotnews
Agenţii de ştiri

Siteul Hotnews.ro foloseste cookie-uri. Cookie-urile ne ajută să imbunatatim serviciile noastre. Mai multe detalii, aici.
hosted by
powered by
developed by
mobile version
Sâmbătă