Academia Romana cere Ministerului Educatiei introducerea culturii folclorice in invatamantul preuniversitar

de I.C.     HotNews.ro
Miercuri, 29 iulie 2015, 16:23 Actualitate | Esenţial

Academia Romana a transmis Ministerului Educatiei si Cercetarii Stiintifice un memoriu pentru introducerea elementelor de cultura folclorica in programa de studiu preuniversitara, oferindu-se sa acorde sprijin pentru solutionarea problemelor sesizate in invatamantul romanesc, informeaza Mediafax.

Academia Romana, prin Departamentul de Etnologie al Institutului de Filologie Romana "A. Philippide" din Iasi, semnaleaza lipsa unui cadru si a unui rol bine definit in documentele de planificare a activitatii didactice si a sistemului de evaluare nationala pentru studierea folclorului si, in acest sens, a trimis, luni, un memoriu Ministerului Educatiei si Cercetarii Stiintifice, conform unui comunicat transmis miercuri de cel mai inalt for cultural al tarii.

Memoriul este semnat de 17 persoane, printre care patru membri ai filialei Iasi a Academiei Romane, trei cadre didactice din mediul universitar si alte sapte din mediul liceal, carora li s-au alaturat reprezentanti ai Muzeului Etnografic al Moldovei si ai Asociatiei Art - Mestesugurile Prutului.

Initiativa academica vine in consens cu Tratatul de Functionare a Uniunii Europene si cu recentele stipulari oficiale ale Comisiei Europene, care incurajeaza guvernele statelor membre sa se implice in "salvarea si imbogatirea patrimoniilor culturale nationale", acestea reprezentand un factor de crestere economica si de coeziune sociala, precizeaza Academia Romana.

De asemenea, Legea invatamantului mentioneaza, printre principiile care guverneaza activitatea de invatare in Romania, "principiul asumarii, promovarii si pastrarii identitatii nationale si a valorilor culturale ale poporului roman". Potrivit Academiei, este cunoscut faptul ca acest principiu se aplica in mod curent in mediul preuniversitar occidental, unde se redacteaza si se utilizeaza in demersul didactic teme din folclorul regional si local si unde profesorii au la dispozitie ghiduri de predare a folclorului, toate acestea fiind considerate masuri pentru sporirea atractivitatii, interactivitatii si a accesibilitatii invatarii.

In acest sens, Academia Romana, prin Departamentul de Etnologie al Institutului de Filologie Romana "A. Philippide", propune Ministerului Educatiei oferirea de consultanta stiintifica de specialitate si sprijin in redactarea documentelor de fundamentare pentru solutionarea problemelor privind predarea literaturii populare, sesizate in invatamantul romanesc.

Demersul academic se sprijina pe competenta stiintifica a unui important numar de cercetatori din mediul academic, profesori universitari si profesori din invatamantul preuniversitar, reuniti in cadrul Atelierului etno-didactic "Cum si de ce poate fi predat folclorul", unde s-a discutat despre situatia folclorului in programele scolare. Intalnirea stiintifica a fost organizata in perioada 25 - 26 iunie de Institutul de Filologie Romana "A. Philippide" din Iasi al Academiei Romane, impreuna cu Directia Judeteana pentru Cultura Iasi.

Participantii la eveniment au formulat cateva recomandari, intre care acordarea unui numar mai mare de ore, in programa generala de trunchi comun pentru predarea limbii si literaturii romane, respectiv a unui numar mai mare de ore pentru studierea literaturii populare, dar si alegerea unor texte reprezentative si adecvate caracteristicilor psiho-cognitive ale fiecarui nivel de scolarizare.

De asemenea, Ministerului Educatiei ii este propus sa redreseze modul invechit in care sunt/au fost prezentate continuturile de folclor in manualele scolare aprobate de minister, intrucat "acestea sufera de prea multe clisee si formulari encomiaste, ceea ce face discursul total neadecvat realitatii functionale a culturii populare romanesti".












[P] JYSK Romania plateste 15 lei / zi pentru tichetele de masa ale angajatilor sai

JYSK Romania, parte a grupului scandinav JYSK Nordic, unul dintre cei mai mari retaileri de mobilier si decoratiuni interioare din Europa, a majorat, incepand cu data de 1 decembrie 2016, valoarea tichetelor de masa acordate angajatilor sai. Astfel, valoarea nominala a unui tichet de masa a ajuns la 15 lei, suma maxima prevazuta de lege.
1426 vizualizari
  • +2 (10 voturi)    
    La ce bun? (Miercuri, 29 iulie 2015, 16:36)

    Ochii_pe_voi [utilizator]

    Monta a ajuns doctor si fara sa studieze folclorul. Si ca el, sunt zeci de mii...
  • +2 (6 voturi)    
    Mai bine şi-ar face Academia treaba (Miercuri, 29 iulie 2015, 16:54)

    Răzvan [anonim]

    Aceste institute ale Academiei ar trebui, în primul rând, să-şi îndeplinească ele misiunea de promovare a patrimoniului cultural naţional, prin digitizarea şi publicarea online, în acces liber, a arhivelor de folclor pe care le deţin.
  • +3 (7 voturi)    
    In curand si Cultura Ortodoxa (Miercuri, 29 iulie 2015, 17:07)

    Locke Lamora [utilizator]

    Nu mai e mult.
  • +3 (7 voturi)    
    "Exceptionala" idee !!! (Miercuri, 29 iulie 2015, 17:14)

    gica43 [utilizator]

    Dupa care, BOR va solicita introducerea cursului de..moaste !!
    • -1 (1 vot)    
      La Facultatea de Geologie, sectia Paleontologie (Miercuri, 29 iulie 2015, 19:12)

      Locke Lamora [utilizator] i-a raspuns lui gica43

      O sa vezi capitol nou Moaste.
  • +1 (5 voturi)    
    Este nevoie de asemenea poziții ! (Miercuri, 29 iulie 2015, 17:34)

    mircea [anonim]

    Nu cunosc ca, până acum, membrii Academiei României să fie avut un punct de vedere public. Este un început care mă emoționează plăcut. Înclin să cred că asemenea poziții sunt chiar necesare având în vedere ” derapajele” din cultură, știință, cercetare, învățământ, și alte, și alte domenii, unde cu atâta ”profesionalism, abnegație și principialitate”, aleșii neamului își fac treaba.
  • +2 (6 voturi)    
    care este (Miercuri, 29 iulie 2015, 17:36)

    vizirul [utilizator]

    opinia Academiei Romane privind studierea religiei in scoli,mai bine zis a indoctrinarii unilaterale de catre popii ortodocsi, dar si despre calitatea manualelor la aceasta "disciplina" si in aceeasi masura care este eficienta acestui studiu? de ce ar fi mai importanta studierea ortodoxiei, la un nivel discutabil si cu rezultate la fel de discutabile, decat studierea spre exemplu a mediului, a eductiei ecologice, a civismului,etc.
  • +2 (6 voturi)    
    Clarificare necesara (Miercuri, 29 iulie 2015, 18:04)

    M.Ciobanu [anonim]

    Dupa cate stiam eu, cunostintele de folklor se predau odata cu predarea limbii romane. Cand e vorba de civilizatia si cultura nationala, ar trebui sa se predea la lectiile de istorie a Romaniei. Nu e clar cine doreste o noua incarcare a invatamantului cu teme neclare sau neconturate. Se zice ca Academia, dar nu e Academia, este Institutul de Filologie Romana, dar nu chiar Institutul ci prin Departamentul sau de Etnologie si prin Muzeul Etnografic. Cred ca e nevoie de o mai mare precizie, daca vrem sa intervenim pentru schimbarea curiculei scolare.Isi asuma Academia acesta propunere?Poate ne spun cei interesati si ce ar trebui scos pentru a introduce propunerea lor; matematica, fizica, chimia, bilogia?
  • 0 (2 voturi)    
    Patriotism prost inteles - Consecinte nefaste (Miercuri, 29 iulie 2015, 19:25)

    CetateanLogat [utilizator]

    Exact asta mai lipsea, incarcarea programei scolare (si asa supradimensionata) cu "un numar mai mare de ore pentru studierea literaturii populare", in conditiile in care:

    "Deficitul cognitiv-stiintific al publicului romanesc este unul dintre cele mai mari din Europa si nu pare sa se imbunatateasca. Citatul provine dintr-un studiu finantat de Autoritatea Nationala pentru Cercetare Stiintifica din Romania si ale carui rezultate au fost publicate in 2010: Proiectul STISOC - Stiinta si societate. Interese si perceptii ale publicului privind cercetarea stiintifica si rezultatele cercetarii".

    "Una peste alta, concluziile autorilor raportului nu sunt incurajatoare: Publicul romanesc prezinta unul dintre cele mai mari deficite de cunoastere stiintifica a publicului in context european : doar 1 din 7 romani dispune de o cultura stiintifica consolidata si activa".

    Dar, dincolo de aspectul fascinant, din punct de vedere antropologic, al modului in care romanii de azi vad si inteleg lumea, dintre multele informatii cuprinse in raport una pare cu deosebire tulburatoare si ne loveste drept intr-un punct nevralgic.

    "Tarile mai bogate au o cunoastere stiintifica mai buna."

    "Se poate observa o relatie direct proportionala intre nivelul de dezvoltare economica al unei tari , masurat prin PIB pe cap de locuitor, si nivelul stocului public de cunoastere stiintifica al populatiei."

    http://tinyurl.com/mhfsnoy
  • 0 (2 voturi)    
    e musai???? (Miercuri, 29 iulie 2015, 23:06)

    valli [utilizator]

    Eu cred ca, la problemele cu care se confrunta adolescentii, ar fi mai bune niste ore de educatie pentru sanatate...


Abonare la comentarii cu RSS

Top 5 articole cele mai ...



Hotnews
Agenţii de ştiri

Siteul Hotnews.ro foloseste cookie-uri. Cookie-urile ne ajută să imbunatatim serviciile noastre. Mai multe detalii, aici.
hosted by
powered by
developed by
mobile version
Miercuri