APADOR-CH impreuna cu alte sapte organizatii neguvernamentale isi exprima dezacordul fata de "modul netransparent in care Presedintia si partidele parlamentare au procedat in legatura cu modificarea Legii 506/2004, a prelucrarii datelor rezultate din comunicatiile electronice", aratand ca, " in urma intalnirii din 6 mai de la Cotroceni, proiectul cu modificarile legislative a aparut imediat pe site-ul Senatului, introdus in procedura legislativa". "Asta inseamna ca legiuitorul sare o etapa importanta legala, aceea a consultarii publice", reclama ONG-urile intr-un comunicat remis joi presei.

"Fiind vorba despre o lege care afecteaza direct comunicatiile electronice, organizatiile semnatare considera ca acest proiect ar fi trebuit asumat de ministerul de resort, supus dezbaterii publice conform Legii 52/2003, timp de 30 de zile, si apoi trimis in Parlament sub forma unui proiect de lege asumat de Guvern. Respectarea prevederilor legii transparentei presupune consultarea proiectul, a expunerii de motive, in care initiatorul explica de ce este nevoie de respectivele modificari, dand totodata posibilitatea societatii civile sa vina cu propuneri de imbunatatire", arata organizatiile in comunicat.

"Constatam ca atat Presedintia cat si partidele parlamentare refuza sa-si respecte promisiunile de transparenta facute la inceputul acestui an, dupa ce Curtea Constitutionala a Romaniei a invalidat, pentru a patra oara, tentativele de legiferare in stil Big Brother pe care le-au avut institutiile statului in ultimul deceniu. Introducerea pe repede inainte, in Parlament, a proiectului de modificare a Legii 506/2004 se incadreaza in stilul deja consacrat al autoritatilor romane de a scrie legi pe genunchi, pe care ulterior le invalideaza CCR", mai sustin ONG-urile.

"Putem intelege motivatia principala de reglementare a acestui domeniu, dar atragem atentia ca legile trebuie dezbatute public si nu adoptate tacit sau la comanda serviciilor de informatii, cu atat mai mult cu cat este vorba de potentiale intruziuni intr-un drept fundamental, dreptul la viata privata. Constatam ca, in ciuda invalidarii repetate a legilor din categoria Big Brother, clasa politica si serviciile de informatii continua sa ignore interesul public si transparenta decizionala in procesul democratic", se mai mentioneaza in comunicat.

Organizatiile semnatare precizeaza ca "inca nu se pronunta pe fondul proiectului in discutie, dar solicita ca, inainte de dezbaterea parlamentara - in comisii, unde trebuie sa se prezinte toate punctele de vedere, sau in plen - proiectul de lege sa fie suspus dezbaterii publice reale si eficiente, conform Legii 52/2003, pentru o perioada de cel putin 30 de zile".

"Doar asa se poate oferi societatii civile posibilitatea de a formula comentarii, propuneri si observatii, pentru asigurarea respectarii unui principiu fundamental al societatii democratice, si anume principiul transparentei decizionale. Pe langa securitate, cibernetica sau nu, intr-o societate democratica este nevoie si de transparenta in activitatea decizionala, si de protectia vietii private", arata ONG-urile.

Semnatari:

  • Maria Nicoleta Andreescu, Asociatia Pentru Apararea Drepturilor Omului in Romania - Comitetul Helsinki (APADOR-CH)
  • Catalin Heghes, Asociatia Pentru Minti Pertinente (AMPER)
  • Mircea Toma, Agentia de monitorizare a presei ActiveWatch
  • Bogdan Manolea, Asociatia pentru Tehnologie si Internet (ApTI)
  • Mihai Bumbes, Militia Spirituala
  • Ioana Avadani, Centrul pentru Jurnalism Independent (CJI)
  • Oana Preda, CeRe
  • Violeta Alexandru, Institutul pentru Politici Publice (IPP)

Proiectul de modificare a Legii 506/2004, semnat miercuri la Palatul Cotroceni de liderii partidelor politice, reda autoritatilor dreptul de accesa datele utilizatorilor de telefonie si internet, dupa ce decizia Curtii Constitutionale din iulie 2014 a lasat temporar organele judiciare si Serviciile de Informatii in imposibilitatea de a mai accesa pana si datele retinute oricum de operatori in scop de facturare. Proiectul prevede ca accesul la date se face la solicitarea unei instante de judecata sau cu autorizarea prealabila a judecatorului. Pe de alta parte, datele celor pentru care s-a facut o astfel de solicitare nu vor fi sterse si anonimizate de furnizori pana la maxim 5 ani sau, dupa caz, pana la pronuntarea unei hotarari judecatoresti definitive.