Sorin Cimpeanu, ministrul Educatiei, a declarat astazi ca exista un acord care prevede "obligatia Guvernului de a promova o noua lege a educatiei", act incheiat intre sindicate si executiv si semnat chiar de Cimpeanu, cand era presedinte al Consiliului National al Rectorilor. "Pot sa confirm solicitarea unanima a celor 92 de universitati romanesti pentru o noua lege a educatiei", a spus ministrul, in cadrul unei conferinte de presa. Amintim ca acordul la care face referire este cel incheiat de premierul Victor Ponta cu sindicatele din educatie cu o saptamana inainte de primul tur al alegerilor prezidentiale, in care a candidat, si pe care HotNews.ro l-a prezentat in exclusivitate. In cadrul conferintei, ministrul a spus ca noua lege ar putea cuprinde o salarizare diferentiata a profesorilor si a afirmat ca si-ar dori ca "aceasta lege sa stimuleze cadrele didactie pentru a crea manuale".

Sorin Cimpeanu, ministrul EducatieiFoto: Agerpres

Ministerul Educatiei a anuntat ca ministrul Sorin Mihai Cimpeanu sustine astazi, miercuri 3 iunie 2015, o conferinta de presa pe temele: "initierea procesului de consultare cu privire la continutul unui nou proiect al legii educatiei si licitatia organizata de Centrul National de Evaluare si Examinare in vederea achizitiei de manuale pentru clasa a III-a".

Inainte de conferinta de la Ministerul Educatiei, premierul Victor Ponta i-a spus ministrului Cimpeanu, in cadrul sedintei de guvern, sa nu cada "in capcana in care au cazut toti ministrii" si sa faca o noua lege a educatiei "atunci cand e toata lumea de acord", dar in acelasi timp sa fie "foarte implicat" si sa dea mesaj de "seriozitate".

Citeste mai jos cele mai importante declaratii ale ministrului Sorin Cimpeanu, din cadrul conferintei de presa:

  • Exista un acord pentru unele masuri in domeniul educatiei, acord ce a fost semnat intre cele 3 sindicate din invatamant, Consiliul National al Rectorilor, pe de o parte, si Guvernul Romaniei, pe de alta parte. O prevede esentiala a acestui acord consta in obligatia Guvernului de a promova o noua lege a educatiei [Nota Redactiei: Este vorba despre acordul semnat de premierul Victor Ponta cu o saptamana inainte de primul tur al alegerilor prezidentiale, in care a candidat, si pe care HotNews.ro l-a prezentat in exclusivitate]
  • Acordul a fost semnat de sindicatele urmatoare: Federatia Sindicatelor Libere din Invatamant (FSLI), Federatia Spiru Haret (FSE), Federatia Alma Mater si Consiliul National al Rectorilor 
  • La momentul respectiv, am semnat acordul in calitate de presedinte al Consiliului National al Rectorilor si pot sa confirm solicitarea unanima a celor 92 de universitati romanesti pentru o noua lege a educatiei
  • Acelasi lucru este afirmat de cele 3 sindicate. Aceasta lege a educatiei trebuie sa cuprinda si prevederi aferente statutului personalului din invatamant - si subliniez: statutul personalului din invatamant - deoarece s-a intamplat sa avem prevederi pentru personalul didactic, pentru personalul didactic auxiliar, fara sa fie inclus personalul nedidactic. Deci personalul din invatamant este format din cele 3 categorii, fiecare dintre cele 3 categorii avand propria misiune: scoala romaneasca
  • Un al doilea lucru pe care vreau sa-l precizez foarte clar este acela ca sunt in continuare consecvent principiului conform caruia nu se schimba regulile jocului in timpul jocului. Este exclus sa avem modificari generate de o noua lege in timpul anului scolar sau universitar
  • Modificarie ce vor fi agreate la nivelul unei noi legi a educatiei vor produce efecte incepand cu anul scolar si universitar urmator, cel mai devreme
  • O noua lege a educatiei este necesara datorita evolutiei societatii. Este necesara pentru a asigura un cadru in care sa poata fi realizate dezideratele, asteptarile sistemului de educatie
  • In acelasi timp, o lege a educatiei trebuie sa asigure o stabilitate si o predictibilitate. Din nevoia de a imbina aceste doua cerinte, care sunt in aparenta antagonice, in contextul in care sistemul de educatie este un sistem viu, nu poate fi stopat si restartat, o noua lege a educatiei nu poate fi decat rezultatul unei dezbateri largi, profesioniste, transparente, complete
  • La aceasta dezbatere trebuie sa participe nu numai actorii mentionati pana acum, nu numai cei mai importanti actori, beneficiari si angajati din sistemul de educatie, ma refer la sindicatele din invatamant, ma refer la asociatiile de elevi, cele 3 asociatii reprezentative ale studentilor din Romania, ma refer la organizatii precum Salvati Copiii - am avut ieri o intalnire cu un grup de elevi din organizatia Salvati Copiii si am fost placut impresionat de maturitatea si seriozitatea cu care acestia au abordat lucruri importante pentru educatie
  • Trebuie sa fie consultati reprezentantii mediului socio-economic, calificarile oferite de un sistem de educatie performant trebuie sa fie relevante pe piata muncii, trebuie sa fie relevante pentru mediul socio-economic.
  • In acest sens vor fi consultate patronatele, avem pregatit un acord cu Camera de Comert si Industrie a Romaniei, vor fi consultati membri din Coalitia pentru Dezvoltarea Romaniei, vor fi consultati experti in educatie, inclusiv fosti ministri ai educatiei
  • Numai in momentul in care vom avea identificat acel numitor comun vom promova noul proiect al legii educatiei. Consider ca, in absenta acestui mod de lucru, nu putem sa asiguram realizarea acelui obiectiv mult asteptat de modernitate, stabilitate si calitate a sistemului de invatamant romanesc
  • Tot acest proces de consultare va fi gestionat de catre Ministerul Educatiei si Cercetarii Stiintifice. In momentul in care vom avea un proiect coerent, cu reglementari agreate in felul pe care l-am precizat, acest proiect de lege va fi inaintat Parlamentului Romaniei
  • Proiectul de lege nu va fi promovat prin asumarea raspunderii, va fi inaintat Parlamentului. Sunt convins ca, in conditiile existentei acestui consens, dezbaterile din Parlament vor putea fi realizate intr-un orizont de timp relativ scurt
  • La ce trebuie sa raspunda o lege a educatiei, o lege a educatiei care este un instrument pentru indeplinirea tuturor acestor obiective: una din cerinte este aceea a debirocratizarii sistemului de invatamant, profesorii nu mai trebuie sa produca documente, trebuie sa produca progres scolar
  • Profesorii trebuie sa produca manuale scolare de calitate
  • O noua lege a educatiei trebuie sa asigure premise optime pentru reforma curriculara. Stiti ca avem programe scolare neschimbate de 10-12 ani si chiar mai bine. Principiile reformei curriculare sunt deja adoptate si agreate: invatamantul centrat pe elev si anume mutarea accentului de pe predare pe invatare, pe promovarea competentelor cheie ca fiind acele elemente care asigura transferul cunoasterii in contexte variate de viata, si ma refer aici la competente de comunicare in limba materna si in limbi straine, competente digitale, competente matematice si in stiinte, competente civice si sociale, la competente culturale si la competente privind spiritul de initiativa si antreprenoriat si, nu in ultimul rand, la a invata sa inveti. Deci toate aceste competente trebuie asigurate
  • Pentru asta avem curricula aprobata pentru clasele I-II-III-IV, se lucreaza intens pentru curricula aferente claselor V-XII, dar legea educatiei trebuie sa asigure un cadru practic si eficient pentru implementarea acestei curricule
  • Putem sa avem cea mai buna curricula, putem sa avem cele mai bune manuale si cea mai buna infrastructura, daca nu se preda la clase conform acestei curricule, sansele de atingere a obiectivelor sunt minime
  • Apropo de obiective, vreau sa va aduc la cunostinta ca astazi in Guvern s-au adoptat doua strategii: strategia pentru reducerea abandonului scolar si strategia pentru invatare pe tot parcursul vietii. La aceste doua strategii se va adauga strategia pentru invatamant tertiar. Toate aceste trei strategii au obiective pe cat de importante, pe atat de ambitioase pentru anul 2020. Ma refer, pe scurt, la reducerea parasirii timpurii a scolii de la un procent de 17,3% la un procent de 11%, ma refer la cresterea procentului de absolventi de invatamant tertiar de la 21% la 27% (grupa de varsta 30-34 ani). Apropo de strategia de invatare pe tot parcursul vietii, suntem la circa 2%, iar obiectivul asumat este de 10% din populatia activa, si 10% este o tinta corectata in conditiile in care tinta UE pentru anul 2020 este 15%. Sunt obiective extrem de ambitioase. O lege a educatiei trebuie sa asigure sanse maxime de atingere a acestor obiective.
  • O noua lege a educatiei trebuie sa dea importanta cuvenita dezvoltarii invatamantului profesional, trebuie sa asigure cadrul sustinerii invatamantului special, trebuie sa asigure reglementarea manualelor scolare ca si elemente de importanta nationala si nu asa cum se intampla acum, cand sunt privite ca un bun oarecare
  • O noua lege a educatiei trebuie sa asigure cadrul pe care se poate fundamenta intr-o maniera profesionista costul standard per elev.
  • Putem sa luam in considerare si un sistem de salarizare diferentiata a personalului didactic, in functie de rezultatele elevilor si de progresul scolar
  • Mi-as dori ca aceasta noua lege a educatiei sa poata sa stimuleze cadrele didactie pentru a crea manuale
  • Consider ca este mult mai important pentru un cadru didactic atat activitatea la clasa, cat si crearea de manuale, in raport cu ceea ce se intampla acum, cand cadrele didactice in mare parte isi consuma timpul si energia pentru crearea de documente care sa le asigure o dezvoltare profesionala. Acestor lucruri trebuie sa raspunda o noua lege a educatiei.
  • Extrem de important: as vrea ca o noua lege a educatiei sa asigure o legatura functionala intre structurile responsabile pentru curriculum, pentru manuale si pentru evaluarile nationale. In momentul de fata, trebuie sa marturisesc ca aceasta legatura nu este asa cum ar trebui sa fie. Iar rezultatele, in ultima instanta, se vad in procentele de promovabilitate la examenele nationale. Atata vreme ca curriculumul este realizat de o structura care nu comunica suficient de bine cu structura care realizeaza evaluarile nationale si formuleaza subiectele, putem sa avem din pacate discrepante care sunt platite in primul rand de elevi si, in ultima instanta, de intreaga societate
  • Nu am enumerat toate lucrurile carora trebuie sa le raspunda, in viziunea mea, o noua lege a educatiei la nivel de invatamant preuniversitar.
  • O noua lege a educatiei trebuie sa consolideze autonomia universitara, in paralel cu responsabilizarea structurilor din universitatile romanesti. La modul general, nu dorim sa facem abstractie de lucrurile care s-au dovedit a fi viabile in legea 1 pe 2011, Legea Educatiei Nationale. Sunt multe lucruri care trebuie pastrate. As vrea sa exemplific cu nevoia de clasificare a universitatilor. Dar aceasta clasificare trebuie sa fie facuta intr-o maniera profesionista si transparenta, trebuie sa tina seama in egala masura de parametri principali precum educatia si cercetarea, dar trebuie sa tina seama si de rolul fiecarei universitati in dezvoltarea regionala si de rolul social. Trebuie sa tina seama de nivelul de internationalizare a activitatilor din universitatea respectiva si, nu in ultima instanta, trebuie sa tina seama de relevanta calificarilor pe piata muncii
  • Am primit chiar astazi de la primul ministru o solicitare de sustinere a domeniului IT in universitatile romanesti. Este evidenta nevoia de persoane formate in acest domeniu. Este un domeniu care poate fi considerat strategic, de importanta nationala. Universitatile romanesti, in paralel cu consolidarea autonomiei universitare, spuneam ca trebuie sa aiba structurile responsabilizate mai mult. Si am dat acest exemplu, cu promovarea ofertei educationale in domeniul IT, o promovare mai puternica. Sunt multe alte lucruri care trebuie pastrate din actuala lege a educatiei.
  • Trebuie sa tinem seama de solicitarile studentilor de reprezentare, sa vedem care este maniera in care cele 3 asociatii reprezentative ale studentilor din Romania considera ca pot fi reprezentate mai bine in activitatea comunitatii universitare
  • Sunt multe alte lucruri pe care o noua lege, fara sa supra-reglementeze, ar trebui sa le defineasca intr-o maniera foarte clara, intr-o maniera acceptata, repet, de societate, pentru ca aceasta lege sa poata sa beneficieze de stabilitatea dorita si sa ofere predictibilitate sistemului de educatie.
  • Am precizat ca dorinta noastra este sa finalizam aceste consultari pana la sfarsitul anului calendaristic. Ne mentinem aceasta dorinta. Dar va precizez ca, daca va fi necesar un timp mai lung, vom alege varianta unei consultari complete, fata de schimbari aduse in sistemul de educatie intr-o maniera care sa nu fie suficient de bine fundamentata sau agreata de catre beneficiarii directi sau indirecti ai sistemului de educatie. In momentul in care vom avea finalizat un astfel de proiect, el va fi inaintat Parlamentului spre dezbatere.
  • Proiectul pe care l-am primit [de la Comisia de invatamant din Senat, condusa de Ecaterina Andronescu - n.red.] este un punct de plecare. Atata timp cat la nivelul comisiilor de invatamant din Parlamentul Romaniei s-a muncit pentru realizarea unui draft al proiectului de lege, am considerat necesar sa vedem cum arata acel draft
  • Nu raspunde multora dintre elementele pe care le-am precizat la nivel de invatamant preuniversitar si universitar. Senatul Romaniei este camera decizionala pentru legislatia din educatie.
  • Vom constitui grupuri de lucru care sa includa reprezentantii pe care deja i-am mentionat.
  • Includerea clasei pregatitoare in sistemul actual este o cerinta recunoscuta la nivel european, este un element inclus in strategiile pentru educatie, este un element cu care deja societatea romaneasca s-a obisnuit. Ar insemna sa facem pasi inapoi [daca clasa pregatitoare ar fi scoasa din scoala si dusa la gradinita, asa cum prevede draftul de la Senat - n.red.]. Cu acest lucru nu sunt de acord.
  • Nu putem fi de acord si cred ca nu poate fi nimeni de acord cu un examen de admitere [la liceu - n.red.] in paralel cu evaluare nationala la clasa a VIII-a. Sa dam aceleasi examene ca sa ce? In opinia mea, functioneaza destul de bine, si functioneaza de 14 ani, repartitia computerizata. Putem sa o luam in discutie. Dupa cum stiti, am trecut de la media anilor luata in considerare cu o pondere de 50%, la media anilor luata in considerare cu o pondere de 25%. Daca vrem un simplu examen de admitere la liceu, fara sa luam in considerare media anilor de scoala, se poate intampla foarte bine sa ramanem pe examenele de la evaluarea nationala, cu zero la suta. Insa am considerat ca o pondere de 25% este fireasca, pentru ca elevii sa fie pregatiti la mai multe discipline, si nu numai la disciplinele de examen. Sigur, exista in contrapartida argumentul: oricum elevii trebuie sa invete suficient de bine la acele materii pentru a promova. Sunt de acord si cu acest argument. Vom vedea care este opinia majoritara si vom ramane sau pe o varianta sau pe cealalta. In niciun caz pe ambele.
  • Ministerul Educatiei va gestiona consultarea si va asigur ca varianta aleasa va fi varianta care va intruni cele mai multe solicitari. Asta poate face Ministerul Educatiei. Va garantez ca varianta cuprinsa va fi cea solicitata de cea mai mare parte a societatii romanesti. Mai departe, Ministerul va inainta Parlamentului.
  • Plecam de la ceea ce exista deja, dar sunt atat de multe modificari, incat practic va fi un nou proiect de lege.
  • In momentul in care va exista acest consens - si afirm ca sunt lucruri de bun-simt asteptate de societatea romaneasca - sunt convins ca va fi mai greu de schimbat. Acesta este obiectivul nostru, nu de a avea un proiect al educatiei intr-un timp foarte scurt
  • Invatamantul profesional nu mai trebuie privit ca o ruta a esecului si va trebui ca o noua lege a educatiei sa identifice acele cai prin care putem si trebuie sa promovam avantajele invatamantului profesional
  • Salarizare diferentiata pentru profesori, evident cu plusuri de salariu pentru cadrele didactice care obtin, spre exemplu, la examenele nationale rezultate remarcabile, pentru a motiva cadrele didactice, atat in munca de la clasa reflectata in rezultatele elevilor, cat si in propria dezvoltare personala. La evaluarile nationale nu cred ca pot da note mai mari si daca se merge pe ideea examenelor de admitere, fara a lua in calcul mediile anilor, atunci este complet exclusa [ipoteza ca profesorii vor da note mai mari, pentru a obtine salariu mai mare - n.red.]. 
  • Vom vedea in ce masura sunt relevante toate aceste evaluari la clasele II, a IV-a, a VI-a. Am participat si ieri, si astazi la extragerea subiectelor pentru evaluarea de clasa a VI-a [Vezi subiectele aici] Am constatat ca, desi predarea se face disciplinar, subiectele la evaluare sunt interdisciplinare [Nota Redactiei: Aceste evaluari interdisciplinare, pe modelul PISA, au fost introduse de 4 ani si se dau la nivel national de 2 ani]. Elevul este pus pentru prima oara in fata unui tip de test. Unul din obiectivele legii educatiei este de a asigura o legatura functionala intre cei care realizeaza curriculumul si cei care realizeaza evaluarea nationala. Trebuie asigurata o structura coerenta.
  • Eu cred ca evaluarile sunt bune.
  • Consider bine-venita o evaluare la sfarsitul clasei a X-a. Stiu, veti spune ca este fosta treapa a II-a. Da. O consider bine-venita in scopul unei pregatiri ritmice a elevilor, pentru a nu mai avea rezultate la Bacalaureat asa cum le avem. O evaluare la clasa a X-a, nu simulari, care poate sa ierarhizeze elevii la sfarsitul celor 10 clase. In 2020 vom avea invatamant obligatoriu de 12 clase si atunci sa nu conditioneze, ci sa ierarhizeze si sa le dea posibilitatea alegerii celor care obtin rezultate mai bune la treapta a II-a.
  • Luam in considerare - nu eu, personal - exista in discutie aceasta varianta a Bacalaureatului diferentiat. Este o intrebare importanta, careia trebuie sa ii raspunda procesul de dezbatere publica.

Despre licitatia pentru manuale digitale de clasa a III-a

  • Este al doilea punct important, cel referitor la manuale. Am primit o solicitare de la Uniunea Editorilor din Romania, de suspendare a procesului si, in subsidiar, de prelungire a termenului de depunere a ofertelor pana cel putin pe 13 iulie, 15 iulie
  • Solicitarea este motivata, deoarece procedura de achizitie a manualelor prevede un interval de minimum 6 luni intre publicarea programelor scolare in Monitorul Oficial si data de depunere a ofertelor. Avand in vedere faptul ca publicarea programelor in Monitorul Oficial s-a facut in data de 13 ianuarie 2015 - nu vreau sa va spun cand mi-am preluat mandatul [Sorin Cimpeanu a preluat mandatul de ministru pe 19 decembrie 2014 - N.Red.] - cele 6 luni te duc la 15 iulie 2015, deschiderea ofertelor.
  • Perioada de punere a contestatiilor: pana pe 15 august
  • Perioada de solutionare a contestatiilor: pana pe 15 septembrie
  • Perioada de exprimare a optiunilor in scoli se adauga peste 15 septembrie, de centralizare a optiunilor, de incheiere a contractului-cadru si de incheiere a contractelor subsecvente, dupa care urmeaza timpul necesar tiparirii manualelor si timpul necesar livrarii manualelor.
  • In acest context, singura solutie si asta este decizia - pentru ca elevii trebuie sa aiba manuale - este aceea a retiparirii manualelor existente [de clasa a III-a]. Deci elevii vor avea manuale de clasa a III-a, in septembrie, la inceputul anului scolar. Diferenta fata de abecedare: manualele de clasa a III-a sunt transmisibile. Se retipareste un procent de 15% din tirajul respectiv si se va merge cu manualele vechi tot anul scolar. Ajunge cu bulversarea elevilor. Stiti foarte bine ca pentru un anumit procent, e vorba 11.400 de elevi, ar fi trebuit sa le si luam inapoi abecedarele [este vorba despre decizia Curtii de Apel Bucuresti, care a anulat raportul prin care manualele Litera-Siveco au fost declarate castigatoare la licitatia pentru Abecedare digitale. Detalii aici - N.Red]
  • Manualele de clasa a III-a [noi, print si digital] cu siguranta vor fi gata pana pe 15 septembrie 2016
  • In paralel vom lansa, in 30 de zile de acum, si licitatia pentru manualele pentru clasa a IV-a
  • Exista si varianta sa nu fie contestatii, ceea ce inseamna ca teoretic pe 15 septembrie am putea avea manuale noi de clasa a III-a
  • Cand mi-am inceput mandatul, am introdus solicitarea de a avea in paralel curricula de inceput de cicluri, in acest fel am scurtat timpul de implementare a curriculei cu 4 ani
  • Prin ce se intampla acum cu licitatia se pierde 1 an
  • 5% dintre camerele video de la BAC-ul de anul acesta va inregistra si audio. Exista recomandarea Ministerului de a implementa si sisteme audio in paralel cu supravegherea video, acolo unde exista posibilitatile tehnice si financiare. Mi se pare relevanta pregatirea elevilor, nu supravegherea
  • Exista o solicitare din partea Universitaria ca aceasta clasificare a universitatilor sa fie facuta de un organism international. [Detalii aici]
  • Exista structuri precum ARACIS si CNATDCU, insa domeniile nu sunt compatibile, universitatile muncesc de doua ori
  • Am inclus o serie de parametri in metodologia de finantare a universitatilor, care trebuie sa tina seama de calitate. Cea mai mare parte dintre parametri au fost acceptati, la altii s-a solicitat prorogarea datorita perioadei de timp necesare colectarii datelor
  • Dezbaterea pe noua lege a educatiei a inceput de ieri

Citeste si: