Guvernul a aprobat miercuri Strategia privind reducerea parasirii timpurii a scolii, document programatic ce contine mecanisme si masuri care urmeaza sa fie implementate pana in 2020, in scopul reducerii procentului tinerilor cu varsta intre 18-24 de ani care au finalizat cel mult clasa a opta si nu urmeaza nicio alta forma de scolarizare sau formare profesionala.

Obiectivul Strategiei este reducerea ratei de parasire timpurie a scolii cu sase procente, de la 17,3% in 2013 la 11,3% in 2020, atingand astfel tinta asumata de Romania in cadrul Strategiei Europa 2020. In 2013, rata de parasire timpurie a scolii a fost de 17,3%, ceea ce a plasat Romania pe locul al cincilea in Uniunea Europeana, singurele tari cu o rata mai mare fiind Italia, Portugalia, Spania si Malta.

Fenomenul de parasire timpurie a scolii predomina in randul unor grupuri aflate in situatie de risc, cum ar fi tinerii din comunitatile rurale, tinerii provenind din familii cu venituri modeste, romi si alte minoritati, precum si elevii care au repetat cel putin un an sau care au abandonat scoala. Parasirea timpurie a scolii are implicatii sociale si economice importante. Tinerii care parasesc prematur scoala sunt predispusi riscului asociat somajului sau celui de a castiga mai putin odata ce gasesc un loc de munca. Estimarile legate de competentele necesare in Europa arata ca, in viitor, doar unul din 10 locuri de munca va putea fi accesat de catre o persoana care a parasit timpuriu scoala.

Documentul contine patru piloni si sase programe reprezentative, care includ masuri de prevenire, interventie si compensare, identificate pe baza datelor concrete si a exemplelor de buna practica din Romania si din alte state, care si-au dovedit eficienta in prevenirea parasirii timpurii a scolii. De asemenea, Strategia isi propune sa asigure accesul fiecarui copil la o forma de invatamant sau formare profesionala cel putin pana la varsta de 16 ani si absolvirea clasei a 10-a.

Pilonii si programele din cadrul Strategiei

  • Pilonul I- Asigurarea accesului la educatie si o educatie de calitate pentru toti copiii. Pentru acest pilon sunt avute in vedere doua programe reprezentative: Cresterea accesului la ingrijire si educatie timpurie a copiilor - program care isi propune, in principal, sa consolideze extinderea educatiei timpurii a copiilor, in scopul finalizarii invatamantului prescolar (3-6 ani), dar si extinderea furnizarii de servicii de educatie timpurie pentru copiii sub 3 ani - si Asigurarea unui invatamant primar si gimnazial de calitate - program care se va concentra pe dezvoltarea alfabetizarii functionale si a competentelor cheie ale elevilor si pe consolidarea formarii continue a cadrelor didactice.
  • Pilonul II - Asigurarea finalizarii invatamantului obligatoriu de catre toti copiii. Si pentru acest pilon sunt avute in vedere doua programe reprezentative. Primul are in vedere dezvoltarea sistemelor de avertizare si de interventie timpurie pentru a identifica copiii aflati in situatii de risc de a abandona scoala,  precum si consolidarea si extinderea masurilor de prevenire si remediere, inclusiv a programului "Scoala dupa scoala". Al doilea program vizeaza cresterea atractivitatii, calitatii si relevantei invatamantului profesional si tehnic, inclusiv prin extinderea oportunitatilor de invatare la locul de munca. Programul va sprijini, de asemenea, reforma curriculara a invatamantului profesional si tehnic si formarea cadrelor didactice.
  • Pilonul III - Reintegrarea in sistemul educational a persoanelor care au parasit timpuriu scoala. Pentru acest pilon este avut in vedere un program care sa sprijine persoanele care parasesc timpuriu scoala, prin asigurarea accesului si participarii la Programul "A doua sansa", dar si imbunatatirea calitatii insasi a Programului "A doua sansa".
  • Pilonul IV - Dezvoltarea sprijinului institutional adecvat. Programul reprezentativ pentru acest pilon are in vedere sa sprijine crearea unui mediu favorabil implementarii, monitorizarii si evaluarii strategiei.

Strategia pentru reducerea parasirii timpurii a scolii a fost elaborata in cadrul unui grup de lucru al Ministerului Educatiei si Cercetarii Stiintifice, din care au facut parte toate institutiile reprezentative din sistemul de educatie, cu sprijinul Bancii Mondiale si cu consultarea autoritatilor publice locale, partenerilor sociali.