"Licitatia de manuale nu este o licitatie pentru manuale, ci de a-ti fixa niste tentacule in sistemul scolar ca sa iti vinzi auxiliarele. De aia pretul manualului nu conteaza. Ministerul Educatiei ofera un pret derizoriu, editurile vin cu zecile si multe dintre ele liciteaza mult sub costul de productie. Anul asta, regulamentul favorizeaza ofertele de dumping". Declaratia a fost facuta de Mihail Penescu, presedintele Uniunii Editorilor din Romania, in cadrul unei conferinte in care a anuntat ca Uniunea a depus o contestatie la CNSC prin care cere anularea licitatiei pentru manualele de clasa a III-a, a II-a si I.Mare parte dintre problemele ridicate de UER sunt cele discutate si anul trecut, la prima licitatie pentru manuale digitale de clasele I si a II-a.

  • HotNews.ro a solicitat pozitia Ministerului Educatiei referitor la contestatia UER si la acuzatiile Uniunii; vom comunica punctul de vedere in momentul in care il vom primi

Dupa scandalul de anul trecut al licitatiei pentru manuale print si digitale de clasele I si a II-a, Ministerul Educatiei a lansat anul acesta - tot in luna aprilie, ca si anul trecut - o noua licitatie pentru manualele de clasa a III-a, precum si pentru manualele de clasele I si a II-a la disciplinele la care anul trecut nu au fost castigatori. Printre modificarile aduse in documentatia de licitatie se afla scaderea la 3, de la 6, a numarului total de castigatori care pot desemnati pe fiecare disciplina in parte (adica, la finalul licitatiei, elevii pot avea maximum 3 manuale alternative pe o disciplina). Vezi aici fisa de date publicata pe SEAP si Caietul de sarcini de la noua licitatie pentru manuale, lansata pe 23 aprilie 2015

Uniunea Editorilor din Romania (UER) a anuntat astazi ca a depus o contestatie la Consiliul National de Solutionare a Contestatiilor (CNSC), pe data de 4 mai 2014, in care a solicitat anularea procedurii achizitiei publice, iar in cazul in care Consiliul nu dispune aceasta masura - UER cere obligarea Ministerului Educatiei sa remedieze actele atacate in contestatie si suspendarea "procedurii de achizitie publica pana la solutionarea fondului cauzei".

Mihail Penescu, presedintele Uniunii Editorilor din Romania, a declarat ca "Ministerul Educatiei ne-a anuntat ca 6 saptamani sunt suficiente pentru acest demers [realizarea manualelor - n.red.], la un pret de 1 euro si jumatate cu varianta electronica cu tot. Ministerul Educatiei nu face nimic din ceea ce vedem din incompetenta sau nestiinta, ci o face extrem de bine gandit, in detaliu, pentru a pune mana pe o piata, pentru a isi servi o clientela bine formata si usor de identificat".

Reprezentantii UER prezenti la conferinta au refuzat sa spuna cine este clientela Ministerului Educatiei, precizand ca "s-a creat o mare masa de profitori, care nu pot fi separati de restul editorilor". "Acest stil de generalizare s-a invatat in comunism, nu e o noutate, e un stil de manipulare vechi si antrenat", a continuat Penescu, facand referire la declaratiile din trecut ale premierului Victor Ponta, care i-a spus fostului ministru Remus Pricopie: "Va sustin in totalitate in razboiul pe care in mod sigur o sa-l aveti cu baronii manualelor scolare". Detalii aici

"Au fost atrase sindicatele ca niste parteneri de afaceri, ceea ce si acum se vede, ca a anuntat ministrul ca face o noua lege a educatiei in colaborare cu sindicatele; stiti ca in colaborare cu sindicatele nu inseamna in colaborare cu profesorii, ci cu sefii sindicatelor care ies la televizor. Profesorii sunt tinuti intr-un stadiu de semi-feudalism, cu salarii de mizerie, si sunt lasati ici si colo sa castige niste bani ori prin meditatii, ori prin distribuia de carte in scoli. Pentru amandoua ei pot fi santajati. Dar profesorii nu pot sa renunte la aceste surse de venit, pentru ca nu au altele, si Ministerul Educatiei le-a permis asta pentru a putea santaja profesorii, care asculta tot felul de directive venite pe verticala", a acuzat Mihail Penescu, presedintele UER si al Editurilor ALL.

Acesta a avertizat ca "inspectorii, profesorii si directorii vand carti catre elevi, s-a creat o piata gri. S-a interzis pentru unii, dar s-a creat o piata colaterala. Toata cartea scolara nu se gaseste in librarii. Cine are copii stie ca plateste din buzunar in fiecare semestru niste bani pentru materiale scolare, carti. Ele trebuie sa existe, numai ca modul in care se vand nu e deloc transparent si e tolerat si incurajat in subteran, pentru ca in felul asta se poate manipula o mare masa de profesori".

"Licitatia de manuale nu este o licitatie pentru manuale, ci de a-ti fixa niste tentacule in sistemul scolar ca sa iti vinzi auxiliarele. De aia pretul manualului nu conteaza. Ministerul Educatiei ofera un pret derizoriu, editurile vin cu zecile si multe dintre ele liciteaza mult sub costul de productie. Anul asta, regulamentul favorizeaza ofertele de dumping", a acuzat Penescu.

Presedintele Uniunii a sustinut ca "Ministerul Educatiei isi bate astfel joc de invatamantul romanesc, pentru ca victimele nu sunt editorii - ei ori fac manuale, ori nu si atunci fac carti de bucate sau de literatura si traiesc si exista si e foarte bine sa fie asa. Cei care nu au iesire sunt elevii. Ce face un profesor cand i se pune pe masa un manual prost?"

"Solutia nu este la edituri, nici la politicieni, pentru ca ei au alta agenda, solutia este in societatea civila", a afirmat Penescu.

Cristian Gresanu, director editorial la Corint si purtator de cuvant al UER, a declarat in cadrul aceleiasi conferinte de presa ca, pentru un manual bun, este nevoie de o programa scolara moderna, de surse de finantare si de un calendar de timp rezonabil.

"Programele sunt facute pompieristic, se face o reforma prin ipocrizie - sunt vechile programe usor schimbate. Nu e vorba de o noua paradigma, ci de vechile programe rafistolate. (...) Finantarea se poate stabili usor pe analize facute de specialisti. (...) Nu poti sa atragi autori buni cu 2 bani. (...) Am estimat ca ar fi nevoie de minumum 6 luni pentru realizarea manualelor si ne-au servit 1 luna si jumatate", a sustinut Gresanu.

Ce contesta Uniunea Editorilor din Romania la Consiliul National de Solutionare a Contestatiilor

"1. Licitatia a inceput cu mare intarziere (la 23 aprilie) si are un termen nerealist pentru depunerea ofertelor (45 zile), tinand cont de volumul de munca necesar pentru prezentarea variantei print (elaborarea, redactarea, ilustrarea, tehnoredactarea, corectura si alte operatiuni de editare) si celei digitale (realizarea de imagini, filme, materiale multimedia etc.)"

"2. Estimarea valorilor contractuale este incorecta, subevaluata si care permite dumpingul. Astfel, conform art. 25 alin. (1) din OUG nr. 34/2006, autoritatea contractanta are obligatia de a estima valoarea contractului de achizitie publica pe baza calcularii si insumarii tuturor sumelor platibile pentru indeplinirea contractului respectiv, fara taxa pe valoarea adaugata, luand in considerare orice forme de optiuni si, in masura in care acestea pot fi anticipate la momentul estimarii, orice eventuale suplimentari sau majorari ale valorii contractului. De fapt, in documentatia de licitatie ofertantii sunt obligati sa prezinte doar preturile unitare ale urmatoarelor produse/servicii:

a) transport

b) depozitare, incarcare, descarcare, manipulare

c) alte taxe ocazionate de livrare sau furnizare

d) tiparire, configurarea si verificarea functionarii aplicatiilor multimedia din varianta digitala.'

Dupa cum se vede, costurile aferente serviciului de editare a proiectului de manual si a conceptionarii variantei digitale nu se regasesc in solicitarea autoritatii contractante privind modul de prezentare a propunerii financiare".

3. Editorii contesta, la fel ca anul trecut, folosirea de catre Ministerul Educatiei in documentatia de licitatie Ordinul ministrului educatiei nr. 5559/2013 privind regimul manualelor scolare in invatamantul preuniversitar; UER sustine ca acest ordin a fost elaborat "cu incalcarea a numeroase legi si HG" si reaminteste ca folosirea ordinului in licitatia pentru manuale a fost respinsa anul trecut de CNSC.

4. Uniunea Editorilor sustine ca acest ordin de ministru "prevede ilegal un prag eliminatoriu de pret - 43 de puncte din 50 posibile - (de negasit la nicio licitatie din lume), care distruge competitia pentru calitatea manualelor. Cu alte cuvinte, orice oferta admisa calitativ, care costa cu 14% mai mult decat cel mai mic pret, este respinsa. Spre exemplu, daca cel mai mic pret ar fi de 7 lei, un manual cu 8 lei ar fi respins, chiar daca ar avea maximum de punctaj la calitate (50 de puncte)".

"5. A fost impus ofertantilor un subcontractant pe post de distribuitor, respectiv depozitul judetean de carte scolara din cadrul inspectoratelor scolare, care primeste o cota de distributie de 10% din pretul de achizitie a fiecarui manual scolar. Cota de 10% se retine de CNEE din sumele datorate catre operatorii economici pentru manualele achizitionate si se vireaza catre fiecare inspectorat scolar, regula care contravine principiilor O.U.G. nr. 34/2006, cu modificarile si completarile ulterioare."

"6. Modalitatea de ajustare a pretului contractului, prevazuta in documentatie, este inadecvata, fiind utilizat 'indicele preturilor de consum pentru postul de cheltuieli carti scolare', in loc de indicele pretului de productie din industria poligrafica, cel care exprima efortul de productie al manualului in tipografie, respectiv elementele constitutive ale ofertei. Ca argument suplimentar, indicele pretului de productie a fost folosit in programul Bancii Mondiale de elaborare si achizitionare a manualelor romanesti in perioada 1996-2000, deoarece el reflecta evolutia preturilor componentelor de retiparire (la hartia tipografica, cerneluri, motorina, consumabile etc.)".

Uniunea Editorilor din Romania solicita Consiliului National de Solutionare a Contestatiilor, in baza celor de mai sus, "anularea procedurii achizitiei publice". "In cazul in care nu veti dispune aceasta masura, va rugam sa dispuneti obligarea autoritatii contractante la remedierea actelor atacate in prezenta contestatie. (...) va rugam sa dispuneti masura suspendarii procedurii de achizitie publica pana la solutionarea fondului cauzei", se arata in contestatie, precizeaza UER.

Contestatii similare au fost depuse la CNSC si in cazul licitatiei derulate anul trecut de catre Ministerul Educatiei, care a avut ca obiect manualele pentru clasele I si a II-a. Desi editorii s-au plans si atunci ca timpul pentru realizarea manualelor print si digitale si pentru livrarea lor elevilor (din aprilie pana in septembrie) este prea scurt, iar manualele au ajuns pe bancile elevilor mult dupa inceperea anului scolar (in cazul Abecedarului - acesta a ajuns abia in semestrul al II-lea), Ministerul Educatiei a lansat anul acesta licitatia pentru manualele de clasa a III-a tot in luna aprilie.

Scurt istoric al castigatorilor licitatiei de manuale de anul trecut (pentru clasele I si a II-a) si al contestatiilor depuse:

  • Ministerul Educatiei a lansat pe 19 aprilie 2014, in sambata dinaintea Pastelui, la 1 dimineata, licitatia privind achizitia de manuale scolare tiparite si digitale pentru clasele I si a II-a
  • Ministerul Educatiei a anuntat pe 4 august 2014 primele rezultate ale licitatiei de manuale scolare pentru clasele I si a II-a. Marii castigatori: CD Press si Siveco.
  • Noua edituri si companii care nu fusesera declarate castigatoare au contestat rezultatele la CNSC.
  • Pe 10 septembrie, CNSC a dat raspuns contestatiilor si a obligat Ministerul Educatiei sa reevalueze ofertele.
  • Ca urmare a reevaluarii ofertelor, Ministerul a desemnat pe 22 septembrie noi castigatori si a anuntat ca firmele participante la licitatie pot depune contestatie la aceste rezultatele pana pe 2 octombrie.  
  • Pe 2 octombrie, Asocierea Humanitas - Read Forward a contestat rezultatul reevaluarii facute de MEN in ceea ce priveste manualul de Comunicare in limba romana - clasa I
  • Intre timp, manualele digitale pentru celelalte discipline de la clasele I si a II-a au fost publicate pe edu.ro
  • Pe 18 noiembrie, CNSC a admis contestatia depusa de Humanitas-Read Forward si a obligat Ministerul Educatiei sa reevalueze toate ofertele pe care editurile le-au depus pentru aceasta disciplina
  • Pe 17 decembrie 2014, Ministerul Educatiei a efectuat reevaluarea, noii castigatori au fost SC CD Press SRL Oferta 1, SC CD Press SRL Oferta 2, Grup Media Litera SRL+ Grup Editorial Litera SRL+SC SIVECO Romania SA, SC Intuitext SRL, S.C. Grupul Editorial Art SRL + S.C. Infomedia Pro SRL si Asocierea Editura Didactica si Pedagogica + Ascendia Design. Dupa acest anunt, Akademos Art SRL + Stand Agentie Difuzare Carte SRL a contestat rezultatele
  • Pe 16 ianuarie 2015, CNSC a respins contestatia Akademos Art SRL + Stand Agentie Difuzare Carte SRL, editura care si-a indreptat plangerea in instanta
  • In martie 2015, Curtea de Apel Bucuresti a decis anularea raportului care declara castigatoare oferta Asocierii Grup Media Litera SRL - Grup Editorial Litera SRL - SC Siveco Romania SA la Comunicare in limba romana - clasa I (fostele Abecedare). Ministerul Educatiei a anuntat atunci ca "va dispune toate masurile legale care se impun dupa ce va primi comunicarea hotararii motivate a instantei de judecata". 
  • Alexandru Moise, avocatul Akademos, a fost si el prezent la conferinta de astazi, 13 mai 2015, a UER, si a sustinut ca nici pana astazi Ministerul Educatiei nu a luat nicio masura, “pe motiv ca hotararea nu este inca motivata si redactata”.

Citeste si: